Gå til innhold

Google-mobilen anmeldt


Anbefalte innlegg

Rullegardinmenyen som før var plassert øverst i skjermbildet på Android-telefoner er nå tatt bort og erstattet med en hjem-knapp som bringer frem hovedmenyen over det som ellers måtte befinne seg på skjermen.
Neeeeei! Hvordan skal jeg ha batteriikon og klokka konstant tilgjengelig da? :(

 

Blir nok en ny mobil litt senere på året, og det blir nok Android da også. Men da skal jeg ha en telefon med skikkelig lydkvalitet, kamera med fotolys/blits så det er mulig å ta noe annet enn helt svarte bilder etter at sola er godt ned, og med nok RAM. Prosessoren som sitter i de fleste Android-telefoner i dag (ca 533Mhz?)er IMO ikke for svak. Skjønt, sier ikke nei takk til Snapdragon heller, men det blir vel fort dyrt. Samtidig vil jeg veldig gjerne ha hw-tastatur. Droid er eneste aktuelle for meg så langt, men den er dyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes engadget er alt for negative her, de tar jo ikke hensyn til pris og tar kun hensyn til forventningene som var skyhøye.

 

Denne telefonen (3000-4000kr) koster nesten en tredjedel av en iphone (ca. 8000-14000 utifra abonnement), og da kan man ikke forvente det samme, men det viser seg jo at den er ca. like god og på noen punkter enda bedre, selv om noe også er litt dårligere.

 

Det er ikke rart windows mobilen fikk mye skryt for det var jo ikke noe forventninger til den, mens denne telefonen er jo sååå mye mer fristende, moderne og bedre!!!

 

Håper denne slår an, for det fortjener den!!!

 

(engadget kritiserer den også for tregere nett enn iphone, men det er jo fordi de tester på engadget som har flash, og det takler jo ikke iphone. Da er det ikke rart at Nexus bruker litt lengere tid)

 

Du bør nok sjekke prisene på iPhone igjen fremfor å gjenta myten om at iPhone er så dyrt. iPhone 3GS 32Gb hos Telenor koster 5238,- og jeg regner med at hvis man leter litt til finner man den til lavere pris også.

Husk at du må regne med prisen for et 32Gb minnekort til Nexusen da det kun følger med et 4Gb kort.

 

Forøvrig er jeg enig med Engadget angående skjermen. Amoled er rimelig uegnet utendørs.

 

og du bør no tenke på at dette er en helt ny telefon no, og 3GS er et halvt år gammel no. Det er vel ingen myte at prisene på telefoner synker.

Lenke til kommentar

Nå er riktinok engadget omtrent den verste Apple/iPhone støvelslikker-bloggen som er der ute. Det som skrives der må tas med en klype salt. Alt fra ebok-lesere til fjernkontroller samenlignes med iPhone, for å så gi en vurdering etter hvor likt disse oppfører seg. Veldig ofte er brukerkommentarene av større verdi en selve nyheten (og det er kanskje meningen?). Telefonen virker robust og er helt sikkert like rask og effektiv som de fleste andre android telefoner. Jeg tipper prisen blir å ligge rett under fire lapper for denne.

Lenke til kommentar

Engadget sin nettside henger noe vannvittig via Citrix-serveren jeg sitter med på jobb nå, det jeg lurer på er om Nexus One støtter divx/xvid i videospilleren uten behov for konvertering? Tenker da på standard-definition materiale.

 

Edit; Fant det på google sine sider som fungerte på maskinen. Støtter visst H.263 (encode and decode) MPEG-4 SP (encode and decode) H.264 AVC (decode). Da er den uaktuell for min del.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Og hva tror du Nexus One vil koste når den kommer hit? Den ligger vel på $529 pr i dag, gang det med 10, så burde det vel bli riktig?

 

Hva ligger f.eks Nokia n97 på for tiden?

 

når den først kommer til norge, er det nokk "full" pris på den (vil gjette ca 3500-4000). Og den prisen vil synke sakte men sikkert ettervert som tiden går. Hva N97 koster for tiden vet jeg ikke, men tar vel ikke lengre tid for deg enn meg for å finne ut det.

Lenke til kommentar

Hmm ser ut til at iPhone 3GS koster ca. det samme i dag som da den kom.

http://www.amobil.no/artikler/dette_koster_iphone_3gs/71016

Så hvor har du den høye prisen din fra? Mytene om at iPhone er dyrere enn andre? (rettet mot eharbitz forresten)

 

N97 koster også stort sett det samme som da den kom, så hvorfor skulle Nexus One bli vesentlig billigere da den er vesentlig bedre?

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er så problematisk med å kovertere film til mobilen. h.264 gir bedre kvalitet per kbs enn xvid/divx så vid jeg vet, og det er meningsløst å dra med seg en film med høyere oppløsning enn telefonskjermen uansett. On the fly-skalering=årligere kvalitet, større sjanse for lagg osv.

 

Ikke minst må man bruke noe uhorvelig med batteri for å cpu-dekode et format chipen ikke har hw-støtte for.

 

Jeg ser i alle fall ikke problemet når det er minimalt med stress å konvertere. Klikk åpne, velg "preset", resize, trykk "encode", Evt. legge til en batch-jobb med alle episodene i en sesong av en serie. Tilnærmet null stress.

