Gå til innhold

Kaldeste og varmeste tempratur du har opplevd?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Sitter inne foran peisen etter en spassertur i -9 grader. -9 er forholdsvis kaldt for å være i lavlandet på Sunnmøre.

Satt å googla værrekorder av ren nyskjerrighet, og i den anledning tenkte jeg at jeg kunne opprette en tråd om hva som er den kaldeste og den varmeste tempraturen dere personlig har opplevd :)

 

Varmeste jeg har opplevd: Alanya, Tyrkia Juli/August 2009 Rundt 42 grader i skyggen. Aya Napa, Kypros Juli 2000 Rundt 40 grader i skyggen.

 

Kaldeste jeg har opplevd: Bjorli, Oppland usikker på dato Rundt -39 grader. Røros, Sør-Trøndelag vinter 2003 Rundt -37 rader.

 

Nå i sommer var det ekstremt varm i Alanya. Husker vi lå under parasollen og svetten rant som en dusj over oss. Alt ble gjennomvått av svette - aviser og det som var. Aya Napa er en stund siden og jeg var ikke gamle karen da, men jeg husker at sjøen nærmest var direkte varm.

 

På Bjorli i Oppland er det ikke uvanlig med tempraturer under -30. Har hytte i dette området og det er mange morgener man våkner og ser på gradestokken stå står der kanskje "-29" eller -"30,5"

Husker det var så kaldt at skitrekket stengte, men butikker og alt slikt gikk som det skulle. Mon tro hva som hadde skjedd om det ble -39 mitt i Oslo :D

 

Noen rekorder

The coldest natural temperature ever recorded on Earth was −89.2 °C at the Russian Vostok Station in Antarctica July 21, 1983.

Verdens høyeste offisielt målte temperatur er 58 grader, og ble målt i ørkenen El Azizia i Libya i september 1922. Dette ligger i Sahara. Det har trolig vært mange grader varmere flere steder i verden, men de aller høyeste temperaturene er på steder der mennesker, så vel som målestasjoner, er mangelvare.

 

 

 

Hva er det kaldeste og varmeste du har opplevd?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40 kalde i Røros er kaldt, men ikke umenneskelig. Det er jo innlandsluft så det synger etter. 5 plussgrader og sterk storm i Stavanger, derimot!

 

For å svare på tråden har jeg opplevd -35 i Indre Troms.

Og en gang var det over 50 grader i Langesund (gradestokken hadde stått i sola hele dagen....)

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Varmeste var på Kreta i 03 tror jeg. Da var det ca 45 grader i skyggen.

Kaldeste temperaturen var vel mellom -25 og -30 var en plass ikke så langt unna Hamar.

Men det aller kaldeste jeg har opplevd var to kvelder siden, da jeg skulle gå hjem. Tenkte å spare noen minutter ved å gå langs en strand. Dummeste jeg har gjort på lenge, ca -15 og iskald sjøluft rett i trynet. Dette var ved kysten, utenfor Arendal.

Lenke til kommentar

Ojoj, setter vel trådrekord på minus her.

 

Kaldeste: -50 i Övertorneå, Sverige når jeg bodde der.

Med vind: -6 til -10 en plass, på ei 30 meter høy bru i nordlig sterkstorm orkan i kastene. Det var ikke moro når det var vannrette istapper av sjøvann. Smaka salt i kjeften i flere dager etterpå. Og skiltet på bilen min var overisa, var et rent avtrykk i is når jeg tok det av (skiltkopiering anyone? :p)

 

Varmeste: Paris sommeren 2005. 3000 døde baguettelovers eller hva det var. 0 vind, var med EF på språkreise. En av oss fikk heteslag. Ikke moro å sove når jeg (om vinteren) har sånn cirka 4 grader på rommet og sommerdyne xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...