Gjest Slettet+12983471289630 Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Hallo, Kan noen fortelle meg hva de norske institusjonene gjøre med deres fortsatt vorking men veldig gamle datamaskiner og skjermer (når de kjøper ny PC for institusjonene)? Noe som Celeron / Pentium 3 stueklokke ved 300 - 800 MHz? Hvordan nordmenn behandler elektronisk skrap? Jeg tenker på donasjon til et svært fattig land der de fleste politiet mangler IT-utstyr.
pctil5000 Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Før så gidde di vekk til folk eksempel fra hydro osv. Men di gir ikkje veg no lenger pga informasjonen på pcen som skal vere hemmelig. Det blir nok kasta Endret 9. januar 2010 av pctil5000
Eirik Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Det er litt forskjellig. Enkelte donerer maskiner som virker til barneskoler eller asylmottak osv. Er som regel de som trenger det mest som får. Ellers er det mange som plukker ut hardware som kan brukes i mer moderne maskiner, og slenger resten på el-retur. Om det går noen maskiner ut av landet vet jeg ikke, men det er nok sannsynlig. Det kunne vært et veldig interessant prosjekt å sette igang noe slikt Før så gidde di vekk til folk eksempel fra hydro osv. Men di gir ikkje veg no lenger pga informasjonen på pcen som skal vere hemmelig. Det blir nok kasta Det er ikke helt riktig. Informasjonen på en maskin kan overskrives og slettes. Dessuten florerer det med folk som raider el-retur for disker, prosessorer og ram, så hvis en maskin havner der er informasjonen like utrygg. Endret 9. januar 2010 av Wikipedersen
FlinkeFreddy Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Det kastes og "resirkuleres" eller "resirkuleres" hos elektrokjedene. Disse shippes videre til stort sett Kina. Her må kinesiske barn plukke dem fra hverandre og utvinne de verdifulle mineralene, for eksempel gull. Dette er VELDIG helseskadelig. Grunnen til at dette ikke gjøres i Norge er fordi det blir for dyrt. Høye lønninger og høye krav til sikkerhet gjør det umulig å få det til å bli en bærekraftig næringsvei i vesten. FBI på NRK hadde en flott dokumentar om akkurat dette, tror det var denne.
Eirik Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Kommer også veldig ann på hvor gamle maskiner det er snakk om. Ting som er totalt utdatert, og ikke makter opertativsystemer etter W98 blir også relativt fort smellt på el-returen.
Simen1 Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Jeg har inntrykk av at mange alt for bra maskiner går til elretur. Fult fungerende maskiner med 2-3 GHz 64bit prosessorer, 1-2 GB ram, 300 GB harddisker osv. Mange slike blir nok også gitt bort til ansatte, familie, bekjente og andre trengende. Svakere maskiner, som du beskriver, går nok nesten utelukkende til elretur. Noen av de hentes av privatpersoner på elreturen og får et nytt liv på ett eller annet vis. Svært mange PCer kan få et liv videre med et lett operativsystem og få programmer og få dedikerte oppgaver.
Eirik Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 For en tid tilbake siden var det jo mye større aksept for å hente ting på el-retur. Nå blir man kjeppjaget med en gang man nærmer seg, omtrent. Har bygget flere maskiner fra el-retur-HW, og disse har blitt gitt til folk som ikke har råd eller mulighet til å kjøpe seg maskiner. Jeg kan ikke se problemet med det, selv om det i prinsippet er tyveri.
fargoth Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 (endret) På skolen jeg gikk på for noen år siden fikk IT-ansvarlig et stort lass med gamle maskiner fra et firma som holdt på å oppgradere maskinparken. Disse ble overhalt og sendt ned til et fattig land. Jeg mener at dette ble gjort opptil flere ganger med maskiner donert gratis fra ulike institusjoner. Jeg regner med at man kan komme langt om man pro-aktivt henvender seg til aktuelle instanser og viser til et slikt prosjekt. Endret 9. januar 2010 av fargoth
Gjest Slettet+12983471289630 Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Takk alle dere som kommenterte! Nå er mitt virkelige problemet språkbarrieren, og delvis mangel på tid og gode kontakter (jeg gjør en doktorgrad i et helt annet område enn IKT). Men jeg ønsker å starte et slikt prosjekt. Jeg vil åpenbart trenger hjelp av noen fine og flinke nordmenn. Noen frivillige? Endret 10. januar 2010 av Slettet+12983471289630
pctil5000 Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Det er ikke helt riktig. Informasjonen på en maskin kan overskrives og slettes. Dessuten florerer det med folk som raider el-retur for disker, prosessorer og ram, så hvis en maskin havner der er informasjonen like utrygg. Dei gidd ikkje og bruke pengar på og renske disker/data meir. Koster tid og $
tigerdip Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Det var da en organisasjon som arbeidet med å samle inn it-utstyr og sende det til u-land. Jeg husker dessverre ikke hva de heter, men jeg tror de hadde avtaler med mange store firmaer om avhenting av utdatert maskinvare.
