Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbet for lite i løpet av måneden, får ikke overtidbetaling


Error Lars

Anbefalte innlegg

I løpet av Desember hadde jeg noen ekstra fridager fra jobben, men jobbet også en del overtid. Men tilsammen ble det bare 160t, hadde jeg ikke tatt fri og ikke jobbet overtid ville det blitt 168t tilsammen i løpet av desember.

Rett før jeg var på vei ut døren i dag, nevnte ene avdelingslederen at siden jeg hadde hatt noen fridager og jobbet under 168t i løpet av desember får jeg ikke noe overtidstilegg.

 

Skeptisk som jeg er har jeg snust litt rundt på nettet og ikke funnet noe som underbygger påstanden hans, heller det motsatte. Jeg har forstått det sånn at selv om jeg har jobbet 1 dag i løpet av en måned, og den dagen var 12t tilsammen skal jeg fortsatt ha overtidstilegg for de ekstra timene den dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AML:

 

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i

løpet av sju dager.

 

Utover dette blir det ihvertfall overtid (unntak for noen yrker, se evt pkt 4).

 

Med mindre det er skriftlig avtalt kan ikke overtid "utjevnes" på en måned (§10-5).

 

Men husk:

§ 10-6 (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

(dvs avspasering). I praksis er det nok mange som ikke gjør dette skriftlig. Men det skal avtales, arbeidsgiver kan ikke regne fridagene dine mot overtidsarbeidet uten videre.

 

 

Du har altså krav på overtidsbetalt for det du faktisk har arbeidet overtid.

Lenke til kommentar

Overtid lønnes med minst 140% lønn per time. Avspasering ville innebære et tap for arbeidstaker, i og med at man avspaserer bare for 100% lønn. Overtidstillegget (de gjenværende 40%) skal derfor utbetales.

 

Dette har vært sedvanlig praksis siden arbeidsmiljøloven fra '77, og det er fortsatt noen som prøver seg.

Lenke til kommentar
Overtid lønnes med minst 140% lønn per time. Avspasering ville innebære et tap for arbeidstaker, i og med at man avspaserer bare for 100% lønn. Overtidstillegget (de gjenværende 40%) skal derfor utbetales.

 

Dette har vært sedvanlig praksis siden arbeidsmiljøloven fra '77, og det er fortsatt noen som prøver seg.

Overtid til avspasering er lov, men forutsatt at det er minst 140% av overtiden man avspaserer.

F.eks jobber jeg 1 time utover arbeidstid, så kan jeg avspasere 1.5 time. Slik var det der jeg jobbet tidligere.

Lenke til kommentar
Overtid lønnes med minst 140% lønn per time. Avspasering ville innebære et tap for arbeidstaker, i og med at man avspaserer bare for 100% lønn. Overtidstillegget (de gjenværende 40%) skal derfor utbetales.

 

Dette har vært sedvanlig praksis siden arbeidsmiljøloven fra '77, og det er fortsatt noen som prøver seg.

Overtid til avspasering er lov, men forutsatt at det er minst 140% av overtiden man avspaserer.

F.eks jobber jeg 1 time utover arbeidstid, så kan jeg avspasere 1.5 time. Slik var det der jeg jobbet tidligere.

I så fall har arbeidsgiveren din inngått en ulovlig arbeidsavtale.

Lenke til kommentar
Overtid lønnes med minst 140% lønn per time. Avspasering ville innebære et tap for arbeidstaker, i og med at man avspaserer bare for 100% lønn. Overtidstillegget (de gjenværende 40%) skal derfor utbetales.

 

Dette har vært sedvanlig praksis siden arbeidsmiljøloven fra '77, og det er fortsatt noen som prøver seg.

Overtid til avspasering er lov, men forutsatt at det er minst 140% av overtiden man avspaserer.

F.eks jobber jeg 1 time utover arbeidstid, så kan jeg avspasere 1.5 time. Slik var det der jeg jobbet tidligere.

Det er ikke lov, nei. Du skal ha de 40% utbetalt, de kan ikke tas ut i avspasering. Men dette syndes det MYE mot, overalt.

Lenke til kommentar

Ja, vi har også "Overtid til avspasering". Det vil si at du avspaserer time for time, men får utbetalt overtidstillegget.

 

Fra kommentarutgaven til arbeidsmiljøloven § 10-6 tolvte ledd:

 

Det er anledning til å avtale avspasering av overtidstimene. Det er imidlertid ikke adgang til å avtale at også overtidstillegget på minst 40 % avspaseres. Dette må utbetales. Slik avtale vil være ugyldig i forholdet mellom partene, jf. § 1-9. Bestemmelsen lovfester den praksis som knyttet seg til aml. 1977.
Lenke til kommentar

Et lite innspill, det bør vel være snakk om tvungen overtid og ikke flexing.

 

Hvis jeg feks tar meg fri 4 timer en dag og jobber 4 timer ekstra neste dag fører jeg ikke noen av disse timene som overtid.

 

Unntaket er selvsagt dersom jeg har positiv overtidssaldo og overtiden er tvungen (og ikke direkte reltert til timene jeg tok fri dagen før).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...