Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekke fra gjeld før arveavgift beregnes?


Emma22

Anbefalte innlegg

Jeg skal overta et hus som jeg er enearving til. Huset eier, min mor, er fortsatt i live og har fortsatt lån på huset. Det jeg da lurer på er om lånet blir trukket fra når grunnlaget for arveavgift skal beregnes? Si huset er verdt 2 mill og lånet er på 750 tusen. Vil da arveavgiften bli beregnet utfra 1.25 mill eller 2 mill?

Er det ellers noen forskjeller på forsudd på arv og vanlig arv? Dette blir jo forskudd på arv. Min mor skal for øvrig bo i en del av boligen, ha borett. Vil det kunne senke verdien på boligen i forhold til beregningsgrunnlaget?

 

Betaler gjerne avgifter, men ikke mer enn jeg må. ;o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtar du også gjelden, så mener jeg at den skal trekkes fra grunnlaget. Det er strengere å få fradrag for borett i en bolig, enn en bruksrett i en fritidseiendom. Bl.a. må må disposisjonsretten til størstedelen av boligen overføres til deg. Dvs. at boretten må gjelde en mindre del av eiendommen enn det du disponerer.

 

Anbefaler at dere bruker en advokat til dette, slik att dere ikke gjør noe feil. Slike feil koster fort mye mer en noen få advokattimer. Hvis jeg ikke husker feil, så er også disse advokatkostnadene fradragsberettiget.

Lenke til kommentar

Du får fradrag for gjeld du påtar deg eller gjeld som hviler på arven, jf arveavgiftsloven § 15. Gjeld må være tvingende (det vil si at den må være reelt overført til deg, ikke bare på papiret).

 

Etter arveavgiftsloven § 11 andre ledd tas det ikke hensyn til innskrenkninger i rådigheten (med mindre disse innskrenkningene er så store at det ikke er å anse som gave/arv lenger) med mindre det foreligger "særlige grunner". Å beholde en borett for seg selv er i utgangspunktet ikke en særlig grunn, men det kan være det avhengig av omstendighetene rundt. Dette er begrunnet i at dette er en situasjon dere selv har avtalt, og man burde ikke kunne avtale seg vekk fra offentlige avgifter.

 

Konklusjonsmessig; du får fradrag for gjeld som du reelt har overtatt, men du får ikke noe "bruksrettsfradrag".

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har skjønt dere riktig så kan jeg trekke fra lånet på huset siden jeg overtar det, men om hun får en tinglyst borett i en del av boligen vil den ikke kunne trekkes fra? Stemmer det? Hun skal bo i en egen leilighet i boligen.

I utgangspunktet ikke, med mindre det er særlige omstendigheter med i bildet. Husk på at det du ikke må skatte av nå må du skatte av når resten av arven faller.

Lenke til kommentar
Trenger litt te-skje her jeg.

Arven består i det store og det hele av dette huset og ikke mye annet.

Gjelden/lånet blir overtatt av meg og kan dermed trekkes fra når avgiften skal beregnes? Stemmer det??

 

Ja.

 

Hva menes med særlige omstendigheter?

Særlige omstendigheter betyr at situasjonen må være spesiell (altså ikke vanlig), og at det må være "enighet" mellom det å gi deg et unntak og det formålet regelen er ment å beskytte.

 

Grunnen til at man ikke skal ta hensyn til slike bruksretter og andre rådighetsinnskrenkninger er hovedsaklig fordi disse kan fjernes like enkelt som de kan stiftes, og for å verne mot at man fastsetter rådighetsinnskrenkninger for å unndra arveavgift. Dette er altså regelens formål.

