Gå til innhold

Final Fantasy XIII-tråden


lknight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har et kjapt spørsmål:

 

Mission 64. Å få fem stjerner kan bli litt tricky, men skal nok gå greit etter jeg har fyllt ut alles roller. Det jeg derimot lurer på er følgende:

 

Wicked wirl, er det pur physical eller magical damage? Eller en lett blanding av begge?

 

Ettersom jeg i første fight helgarderte meg mot begge med ca 50% resistance både mot physical og magical damage, kan jeg kutte ned på den typen som ikke trengs i tilfelle.

Lenke til kommentar

Rett fra gameFAQS:

 

Boss fight aganist Barthandelus and 4 different parts at the Palamecia Bridge

 

(1x) Barthandelus

(1x) Barthandelus Left Ailette

(1x) Barthandelus Left Pauldron

(1x) Barthandelus Right Ailette

(1x) Barthandelus Right Pauldron

 

(1x) Barthandelus Common Drop: Entite Ring

(1x) Barthandelus Rare Drop: none

(1x) Barthandelus Left Ailette Common Drop: none

(1x) Barthandelus Left Ailette Rare Drop: none

(1x) Barthandelus Left Pauldron Common Drop: none

(1x) Barthandelus Left Pauldron Rare Drop: none

(1x) Barthandelus Right Ailette Common Drop: none

(1x) Barthandelus Right Ailette Rare Drop: none

(1x) Barthandelus Right Pauldron Common Drop: none

(1x) Barthandelus Right Pauldron Rare Drop: none

 

In this fight you are up against barthandelus and its parts. Now like the Havoc

skytank you fought earlier, you cant damage the body until you destroy its

parts. All parts do magical attacks and focus it on multiple member so be

sure to keep an eye on your hp, each part has a elemental weakness so

exploit that. Watch out for magic amplification as it adds buffs to its parts,

once all parts are destroyed focus on the body. Now he has one attack that

could give you trouble, its called destrudo ability. It happens after its been

staggered once, make sure everyone is at full hp to survive the attack then

heal up. It takes about 25 seconds before it happens so prepare with buffs and

full hp, use what works, this boss battle is the hardest so far overall a

very very hard fight to win.

 

 

Her er en annen approach:

Boss #17: Barthandelus

 

This boss is pretty epic, but he isn't too hard. Doctor's code and potions

can be a godsend in this battle if you don't want to switch to medic too

often.

 

Anyway at first this battle is a lot like the havoc skyship fight in that

you must take out the other targets besides the main one first. Good buffs

the SYN can use are Shell, Haste, Bravery , and Faith (of course this

depends on which characters you're using). Fang can use Slow and Curse,

while Vanille can use DeProtect and DeShell, but debuffs won't work right

away.

 

Start by targetting one of the 4 other targets besides Barthandelus. Use

Libra first since each target is weak against it's own specific element.

Then attack with RAV/RAV/COM. You can use a MED to heal or use potions.

Do this until the 4 targets are dead and then the real fun begins.

 

Barthandelus should now be vulnerable, so cast your debuffs, and your

buffs while using MED or potions to keep up your health. Attack him

normally until you see him beginning to use Destructo. When you see this

come up IMMEDIATELY SWITCH TO RAV/RAV/COM AND ATTACK HIM AS MUCH AS

POSSIBLE. If he gets this move off too soon it may be game over right

then and there. If you attack him enough times, he will "flinch" and will

then continue charging the attack. When you see him flinch, heal yourself

as much as you can. The attack should now be much weaker but it can still

kill you if your health is too low.

 

If you can manage to make him flinch everytime he uses Destructo and

survive the second wave, then you pretty much got this fight won. Keep

up your health, keep fighting, and if he starts destructo again, drop

what you're doing and blast him till he flinches.

 

If you're still having problems, then use a fortisol and aegisol before

entering the room.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har ingen fortisoler eller aegisoler igjen.

 

Denne kampen er et bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre. Jeg tenkte å levle Lightning mest på Commander. Men for å ta denne bossen må jeg drite i det og levle alle opp til level 3 på alle rollene sine. Så der føyk muligheten til å velge ut av vinduet.

 

Alle guidene sier noe forskjellig om hvem du skal bruke.

Hope er en liten fittefjært, men han er level 3 i medic, mens vanille bare er 2 hos meg.

 

Og Snow har masse HP, så han gjør en bedre jobb en Fang med å holde seg i live som ravager. Jeg har ikke prøvd Zas enda.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen fortisoler eller aegisoler igjen.

 

Denne kampen er et bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre. Jeg tenkte å levle Lightning mest på Commander. Men for å ta denne bossen må jeg drite i det og levle alle opp til level 3 på alle rollene sine. Så der føyk muligheten til å velge ut av vinduet.

