Gå til innhold

[Løst]Lurt av Expert?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis trådstarter har kjøpt pc'en nå nylig så har jo han en veldig enkel løsning.

 

'Kan jeg angre et kjøp på Expert.no?

Angrerettloven gir deg 14 dagers angrefrist fra den dagen du har mottatt varen.

Expert.no gir deg hele 30 dagers åpent kjøp fra du har mottatt varen eller hentet den på posten. Dette gjelder ikke om:

1. du har brutt forpakningen på en datostemplet vare

2. du har brutt forpakningen på en forseglet lyd- eller bildeopptak.

3. du har brutt forpakningen på et dataprogram/software.

4. du har brutt forpakningen på et hygieneprodukt eller et produkt som inneholder forbruksartikler

5. en tjeneste hvor f. eks abonnement har påbegynt med kundes samtykke.

6. når en vare ikke leveres tilbake i samme tilstand som den ble sendt. Dette gjelder for eksempel projektor, blekkpatron osv.'

 

Når man er innenfor denne 30 dagers perioden, så er selger som regel veldig medgjørlig.

Lenke til kommentar
Kan Expert fraskrive seg ansvaret for denne feilen med grunnlag i skrivefeil?

Nei... tror ikke det.

 

1. Handler man i god tro vil det stå sterkere enn ansvarsfraskriving, dette gjelder så klart tilfeller som ikke kunden burde skjønt feilen.

 

2. Skrivefeil er vel egentlig å skrive en null for mye eller for lite på prisen noe som kan fort skje men å opplyse om en helt annen prosessor vil jeg tro butikken må ta på seg.

Lenke til kommentar
Kan Expert fraskrive seg ansvaret for denne feilen med grunnlag i skrivefeil?

 

De kan ikke fraskrive seg annsvar i forhold til feilinformasjon til et salg naturligvis, nei. Forbehold om trykkfeil er der hovedsakelig for at ikke folk skal kunne sette seg på bakbena og kreve en vare til en latterlig pris der prisen manglet en null på slutten.

 

Det sier seg jo egentlig seg selv at du ikke kan fraskrive deg lovlig annsvar bare ved å velge å gjøre det ;) I så fall hadde jeg gjerne valgt å "tatt forbehold om alle mulige verdens feil og tabber" i mitt liv. Det hadde gjort ting litt enklere ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke at folk lager emne pga dette FØR man har kontaktet butikken. Er det ikke bare å kontakte butikken da? Er man normalt høflig så løser dette seg uten probelmer i 99% av tilfellene. På den tiden man bruker på å opprette emnet så kunne man kanskje tom. ha løst problemet med butikken via telefon.

 

 

Mvh

Brack

Lenke til kommentar
Skjønner virkelig ikke at folk lager emne pga dette FØR man har kontaktet butikken. Er det ikke bare å kontakte butikken da? Er man normalt høflig så løser dette seg uten probelmer i 99% av tilfellene. På den tiden man bruker på å opprette emnet så kunne man kanskje tom. ha løst problemet med butikken via telefon.

 

 

Mvh

Brack

Det skjønner jeg godt... noen foretrekker kanskje å snakke med butikken først, andre synes det er best å sjekke hvilke rettigheter man har før man snakker med butikken.

 

Hvorfor det ene skal være så mye mer opplagt enn det andre forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det tenkte eg ikke på. Godt poeng. Det er forskjell på trykkfeil og feilinformasjon. :)

Jepp...

 

Det som er litt morsomt er at man kaller det trykkfeil når det i virkelighete kanskje ALDRI har skjedd en trykkfeil.

 

Feilen skjer jo før ting blir trykket :)

 

Litt offtopic

 

Ja det er morsomt, at man sier TRYKKFEIL, når det er samme som skrivefeil. Skrivefeil kan starte hos annosøren, når de lager utkaste til anonnsen, skrivefeilen kan også komme når utkaste har blitt redigert i grafiske avdelingen til trykkeriet, før trykkplatene er laget, det har aldrig hendt at trykkplatene eller trykkpressen har trykket feil tekst, Feil informasjon kan være fordet at trykkeriet har fått et første utkast av anonnsen istedte for at de fikk siste redigerte utkast.

 

Derfor skal du ta forbehold til henhold av såkalt trykkfeil i anonnsen, annosøren fraskriver seg ansvar for skrivefeilen i annonsen, trykkeriet fraskriver seg også ansvar på dette.

