Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltur i vinter - Anbefalt kjørerute

Monday1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, fotoboksene skal nok ikke bli noe problem. Men det er vel ikke noe stress å kjøre gjennom uten piggdekkavgift? Kjørte til Ski her om dagen, så glemte vi å gjøre det, men det er jo null stress egentlig?? Skjønner det hvis du skal drive å småkjøre inne i byen osv. da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

835 kroner koster denne togbilletten (en vei) det skulle bli 1670 tur/retur...

Vil ikke akkurat si at dette er billig.

Man bruker vel ca. 40 liter drivstoff på denne turen som koster rundt 400,-. Legger man til litt for slitasje og andre ting, så tror jeg nok kanskje toget blir taperen også økonomisk.

Da har jeg forøvrig ikke tatt med bussbilletten fra der jeg bor til togstasjonen i Fredrikstad, samt bussbilleten fra Åndalsnes til Molde. Sleng på 200,- til der tenker jeg.

Ut og inn på buss med bagasje.. vente i kulden... uff og uff

Nå er jeg ikke sikker på hva slags bil du har, men la oss si at du har en bil til f.eks 100.000 kr. Kapitalkostnadene på denne er ca 3% (regner med at du har huslån). Det blir da 2160kr etter skatt. Så har du veiavgift 3000kr og forsikring 5000kr. Verditapet settes optimistisk til 10.000kr pr år. Du må innom verkstedet for gjennomsnittlig 5000kr i året (service, reparasjoner, osv). La oss si at du kjører 10.000km i året... da blir det, før drivstoff er regnet med: 2,5kr pr kilometer, så kan du legge til 0,06 liter pr km*11kr = 66 øre km, totalpris 3,16 pr km.

La oss si at det er snakk om 640km, eller 1280km tur/retur. prisen blir da 1280*3,16 = 4044kr.

Hvis du reiser med 3 eller flere så blir det med andre ord billigere med tog.

Har du en nyere bil har du VESENTLIG høyere avskrivning og kapitalutgifter, høyere forsikring, men mindre penger brukt på reparasjoner.

Skrevet

black har rett, man må regne på mye mer enn bare bensin når man skal reise så langt...

Personlig pleier jeg å unngå det så mye som mulig. Tar f.eks. buss når jeg skal besøke

moren min som bor 35 mil unna...

Skrevet

Her er en oversikt over bomringene og hvor mye de koster:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bompengefinan...e_veier_i_Norge

Som tidligere nevnt er riskioen med pigger i Oslo svært lav. Skal du allikevel betale er den enkleste metoden å sende meldingen:

pigg oslo <regnr>

til 2300. Det koster 30 kr og gjelder i 24 timer.

Husk gjennomsnittsmålingen sør for Bamble. Den måler kun sørgående trafikk. På vei oppover er det kun det vanlige «minefeltet» av fotobokser.

Skrevet (endret)

Flott det regnestykket over her....

Men det er da ikke snakke om å selge bilen og ta tog/buss resten av livet er det vel det?

Så lenge man alikevel har en bil og må betale de faste utgiftene, så må jo dette legges til togbiletten...

Man betaler altså penger for togbilletten, sammtidig som man betaler avdrag og andre ting på en bil som ikke blir brukt og står hjemme.

Poenget ditt funker... men da må man selge bilen først. Og det er ikke det trådstarter har som plan virker det som...

Blir NESTEN som å sitte med en månedsbillett på bussen.... men man tar toget istede for det var så flott tilbud...

Har man betalt for månedsbilletten, så lønner det seg nok å bruke denne, fremfor å ta toget med det flotte tilbudet. Hadde man ikke betalt for månedsbilleten , så er saken en annen.

Endret av BjerkneZ
Skrevet (endret)

De som liker å kjøre har en årlig kjørelenge som er langt mer enn 10 000 km. Jeg har mellom 20 000 og 30 000. Regnestykket blir jo riktig på en måte, men den kan også være misvisende. Satt på spissen så kan man si at jo mer man kjører, jo billigere blir det per km.