 

Alle guidene sier noe forskjellig om hvem du skal bruke.

Hope er en liten fittefjært, men han er level 3 i medic, mens vanille bare er 2 hos meg.

 

Og Snow har masse HP, så han gjør en bedre jobb en Fang med å holde seg i live som ravager. Jeg har ikke prøvd Zas enda.

 

Mener du crystalium rank 3? Altså den tredje sirkelen? Det er da ikke mye... Jeg fokuserte hele tiden på en eller to roller. Lightning og Fang er Ravager og Commando (Lightning er i hovedsak Ravager, mens Fang i hovedsak er Commando). Vanille er supporteren, og fokuserer først og fremst på Medic, deretter Saboteur og Synergist i den rekkefølgen. Er nå i kapittel 11 uten å ha slitt med en eneste kamp. Døde to, tre ganger på de vanskeligste kampene, men det er alt.

Lenke til kommentar

Vel det er fint for deg. Men det er ikke fri regulering av level i spillet. Hvor høyt du kan nå er bestemt av spillets historie - en teit ting i seg selv. Jeg kunne altså levlet Lightning til level 4 Commander før Bartholendus. På dette tidspunktet er alt låst til maksimum level 3. Derfor må du bruke de andre rollene for å forsterke ferdighetene, slik at du kan overleve en boss som dette.

 

Jeg klarte faktisk å ta han til slutt. Jeg fikk alle opp på level 3, og så hvem som var sterkest for de forskjellige rollene. Da endte jeg opp med Lightning, Vanille og Saz. Haste var reddningen min.

 

Jeg gjorde følgende

1. Brukte bare Heroes Charge og Relentless Assault

2. Med Haste går det mye kjappere å drepe hodene, og de rekker ikke påføre like mye skade. Derfor trengs det ikke å byttes paradigmer så ofte.

3. Chaina som faen under Destrudo-charge. Når bossen flimrer, halveres skadevirkningen fra dette angrepet.

4. Bytter fort tilbake til Heroes Charge for å helbrede, og deretter Relentless Assault, og slik blir bossen ganske lett.

 

Er det noe jeg lærte av dette, er det at Vanille er en mye bedre medic enn Hope, med 400 mer i HP på akkurat samme level. Og at Synergist-rollen på Saz er mye mer praktisk nyttig enn Saboteur og Sentinel. Alt takket være gode gamle Haste.

 

Ser det er en del folk på forumer verden over som har slitt med denne bossen, så håper guiden min hjalp. Jeg prøvde ca. syv ganger før jeg lykkes i første kamp med den nye løsningen. Men jeg står ved at det nesten er obligatorisk og ha alle tre karakterene en bruker i denne kampen, på maksimum Crystarium.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen fortisoler eller aegisoler igjen.

 

Denne kampen er et bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre. Jeg tenkte å levle Lightning mest på Commander. Men for å ta denne bossen må jeg drite i det og levle alle opp til level 3 på alle rollene sine. Så der føyk muligheten til å velge ut av vinduet.

 

Alle guidene sier noe forskjellig om hvem du skal bruke.

Hope er en liten fittefjært, men han er level 3 i medic, mens vanille bare er 2 hos meg.

 

Og Snow har masse HP, så han gjør en bedre jobb en Fang med å holde seg i live som ravager. Jeg har ikke prøvd Zas enda.

 

Så snart du kan velge lag selv, så vil du hovedsakelig helst bruke Lightning, Fang og Hope. Lightning er Ravager, Fang er Commando og Hope medic.

 

Du sier at denne kampen er bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre...vel, jeg sier at denne kampen er et utmerket eksempel på at spillet krever litt av at spilleren vet hva h*n gjør.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Jeg har ingen fortisoler eller aegisoler igjen.

 

Denne kampen er et bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre. Jeg tenkte å levle Lightning mest på Commander. Men for å ta denne bossen må jeg drite i det og levle alle opp til level 3 på alle rollene sine. Så der føyk muligheten til å velge ut av vinduet.

 

Alle guidene sier noe forskjellig om hvem du skal bruke.

Hope er en liten fittefjært, men han er level 3 i medic, mens vanille bare er 2 hos meg.

 

Og Snow har masse HP, så han gjør en bedre jobb en Fang med å holde seg i live som ravager. Jeg har ikke prøvd Zas enda.

 

Så snart du kan velge lag selv, så vil du hovedsakelig helst bruke Lightning, Fang og Hope. Lightning er Ravager, Fang er Commando og Hope medic.

 

Du sier at denne kampen er bevis på at spillet bestemmer hva du skal gjøre...vel, jeg sier at denne kampen er et utmerket eksempel på at spillet krever litt av at spilleren vet hva h*n gjør.

