Gå til innhold

Livet etter WoW, part 2: ettervirkninger.


Anbefalte innlegg

Med nesten 9000 visninger av min forrige post "Livet etter WoW", så er det vel ikke annet å si en at temaet engasjerer.

Nå har jeg vært WoW-clean i snart 5 uker, og for første gang i gårkveld fikk jeg alvorlige abstinenser. Det var første frikvelden min på lenge, familien hadde tatt kvelden, og jeg satt foran PCen å pusslet litt. Så smalt det inn en mail fra min tidligere guild med taktikkprat ang. morgendagens raid. Oioi spillesuget smalt inn med full styrke. Da så jeg for meg all tullpraten på ventrilo, pre-raid organiseringen med flasks, potions og foodbuffs. Kanskje litt masing på enchanterne i guilden for å få piffa opp noe gear, og spenningen om man fikk være med på kveldens 10/25-mannsraid. Lite kan måle seg med en velsmurt raidkveld, der raidleader og resten av gruppa funker optimalt, og man med noen hårsbredder klarer å senke en boss for første gang, og voice funksjonen overbelastes av jubel. Knskje dropper det noe ekstra digg med svært lav drop-rate, og du til og med vinner rollen. Kanskje man til og med redda dagen med noen paniske desperate gruppe-heals på slutten av fighten med omtrent tørr manapool, da de andre healerne ligger døde. Snakk om cresendo og tidsfordriv i turboklassen.

Hadde ikke spillet vært fysisk fjernet fra hardisken igårkveld, hadde jeg nok vært tilbake i Azeroth igjen. Idag er jeg glad for at jeg ikke gjorde det. Det hadde nok gitt en sur bismak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WTB Viljestyrke og ryggrad, PST?

start - kontrollpanel - legg til / fjern programmer - uninstall WoW - "are you sure you want to uninstall WoW?" (klikk yes)- "are you really really REALLY sure you want to uninstall?" (klikk yes)- "Okai then, but remember that Blizzard loves you, and we dont want you to leave.. why dont you sleep on it?" (klikk NO)

Lenke til kommentar
Jeg prøver men, jeg klarer det bare ikke. Klarer ikke å bry meg et sekund om du har fjernet WoW eller ikke.

 

Ri videre du ridder i skinnenende rustning, kanskje du klarer en dag å fjerne ondskapen fra verdens overflate.

Om du ikke bryr deg et sekund, hvorfor leser du ha det jeg skriver? Og hvorfor orker du da i all din ubrysomhet å svare? Tror det tar mer en et sekund, uten å være skråsikker.

Siden du er så ufin i måten du skriver på, så får jeg anta at jeg har truffet en særlig sår nerve hos deg. (pluss at du kan lese om igjen det jeg skrev i forrige post om språkbruk)

Ellers så håper jeg at du får en fortreffelig aften, og du skal virkelig få slippe å svare på flere av mine innlegg.

Adjø Bear:-)

Lenke til kommentar

Blir rimelig oppgitt over folk som gjør wow og "avhengighet" til en så stor sak. Om man ikke klarer å kontrollere spillinga og holde den på et noenlunde normalt nivå tyder det på at man mangler selvkontroll og viljekraft. Eventuelt mangler sunn fornuft. Da har man mest sannsynlig problemer i livet, eller vil få det, uansett om det problemet oppstår som avhengighet av wow, eller i en annen form.

 

Edit: Med andre ord, skaff hjelp, uansett om det er i form av familie eller (i drøye tilfeller) psykolog.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Blir rimelig oppgitt over folk som gjør wow og "avhengighet" til en så stor sak. Om man ikke klarer å kontrollere spillinga og holde den på et noenlunde normalt nivå tyder det på at man mangler selvkontroll og viljekraft. Eventuelt mangler sunn fornuft. Da har man mest sannsynlig problemer i livet, eller vil få det, uansett om det problemet oppstår som avhengighet av wow, eller i en annen form.

 

Edit: Med andre ord, skaff hjelp, uansett om det er i form av familie eller (i drøye tilfeller) psykolog.

Ser poenget ditt Pug, vi har alle våre tilbøyeligheter og svakheter. Likevel er WoW litt i særklasse, da det er lett tilgjengelig, treffer lave aldersgrupper som beviselig har mindre motstandskraft, er "uendelig", og opptar svært mye tid. Mye tid online betyr lite tid offline som igjen genererer mye styr. Sammenligner vi det med andre typer avhengighetskapende ting, la oss ta rusmidler, så er det dyrt, vanskelig å skaffe (spesielt for barn som er lettest å manipulere), og ikke minst ulovlig. Enn så irriterende det høres ut for oss "normale" så viser forskning at det er en klar sammenheng mellom tilgang og avhengighet. WoW er der hele tiden (minus 3 timer nedetid på onsdager)

Lenke til kommentar
Hvorfor prøver du å slutte med noe du liker så godt? Bare planlegg bedre slik at du får tid til det du skal gjøre (i spillet og i ditt liv).

