Gå til innhold

Studievalg? 5. året, har ikke peil på no hva jeg vil


gfunck

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fyller 23 nå, studerer for tiden 1. året ingeniør innen marin teknikk ved HiB. Er veldig usikker på om jeg har gjort riktig valg, er veldig skuffet over det sosiale miljøet på skolen og henger langt etter i alle fag. Flyttet hit fra Trondheim i August og savner venner og familie. Hadde besøk av min bror i helgen og etter han dro har jeg fått en skikkelig knekk, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Liker Bergen som studentby og vet at det sosiale blir bedre med tiden selvfølgelig, men er usikker på hvilket studie som er riktig for meg. 5. året med usikkerhet nå, har jobbet, reist og prøvd å finne noe som kan passe meg de siste årene. Også det at de fleste sier at studietiden er den beste tiden i livet der man har skaffet seg mange venner gjør at jeg ikke vil kaste bort tid med å gå rundt og føle meg miserabel på skolen.. Håper selvfølgelig å møte nye folk gjennom organisasjoner og jobb etter hvert, samt at jeg har en liten håndfull gamle venner her nede. Bor i kollektiv, noe som nok er bedre enn å bo alene.

 

Men føler at for å gjøre det bra på skole må man ha et visst bra miljø der også, noe jeg ikke føler det kommer til å være på høgskolen. Har også pratet med fadderne i 2 og 3. klasse, var lite eller ingen kontakt mellom de ulike ingeniørstudiene heller..

 

Synes det er veldig tungt å finne motivasjon når man er så usikker. Alltid vært flink i matte og slike fag,fikk A på fysikk og matte realfagskurs ved HIST i fjor. men kan ikke si at Mjeg synes det er veldig interessant, synes lærerne og fagene på skolen er tørre og kommer meg dermed sjelden avgårde. Tatt mange slags tester, innen utdanning og yrkesvalg, men får svar at det er lav interesse jevnt over for alt. :weep:

 

Føler at det viktigste for meg er at det er et godt sosialt miljø på skolen og på jobben, mye av problemet her tror jeg er at det er nesten bare gutter på studiet, og dermed også i arbeidslivet.

Er vel en grunn til at man ønsker flere kvinner inn i mannsdominerte studier og jobber, hjelper straks på miljøet når det er nærmere 50/50.

Er også klar over at de aller fleste nok føler seg utafor ett eller annet tidspunkt, og at man trenger tid når man flytter til en ny by.. Føler meg bare veldig nedfor for tiden, måtte bare lufte til noen og forhåpentligvis komme et steg videre..

 

Noen som har liknende erfaringer? Eller tips?

Tester eller noe som helst som funker? (er jo selvfølgelig individuelt, men er som sagt 5. året siden allmennfaglig vgs og føler meg ikke noe klokere omtrent. Tror dog at studier på universitet er generelt bedre mtp miljø, lærere etc..)

 

Vært til studieveileder og karriereveileder ved Studentsamskipnaden i Bergen, uten at jeg har kommet noe videre i valg av vei. Skal til veileder på NTNU på onsdag, forhåpentligvis kan jeg få noe utav det, kan jo værtfall ikke bli verre. Men veit vel såpass nå at jeg ikke ønsker å bli mariningeniør værtfall. Fristende å stikke til Mexico eller noe det neste halvåret, men kommer nok til å fullføre året ut ved HiB. Kommer jeg tilbake fra reise noen mnd vil jeg vel ikke være klokere mtp valget, så får bruke halvåret til å kjenne litt mer hva jeg ønsker for neste år. Dersom ingeniør kun går på å utvikle nye produkter og løsninger, er jeg sterkt tvilende til at det er noe jeg ønsker..

 

Her er et lite utdrag av de formuleringene av hva jeg ønsker jeg sendte videre til veileder, vært fint om noen her også har kjennskap til noe som kombinerer de ulike punktene

 

"Jeg studerer første året marin teknikk ingeniør ved HiB avd nygård, som er en bachelorgrad. Er veldig usikker på valget, valgte det vel først og fremst fordi jeg er veldig glad i å reise og leste at det var gode reisemuligheter etter utdanning. Men det er nok en helt annen type reising gjennom jobb enn det jeg hadde forespeilt meg. Følte jeg måtte bare begynne på noe, da jeg gikk ut allmennfaglig vgs i juni 2005. År etter år har jeg ikke blitt klokere på hva jeg vil studere eller jobbe med, så da tenkte jeg at en time hos dere om dette er mulig ikke kan skade.

Vil gjerne komme i gang med noe snart, men føler det blir litt dumt å fortsette på marin uten å være motivert. Skal ta eksamenene til jul, så får jeg vurdere hva det blir til neste semester eller fra høsten av.

 

Har tatt en del yrkes- og interessetester fra før, og har endt opp med generelt lav interesse på de fleste områder. Men jeg vet at fag type juss og økonomi ikke passer meg noe særlig, da jeg ser dette som litt tørt. Tok realfagskurs nå i vår, har alltid hatt talent i mattefag, men er noe usikker på hvor stor INTERESSEN er. Føler matte blir litt for abstrakt, da er fysikk mer interessant da det er ting som jeg har lagt merke til i natur og livet ellers. Liker også som sagt å reise, har hatt noen backpackerturer på noen mnder av gangen de siste årene. Sitter litt på data, men føler at jeg er veldig avhengig av å være sosial/omgjenges folk i jobben så har ikke vurdert datautdanning. Ellers vet jeg at en annen sterk side jeg har er teknisk innsikt, liker godt å montere opp eksempelvis tv, surroundanlegg, kanskje man kunne kombinert en mer avansert form av noe slikt.

