Gå til innhold

Hvordan forholder dere dere til kjempetrådene


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg undres. I en del undergrupper er det noen veldig lange tråder, med opp mot 1000 innlegg og kanskje mer. Jeg pleier å styre unna dem da jeg ikke orker å lese så mange. Hvordan forholder dere dere til dem? Begynner å lese fra starten? Er det OK å skrive innlegg om en ikke har lest hele tråden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gidder bare henge meg på sånne svære tråder hvis det er snakk om ulike leker og den slags. Da leser jeg bare førsteposten for å skjønne reglene, og så begynner jeg bakerst.

 

Men tyngre og mer seriøse diskusjoner, hvor de har rukket å komme til 1000 innlegg, da skal jeg være bra engasjert om jeg skal hive meg med. Da leser jeg som regel bare førstepost, og de to-tre siste sidene, for å oppdatere meg på siste nytt.

Lenke til kommentar

Jeg har som prinsipp å aldri poste i en tråd jeg ikke har lest fra start til slutt, derfor blir det som oftest til at jeg bruker min tid her inne til å lese fremfor å skrive.

 

Et av hovedproblemene med slike store tråder er at man ofte ender opp med å diskutere i sirkel fordi man ikke tar hensyn til hva som har blitt debattert tidligere og fordi man som oftest ikke evner å komme frem til et konsensus før debatten ruller videre. Man burde nok i langt større grad forsøke å konkretisere debattene ned til et absolutt minimum slik at man unngår tråder som sklir ut i det meningsløse.

Lenke til kommentar
Jeg har som prinsipp å aldri poste i en tråd jeg ikke har lest fra start til slutt, derfor blir det som oftest til at jeg bruker min tid her inne til å lese fremfor å skrive.

 

Et av hovedproblemene med slike store tråder er at man ofte ender opp med å diskutere i sirkel fordi man ikke tar hensyn til hva som har blitt debattert tidligere og fordi man som oftest ikke evner å komme frem til et konsensus før debatten ruller videre. Man burde nok i langt større grad forsøke å konkretisere debattene ned til et absolutt minimum slik at man unngår tråder som sklir ut i det meningsløse.

 

Slik tenker jeg også.

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit på dette spørsmålet. Selvsagt kan det være vanskelig å henge seg med på store tråder, men om man brenner for temaet finner man fort tonen. Det er ingen regel som sier at man må lese hele tråden, men anbefaler likevel å leste det første innlegget til trådstarter, slik at man får et innblikk i hva tråden omhandler og kan debattere utifra dette.

 

At temaer blir debattert flere ganger i store tråder er unngåelig, men hvorfor skulle dette gjøre noe? Det registreres hele tiden nye brukere som kan ha interesse av å debattere tematikken.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har sagt dette ganske lenge, men det kom fram til at a moderere slike trader var ikke aktuelt.

 

Jeg vil dog paasta at slike store trader odelegger seg selv.

Man ser traden, 900 innlegg! hvor skal jeg begynne?

Det betyr at ingen leser traden og all informasjonen er borte.

 

Kortere trader betyr flere lesere, som betyr mere spredning av informasjon.

Lenke til kommentar

Jepp! :)

 

Ser problematikken også for meg selv, hva kan gjøres med saken? Å lese ørtenhundre og en poster for å få oversikt over topicen er ikke noe ønskelig utgangspunkt over tid.

 

Tar saken over til intra hvor kloke skaller møttes dit og ofte, jeg.

Men for all del, kom gjerne med gode tips til oss. :)

Lenke til kommentar

Så lenge man har en saklig og seriøs debatt i henhold til retningslinjene, synes jeg det er galskap å skulle regulere store tråder. Hvorfor dette ønsket? La nå brukere selv få bestemme over sine egne tråder. Som uttalt tidligere kommer det stadig nye medlemmer til forumet, som leser og oppretter innlegg. Trådene får dermed ny aktualitet.

 

Er man interessert i tematikken, har man ei heller problemer med å lese mange sider i en tråd.

Lenke til kommentar

Jojo, men det omhandler kun gitte tråder i spesielle kategorier. Jeg forstod det slik som at dette skulle gjelde på formet som sådan. Det er jeg ikke for, men at dette kan gjøres i enkelte tråder med mye eksterne kilder og sammen med brukerne sitt samtykke er noe jeg anser som greit, enn om jeg ikke helt ser det store behovet for en slik "regel".

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Hadde vært mye bedre å lukke tråder etter 200 innlegg ellerno og opprette en ny en syntes jeg.

Også kanskje lage en liste over tråder med samme tema.

I beste tilfelle skulle man hatt en oppsummering av tråden så man ser hvor den har kommet, men slike ting er for far fetched for de fleste tenker jeg.

 

Men si meg en ting, hva er en bok uten kapitteler? De er ganske viktige for at leseren skal kunne få oversikt. Noe av samme prinsippet kan man si om forum.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...