Om man tar utgangspunkt i regnestykket til blackbrrd hvor årlig kjørelengde er 10 000 km. Å kjøre 2500 km til/fra Bodø vil ikke koste 3,16 kr/km. De faste kostnadene blir jo uforandret. Det er kun de variable som drivstoff, service, km-stand og dekk som koster. Forsikringen øker ørlitte gran, men det er så lite.

I alle regnestykker jeg har sett er verditap, kapitalkostnad, forsikring og årsavgift den største biten av kaka. Og disse variablene er det ikke mye du kan gjøre noe med uansett hvor mye eller lite du kjører.

Edit: la til kapitalkostnad.

Endret av bb79
Skrevet (endret)

Vel, jeg har ikke bil og kan definitivt regne sånn for å se om det "lønner seg" for meg å kjøpe bil.

Av og til er det drit irriterende å reise kollektivt, så da tar jeg taxi - det koster skjorta, men faen heller jeg bruker kanskje 5000kr i året på transport, så hvis jeg i tillegg reiser for 5000kr med taxi så er jeg fortsatt 15000kr i pluss i forhold til regnestykket ovenfor.

Har regnet litt på dette i forhold til kjøp av leilighet i sentrum uten bil i forhold til leilighet litt utafor hvor jeg "må" ha bil. Jeg kan faktisk kjøpe meg en leilighet som er 1.000.000 dyrere hvis jeg pga det slipper å ha bil og årlige utgifter på 25.000. Det er rimelig drøyt. (1mill i lån til 3% rente, 28% fradrag = 21600)

Fordelen med f.eks tog er som sagt at du faktisk kan sitte å lese, sove eller se film mens du sitter på toget, vesentlig mer avslappende enn å kjøre bil. Å kjøre mens du er trøtt er bare jævelig, mens å ta tog mens du er trøtt er dritdigg zzzzz. :)

Endret av blackbrrd
Skrevet
Her er en oversikt over bomringene og hvor mye de koster:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bompengefinan...e_veier_i_Norge

Som tidligere nevnt er riskioen med pigger i Oslo svært lav. Skal du allikevel betale er den enkleste metoden å sende meldingen:

pigg oslo <regnr>

til 2300. Det koster 30 kr og gjelder i 24 timer.

Husk gjennomsnittsmålingen sør for Bamble. Den måler kun sørgående trafikk. På vei oppover er det kun det vanlige «minefeltet» av fotobokser.

Ok, men ved å sende denne SMS'en får man vel ikke noen bong man kan vise frem/ha i ruta?

Skal huske på gjennomsnittsmålinga ja :) Men hvor er det lange strekninger UTEN fotobokser?

Og angående bomstasjoner, så er vel alle automatiske, så jeg kan bruke AutoPass-brikka i ruta?

Skrevet (endret)
Ok, men ved å sende denne SMS'en får man vel ikke noen bong man kan vise frem/ha i ruta?

Du får kun en kvittering på SMS. Ved en kontroll sjekker folka bare mot registeret og finner ut at du har betalt for den dagen :)

Skal huske på gjennomsnittsmålinga ja :) Men hvor er det lange strekninger UTEN fotobokser?

Oslo - Tønsberg er minefri. Deretter er det to fotobokser før Larvik. Så begynner minefeltet. Det er ikke fotobokser på firefelt med 100-sone i den strekningen. Google maps burde begynne å vise fotobokser :p

Og angående bomstasjoner, så er vel alle automatiske, så jeg kan bruke AutoPass-brikka i ruta?

Alle bomstasjoner er automatiske. Du kan bruke AutoPass-brikka i ruta og få 20 % rabatt på alle passeringer. Selv om den ikke skulle bli registrert med blink og du får regning i posten, vil denne være med rabatt også.