 

Det er jeg ikke enig i. I et ideelt Final Fantasy, slik alle andre spill har vært, hadde jeg levlet Lightning til level 5 i commando, Hope til 5 i Medic, og Fang til 5 i Ravanger, og latt de andre rollene deres være. Men fordi du ikke kan overstige nivå 3 her, så er det kun spørsmål om å godta det Square Enix vil du skal gjøre, eller gjøre motstand og dø.

 

Etter å ha brukt Hope som Medic og feilet såpass mange ganger, og lykkes første gang med Vanille som Medic, vil jeg heller bruke hun i denne rollen.

 

Saz derimot er jeg ikke helt overbevist om. Han er god synergist, men han angriper jo treigere enn alle andre i spillet. Derfor kan han være et hinder for god chain-attack, eller gjøre det betraktelig tregere å bygge opp stagger hos fienden.

 

Én ting som også plager meg her er at det er lite fleksibilitet i rollene. Saz som er god Synergist, kunne også hatt en annen passiv rolle som for eksempel Sentinel, og kanskje Medic. Istedenfor er han en Rævager (get it?). Slik at dersom jeg vil bruke han, må han stort sett bare være én rolle hele tiden. Og deretter begrenses paradigmene mine, av hensyn til han. Slik er det flere tilfeller av hos alle karakterene.

-

Edit:

Ser du nå kan bruke alle roller på alle karakter, først etter flere titalls timer med spilling. Snakk om slag i trynet og stor selvmotsigelse. Hvem gidder vel å begynne på første level så sent ute i spillet. Virker som Square Enix sin dårlige unskylding for at man ikke kan velge. "ikke si at vi ikke ga deg valget". Mine roller er mer eller mindre satt nå. Å levle de nye mulighetene anser jeg som et hinder for rolleutviklingen, istedenfor en fordel.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Ramius, er det i det hele tatt en tråd her på forumet hvor du ikke klager over hvor dårlig det er?

 

Du sier du kun kan være lvl 3 på dette tidspunktet når du sloss med bossen? Det er ganske lenge siden jeg var der, men jeg hadde null problemer. Jeg bestemte meg for en klasse og satset mest mulig på den. Dette gikk litt dårlig da jeg lot Lightning være Commando, men Fang er bedre til det. Det igjen løste seg fort ved å skifte Lightning til Ravager i stedet.

 

Btw du prøver vel ikke å Auto-Battle deg gjennom kampene hele veien?

 

En vanlig vanskelig kamp for meg foregår for øvrig slik:

 

- Start med Fang ravager, Lightning ravager, Vanille ravager. Timing er ekstremt viktig for å hindre at fienden mister chain bonus.

 

- Når laget begynner å bli skadet, la Vanille bli medic. Kan også la Lightning være medic og Fang sentinel for litt "panikk healing" om nødvendig.

 

- Fortsett med ravager, ravager, ravager. Igjen, timing er ekstremt viktig!

 

- Når fienden er Staggered:

-- Er det én fiende, la Fang og Lightning være Commando og Vanille Saboteur. Den som slår først av Fang og Lightning vil stort sett slå fienden opp i luften. Når det skjer, gjør klar angrepet ditt, men ikke velg fienden før den du ikke styrer er nesten ferdig med angrepet sitt. Timer du det rett vil du hoppe opp i luften og denge løs akkurat i det den andre personen på laget faller ned, så hun vil hoppe opp igjen akkurat i det du er på vei ned. På det viset har jeg klart å drepe en fiende med 430.000 HP igjen uten at den traff bakken. (og dermed hang hjelpeløs i luften). Riktignok sent i spillet, men du skjønner taktikken. Grunnen til hvorfor Vanille er Saboteur er for å svekke fienden, så den gjør enda mindre skade, tåler mindre og blir tregere. Du mister skaden hun vil gjøre som Ravager, men Fang og Lightning som Commandoer mer enn gjør opp for det.

 

-- Er det flere fiender, la Fang være Commando, mens Lightning og Vanille er Ravager. Dette fordi to eller flere Commandoer angriper hver sin fiende.

 

- Sliter du kan du la Fang være Saboteur, Lightning Commando og Vanille Synergist eller Medic.

Lenke til kommentar

Nettop ferdig med spillet, må si jeg ble skuffet. Historien var rotete fortalt, det var super linjært (utenom ene kapitellet på disk 3 med det store åpne området) og kampsystemet var en smule "lett", kom meg gjennom hele spillet med Light, Hope og Snow så fort jeg kunne velge selv. Hadde håpet på litt mer valg, som å kunne gjøre side quests, utforske en by, minigames og kanskje en bedre levelings system. Utenom noen uheldige instant KO's fra bosser som kunne det

Nest siste boss, orphan 2.0 Drepte min main char tre ganger på rad når han kom under 1mill HP

så sleit jeg ikke særlig med andre bosser så fort jeg fant ut åssen de fungerte.