Utenom dette er jeg ikke flink til å tegne for hånd, ser meg ikke som en kreativ kunstnertype, må nok heller jobbe med noe som er mer konkret, ("reglene er satt").

Har i det siste også vurdert sosialantropologi-liknende studier da kulturer og ritualer er ganske interessant samt min lyst til å reise. Samtidig vil jeg ha mulighet også til å slå meg til ro den dagen jeg blir lei av å farte rundt.

Film var jeg også nære å begynne på, evt nye medier, men utifra jeg tror man må ha veldig riktige kontakter for å treffe her, ellers blir man en sliter. Slo vel fra meg den tanken litt.

 

Så da kort oppsummert:

- Først og fremst er et sosialt og godt arbeidsmiljø med noe lik kjønnsfordeling å foretrekke.

- Fysikk og konkrete realfag eks naturfenomener, verdensrommet etc er litt interessant

- Teknisk innsikt, digital elektronikk og slikt (ikke mekking)

- Noe data er mulig, regnemodeller excel f. eks, databaser, men ikke ensom programmering foran skjermen.

- ikke tørre teorifag, lange bøker om juss, økonomi etc

 

 

Håper å finne noe som passer meg, og håper noen kan hjelpe meg delvis utav grøfta.. :-/

 

Mvh, gfunck

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig flott og langt innlegg, i forhold til det meste som postes her =)

 

Det virker som om det du vil studere er satt utifra det du har skrevet, realfag eller humaniora-fag. Jeg vet ikke hva du har tenkt angående jobbmuligheter senere, men arbeidsmarkedet for en som har studert humaniora har en tendens til å være en del mindre enn realfag.

 

Mange som studerer føler at det de gjør ikke er helt riktig i begynnelsen, men etterhvert øker kanskje interessen for faget når man går dypere, og man begynner kanskje å like det. Andre finner kanskje ut at ting er hel feil og starter på noe nytt som passer dem. Det har seg desverre slik at ting ikke blir servert på sølvfat her i livet. Det å studere kan være slitsomt og kjedelig til tider, og det hender man begynner å tvile under studieperioden. Men man må huske på at selv om det er kjipt i en liten periode, så blir det mye moro senere når man er ferdig.

 

Det finnes folk som er så heldige at de finner drømmestudiet sitt, men det finnes også folk som biter tennene sammen og studerer på noe som de synes er OK. Til syvende og sist kommer det helt an på innstillingen din, og er du flink nok kan du kanskje vende om slik at du elsker studiet ditt.

 

Følte nesten som om jeg leste om meg selv i det du skrev, var nøyaktig slik jeg følte og tenkte for noen år siden =)

Lenke til kommentar

Enig i at det var et fint innlegg, leste det hele, men har ikke begynt med studier og har dessverre lite råd og erfaringer å komme med :) Eneste jeg kan råde deg om er å velge det som vil gjøre deg mest lykkelig i lengden, både både under studietiden og resten av livet i sin helhet!

 

Du må ha lykke til!

Lenke til kommentar

Godt innlegg :) Håper det bedrer seg litt over nyttår, men jeg har noen tips til deg om du er interessert. Har selv studert i Bergen i ...8(?) år, og er ferdig med masteren til våren. Kom til Bergen fra Oslo, og kjente ingen når jeg begynte jeg heller, men det har absolutt endret seg etterhvert. Her er noen tips du kanskje kan dra nytte av:

 

I forhold til studiet synes jeg det er bra at du har valgt noe du er god i, men det er jo drit når det sosiale ikke fungerer bra. Det at du vil fullføre året på HiB er en god start, og mye positivt kan skje iløpet av det halvåret som kommer. Det gjelder også det faglige. Hadde litt samme følelse jeg også med en gang jeg kom til byen, men jeg begynte å jobbe som frivillig på et av studentstedene i byen - det er et jævlig bra tips til deg også! Se deg rundt om det er noe sosialt du kunne tenke deg å være med i. Du møter masse folk, og det tar deg tre kvarter å bli kjent med 1000 (nesten) nye mennesker. Tenk på noe du liker godt, og se etter studentorganisasjoner som driver med det.

 

Rent faglig tror jeg du bør tenke på hva du liker. En interessant jobb kan du alltids få deg, og det viktigste er bare å ha en utdannelse på papiret. Se om du kan skifte over på universitetet istedet om HiB ikke er noe for deg. Veit at mat.nat. fakultetet er bra sosialt med eget "utested" (les: eget rom åpent i helgene med billig drikke...).

 

Om du har det vanskelig i forhold til å være deprimert er det ikke noe nederlag å stikke til en studentpsykolog for å snakke om ting. Det er kjipt som faen å møte veggen i en by uten venner, og å snakke trenger vi alle. Du finner dem på HiB eller studentsamskipsnadsidene på nettet.

 

Håper jeg har hjulpet litt, og lykke til! Du kan jo gi en PM om du lurer på noe om Bergen eller noe annet. Bor og har bodd her lenge. :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...