 

Så aldrig skyld på trykkplatene eller trykkpressen, skyld på korektorgrafen vist du finner en skrivefeil(trykkfeil) :)

 

Trykkpressen

Endret av Frigd
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

I dag har jeg levert tilbake maskinen til Expert. Jeg tok en grundig runde i dag tidlig og sjekket til og med hos bestillingsavdelingen hos Expert sentralt. Det viser seg at feilen ligger hos de som legger ut informasjon til trykkeriet om produktene som skal i kampanje. De selger også den annonserte pc'en men da til ca kr 1500 mer. De mente at min pris var riktig i forhold til det produktet jeg hadde fått, men at dette ikke er noe pang-tilbud. Det hadde imidlertid den andre PC'en vært. De er for øvrig kliss like, til å med mtp modellbeskrivelse, så akkurat det skjønner jeg kan være grunnlag for misforståelser.

 

I butikken så de feilen umiddelbart. Jeg hadde jo åpnet pakningen og registrert pc'en før jeg på systeminfoen oppdaget noe muffens. Jeg var åpen og ærlig om dette. De tok på seg det fulle ansvaret og var raske med å returnere pengene for både PC'en og en Office-pakke jeg kjøpte sammen med den. Veldig god service av Expertbutikken og det skal de ha skryt for. Jeg har ikke lidd noe tap bortsett fra litt unødig kjøring.

 

Altså, Expert erkjente feilaktig markedsføring grunnet en misforståelse. Det var kjappe med å heve kjøpet. Jeg kjøpte meg en HP hos Elkjøp i stedet.

 

Edit: Jeg ser at det blir kommentert at jeg burde ha tatt dette opp med butikken først, uten å opprette emnet. Jeg har hverken data- eller juridisk bakgrunn og synes det var litt vanskelig å vite om feilen var "vesentlig" i lovens forstand. Jeg synes det var greit å høre med de som har kontroll på faget før jeg presenterte problemet for butikken. Jeg har desverre dårlig erfaring med butikker i andre bransjer som har tvunget frem en slik tankegang.

Endret av kjetil200
Lenke til kommentar

Expert skulle gitt deg den varen som var annonsert.

Så vidt jeg forstår deg hadde de ikke opplyst om trykkfeil i annonsen.

De har den annonserte varen på lager (men til feil pris).

 

Prisen som er annonsert er den prisen som gjelder. (så fremt du ikke _burde_ visst at den var feil.) I dette tilfellet kunne du ikke vite at den var feil.

 

Expert selgeren lurer deg igjen til å kjøpe en HP pc (sannsynligvis med bedre margin).

 

Reklameverdien Expert hadde oppnådd med å gi deg et "pangkjøp" på pcen du _trodde_ du kjøpte hadde vært enormt.

Lenke til kommentar
Expert selgeren lurer deg igjen til å kjøpe en HP pc (sannsynligvis med bedre margin).

Helt enig, du ble lurt.

 

Expert lurte deg til å kjøpe en PC på Elkjøp... har Expert prosenter fra salget hos Elkjøp tro?

 

 

Leste litt feil der ja ;)

Elkjøp - Expert same same but different.

 

Men synes de fremdeles er kjipe..

Lenke til kommentar
Expert selgeren lurer deg igjen til å kjøpe en HP pc (sannsynligvis med bedre margin).

Helt enig, du ble lurt.

 

Expert lurte deg til å kjøpe en PC på Elkjøp... har Expert prosenter fra salget hos Elkjøp tro?

 

 

Leste litt feil der ja ;)

Elkjøp - Expert same same but different.

 

Men synes de fremdeles er kjipe..

 

 

De har til og med klin identisk datasystem (hele opplegget ser ut som BSOD :p ).

Lenke til kommentar
De har til og med klin identisk datasystem (hele opplegget ser ut som BSOD :p ).

 

Ja de har det.

Har du sett øverst i venstre hjørnet på skjermen?

Der står det marginen på salget i prosent.

 

Så hvis du kommer med en annonsert vare, og selgeren insisterer på at varen som koster 500 kr mer er mye bedre.

 

Står det "tap" i venstre hjørnet, vet du at _du_ har gjort et godt kjøp :p

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Ja de har det.

Har du sett øverst i venstre hjørnet på skjermen?

Der står det marginen på salget i prosent.

 

Så hvis du kommer med en annonsert vare, og selgeren insisterer på at varen som koster 500 kr mer er mye bedre.

 

Står det "tap" i venstre hjørnet, vet du at _du_ har gjort et godt kjøp :p

 

Jepp, jobbet hos Elkjøp engang i tiden. Hele strategien til Elkjøp/Expert er basert på å selge opp eller selge masse tilbehør til ublu priser.

 

Merkelig nok så taper de penger på Kingston USB minnepenn på 16GB til en pris 399kr.

 

Ellers så må jeg si meg enig i at Expert burde ha vært greie og gitt trådstarter pcen til med riktige specs til samme pris, men lite man kan gjøre hvis de ikke vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...