Gå til innhold

Lovlig og selge pc med specs en ikke får brukt?


Anbefalte innlegg

Men her er det snakk om en komponent (4Gb minne) som er reklamert for, ett salgs argument som ikke kan benyttes(uten yterligere kostnader).

Burde det være min plikt å forhøre meg om at di spesifikasjonene som står annonsert er di jeg får brukt?

Som nevnt tidligere, ingen som har kjøpt pc eller laptop med Windows 32-bit & 4GB ram får i praksis utnyttet til fulle 4GB ram. Det dreier seg om ti-tusenvis av solgte enheter, og du mener seriøst at alle nå kan løpe til butikken å klage?

 

Forresten hva med harddisker? Selges som 250GB, 500GB, 1TB, osv. men i praksis så skrumper de inn når de blir partisjonert (har sett folk som klager/føler seg lurt av det og) Reklamasjonsgrunn?

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forresten hva med harddisker? Selges som 250GB, 500GB, 1TB, osv. men i praksis så skrumper de inn når de blir partisjonert (har sett folk som klager/føler seg lurt av det og) Reklamasjonsgrunn?

Ikke reklamasjonsgrunn.... og har ingenting med partisjoner og gjøre, en upartisjonert disk vil også være tilsynelatende mindre enn det som er oppgitt, men bare tilsynelatende.

 

Edit:

Om jeg ikke tar helt feil så regner PC-en at det er 1024 MB i en GB men du får alle MBytene dine likevel.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Men her er det snakk om en komponent (4Gb minne) som er reklamert for, ett salgs argument som ikke kan benyttes(uten yterligere kostnader).

Burde det være min plikt å forhøre meg om at di spesifikasjonene som står annonsert er di jeg får brukt?

Som nevnt tidligere, ingen som har kjøpt pc eller laptop med Windows 32-bit & 4GB ram får i praksis utnyttet til fulle 4GB ram. Det dreier seg om ti-tusenvis av solgte enheter, og du mener seriøst at alle nå kan løpe til butikken å klage?

 

Forresten hva med harddisker? Selges som 250GB, 500GB, 1TB, osv. men i praksis så skrumper de inn når de blir partisjonert (har sett folk som klager/føler seg lurt av det og) Reklamasjonsgrunn?

 

Det blir nok litt annerledes enn en harddisk da grunnen til att di "skrumper" er pga binær tallrekka, 1, 2, 4, 8 ...... 1024 noe som resulterer i di "tapte" bytene som egentlig ikke er tapte.

Mens i mitt tilfelle ligger det klart 1 gigabyte med ram som maskinen min har for liten adressebok til.

Lenke til kommentar

Nettopp. Årsaken til forskjellen er forskjellig måte å regne på.

 

For å ta bil analogien igjen. Dersom man kjøper en bil som skal klare 96 kmh, er det feil på den dersom den går i en fart av 60ish mph.

 

Ser greia med at benevningen i hd tilfellet er likt, men det er ikke hd produsenten som gjør feil. Det er Microsoft som benytter feil benevning i Windows. Så du kan ikke klage til hd produsenten.

Lenke til kommentar
Ser greia med at benevningen i hd tilfellet er likt, men det er ikke hd produsenten som gjør feil. Det er Microsoft som benytter feil benevning i Windows. Så du kan ikke klage til hd produsenten.

Korrekt, du får hva du betaler for fordi om visningen sier noe annet.

Lenke til kommentar
Men her er det snakk om en komponent (4Gb minne) som er reklamert for, ett salgs argument som ikke kan benyttes(uten yterligere kostnader).

Burde det være min plikt å forhøre meg om at di spesifikasjonene som står annonsert er di jeg får brukt?

Som nevnt tidligere, ingen som har kjøpt pc eller laptop med Windows 32-bit & 4GB ram får i praksis utnyttet til fulle 4GB ram. Det dreier seg om ti-tusenvis av solgte enheter, og du mener seriøst at alle nå kan løpe til butikken å klage?

 

Forresten hva med harddisker? Selges som 250GB, 500GB, 1TB, osv. men i praksis så skrumper de inn når de blir partisjonert (har sett folk som klager/føler seg lurt av det og) Reklamasjonsgrunn?

 

Det blir nok litt annerledes enn en harddisk da grunnen til att di "skrumper" er pga binær tallrekka, 1, 2, 4, 8 ...... 1024 noe som resulterer i di "tapte" bytene som egentlig ikke er tapte.

