Gå til innhold

Livet etter WoW, part 2: ettervirkninger.


Anbefalte innlegg

Der traff du spikern Cappo!

Jeg er jo åpenbart et forvirret, tannløst menneske uten noen form for impulskontroll, vurderingsevne eller sunn fornuft. Takk for at du får meg til å innse at å slutte med WoW, og enda værre, faktisk dele de tankene på et forum, OG ikke nok med det faktisk (dette svir) ..avinnstallere ..oioioi..jeg ser nå at dette er så håpløst siklende idiotisk, at jeg burde vært medisinert, isolert og beskyttet mot meg selv. Jeg vil straks ta tak i din konstruktive, velmenende og veloverveide kritikk, innstallere WoW, og sitte utover natta å se lengselsfullt på det gyldene ikonet på skrivebordet (helt naken selvsagt), mens Jannice går på repeat i headsettet, før jeg på morrakvisten sannsynligvis knekker (om et menneske uten ryggrad har noen mulighet til nettopp det), raider i 80 timer i strekk mens jeg gråter over min egen svakelige udugelighet, og jeg forhåpentligvis ender dette tragiske meningsløse liv med en heftig men dog så rask bade-date med brødristern min.

Tnx m8..WORD!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et veldig godt tips Bandreas, det skal sies at jeg driver veldig mye med fotball på fritied også, både aktivt selv og følger med på engelsk++ ligaer. Men det som ikke blir så enkelt er å få med venner som ikke intereserer seg for så veldig mye andre ting en akuratt dataspilling og WoW. Dette har selvfølgelig noe å gjøre med at man bor på en veldig liten og intim plass, uten så mye valgalternativer.

 

Men jeg ser også poenget i posten din. Og jeg synes det er fint at noen ser at WoW tar for mye tid, og klarer å slutte. Jeg er fortsatt overbevist at jeg kan klare å slutte når jeg måtte ønske, men ser da, at jeg kan få veldig lite å fylle fritiden med.

 

Jeg snudde hvertfall delvis kjerringa sammen med en kompis, fungerte bra :) Og skal sies at jeg ikke setter en tidsfrist på det å slutte da mange skriker "Hva tenker du med? Slutt nå!" eller noe i den duren. Man skal slutte når man er klar for det, når det passer. Eneste jeg syns er at man skal være åpen for muligheten, litt for mange som ikke tillater muligheten fordi de ikke vil vurdere den.

Lenke til kommentar

Jeg tror at veldig mange bruker det argumentet med "jamen det er jo ikke noe annet å gjøre uansett" fordi de ikke vet bedre. Heck, JEG visste ikke bedre :p Jeg spiller fortsatt litt, men jeg er mye mer ute, det er enklere å si ja til andre, og det er enklere å finne på andre ting selv. Og jeg ser helt klart de argumentene nå som jeg satt og nektet for mens jeg raidet som verst og brukte all tida mi ingame.

Lenke til kommentar

Livet etter wow.

 

Du er faktisk en av de få som klarer å IKKE spille wow. Du er legendarisk. Kanskje du burde lage en dokumentar som alle kan se og få inspirasjon? Er faen ikke lett og IKKE spille dataspill. Du har vært gjennom mye i livet, tenk litt på det. Fortsett med dine kappitler. 2uker etter, en mnd etter, ett år etter. Kanskje legge til bilder også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Måten jeg slutta på wow var: Fra å være hjemme, til å dra på 2mnd sommerferie. På ferien hadde jeg ikke data eller internett. Når jeg kom tilbake hadde hele guilden bedre gear, nye folk, nye patcher, nye bosser osv som jeg ikke hadde satt meg inn i.

Fra å være en av de med best gear, til en av de med dårligst.

Spilte kanskje 4-6 timer om dagen før sommeren, etter sommeren kom jeg hjem og spilte kanskje 1 time om dagen. 2 uker senere hadde jeg slutta helt.

Om jeg liker det eller ikke, veit jeg ikke. Synes wow var veldig kos, og veldig gøy. Kommer kanskje tilbake når catalysm kommer ut?

Lenke til kommentar
Livet etter wow.

 

Du er faktisk en av de få som klarer å IKKE spille wow. Du er legendarisk. Kanskje du burde lage en dokumentar som alle kan se og få inspirasjon? Er faen ikke lett og IKKE spille dataspill. Du har vært gjennom mye i livet, tenk litt på det. Fortsett med dine kappitler. 2uker etter, en mnd etter, ett år etter. Kanskje legge til bilder også?

 

nå tror jeg det er blitt litt sent vennen.

Lenke til kommentar

Da takker jeg for meg i denne omgang, åpenbart til glede for noen. Temaet virker tømt for gass i denne omgang.

Tok en liten research her på forumet, og fulgte noen navn og tråder, og det virker som om enkelte her er gjennomgående ufine, kranglete og usakelige. Jeg syntes det er trist at ikke ting kan bli diskutert uten at det må gå fra sak til person, bare fordi man har delte meninger om noe.

takk til alle konstruktive bidrag:-)

Lenke til kommentar

Jeg må virkelig slutte å henge på ulike internett fora siden dette fører til at jeg stadig blir påminnet om hvor mange tragiske mennesker som finnes(Not referring to OP).

 

Er det ikke common knowledge at folk er ulike? Er det slik at vi alle sitter med samme personlighet som gjør oss for dumme til å sette oss inn i andre menneskers situasjoner?