Har vurdert alle muligheter. Problemet er at det er raid og guild som jeg finner morsomt. Da er man bundet til faste tider og forventninger. Om jeg har sluttet eller om jeg har en pause, vet jeg ikke enda, men jeg koser meg heller med modern warfare 2 i tiden fremover.

Lenke til kommentar

Da har du bundet deg til feil guild, er selv officer i en guild hvor man har null slike "restriksjoner" som minimum antall timer online, hvis antall raids man må være med i eller noen forventninger annet enn å være hyggelig og behjelpelig når du er online (gitt at du har tid selvfølgelig). For min del passer dette perfekt, vi raider fra 9 til midnatt når vi har raids noe som passer fint inn etter en hektisk dag og man bare trenger å koble litt av.

 

Forøvrig beklager kaffelaban litt krast innlegg i går, satt vel grumpy på jobb med en hodeverk av øvre dimensjoner. Kom litt vel feil ut :)

Lenke til kommentar
Da har du bundet deg til feil guild, er selv officer i en guild hvor man har null slike "restriksjoner" som minimum antall timer online, hvis antall raids man må være med i eller noen forventninger annet enn å være hyggelig og behjelpelig når du er online (gitt at du har tid selvfølgelig). For min del passer dette perfekt, vi raider fra 9 til midnatt når vi har raids noe som passer fint inn etter en hektisk dag og man bare trenger å koble litt av.

 

Forøvrig beklager kaffelaban litt krast innlegg i går, satt vel grumpy på jobb med en hodeverk av øvre dimensjoner. Kom litt vel feil ut :)

 

Alle har lov til å ha en dårlig dag:-)

Lenke til kommentar

Kom tilbake og fortell hvor flink du har vært som har klart å holde deg unna WoW mens du fortsatt har det installert.

Det å ikke spille et spill du ikke har installert er i mine øyne langt fra noe en fortjener en klapp på ryggen for.

 

Var en mail alt som skulle til for å trigge lysten til og spille? Beklager altså, men jeg kan ikke annet enn å høre Gry Jannicke Jarlum synge Svake Menneske bakerst i hodet.

 

Jeg leser om WoW med jevne mellomrom for å se hva som skjer og så til og med introen til Fall of the Lich King (3.3 patchen) uten at jeg fikk lyst til å hive meg inn på WoW av den grunn.

 

Men som den første personen som kommenterer er inne på, hvis du ikke har mer ryggrad og viljestyrke enn dette, er jeg redd du kan få problemer i den virkelige verden etter som årene går.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som skryting eller at han er noen ridder på en hvit hest som skal frelse verden fra WoWs ondskap.

Tror det er mange som tror de har kontroll over spillingen, og så går det egentlig litt lenger enn det burde. Men det ser man ikke før man faktisk har tatt et skritt tilbake fra det hele, hvor oppslukt man egentlig var. Det er lett at det tipper over.

 

Og - om å avinstallere er det som skal til for å ikke spille, hvorfor ikke? Er man "svak" fordi man avinstallerer istedet for å sitte og se på den fristende knappen nede på hurtigstart ?

Lenke til kommentar

Hvordan definerer du avhengighet til WoW?

 

Jeg tar meg selv til eksempel.

 

Jeg har spillt WoW siden spillet først kom i hyllene november 2005, Til å begynne med litt forsiktig spilling, med venner og kjente. Vi har alltid vært på samme server alle sammen og vi har hatt gode stunder sammen. Nå som spillet akuratt har feiret 5 år, spiller jeg like aktivt den dag i dag. Jeg er i en forhåndsvis liten guild, bestående kun av nordmenn, de fleste er kjente og noen er gode venner av meg i det virkelige livet.

 

Jeg spiller ca 5-6 timer om dagen. Dette hemmer meg på ingen måte, jeg har for øyeblikket 2 jobber og trives med det. På den ene jobben er jeg sammen med en veldig god venn av meg, han spiller ikke WoW aktivt lenger, men deltar fortsatt i diskusjoner om både det ene og det andre fra WoW. Jeg er på jobb i 7 1/2 time, når jeg kommer hjem bruker jeg ca 1 time på å komme meg etter jobb, før jeg setter meg i godstolen og spiller til klokka er ca 23-00 på kvelden, (Da er jeg ferdig på jobb ca 17.00) før jeg legger meg til å sove. I helgene er jeg sammen med noen veldige gode venner av meg, vi bruker som regel å se filmer, spille litt xbox sammen eller bare skravle, da gjerne om WoW og andre ting som opptar oss.