Mens i mitt tilfelle ligger det klart 1 gigabyte med ram som maskinen min har for liten adressebok til.

 

Hvis du leser innelegget mitt , med lenke til adresseområdet til Vista, så ser du at dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Mens i mitt tilfelle ligger det klart 1 gigabyte med ram som maskinen min har for liten adressebok til.

Må bare spørre hvorfor du i utgangspunktet ikke heller valgte pc som ble levert med x64 Windows?

 

Du er jo åpenbart en mann som godt vet forskjell på 32 vs. 64 og dets egenskaper når det kommer til minne-håndtering.

 

Why? :D

Lenke til kommentar
Mens i mitt tilfelle ligger det klart 1 gigabyte med ram som maskinen min har for liten adressebok til.

Må bare spørre hvorfor du i utgangspunktet ikke heller valgte pc som ble levert med x64 Windows?

 

Du er jo åpenbart en mann som godt vet forskjell på 32 vs. 64 og dets egenskaper når det kommer til minne-håndtering.

 

Why? :D

 

Sånn som jeg leste det så har han ikke sjekket det godt nok på forhånd (pga. han bruktw win7 64 beta opp til nå) og fannt ut i etterkant at han nå ikke får brukt de siste 500meg av RAMen sin.

 

Jeg synes personlig også derfor at det blir litt dumt å skylde på at selger ikke har gitt nok info når kjøperen tydeligvis innebesetter kunnskapene som var påkrevd for å gjøre et godt valg i utgangspunktet. Da blir det i så fall en prinsippdiskusjon i tilfeller der brukeren ikke har denne kunnskapen, men det blir litt tynt for min del.

 

men som jeg har sagt flere ganger nå så ville jeg forhørt meg med butikken. Det er godt mulig at de er medgjørlige til å bytte ut OSet med en 64bit versjon hvis ikke OSet allerede er brutt forseglingen på. Det er godt mulig de har muligheter mot sin leverandør til å levere frem og tilbake slike ting uten større kostnader - i dunno, men det er ihvertfall det første jeg hadde sjekket før jeg hadde giddet å lage noen større sak utav det.

 

Forøvrig litt dumt at det i det hele tatt kreves forskjellige keys for 32bit og 64bit OS - det kunne MS godt ha forenklet synes jeg, da det tross alt er "samme" produktet det gjelder i praksis.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ganske enkelt. Forskjellig key = mer penger i kassa siden endel da betaler to ganger for samme vare.

 

Er nok sansynligvis det desverre...

 

Håper det blir mer åpent i fremtiden med tanke på valg av OS med nye maskiner. Hater virkelig tvungen bundeling i ale dets former...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det Zanor må sjekke her er hva produktet han kjøpte stod spesifisert som.

Er det spesifisert Vista / Windows 7 32bit så er det eneste han kan gjøre å spørre butikken om de kan gi ham 64 bit isteden.

 

Det skal også gå ann å spørre MS om de kan være greie, kjenner til en som hadde fått 32bits men fikk ordnet seg 64bits mot et lite vederlegg (ca litt over 100).

 

Rent teknisk sett så tror jeg de har alt på det rene, å levere en maskin som ikke fult utnytter maskinvaren i seg selv er ikke juks, men sørgelige begrensninger på den programvaren som følger med :(

Lenke til kommentar
Forøvrig litt dumt at det i det hele tatt kreves forskjellige keys for 32bit og 64bit OS - det kunne MS godt ha forenklet synes jeg, da det tross alt er "samme" produktet det gjelder i praksis.

 

-Stigma

 

Er du sikker på att dette gjelder W7 ?

Mener att key'en kan brukes til både 32 og 64 bit.

OEM versjonen leveres bare med enten 32 eller 64 DVD plate, mens retail versjonen leveres med begge.

Sjekk i tråden til Mykhen

Endret av holvik
Lenke til kommentar
Rent teknisk sett så tror jeg de har alt på det rene, å levere en maskin som ikke fult utnytter maskinvaren i seg selv er ikke juks, men sørgelige begrensninger på den programvaren som følger med :(

Vel, der er vi ihvertfall uenige.

 

Står det spesifisert i salgsannonsen at det følger med et 32bits os kan man vel diskutere om det er en vesentlig mangel eller ikke om pcen utnyttes fult ut eller ei , men bruksmessig så er det ingenting som hindrer kunden fra å benytte seg av et annet Os (linux 64 bits feks) for å kunne ta i bruk systemet 100%.

