Gå til innhold

Flashing av hk bios - Svart skjerm


dash

Anbefalte innlegg

Jeg flashet mitt Abit NF7-s kort med et program som heter "flashmenu". Dette programmet gjør at man kan flashe biosen i windows. Jeg startet programmet å åpnet bios-filen med det, etter en stund stod det at biosen hadde blitt flashet vellykket, og at jeg måtte reboote for å aktivere den nye biosen.

 

Da jeg startet maskinen på nytt fikk jeg ikke bilde på skjermen, og heller ingen lyd fra pc-speakeren.

 

Fant ut at man måtte resette biosen etter flashingen da jeg så i manualen. Dette gjorde jeg(med jumper), men den funket heller ikke.

 

Så hva gjør jeg nå..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du kan prøve. Det fungerte hvertfall på tidligere hovedkort.

 

lag en boot-floppy med flashprogram for DOS i autoexec.bat slik at den flasher til riktig BIOS

 

selv om BIOS ikke klarer å initiere skjermkort på PCI eller AGP så hender det at den klarer å boote floppy.

Lenke til kommentar
En ting du kan prøve. Det fungerte hvertfall på tidligere hovedkort.

 

lag en boot-floppy med flashprogram for DOS i autoexec.bat slik at den flasher til riktig BIOS

 

selv om BIOS ikke klarer å initiere skjermkort på PCI eller AGP så hender det at den klarer å boote floppy.

 

Jeg kan prøve det, men det blir vel AMIBOOT.ROM da jeg har AMI bios.

Lenke til kommentar
Det er nok sikkert ikkje noke problem og sette i eit ISA skjermkort, vis du lager ISA slotten... Men du meinte vel PCI ? :)

 

Les på abit sine sider... Mulig du berre skal mate maskina med biosfila på ein floppy og holde ned noken taster på tastaturet!

 

Prøv å sett inn disketten restart og hold nede Ctrl+home.

Lenke til kommentar
Har prøvd det meste nå, har til og med prøv "hot-swapping" metoden. Dette hadde gått fint hvis jeg hadde et annet hk med nforce2 chipset.

Hvis det ikke lyser i floppy'n er trolig 'boot block' disablet i 'flashmenu'.

 

Dog, enkelte webshoper gir deg nytt kort i retur som garantisak, evt. ei ny biosbrikke hvis du sender den du har.

 

Uansett bør det ikke koste så mye og få sendt en - $25 US inkl. shipment for ferdig flashet fra [email protected] - men det fins nok noe nærmere også.

Lenke til kommentar
Har prøvd det meste nå, har til og med prøv "hot-swapping" metoden. Dette hadde gått fint hvis jeg hadde et annet hk med nforce2 chipset.

Hvis det ikke lyser i floppy'n er trolig 'boot block' disablet i 'flashmenu'.

 

Dog, enkelte webshoper gir deg nytt kort i retur som garantisak, evt. ei ny biosbrikke hvis du sender den du har.

 

Uansett bør det ikke koste så mye og få sendt en - $25 US inkl. shipment for ferdig flashet fra [email protected] - men det fins nok noe nærmere også.

 

Tror dere det er mulig at jeg sender inn bios brikken til komplett.no(kjøpte kortet der), så omprogrammerer de brikken med den riktige biosen?

Lenke til kommentar
Har prøvd det meste nå, har til og med prøv "hot-swapping" metoden. Dette hadde gått fint hvis jeg hadde et annet hk med nforce2 chipset.

Hvis det ikke lyser i floppy'n er trolig 'boot block' disablet i 'flashmenu'.

 

Dog, enkelte webshoper gir deg nytt kort i retur som garantisak, evt. ei ny biosbrikke hvis du sender den du har.

 

Uansett bør det ikke koste så mye og få sendt en - $25 US inkl. shipment for ferdig flashet fra [email protected] - men det fins nok noe nærmere også.

 

Tror dere det er mulig at jeg sender inn bios brikken til komplett.no(kjøpte kortet der), så omprogrammerer de brikken med den riktige biosen?

feil flashing av bios er ikke en garanti sak, du kan sikkert sende den inn til komplett så sender de den videre til norkom så får de omprogramert den, men det vil mest sansynelig koste flesk.

du burde heller sende bios brikken til: http://www.flashbios.org/ og få den fiksa der til et par kroner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...