 

Poenget mitt er da, er jeg avhengig av WoW? Hvordan kan det defineres om jeg er det? Må jeg sitte med et konstat sug av og ville spillet hele tiden? er jeg da avhengig? Jeg sier som en som tidligere svarte på posten din Kaffelaban "Vi bruker ordet avhengig alt for sterkt i denne sammenhengen"

 

Du har klart å sluttet, good for you.. personlig kan jeg aldri tenke meg å slutte med noe jeg liker så godt.

 

My 2 cent

- Fredrik

Endret av freadrik
Lenke til kommentar

Vel, det kan du.. Men hva skal du bruke tiden på? Hva fyller du 7 timer med om du ikke spiller eller surfer? Hva gjør du for å slappe av? Jo, det blir vel kanskje å gå en tur, lage litt mat å se TV.. men det bruker man ikke 7 timer på, med mindre man er treig.

 

så jeg kunne gjerne ha brukt 7 timer å trening, og sosiale greier, men når alle rundt deg bruker den på data og spilling, så blir man ikke noe mindre sosial av å velge bort dette.

Lenke til kommentar

Fredrik, du ser ikke hva du går glipp av før du har sluttet. Fordi du ikke har noe å fylle den tiden med. WoW er gøy, koselig, sosialt på sin måte og alt det der, men det er fortstat verdiløst i det lange løp. Men det innser man ikke før man har noe å sammenligne det opp imot.

 

Men det er akkurat det som gjør mmo's så vriene å ha med å gjøre, de er oppslukende og fjerner horisonten din, fordi du trives svært godt akkurat der du er med god underholdning, sosialt liv online osv.

 

Spørsmålet er, når man skal se over livet sitt i en helhet, hypotetisk fra år 1 til 100, var wow med på å la deg nå ditt eget potensiale? Husk nå at dette er ikke et spørsmål fra vårt ståsted i per dag, men når man tar tre steg tilbake og ser på egen livslinje. Jeg skal ikke ramse opp hvilke negative sider WoW har med en person, for mange er uenige med meg. Spesielt de som føler seg truffet. Og jeg dømmer ikke, jeg skjønner godt at WoW er en god tidsfyller.

 

Personlig syns jeg det handler om verdier, og hvilke verdier man vil tilegne seg. WoW er noe som vil gå ut på dato, og den dagen er det verdt null. Hvis vi sammenligner det med å spille gitar, er gitaren noe du kan bruke til evighet og lærebort, knytte kontakter gjennom via sosiale relasjoner. Til sammenligning igjen vil alle dine WoW-relasjoner, venner, community vissne bort og dø ut. Etterhvert. Akkurat det er uungåelig. (Det herlige her er at ingen kan motsi meg, fordi de ikke har opplevd det enda :p)

 

Til sist vil jeg si at jeg sluttet med WoW for en stund siden fordi jeg til slutt innså at det bare var en tidsfyller uten mål og mening, for uten hvad moro og skåj det medbringer. Jeg vet jeg vil arbeide med barn/ungdom & helse når jeg blir eldre og eneste veien for meg å nå det målet er å gå skole, gjøre møkkajobben for å nå den livsstanden jeg virkelig vil ha. Dette skjønte jeg sammen med venner, akkurat som vi lærte hverandre hva som var riktig å gjøre. Uten å ha pratet mye med dem hadde jeg nok spilt WoW fortsatt og vært fornøyd med det. Men jeg er satan så glad for at jeg ikke gjør det lenger. Jeg har sett mitt eget potensiale og for å nå det er jeg villig til å bruke fem sure år med mye lesing og grubling for å nå :)

 

Ps. Hva med å snu kjerringa? Få med datavennene dine på andre aktiviteter, tviler på at de ikke vil være vennene dine bare fordi du pusher på med andre ting.

Lenke til kommentar

Et veldig godt tips Bandreas, det skal sies at jeg driver veldig mye med fotball på fritied også, både aktivt selv og følger med på engelsk++ ligaer. Men det som ikke blir så enkelt er å få med venner som ikke intereserer seg for så veldig mye andre ting en akuratt dataspilling og WoW. Dette har selvfølgelig noe å gjøre med at man bor på en veldig liten og intim plass, uten så mye valgalternativer.

 

Men jeg ser også poenget i posten din. Og jeg synes det er fint at noen ser at WoW tar for mye tid, og klarer å slutte. Jeg er fortsatt overbevist at jeg kan klare å slutte når jeg måtte ønske, men ser da, at jeg kan få veldig lite å fylle fritiden med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...