Lenke til kommentar
Rullegardinmenyen som før var plassert øverst i skjermbildet på Android-telefoner er nå tatt bort og erstattet med en hjem-knapp som bringer frem hovedmenyen over det som ellers måtte befinne seg på skjermen.
Neeeeei! Hvordan skal jeg ha batteriikon og klokka konstant tilgjengelig da? :(

Tror dette er litt feil eller rart skrevet. Så vidt jeg kan se er notification bar'en som er øverst og viser blant annet batteri og klokke fortsatt der, og det ville vært idiotisk å fjerne denne. Det de mener er vel heller rullegardinmenyen nederst i home, som viser alle programmer. Denne er erstattet med en knapp som viser alle programmer med en "zoom-inn effekt" istedenfor rullegardinen. Forklar gjerne hva dere egentlig mener amobil, for er ikke sikker på om jeg skjønte det riktig.

Lenke til kommentar

Jeg leste engadget-testen, og det ER programskuffen de har "fjernet". I setdet får du programmene opp over hele skjermen når du trykker på samme sted. Notification-linjen fungerer som før.

 

Det jeg synes det er utrolig at de enda ikke har klart å legge til, er sortering/skjuling/gruppering av programmene på program-menyen. Nå er de jo helt iphone-style. Selv om jeg digger widgets og flere skrivebord, savner jeg den muligheten til å "plassere" apps hvor jeg ville, som jeg hadde både i WM og S60.

Lenke til kommentar
Det jeg synes det er utrolig at de enda ikke har klart å legge til, er sortering/skjuling/gruppering av programmene på program-menyen. Nå er de jo helt iphone-style. Selv om jeg digger widgets og flere skrivebord, savner jeg den muligheten til å "plassere" apps hvor jeg ville, som jeg hadde både i WM og S60.

 

Hvis du mener å lage mapper og undermenyer, finnes det da programmer som fikser det for deg :)

Regner med det ikke er det store problem å fikse tilbake rullegardinen heller...

Lenke til kommentar
I Nexus One er det fem skrivebord, og man har fått prikker nederst på skjermen som indikerer hvilket av dem man befinner seg på, ikke ulikt det man finner i Iphone.
Ikke ulikt flere skrivebordmiljøer i Linux-verden burde det vel heter det.

 

Jeg ser du er "the new kid on the block"; saker er at en god andel av Amobils leserer er rimelig lei at man trekker inn iPhone i en hver artikkel. For meg virker det mer sannsynlig at Android har hentet inspirasjonen til dette fra Linux-verden, men som jeg hevdet halvannet år siden i den litt misforståtte hat-tråden om iPhone er det annonsepenger i å heller nevne iPhone.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er så problematisk med å kovertere film til mobilen. h.264 gir bedre kvalitet per kbs enn xvid/divx så vid jeg vet, og det er meningsløst å dra med seg en film med høyere oppløsning enn telefonskjermen uansett. On the fly-skalering=årligere kvalitet, større sjanse for lagg osv.

 

Er ikke noe problem å spille av ukonvertert divx/xvid med Samsung Omnia HD som jeg bruker, den takler det helt fint. Så hvorfor kan ikke flere produsenter klare å levere en skikkelig videoavspiller, hardwaren takler det jo helt klart i f.eks. Nexus One og andre modeller med tilsvarende spesifikasjoner!?

 

Oppløsningen på de fleste divx/xvid i standard definition ligger på 720×576 (PAL) eller 720×480 (NTSC, og dette er ikke langt unna skjermoppløsningen på flere toppmodeller i dag. Nexus One sin skjermoppløsning er 480x800.

 

At du ikke ser fordelen ved å bare kunne legge over det man vil av video uten å måtte bruke tid på konvertering kan så være, men jeg er blitt så vant til det nå at jeg ikke gidder å gå tilbake til å måtte konvertere igjen!

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
I Nexus One er det fem skrivebord, og man har fått prikker nederst på skjermen som indikerer hvilket av dem man befinner seg på, ikke ulikt det man finner i Iphone.
Ikke ulikt flere skrivebordmiljøer i Linux-verden burde det vel heter det.

 

Jeg ser du er "the new kid on the block"; saker er at en god andel av Amobils leserer er rimelig lei at man trekker inn iPhone i en hver artikkel. For meg virker det mer sannsynlig at Android har hentet inspirasjonen til dette fra Linux-verden, men som jeg hevdet halvannet år siden i den litt misforståtte hat-tråden om iPhone er det annonsepenger i å heller nevne iPhone.

 

Heihopp!

 

Vi tenker ikke så fryktelig mye på hvilke produkter som gir oss annonseinntekter. Vi er selvsagt opptatt av å skrive om dingsene som folk er opptatt av, og sidevisninger er en måte å måle hvor godt vi gjør det på. I denne artikkelen har valget av Iphone særdeles lite med inntekter av noe slag å gjøre. Jeg forstår at det kan være naturlig å sammenlikne løsningene i Android med vanlige Linux-løsninger på desktopsiden, men nå er Amobil en gang et nettsted som omhandler mobiler. Jeg tror at flertallet av våre lesere vil ha enklere for å forstå hva slags mekanisme det er snakk om dersom man trekker frem Iphone heller enn Linux på desktopen :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...