 

Selger har jo heller ikke noe ansvar for å sørge for at kunden får utnyttet feks skjermkortet eller en Dvd brenner ved å eksplisit informere om hvilke programmer som må lastes ned eller kjøpes for å utnytte disse.

 

Sånn sett har kjøper en del ansvar for å være informert selv og at de opplysningene han sitter med er riktige.

Lenke til kommentar

Når skal det gå opp for dere at dere tar feil! Herregud, dere er jo så ignorante at jeg får vondt.

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366912(VS.85).aspx

 

The virtual address space for 32-bit Windows is 4 gigabytes (GB) in size and divided into two partitions: one for use by the process and the other reserved for use by the system. For more information about the virtual address space in 64-bit Windows, see Virtual Address Space in 64-bit Windows.

 

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa...s_windows_vista

 

Det er ingen andre som har postet noen som helst data som sier noe annet. Det Vista viser deg i systembehandlig er minnet som er tilgjengelig ETTER at systemet har forsynt seg med det, det har behov for. Steike, tror dere virkelig MS hadde sluppet unna med å si at Windows klarer å adressere opp til 4GB, hvis det ikke er tilfelle? De hadde blitt saksøkt inn i evigheten.

 

Makan.

Lenke til kommentar

NikkaYochi : Det er faktisk ikke helt 100% riktig det du sier , mengden tilgjengelig systemminne (inkludert det Windows bruker til prosseser etc) er rundt 3Gb , resten forsvinner i :

 

*512Mb som er reservert til skjermkortet (minnet på dette er dedikert, ikke delt).

 

 

Dette betyr med andre ord at programmer og OS har kun 3GB å greie seg på før man går tomt for fysisk minne , hadde Trådstarter hatt 64Bits Os hadde han hatt 4Gb systemminne å boltre seg på (minus en overhead pga 64bits adressering) + 512Mb skjermkortminne.

 

En litt eldre forklaring på problemet : http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html

Lenke til kommentar
Forøvrig litt dumt at det i det hele tatt kreves forskjellige keys for 32bit og 64bit OS - det kunne MS godt ha forenklet synes jeg, da det tross alt er "samme" produktet det gjelder i praksis.

 

-Stigma

 

Er du sikker på att dette gjelder W7 ?

Mener att key'en kan brukes til både 32 og 64 bit.

OEM versjonen leveres bare med enten 32 eller 64 DVD plate, mens retail versjonen leveres med begge.

Sjekk i tråden til Mykhen

 

Nei når du spør så er deti grunn en anntagelse pga. det er slik det har vært tidligere. Så langt jeg erindrer har det alltid vært sånn på xp og vista, men om du har motstridende informasjon om dette vedr. win7 så kanskje de har endret det? ... i så tilfelle så hadde det jo vært en fantastisk enkel løsning på OPs situasjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så langt jeg erindrer har det alltid vært sånn på xp og vista, men om du har motstridende informasjon om dette vedr. win7 så kanskje de har endret det? ... i så tilfelle så hadde det jo vært en fantastisk enkel løsning på OPs situasjon.

Det stemmer at for XP og Vista var det forskjellig lisensnøkkel for 32 og 64 bits opetaivsystem. Dette ble endret mht Win 7 slik at samme nøkkel gjelder begge varianter.

Bl.a. Windows 7 Home og Ultimate blir levert fra Microsoft med både 32-bit og 64-bit utgave på samme plate og felles lisensnøkkel. Hva som gjelder OEM har ikke ikke fått sjekket. Her kan det være forskjeller om det er en Microsoft OEM eller en produsent-OEM, evt. "bare" en oppgraderings-plate.

 

 

EDIT:

Fant dette om OEM (http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=1514&page=2&tag=col1;post-1514):

At the time you purchase an OEM copy of Windows 7 to be preinstalled on a new PC, you must choose either 32-bit or 64-bit Windows. Your agreement with the OEM determines whether you can switch to a different version; some PC makers support only a single version with specific PC models and will not allow you to switch from 32-bit to 64-bit (or vice versa) after purchase.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Jeg har allerede lenket til sider på MSDN som forklarer dette mer enn godt nok, ellers takk.

 

Nope.

Ta deg tid til å lese linken jeg la ved, om du har lyst til å forstå problemet bedre.

 

Her er for eksempel mitt 64 bits system, legg merke til at jeg har hele 8Gb tilgjengelig av 8Gb , mens et 32bits system har villet hatt kun tilgjengelig en plass mellom 3Gb til 3.5Gb.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...