 

Jaja, er ivertfall min mening. Håper på mer fra FF Versus XIII

Lenke til kommentar

Nettop ferdig med spillet, må si jeg ble skuffet. Historien var rotete fortalt, det var super linjært (utenom ene kapitellet på disk 3 med det store åpne området) og kampsystemet var en smule "lett", kom meg gjennom hele spillet med Light, Hope og Snow så fort jeg kunne velge selv. Hadde håpet på litt mer valg, som å kunne gjøre side quests, utforske en by, minigames og kanskje en bedre levelings system. Utenom noen uheldige instant KO's fra bosser som kunne det

Nest siste boss, orphan 2.0 Drepte min main char tre ganger på rad når han kom under 1mill HP

så sleit jeg ikke særlig med andre bosser så fort jeg fant ut åssen de fungerte.

 

Jaja, er ivertfall min mening. Håper på mer fra FF Versus XIII

 

Det var nyttig å høre. Akkurat den følelsen jeg mistenker å ende opp med selv.

Lenke til kommentar

Haha, skjønner ikke at du gidder å spille et spill du ikke liker :p

For å lære, og studere hvordan serien har utviklet seg. For å ha kompetanse til å uttale meg om verdens største RPG serie.

 

Jeg misliker det ikke fullstendig, men det er IKKE Final Fantasy. Jeg anser det mer som et enkelt actionspill, med et par sekunders handling mellom hver hundrede kamp. Nesten som Tekken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

- Start med Fang ravager, Lightning ravager, Vanille ravager. Timing er ekstremt viktig for å hindre at fienden mister chain bonus.

 

 

Den kombinasjonen fungerer veldig dårlig. Du har ingenting som gjør at staggermeteret minsker saktere, så du har veldig liten margin på angrep. Fang er mye bedre brukt som saboteur i slike setups, da saboteur abilities både øker stagger meterer og samtidig gjør at det synker saktere, samtidig som du kaster antibuffs på fienden som gjør at du hindrer den og eventuelt gjør mer skade når du får den staggered.

Lenke til kommentar

- Start med Fang ravager, Lightning ravager, Vanille ravager. Timing er ekstremt viktig for å hindre at fienden mister chain bonus.

 

 

Den kombinasjonen fungerer veldig dårlig. Du har ingenting som gjør at staggermeteret minsker saktere, så du har veldig liten margin på angrep. Fang er mye bedre brukt som saboteur i slike setups, da saboteur abilities både øker stagger meterer og samtidig gjør at det synker saktere, samtidig som du kaster antibuffs på fienden som gjør at du hindrer den og eventuelt gjør mer skade når du får den staggered.

 

Vet det er ingenting som gjør at staggermeteret minsker sakte. Det er derfor jeg sa timing er ekstremt viktig for å hindre at fienden minster chain bonus. ;) Fang er bra som saboteur, men det betyr at man faktisk må satse på den rollen i stedet for ravager. Jeg fortrekker ravager da jeg synes det er en bedre allrounder. De aller fleste fiendene dør for raskt til at det er noe vits å bruke saboteur på dem. Det må i såfall være bosser, og da bruker jeg heller Saboteur/Commando/Medic eller Saboteur/Commando/Synergist. Det beste ville vært å hatt begge disse pluss Saboteur/Commando/Ravager, men vi har bare seks Paradigm tilgjengelig. Med andre ord har jeg ikke plass til flere.

 

En annen ting jeg glemte i farten er at jeg har panikk-healing øverst i listen og går gradvis nedover til fullt angrep nederst. Det gjør det raskt og enkelt å finne Paradigmen jeg trenger.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Å levle Rav på Fang er egentlig bare bortkastet, siden det eneste du trenger det til er å øke stagger meteret. Når fienden først er stagra bør du bytte til commando uansett, for å få damage boosten. Com/Com/Com er uhyre mer effektivt enn Rav/Rav/Rav pga boost effekten, og bruker du Synergist til å gi Enfire e.l først mister du ikke elementaspektet. Et godt oppsett er Fang/Hope/lightning hvor "signifikante" kamper spilles ved å ta (hvis elemtent trengs: Sab/Rav/Syn ->) Sab/Rav/Rav -> Com/Com/Com. Sen/Sen/Sen akkurat når fienden angriper, så trenger du sjelden å heale overhodet.

 

Jeg snakker nå om senere i spillet selvfølgelig, da du må bruke taktikk for å vinne kamper. I kap 1-11 er alt så lineært og forhåndsbestemt at alt du trenger å gjøre er å tape fast en dildo i auto-battle knappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...