Gå til innhold

[Løst]Lurt av Expert?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg en Samsung pc fra Expert etter å ha sett den i en tilbudsanonse. Dette er en Samsung R620. I Expert sitt blad, på nettet og ellers hvor jeg har sett den avertert blir det oppgitt at denne har en Core 2 Duo T6400 prosessor. I den PC'en jeg har kjøpt er det en Intel Dual Core T4300 prosessor. Denne har 1 mb Cache mens T6400 har 2 mb. PC'ene er helt identiske ellers.

 

Synes dere dette er en klar feil ved produktet? Det synes nemlig jeg og tenkte å gå tilbake til Expert i morgen og få byttet til det produktet jeg har betalt for. Hva tenkter dere om dette?

 

Det hører med til historien at jeg spurt ekspeditøren spesielt om dette var identisk pc med den de hadde avertert. Noe han sjekket og bekreftet at det var = feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er to helt like maskiner (nesten) i samme serie, så har de mest sannsynlig veldig like modellbetegnelser på eskene, og det kan følgelig være lett å blande ting sammen, spesiellt nå i juletiden hvor det har vært mye fart i varehusene.

 

Vil nå tro det hele er en misforståelse, og ikke at du har blitt "lurt" :)

 

-Øivind-

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kjøpte meg en Samsung pc fra Expert etter å ha sett den i en tilbudsanonse. Dette er en Samsung R620. I Expert sitt blad, på nettet og ellers hvor jeg har sett den avertert blir det oppgitt at denne har en Core 2 Duo T6400 prosessor. I den PC'en jeg har kjøpt er det en Intel Dual Core T4300 prosessor. Denne har 1 mb Cache mens T6400 har 2 mb. PC'ene er helt identiske ellers.

 

Synes dere dette er en klar feil ved produktet? Det synes nemlig jeg og tenkte å gå tilbake til Expert i morgen og få byttet til det produktet jeg har betalt for. Hva tenkter dere om dette?

 

Det hører med til historien at jeg spurt ekspeditøren spesielt om dette var identisk pc med den de hadde avertert. Noe han sjekket og bekreftet at det var = feil.

 

Tvilsomt at det er snakk om bevisst lureri her, men om du har kjøpt et produkt som ikke var det du trodde det var, spesiellt om du har spurt om dette på forhånd, så bør dette være mer en god nok grunn til å kunne få levert produktet tilbake. Snakk med butikken så ordner det seg nok vil jeg tro. Nevn gjerne det at du ble gitt feil informasjon under salget, da det er ganske kritisk i en slik sak.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du er på ingen måte lurt av expert her, om selger var stressa eller bare ikke nok kunnskap til å vite hva han svarte på er uvist. Men sånn du har fremstilt saken, så h*n bare gjort en feil.

 

Ta med produktet tilbake og si at innholdet ikke er det samme som reklamen eller selger sa.

Lenke til kommentar

At det er en klar mangel ved produktet er det ikke tvil om.

 

Det blir det samme som om du skulle kjøpt en bil med 2 liters motor og så komme hjem og finne ut at du hadde fått en 1,8 liter.

 

Så stå på ditt men for all del vær høflig, det er kjapt å gjøre feil. Hvis de faktisk sjekket på datasystemet at du fikk samme pc som i annonsen kan det være feil registrert i systemet så selgeren kan være helt "uskyldig".

Lenke til kommentar
At det er en klar mangel ved produktet er det ikke tvil om.

Det er det vel veldig stor tvil om faktisk.

 

Det blir det samme som om du skulle kjøpt en bil med 2 liters motor og så komme hjem og finne ut at du hadde fått en 1,8 liter.

Nei, det blir det ikke.

 

Det blir det samme som å anta man får med AC på en bil fordi det var med på samme bil i en annen butikk.

Lenke til kommentar
Trådstarter har kjøpt en maskin i fra Expert etter en annonse i fra en tilbudsavis fra Expert. Når varen han har fått er dårligere enn varen som er annonsert så er det klart en mangel.

Saken er at varen IKKE var annonsert med den prosessoren han trodde det var, han hadde bare sett PC-en hadde den prosessoren i en annen butikk og antok det var samme Prosessor på grunn av samme modellnavn.

Lenke til kommentar

Nei, les da hva han skriver:

I Expert sitt blad, på nettet og ellers hvor jeg har sett den avertert blir det oppgitt at denne har en Core 2 Duo T6400 prosessor

 

Mao, annonsert med T6400. Mens den han fikk hadde T4300.

 

Klarere mangel skal du vel lete lenge etter?

 

Eg tror nok heller ikke at Expert bevist har lurt trådstarter men at det var et uhell. Men mangel er det uansett. Løser seg nok fort med en henvendelse til butikken.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg har søkt på Google med R620-JS01SE (modellbetgensle hentet fra Skrik og skrål brosjyren til Expert Norge). det kan se ut som om denne modellen leveres med T4200 eller T4300. Det finnes andre modeller (fortsatt R620 som leveres med andre varianter av CPU). Vanligvis er det forbehold om trykk i tilbudsaviser. Sjekk om dette er tilfelel. Men for all del ta kontakt med Expert så ordner det seg nok for deg.

Lenke til kommentar

Om det er feilaktig annonsert med T6400 så kunne Expert hengt opp et oppslag som påpeker feilen, like ved varen. Forbeholdet om skrivefeil står egentlig juridisk svakt siden man ikke kan avtale seg bort fra forhold i markedsføringsloven. Et unntak er dersom skrivefeilen er så alvorlig at kunden burde skjønt at det var feil. F.eks hvis det mangler et siffer i prisen eller står 320 TB harddisk i stedet for 320 GB.

 

At selger har bekreftet spesifikasjonene i annonsen skjerper også saken. Det er ikke tatt forbehold mot feilinformasjon fra selgere i annonsen.

 

Jeg regner med at saken løses enkelt ved å kontakte butikken på høflig måte, gjerne skriftlig, og kreve den PCen som var annonsert og bekreftet av selger. Alternativt be om et prisavslag som står i stil til ulempen den dårligere prosessoren representerer. Saken behandles nok som en normal reklamasjonssak. Dvs. at Expert står fritt til å velge den løsningen som er hensiktsmessig for dem, med mindre det er veldig urimelig for deg. Det kan bety omlevering av PC, prisavslag eller bytte av prosessor. I dette tilfellet vil jeg tippe de går for prisavslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...