God tur :)

I morgen kjører jeg Oslo - Trondheim (via Rv3 Østerdalen - E6 over Dovre suger!). Og på julaften skal jeg kjøre Trondheim - Bodø. Utfordringen blir å komme meg til Saltfjellet før kl. 17:00. Da stenges fjellovergangen til neste dag. Bilen er fullastet med varer og bagasje som veier ca. 200 kg. Dette kan bli interessant =)

Edit: kommafeil

Endret av bb79
Skrevet

Nei, men de kan sjekke registreringsnr på bilen din mot et register. Står det der at du har betalt får du ikke bot. ;)

Skrevet

Du får kun en kvittering på SMS. Ved en kontroll sjekker folka bare mot registeret og finner ut at du har betalt for den dagen :)

Oslo - Tønsberg er minefri. Deretter er det to fotobokser før Larvik. Så begynner minefeltet. Det er ikke fotobokser på firefelt med 100-sone i den strekningen. Google maps burde begynne å vise fotobokser :p

Alle bomstasjoner er automatiske. Du kan bruke AutoPass-brikka i ruta og få 20 % rabatt på alle passeringer. Selv om den ikke skulle bli registrert med blink og du får regning i posten, vil denne være med rabatt også.

God tur :)

I morgen kjører jeg Oslo - Trondheim (via Rv3 Østerdalen - E6 over Dovre suger!). Og på julaften skal jeg kjøre Trondheim - Bodø. Utfordringen blir å komme meg til Saltfjellet før kl. 17:00. Da stenges fjellovergangen til neste dag. Bilen er fullastet med varer og bagasje som veier ca. 200 kg. Dette kan bli interessant =)

Edit: kommafeil

Ok, takk for masse nyttig info! Det blir nok en bra tur.

Du får ha lykke til med kjøringa du også. God tur (og jul)! :)

Nei, men de kan sjekke registreringsnr på bilen din mot et register. Står det der at du har betalt får du ikke bot. ;)

Ok. Kjekt å vite :)

Skrevet

Jeg kjører Oslo - Bodø hver jul og ofte hver påske. Turen i år tok 15 timer. Det var bart hele veien. Jeg kjører jo gjennom Østerdalen. Oslo - Trondheim tar 6 timer og Trondheim - Bodø tar 9 timer. Din rute som tar 18-19 timer er kanskje gjennom Gudbrandsdalen/Dovre?

Skrevet (endret)

Jeg kjørte innenfor rimelighetens grenser og tok til høyde for speedometerets misvisning. Det er altfor mange som kjører i sneglefart om vinteren. Selv om det var opphold, god sikt og bart føre, lå folk ofte 20 km/t under fartsgrensa. De må ha utrolig dårlige dekk eller vurderingsevne.

Edit: Det må vel også nevnes at jeg kun hadde noen få korte stopp for å spise og gå på do. Skal man spise en stor middag og slappe av tar det fort en time eller to ekstra. Og drivstoff fyller man bare én gang under turen.

Endret av bb79
Skrevet

Det kommer helt an på bil. En moderne dieselbil med 70-liters tank klarer fint 0,5 på langkjøring. Det gir 1400 km rekkevidde. Jeg har selv kjørt Oslo - Bodø på én tank. En gammel bil med 50-liters tank og 0,8 i forbruk vil bare komme 625 km.

Forresten, hvis du aldri har kjørt ruta og kun har sett på tiden google maps oppgir; den er misvisende og bruker litt merkelige fartsgrenser. Jeg tok to stikkprøver av 100-sonen på E6 nord for Oslo mot Gardermoen. Den beregnet 90 km/t. I Saltdal med 90-sone beregnet den 80 km/t.

Skrevet

Tviler også på at det holder med en tank på en slik tur. (120 mil?)

Bruker nok kanskje ikke to tanker... men at man må fylle en gang på 120 mil...ja.

Hvis tanken er på 60 liter og man bruker i snitt 0,5l/m så går det akkurat... hvis man ruller inn i oppkjørselen til bestemmelsesstedet.

Dette blir veldig teoretisk, og jeg mener man er litt dum hvis man ikke setter av tid til å fylle noen liter drivstoff, så man er sikker.

Det går kanskje i teorien, men i praksis så tviler jeg faktisk på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...