 

Man skulle kanskje tro at moralen i denne historien burde være at OP burde slutte å "kaste bort" tid forran skjermen og heller komme seg ut i frisk luft. Men i mine øyne virker det mer som om det er OPs kritikere som virkelig burde ta seg en tur ut og oppleve verden.

 

Så jeg skal nå prøve å opplyse dere uvitende mennesker. Selv om jeg av erfaring vet at dette sjelden virker så veldig bra.

 

Innen psykologi har man noe som heter behovsteori/motivasjonsteori. Disse teoriene prøver å forklare hva som motiverer mennesker til å handle slik de gjør. Er man for eks sulten vil man motiveres til å handle for å dekke dette behovet. Behov avgjør med andre ord handling. Den klassiske Maslow teorien er et godt eksempel selv om den kanskje er delvis utdatert.

 

Hva har dette å gjøre med WoW og avhengighet? Skal ikke ramse opp for mye her men kluet er ihvertfall at for noen så vil elementene man finner i et MMO som WoW tilfredstille de behov man måtte ha og man vil handle deretter. Sosiale behov, behov for makt, behov for selvrealisering. Alt er å finne i den virtuelle verden. Fysiologiske behov som mat og søvn kan dekkes ved nød og ved noen tilfeller sikkert bortprioriteres helt. Hvorfor noen endrer behov og ikke lenger ønsker å spille WoW og få alle sine behov dekket kan ha ulike årsaker. Å sitte forran en pc skjerm hele dagen er ikke akkurat sosialt akseptert. Eller kanskje man selv innser at man har andre behov man ønsker å dekke og derfor velger å avinstallerer spillet. Her kan man lett trekke paraleller til workoholics som slutter i jobben og reiser rundt i verden noen år får å "finne" seg selv.

 

De som spiller WoW 30 min per dag, har en char som er level 55 og gjør en quest per dag har med andre ord helt andre behov enn en som sitter 5timer++ per dag, raider, PvPer og benytter alle muligheter spillet har å by på.

 

Å få en slutt på en "avhengighet"(At for mye tid forran MMO spill er avhengighet kan diskuteres fra et faglig perspektiv) skal godt gjøres. Uansett hvilken avhengighet det er så vil man plutselig få ekstremt mye fritid for hånd og et tilbakefall er derfor veldig lett. For mange er det ikke nok å avinstallere spillet, men man brenner cder, sletter karakterer, disenchanter alt utstyr. For noen vil til og med dette ikke være nok siden Blizzard lett kan reimburste slettede karakterer.

 

/End wall of text

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg frøs kontoen min i går! Det krevde kun de kaloriene det krever å trykke tastene og flytta musepekeren. Nå skal det vel nevnes i samme slengen at jeg gjorde det til fordel for å få prøve ut EVE skikkelig. :p

Lenke til kommentar

kaffelaban, Mange som slutter med WoW har fortsatt en viss interesse for spillet. De følger med på nye patchnotes, nye items, instancer, talentspecs osv. De bryr seg fremdeles om hva som skjer med spillet, så helt sluttet har de ikke. Min påstand er at veien tilbake til spillet for slike er kortere enn for andre, siden de ikke slutter fordi de er uinteressert i spillet men fordi de har vært for interessert.

bandreas, Sist jeg logget inn var 12. november, noen uker før det var det gått nesten to måneder uten at jeg startet opp spillet. Jeg anser meg som en aktiv spiller og har ikke planer om å slutte eller stenge ned kontoene i spillet. Dette skriver jeg fordi jeg ikke er helt enig med din påstand "du ser ikke hva du har gått glipp av før du har sluttet". Med "ikke helt enig" mener jeg at jeg er delvis enig, det trenger ikke å være noen forskjell på å spille WoW eller et hvilket som helst annet spill, men det kan være det.

Altså at dersom man er med på world-first-raiding eller noe i den duren vil man gjerne gå glipp av noe, men at bare det å spille spillet automatisk medfører at man går glipp av noe tror jeg ikke stemmer helt. Hvorvidt man går glipp av noe avhenger ikke direkte (men kanskje indirekte) av hvilket spill man spiller men hvor mye tid man bruker forran skjermen. En person som spiller Sims eller Spore kan gå glipp av mye mens en som spiller World of Warcraft ikke trenger å gå glipp av noe som helst, det avhenger bare av hvor lite tid de bruker på andre ting enn data.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Fryktelig mye bagatellisering her. Det er mange av de samme mekanismene som styrer avhengighet av alkohol, røyk, narkotika, gambling og WoW. En av fellesnevner for mye av avhengighet er at resultatet av avhengighetsatferden er utskillelse av dopamin i hjernen... Fysiologisk sett er det altså veldig mye likheter.

 

Likheten er enda tydligere psykologisk sett. Ofte kan spill fungere som "virkelighetsflukt" for alle mulige psykososiale problemer (sjenerthet, depresjon, sosial angst mm.). Det fører til en følelse av "flow" der spillet får full oppmerksomhet og alt annet glemmes for en liten stund. Dette er den psykologiske effekten den avhengige søker og blir avhengig av, og denne komponenten ser man i all avhengighet, fra tunge narkotiske stoffer til WoW.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Han skulle fått en klapp på skuldra om han hadde slutta å røyke, eller skyte heroin. Det å slutte med et dataspill er ikke stort.

 

I dag ser det ut som det å slutte med WoW er like stort som å slutte med tunge stoffer eller alkohol.

Dataspill skaper ikke en fysisk avhengighet, slik som mange psykoaktive substanser gjør.

 

Og hva mener du med "tunge stoffer"? Er ikke etanol også et "tungt stoff", siden du sier eller?

Endret av -Evolution-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...