Gå til innhold

spm ang bachelor i øk. og admin på BI


shumcots

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer litt. Men som oftest har vi hele dager 09.15-15.00 eller 09.15-12.00.

 

Har fri så og si hver fredag, men kan plustelig komme en hel uke fri eller forelesning bare på mandag og onsdag. Har alltid fri 1-2 dager i uka + ca en kort dag (09.15-12.00)..

 

Ah, høres ganske greit ut. Hvor går du? Variere det mye fra sted til sted?

Lenke til kommentar

Du lærer ikke mye av å stille flittig opp på de relativt få forelesningstimene BI kjører på sine studieløp.

BI forventer at en student som graduerer med gode karakterer (A,B) legger sitt løp på rundt 40 timer i uken 40 uker i året, der ca. 16 timer ukentlig er forelesninger.

 

Det er heller ingen krav til oppmøte. Vil du heller være hjemme så ta studiene på internett.

Lenke til kommentar
Du lærer ikke mye av å stille flittig opp på de relativt få forelesningstimene BI kjører på sine studieløp.

BI forventer at en student som graduerer med gode karakterer (A,B) legger sitt løp på rundt 40 timer i uken 40 uker i året, der ca. 16 timer ukentlig er forelesninger.

 

Det er heller ingen krav til oppmøte. Vil du heller være hjemme så ta studiene på internett.

 

Ja, skjønner det. Har lest på BI sine sider at det er anbefalt med 1,5 time studering per forelesningstime. Men er mest bekymret for matematikken. Det må være utrolig vanskelig å lære seg 60% på egen hånd. Men vi får se.

 

Har ikke noe ønske om å være hjemme, nei :) Var mest nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Ja, skjønner det. Har lest på BI sine sider at det er anbefalt med 1,5 time studering per forelesningstime. Men er mest bekymret for matematikken. Det må være utrolig vanskelig å lære seg 60% på egen hånd. Men vi får se.

 

Matten i førsteklasse er ekstremt simpel. Det er et av fagene man ikke trenger å gjøre noe annet i enn å møte på forelesninger + regne litt eksamensoppgaver i ny og ne for å få toppkarakter. Trenger egentlig bare å møte i den timen der de gir deg en oversikt over alt pensum, hvis du kan matte fra før.

 

Du må ikke lære deg 60 % av matten på egenhånd. De gjennomgår alt i forelesning, men de 60% er ment å være arbeid med oppgaver for å utøve forståelse, hvis man ikke har det fra før.

Lenke til kommentar

Det var ekstremet betryggende å høre. Jeg har vært bekymret for at jeg møter opp på første forelesning, så står det en helt sær formen som alle utenom meg skjønner på tavla/hva de enn bruker.

 

 

Hvis noen starter i Trondheim høsten 2010 er det bare å ta kontakt hvis noen vil hooke opp.

 

Takk for svar folkens, men kom gjerne med flere innspill også.

Lenke til kommentar
Det var ekstremet betryggende å høre. Jeg har vært bekymret for at jeg møter opp på første forelesning, så står det en helt sær formen som alle utenom meg skjønner på tavla/hva de enn bruker.

 

 

Hvis noen starter i Trondheim høsten 2010 er det bare å ta kontakt hvis noen vil hooke opp.

 

Takk for svar folkens, men kom gjerne med flere innspill også.

 

De bruker matematikk for økonomer ja. Første klasse matematikk er så inn i hampen simpelt på BI at det er latterlig. Kurset er nok der kun for at BI ikke vil risikere å sende ut økonomer i arbeidslivet som ikke kan pluss og minus på helt ordinært nivå.

 

Høstsemesterets innhold er generelt oppsummering av pensum som man har hatt på ungdomsskolen!!!! På det verste snakker vi potenser og ligninger! Elementær algebra rett og slett.

 

Vårsemesteret er det noe mer krutt i og betydelig mer jobbing med hvis man er dårlig i matte. Da snakker vi derivasjon, partiell derivasjon, elastisiteter, maks/min under bibetingelser, integrasjon, osv. Allikvel overkommelig selv for den tunglærte. Boken er meget godt bygd opp. I tillegg er det alle hjelpemidler tillatt på eksamen.

 

Hovedvekten ligger på at studenten skal utøve forståelse for funksjonsanalyse (derivasjon) og finansmatematikk. Finansmatematikken vil du møte igjen senere i studiet, f.eks i makro, mikro og finans/invest.

Lenke til kommentar
Btw, utrolig nok stryker veldig mange i dette faget. Våren 2009 strøk nesten 20 %.

Ca 3300 avla eksamen i matte denne våren, dvs at ca 660 stykker fikk karakteren F!

 

Tror noe av problemet ligger i at alle hjelpemidler er tillatt på matteeksamen. Noen vil da ta ting for gitt fordi "de får jo med seg alle bøkene inn på eksamen likevel" og dermed ikke leser nok, også får de et smell. Erfaringsmessig har eksamener uten hjelpemidler lettere spørsmål enn de med fullt hjelpemidler (men det sier jo seg selv).

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...