Gå til innhold

Nytt kamera - trenger et lynkurs


Anbefalte innlegg

I morgen kommer mitt nye kamera m/utstyr og jeg er spent som en unge. Hadde vært morro om jeg ganske umiddelbart kunne fått tatt noen gode inne-bilder og håper noen derfor kan gi meg et lynkurs. Selv er jeg 100% amatør !

Utstyret består i: Canon EOS 50D, Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS samt Canon 430 EX II blits.

Kan noen være behjelpelig med å fortelle hva jeg bør prøve som innstillinger for best mulig resultat når jeg skal fotografere personer innendørs med dette utstyret?

Jeg tar gjerne imot tilsvarende hjelp til utefotografering også men først og fremst innendørs...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer med nytt utstyr. Dette kommer du til å ta mange gode bilder med.

 

For å komme igang, sett kamera på grønn firkant, blitsen på ETTL, vinkle blitsen mot taket.

vips så får du brukbare bilder.

 

/Frode

Okey, så det funker greitt innendørs med en automatisk innstilling. Det var godt å høre. Dette skal jeg klare :thumbup:

Endret av kjell_56
Lenke til kommentar

Njæh - er ikke sikker på om grønn firkant fungerer så godt med ekstern blits på Canon..

Innendørs i blitslys - som skrevet over - sett blitsen på ETTL, vinkle blitsen skrått opp mot taket (prøv både skrått opp og rett opp, og med og uten diffuser (plastdingsen du kan trekke opp foran blitslampa)), og sett kameraet på Tv og 1/50s.

 

..Og: Prøv! Se hva som funker og hva som ikke funker. :)

Lenke til kommentar

Enig,grønn firkant og P kan gi forskjellige resultater i like senarier.

 

Bruker fortrinsvis M 1/200 til 1/30 sec f/5.6 og iso 200 setter blitsen på ETTL og reduserer styrken til -1,men alt blir jo litt hypotetisk da omgivelsene kan være forskjellige,bruker også spotmåling og det mitterste fokuspunktet det for og kunne ha kontroll over hvor jeg vil ha fokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Enig,grønn firkant og P kan gi forskjellige resultater i like senarier.

 

Bruker fortrinsvis M 1/200 til 1/30 sec f/5.6 og iso 200 setter blitsen på ETTL og reduserer styrken til -1,men alt blir jo litt hypotetisk da omgivelsene kan være forskjellige,bruker også spotmåling og det mitterste fokuspunktet det for og kunne ha kontroll over hvor jeg vil ha fokus.

Aner jeg at jeg ikke får imponert kona i første runde allikavel?

Vel, jeg innser at her trengs det nok både studier og trening. Får satse på at jeg er istand til å forevige familien på julaften :new_woot:

Lenke til kommentar

Da er kameraet i hus og mitt første bilde er tatt. Men så leste jeg videre i instruksjonsboka og et nytt spørsmål meldte seg:

 

Må jeg formatere minnebrikka før jeg begynner å ta bilder? Det virket neste sånn utav det jeg leste men jeg har da tatt 4-5 bilder allerede. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Overfør bildene til datamaskinen og formater minnebrikken i kameraet. Da er det minst risiko for lese og skrivefeil. Etter hver gang du har overført bilder til datamaskinen - formater kortet. :)

Jeg trenger ikke de første 4-5 bildene som kun var en test så da formaterer jeg brikka nå.

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Lese manualen og kjøpe/låne bok om fotografering nå da. Og gå gjerne på et kurs.

Holder på med manualen nå. Fikk dessuten med boka " Bedre bilder med Canon EOS " av Jukka Kolari og Peter Forsgård.

Her er det nok å sette seg inn i og prøve å forstå. Trenger nok et kurs i tillegg så jeg får følge med om det arrangeres noe slikt fremover her jeg bor.

Lenke til kommentar

Ikke stress med å forstå,og begynne med massiv teori kan bare gjøre deg mer forvirra.

Ta bilder og lek litt så sitter det ettervert,når du lurer på hvorfor bilder blir dårlige kan du prøve å finne ut hvorfor,da får du en bedre innsikt i hva som skjer.

 

Og bare spør så skal vi prøve å hjelpe deg etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Ikke stress med å forstå,og begynne med massiv teori kan bare gjøre deg mer forvirra.

Ta bilder og lek litt så sitter det ettervert,når du lurer på hvorfor bilder blir dårlige kan du prøve å finne ut hvorfor,da får du en bedre innsikt i hva som skjer.

 

Og bare spør så skal vi prøve å hjelpe deg etter beste evne :)

Takk for den. Da tar vi et spørsmål til da:

Prøver å få til et ok portrettbilde av kona, dvs. et klart bilde av kona men med uskarp bakgrunn. Selve portrettet får jeg klart men bakgrunnen blir ikke så uklar som jeg ønsker. Egentlig blir ikke bakgrunnen uklar i hele tatt. Jeg har forografert med vnl. grønn auto og prøvd Creative Auto. Kan feilen være at hun sitter for nær bakgrunnen? Eller er det andre ting jeg bør sjekke først?

Hvor stor er anbefalt avstand fra den som blir portrettert og til bakgrunn for å oppnå ønsket effekt?

Lenke til kommentar

Du kan lese denne guiden,så forstår du samenhengen bedre.

 

Det som spiller inn ved det objektivet du har er at det ikke har stor nok blenderåpning,det har en blenderåpning som begynner ved f/3.5 og minsker "større tall" suksessivt ettersom du øker brennvidden "f/5.6".

 

Du kan kompensere det ved å ha større avstand mellom objektet og bakgrunnen,du kan prøve og sette brennvidden på 55mm og gå så nært som mulig så du bare får ansiktet i søkeren pluss litt bakgrunn.

 

Sett kameraet i P og trykk på den knappen oppe til høyre som lingner et forstørrelseglass/rallyflagg,i søkeren vil da alle fokuspunktene lyse rødt,vri på hjulet ved siden av utløseren til du får et fokuspunkt "det i mitten".Trykk utløserknappen halveis og sikt på øyet med den midterste fokuspunktet som da lyser rødt"normalt fokuseringsanbefaling" men du fortsatt holder utløserknappen halvveis nede flytter du kamera til du får bildet slik du ønsker,da kan du trykke knappen helt ned.

 

Hvis du bruker P kan du gjøre noen enkelte valg selv og de valgene du ikke rører gjør kamera for deg på samme måte som i grønn firkant.

 

Et julegave tips hvis du vil ha større mulighet til og selektere fokus/bakgrunn "dybdeskarphet/dof"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skift til Av og snurr på hjulet så du har størst mulig blenderåpning - altså lavest mulig blendertall. Størst mulig blenderåpning gir mest mulig uklar bakgrunn. Med cropfaktor 1.6 (som kameraet ditt har) pleier typiske portrettbilder å tas et sted mellom 55mm og 85mm, men det er bare et utgangspunkt.

 

Prøv først å skyte med størst mulig blender. Når du blir klar over hvordan blender påvirker bildet - at stor blender gir mer lys og uklar bakgrunn, mens liten blender gir mindre lys og større dybdeskarphet, så vil du få mye moro ut av kameraet med å eksperimentere med lukkertid og blenderåpning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...