Gå til innhold

fagprøve i elektro!


Anbefalte innlegg

hei.

 

 

jeg holdererpå med fagprøve som elektrikker denne uka, klasse L.

 

 

i går jobbet vi med forberedelsen. den går ut på føring av forventet materiell, tegning av skjemaer til motorstyring, hvilket verktøy man trenger, framdriftsplan og plantegning av båsen.

 

 

 

 

oppgaven består av et sikringsskap. 400v tn anlegg.

 

så skal det ordnes ett skap til styringa av en motor. det er direktestart med start og stopp fra 2 plasser. motoren skal være til en vifte.

det skal være sikkerhetsbryter på den.

er det krav til nødstopp her?

 

 

så skal jeg montere en enkel innbrudsalarm med 1 detektor og 1 lampe som viser alarm.

 

så er det varmekabel og div stikker osv.

 

 

noen tips og råd å komme med? tar imot alt:)

noe jeg må ta spesielt hensyn til? er veldig dårlig på dokumentasjon, og alarmanlegg.

hva trenger å dokumenteres på et alarmanlegg?

 

noen som har noen gamle skjemaer liggende? fikk tips fra han forrige som tok den på jobben om å se litt på det, han ble spurt ut i noen gamle skjemaer (symboler)

 

 

noen som vet hvordan det skal merkes inni motorskapet? tenker da på kabelmerking. skal det merkers hvor lederen kommer fra eller hvor den skal innpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen?

 

bør jeg tegne arrangement tegning?

Det er absolutt en fordel å tegne arrangement, men det er som regel ikke nødvendig hvis komponentene i styretavla er merket. I praksis ser jeg veldig sjelden slike tegninger, da de fleste aktørene uansett merker komponentene.

Start og stopp av en vifte inneholder uansett ikke så mange komponenter at det tar lang tid å tegne denne tegningen og du taper ikke noe på å ha gjort det.

 

Nødstopp brukes generelt sett der en fare kan oppstå, eller hvor det er nødvendig med lett tilgjengelig stopp i forbindelse med farer. For å si det enkelt så er det noen ganger lurt med en nødstopp til vifter som forsyner rom med luft der det er nødvendig eller fordelsmessig å kutte lufttilførselen ved branntilløp.

Hva de bestemte kravene er til en vifte er jeg usikker på. Jeg kan nevne at jeg har sett dette ombord i båter (maskinromsvifter som må slås av ved brann). Andre steder (vrekstedshaller) har jeg ikke sett nødstopp.

Fåreta en (skriftlig) risikovurdering som du legger til grunn for ditt valg så finner du ut om det er nødvendig eller ikke.

 

Når det gjelder merking av ledninger internt i skapet er det flere måter å gjøre dette på. Enten kan du gi alle ledningene et unikt nummer som du refererer til i tegningen, eller så kan du merke hver ende av ledningen med klemmenummeret (f.eks. A1) den skal inn på. Du får avgjøre hva du synst virker mest hennsiktsmessig.

 

Alarmanlegg har jeg desverre ikke noen kunnskap om. Det samme gjelder i grunn varmekabler osv. Det eneste jeg kan si er at du skal megge kabelen før du begynner å legge den (det er kjedelig å bruke en hel dag på å legge en ødelagt kabel), etter du har lagt den (før snekkeren/flisleggeren kommer å ødelegger den) og gjerne etter at gulvet er lagt (for å bekrefte at den fortsatt er i orden). Da kan du dokumentere at den var i orden da du overlatte rommet til andre, og dermed er det ikke du som har skyld i ødeleggelser og tap for flere tusen kroner. I firmaet jeg jobber i bruker vi i tillegg å fotografere rommet etter at vi har lagt ned kabelen (vet ikke om dette er et krav fra produsenten eller noe ledelsen selv har innført).

Lenke til kommentar

takk for svar!

 

varmekabelen er nå lagt. husket å megge den først også (dette noe vi pleier å slurve med desverre)

 

motorskapet har jeg gjort endel i. mangler bare å koble bryterene.

så er det å komplitere skapet. montere automater å sånn. alt er ferdig trekt.

håper jeg rekker dette på en dag.

 

jeg merker nå at jeg har vært alt for nøye med tinger, plasseringer av stiker, utsparinger, hvordan pr`n er lagt, og hvordan skjultanlegget ligger. føler jeg har dårlig tid på meg nå. men får håpe det går.

 

ang. den motorstoppen gjorde jeg det enkelt bare å skrev at jeg går ut ifra at vifta vil bli kapslet inn så kan ikke kan skade seg på den. håper det holder.

 

 

noen som vet hvor mye tid man får på seg eller? får jeg gjøre noe praktisk på fredag og? er utrolig dårlig informasjon man får, og utstyret er helt latterlig. skruhodene er utslitte og trasige. har knotet mye med å få ting til å sitte. dette skal jeg argumentere med dersom jeg får for lite tid på meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen tips ?

 

Hvor tok du fagprøven?

 

Jeg skal begynne min fra mandag til fredag.

Litt spendt, blir på en prøvestand.

 

Hva hjelpemidler fikk du bruke?

PC?

 

Hva oppgaver hadde de andre?

Mye stress med å bli ferdig med prøven?

Har du en grett oppsett på små ting som sensor ser på,

kap i nek i forb med en motor?

 

 

ref en til nek 400 eller maskinderektivet?

Er det noen spesielle krav i forhold til det med motorer?

 

Fikk du sikringskap?

Hvordan løste du den biten?

skapet blir jo åpent forlagt mens stenderene rundt er skjult

blir ikke helt relt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...