Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Lexus IS 200


Blårens

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har en Lexus IS 200 som jeg kjøpte for ca 4 måneder siden og har nå satt opp en liste over ting jeg har gjort og vil gjøre med bilen min.

 

Specs til bilen:

- 2001 modell

- 155 HK

- 195 Nm

- In line 6/24

- 1455 kg med fører

- Toppfart: 215 km/t

- Limited Slip Rear Differential

- Del skinn

- Elektrisk justerbare seter foran

- Premium sound system (Ett originalanlegg som man faktisk kan høre musikk med :) )

- Airbag front og side.

- Beltestrammere (det er grunnen til at jeg fortsatt lever*)

- TRC

 

Nåværende km-stand er 153 000 km

 

Her er bilde® av bilen helt urørt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
30082009024.jpg

 

 

Utvendig

 

Ganske mye av bilen måtte lakkeres. Lakk foran flasset av pga av tidligere skade som har blitt reparert ganske billig (tydeligvis). En venn av meg lånte bilen og rygget i ett hengerfeste :roll:

Så kuttet selvfølgelig bybussen svingen så brutalt mye at den skrapet speil, forskjerm og dør.

Antenne er litt for mye ''radiobil'' Har hørt at Toyota IQ antenne skal passe fint på denne bilen.

 

[ ] Lakkering frontfanger (linky)

[ ] Lakkering bakfanger (linky)

[ ] Lakkering venstre skjerm foran (linky)

[ ] Lakkering førerdør (linky)

[ ] Lakkering speil venstre side foran (linky)

[ ] Sportsgrill. Lexus/Toyota originaldel

[ ] Ny antenne som er kortere enn den jeg har

[ ] Tåkelys og frontlykter er uklare (linky)

 

 

Innvendig

 

Ca 3 uker etter jeg hadde kjøpt bilen tok jeg en skikkelig rengjøring å skrudde ut begge setene foran. Vasket setene å brukte noe skinnbehandling som man sku massere inn i setene. ble flott resultat. Klemt mellom midtkonsollen og passasjersetet fant jeg en halvspist og ganske så råtten sviske og 5 kr :dontgetit:

 

Cd-spiller leste bare Cdene halvparten av tiden å det dukket opp en feilmelding: error1 som tilsier lesefeil. Måtte derfor ut med hele Cd-spiller, skru den opp og rense linse med Isopropanol.

Armlene er bare must have! ikke noe mer å si på den.

 

[ ] GROM iPod adapter. Tilkobling for iPod til original stereoFjernet siden jeg har kjøpt ny spiller

[ ] Skikkelig rengjøring. Skru ut seter osv.

[ ] Rense linse i stereo. Får lesefeil ofte

[ ] Førstehjelpsset

[ ] Varseltrekant

[ ] Armlene

[ ] Ny girkule. Den jeg har er scratchy

 

 

Lys

 

Jepp Xenon må man ha...

Kjøpte Xenonkit med anti-glare pærer fra Hids4u.co.uk fordi jeg hater xenon som blender! Pærene funket overraskende bra.

Syns ikke tåkelysene på bakluka er noe særlig vakker sånn som de er så jeg håper å bytte tåkelysene gjør susen.

 

[ ] Hids4u Pro Plus 35W Xenon til kjørelys. 5000k Anti-glare bulbs følger med

[ ] Xenonkungen 50W Xenon til langlys. 5000k

[ ] Hids4u Pro Plus 35W Xenon til grøftelys. 5000k

[ ] LED lys til parklys. noe tilsvarende 5000k

[ ] Nye tåkelys bak. Nåværende er med rødt glass, men skal skifte til hvitt glass med røde LEDs

 

 

Motor

 

Tok en kjapp liten service selv. Skiftet luftfilter (Det var virkelig på tide!) og plugger.

 

[ ] Pipercross Filter.

[ ] TTE Supercharger. Bolt on. Synd det er få å oppdrive. Øker effekt fra 155 til 204 HK

[ ] Lakkering og vasking.

[ ] 6 nye tennplugger: Denso Iridum Power IK 20.

 

 

Hjul

 

Nåværende vinterfelger er sterkt korrodert så de gjør seg svært dårlig på bilen.

 

[ ] Nye sommerfelger 18''

[ ] Bruke mine nåværende sommerfelger til vinterdekkene

[ ] Balansering av hjul. Rattet var ikke helt rett når jeg kjørte på rette strekkninger

 

*hadde en slik bil tidligere og det endte ganske så trist for den bilen. Var i en såkalt høyhastighets kollisjon. En tur gjennom en lyktestolpe og ett par rotasjoner i luften før jeg til slutt landet på tak. Nakkestøttene bak stak ut av bakvinduet! Men her sitter man altså uten varige skader pga at beltestrammeren holdt meg fint på plass.

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lakkering og fiksing av front og tåkelys

 

Her er ett bilde av hvordan frontfangeren så ut før den ble sendt til lakkering. Har ikke bilde av de andre skadene fordi jeg forventet egentlig ikke at folk var så sint på bilen min :p

01092009031.jpg

Her flasser altså lakken av

 

Her er underveis når jeg hadde demontert begge fangerne da det ble en god del mye billigere å lakkere :)

fronty.jpg

15937_1283607609926_1222186452_30843943_3075523_n.jpg

 

 

Lyktene

Hvis noen har lagt merke til det så har frontlykter på moderne biler en tendens til å bli uklar etter en stund fordi de er laget av plast.

Benyttet anledningen til å pusse og bruke klarlakk på lyktene fordi mine så ganske så trasig ut.

Brukte først p600 papir, så p1000 og deretter p2000. Resultatet så helt grusomt ut først, men lakken gjorde susen og jeg ble kjempe fornøyd :)

 

headlight-restore2.jpg

Før.

headlight-restore.jpg

Etter

 

 

Så vips etter 3 dager i en Suzuki Swift

front-repaint.jpg

Frontfanger: Nydelig!

 

repaint-rear.jpg

Bakfanger: :love:

 

repaint-door.jpg

:D

 

Regner med jeg kommer med noen justeringer her og der :p Litt å ta igjen her

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt en sånn til neste år, må prøve å få tak i litt TTE deler i såfall :p

Regner med du har sjekket litt opp siden du faktisk har bilen: får du godkjent kompressoren eller må du ta den av igjen hvert år? Fin bil bortsett fra de runde drittene på bagasjeluka. Har lyst å sote de hvis jeg får tak i en sånn bil og kanskje sotede baklys med LED :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
ja endelig etter en lang pause med fyll fanteri og sykdom er jeg tilbake=)

Fikk stereoen fra Tromsø Bilstereo i dag. Kommer med update senere. Holder på å montere nå.

Hvordan ble det? :)

Klarte dessverre å få influensa atter en gang :dontgetit:

Holder på å lete frem stativet til kameraet nå så skal se om jeg får bra nok bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...