Gå til innhold

Er det kvalitet forskjeller på multivitaminer?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått tom for min boks av multivitaminer, den siste jeg hadde ble kjøpt fra Proteinfabrikken samtidig da jeg kjøpte Protein tilskudd, kreatin og karbohydrater for de dagene jeg trener!

 

Normalt så har jeg stort sett alltid tatt multivitamin, multimineral og tran hver eneste dag siden ca fem års alderen, det har gått i mye forskjellige merker, har egentlig bare tatt det som har vært lettest tilgjengelig der og da når jeg trenger det, det har alltid vært Møllers tran, men merke og valg innen multivitaminer og mineraler har variert fra gang til gang!

 

Har dog også variert fra Møllers tran med og uten smak, samt den med ekstra Omega3, men går for det mest i helt vanlig Møllers tran da den koster minst, og smaker ingenting (syntes jeg) noe som er helt greit.

 

 

Men er det noen multivitamin og mineral merker som er å se på som bedre enn andre?

Har noen dokumentert virkning osv..? Har dere noen å anbefale, eller er det det samme om jeg går for det første og beste eller plukker ut spesifikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg den dyrreste, da vil du alltid få kvalitet :p

 

Men obs, ikke kjøp multivitamin i butikken. Der de stort sett bare inneholder mest sukker og litt vitamin.

 

Hva med Møllers Tran? Hører flere anbefaler alternativer som selolje osv..? Da det visstnok er renere og bedre?

Er det noe som er å anbefale fremfor Tran?

 

Selolje og tran er jo forsåvidt likt, bare at selolje inneholder DPA, noe tran ikke har. Til en gunstig pris da.

Tram har vært her i flere hundre år og still going strong.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Vi kan jo ta disse vitaminbjørnene som man må ta opp til doser på 4 bjørner hverdag for å i seg dosen. Og jo, 1g sukker i hver vitamintablett i er mye sammenlignet med eks, 280mg c-vitamin.

 

edit: kanskje et dårlig eksempel hvis jeg tenker meg etter, fordi vitaminbjørnene inneholder jo Aspartam og ikke sukker :p /facepalm

 

Jeg må vel ikke bevise alt, det er jo lov å tenke selv at det du kjøper i hverdagsbuttiken ikke er fult så bra.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å komme med sånne uttalelser hvis du ikke kan backe det opp. :)

 

Du mener altså at hvis man kjøper tran fra en daglivarebutikk er det dårligere enn fra enn nettbutikk som spesialiserer seg på kosttilskudd? Mange av produktene kan være de samme. Daglivarebutikkene er ikke de som lager produktene.

 

Jeg er enig i at noen av produktene kan være av litt laber kvalitiet, men det gir deg uansett ikke retten til å si at de "stort sett bare inneholder mest sukker og litt vitamin".

 

Jeg er smågretten i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Total Pack er bra. Den kommer uten jern, da vi får for mye av det i kostholdet fra før.

 

Men hver "porsjon" inneholder 5 kapsler/piller. Så tar du en porsjon daglig.

 

1 pille er vitaminer

2 pille er mineraler

3 kapsel er omega 3 fra laks

4 pille er laktoferrin

5 pille er blåbærekstrakt (antioksidant)

 

Effekt av blåbær vet vel de fleste, men her er en artikkel om laktoferrin.

Lenke til kommentar
Vi kan jo ta disse vitaminbjørnene som man må ta opp til doser på 4 bjørner hverdag for å i seg dosen. Og jo, 1g sukker i hver vitamintablett i er mye sammenlignet med eks, 280mg c-vitamin.

 

edit: kanskje et dårlig eksempel hvis jeg tenker meg etter, fordi vitaminbjørnene inneholder jo Aspartam og ikke sukker :p /facepalm

 

Jeg må vel ikke bevise alt, det er jo lov å tenke selv at det du kjøper i hverdagsbuttiken ikke er fult så bra.

 

De er jo for å gjøre det lettere å lure de i barn da, kan nesten ikke trekke de inn her. Tviler på at de vanlige pillene inneholder like mye sukker.

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

Se på forbindelsene til vitaminene og mineralene man kjøper. I matbutikken er det gjerne oksidforbindelser, med tung molekylvekt, hvilket gjør at vitaminene og mineralene "krangler" med hverandre om opptak i tarmen. Dette kan føre til at ikke alle vitaminene og mineralene blir tatt opp like bra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Da blir det Solaray Spektro multivitamin, men med eller uten jern?

 

Hva med Møllers Tran? Hører flere anbefaler alternativer som selolje osv..? Da det visstnok er renere og bedre?

Er det noe som er å anbefale fremfor Tran?

 

Kan anbefale Multivitaminer fra Pharma Nord. De fleste apoteker har de. Smaker forferdelig, men jeg har aldri merket så mye til multivitaminer før som jeg gjør med disse. Føler meg opplagt, bedre humør og økt utholdenhet under trening. Veldig bra.

Når det gjelder jern skal du aldri putte jern i deg uten at du har fått beskjed om å gjøre det fra legen din. Det er ikke uten grunn det er slutt på matvarer med tilsatt jern. I gamledager var brunost og leverpostei bra for de som trengte jern, men den tid er forbi :) I tilfelle du lurte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...