Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvor kaldt må det være?


DalaiLaban

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette avhengig av hvilket arbeidstøy man har til rådighet og eventuelt terskelen for frostskader?

 

Er det en viss vindhastighet og kulde så trenger det ikke nødvendigvis å være alt for kaldt for at det kan bli skader...

 

Bedriftens tilitsvalgte burde i alle fall vite dette sammen med hmh? (husker ikke forkortelsen).

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 4-4 oppstiller krav om at det fysiske arbeidsmiljøet skal være "fullt forsvarlig", med hensyn til arbeidstakernes "helse, miljø, sikkerhet, og velferd".

 

Det er klart at enhver følelse for ubehag ikke rammes av § 4-4. All den tid man faktisk skal være i stand til å kle seg etter forholdene kan jeg vanskelig se at arbeidstakere i Norge normalt vil møte på kulde som vil kunne gå på helsa løs. Men hvis det er klart at kulda vil kunne være helsefarlig har verneombudet rett til å stanse arbeidet.

 

Hvis det ikke går på helsa løs er det vilkåret om velferd som gjelder. Dette er litt mer ullent å definere. Kort sagt skal man ikke ha det kjipt på jobb. Hva som regnes for å være kjipt er vanskeligere å definere, men man må kunne ta utgangspunkt i at det i alle fall er et avvik fra det som er en normal situasjon. Stort mer enn det kan jeg ikke si -- arbeidsrett er ikke feltet mitt.

 

Hvis arbeidssituasjonen går på velferden løs vil verneombudet kunne stanse arbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...