 

Jeg kan vanskelig se at situasjonen slik du beskriver den kan begrunne noe unntak. Jeg har lagt vekt på at "resten" av overføringen vil skje på et senere tidspunkt, og at du da vil oppnå den fulle verdien av eiendommen. Det må da legges til grunn at resten av arveavgiften uansett må betales på det tidspunktet. I dette tilfellet er det ikke en så håndfast ting som en eiendom som da ville blitt arvet, men en personlig bruksrett. Den ville automatisk falle bort, og ikke være en del av boet. Situasjonen ved arvefallet ville da vært lite oversiktlig, og velegnet for å unndra arveavgift for den resterende verdi av eiendommen.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har skjønt dere riktig så kan jeg trekke fra lånet på huset siden jeg overtar det, men om hun får en tinglyst borett i en del av boligen vil den ikke kunne trekkes fra? Stemmer det? Hun skal bo i en egen leilighet i boligen.

I utgangspunktet ikke, med mindre det er særlige omstendigheter med i bildet. Husk på at det du ikke må skatte av nå må du skatte av når resten av arven faller.

 

Dette er helt på jordet . En tinglyst borett vil selvfølgelig være svært verdireduserende for eiendommen. Dette fører til redusert omsetningsverdi på eiendommen, og dermed redusert arveavgift. Er eiendommen overført blir det selvfølgelig ikke tale om noe ytterligere avgiftsbetaling når din mor engang flytter/faller fra.

 

Jeg anbefaler å lese skatteetatens håndbok i rådighet og bruksrett som finnes her:

 

http://www.skatteetaten.no/Upload/PDFer/ha...t-bruksrett.pdf

 

Her er et sitat:

 

Verdien av bruksrett for boligeiendommer ansettes på grunnlag av bruksrettens årlige verdi

og antatte varighet. Se arveavgiftsloven § 13 første ledd. Den årlige verdien av bruksretten

skal settes til den årlige antatte leieverdien eller avkastning, jf. arveavgiftsloven § 13 fjerde

ledd.

Bruksrettens årlige verdi må fastsettes ved et konkret skjønn.

 

Det er noen vilkår til om det er en selvstendig leilighet mv.

Lenke til kommentar
Tusen takk. Da er jeg i allefall sikker på en av tingene.

Får lese litt mer om borett/bruksrett skjønner jeg.

 

Her en en link til tabellene for å regne ut fradraget.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19640619-014-002.html#13

 

Forøvrig er det viktig når boretten uformes at den er reell (altså at du ikke kan kaste ut din mor når du føler for det), og at den blir tinglyst.

 

Forøvrig kan det være spørsmål om leiigheten din mor bor i er en selvtendig, bolig eller en hybelleilighet,

Lenke til kommentar
Tusen takk. Da er jeg i allefall sikker på en av tingene.

Får lese litt mer om borett/bruksrett skjønner jeg.

 

Her en en link til tabellene for å regne ut fradraget.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19640619-014-002.html#13

 

Forøvrig er det viktig når boretten uformes at den er reell (altså at du ikke kan kaste ut din mor når du føler for det), og at den blir tinglyst.

 

Forøvrig kan det være spørsmål om leiigheten din mor bor i er en selvtendig, bolig eller en hybelleilighet,

Takk takk. Var inne og leste litt nå og det set ut som om det boligen kan deles i to det jeg overtar hoveddelen og hun beholder råderettigheten over den andre, som kan sees på som selvstendig bolig da den er på over 60 kvm. Dermed vil ikke dem tas med i arveavgiftsgrunnlaget i denne omgang, slik jeg ser det. Noe som er positivt for meg.

 

Og nei, har ikke tenkt til å kaste ut mor altså. :o)

Lenke til kommentar

Hvis hun er 60 år legger tabellen til grunn at hun skal leve 23 år til, jf tabell 2. Én krone i 23 år er verdt 15,451 kroner, jf tabell 1.

 

Slik jeg forsto fjerde ledd (takk for korreks, hunus -- jeg må lese mer skatterett før jeg kommenterer!) vil det da si at totalt fradrag blir (årlig leieverdi av boenheten) * 15,451.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...