M.H Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Der jeg jobber bruker vi maskinene til de nesten ikke er brukende for noen. Sist høst da vi hadde en opprydding kastet vi for det meste Pentium 2 maskiner og dårligere uten harddisk og minne.
Danielgr Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Det er ikke helt riktig. Informasjonen på en maskin kan overskrives og slettes. Dessuten florerer det med folk som raider el-retur for disker, prosessorer og ram, så hvis en maskin havner der er informasjonen like utrygg. Dei gidd ikkje og bruke pengar på og renske disker/data meir. Koster tid og $ Wo0Ot? Det er bare og gå på Min datamaskin->Høyreklikk på Lokal disk->Formater Penger? JA! 2 minutter med strøm er enormt dyrt hvis du skal formatere en disk.
Jankee Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 (endret) Det er ikkje sikker sletting. 1 time og getdataback så er heile den disken fullt lesbar igjen. I tillegg så gjeld det kvanta her. Skifter Statoil ut sine maskinparker så snakker me om ein god del maskiner, kanskje 1000-2000 i slengen. Skal du ha sikker sletting på alle blir dette eit tidkrevande arbeide. Å ta ut alle data på disken 100% så er det formatering, skrive disken full, formatere , skrive disken full. Gjentatte ganger. Så dine 2 minutter blir nok meir til 20.000 minutter Så då kan ein begynne å sjå kor mange timer det egentleg vil ta. som då vil utgjere 13,8 døgn kontinuerlig. 1000 maskiner 20 gonger din 2min formatering blir 13,8 døgn. så kan me ta kostnaden på den mannen som må passe på dette. 13.8 døgn ca 331 timer. Skal personen gjere dette i arbeidstida vil det ta ein person 41 dager å få gjort denne jobben ( ca 2 månadsverk) Men ei IT-lønn på ca 500K (x1.5 for å få totale kostnader arbeidsgiveravfigt, feriepenger...) (500.000x1.5)/12 x2 = 125K For bedrifta vil dette hypotetiske slettinga på 20 gonger pr maksin a 2 min koste rundt 125.000,- Endret 11. januar 2010 av Jankee
Eirik Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Dei gidd ikkje og bruke pengar på og renske disker/data meir.Koster tid og $ Jo, dersom infoen er verdifull gjør de det. Wo0Ot? Det er bare og gå på Min datamaskin->Høyreklikk på Lokal disk->Formater Helt feil. Gjør man det kan man lett gjennoprette informasjonen. Man må skrive over disken med tilfeldige data, for så å formatere. Og det tar mer enn 2 minutter hvis du har 1500 disker.
tigerdip Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Dei gidd ikkje og bruke pengar på og renske disker/data meir.Koster tid og $ Jo, dersom infoen er verdifull gjør de det. Wo0Ot? Det er bare og gå på Min datamaskin->Høyreklikk på Lokal disk->Formater Helt feil. Gjør man det kan man lett gjennoprette informasjonen. Man må skrive over disken med tilfeldige data, for så å formatere. Og det tar mer enn 2 minutter hvis du har 1500 disker. Som jeg sa: http://www.pcretur.no/gjenbruk/ Og det er også svaret på spørsmålet om sikker sletting.
archongamer Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 (endret) På min fars arbeid tar de ut harddisker og gir resten av maskinene til et eller annet sted som videreformidler pcer til mennesker som trenger de. Alt annet el skrap går i retur hos el kjedene. En formatering sletter kun data på de 2000 første blokkene på en HD, og kan ikke sies å være en sikker måte å kvitte seg med spor på en maskin. HELE disken må skrives over for å være sikker på å slette alle spor, og for å få tilgang til hele disken trengs programvare, gjerne som koster litt. Endret 11. januar 2010 av archongamer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå