Gå til innhold

var adam og eva de eneste menneskene?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Skjønner du virkelig ikke hva jeg mener med påtvunget? Ser du ikke poenget mitt med at hvis ett barn blir fortalt gjentatte ganger om ditt og datt så er det lett for barnet å tro at dette stemmer? Spesielt hvis det blir fortalt av foreldrene? Heldigvis så er det ikke så aktuelt i Norge, men i andre land så blir konsekvensene rimelig store dersom man ikke godtar troen som familien har.

 

Hver gang du forteller meg at det er sånn og sånn? Hva prøver du å hentyde? At du har svaret på alt? Hvorfor må ting være slik du påstår og ikke slik jeg påstår?

 

Edit: får endre litt jeg og da.. Hva er feil i påstanden om at all verdens dyr får plass i den båten? Det står i biblen hvor stor den båten var, er bare å regne på det. Tro håp og kjærlighet får man også på andre måter. Tro på seg selv og andre og deres evner til å ha det fint sammen. Håpe at livet blir godt og at man slipper evig liv. Kjærlighet til de man vil ha kjærlighet til. Hvorfor skal jeg elske folk og ting jeg synes det er unaturlig å elske?

 

Tro på meg, håp at jeg godtar deg og elsk meg, hvis ikke blir livet ditt ræva og evigheten kjip. JC versjonen slik jeg ser det.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjærlighet til de man vil ha kjærlighet til. Hvorfor skal jeg elske folk og ting jeg synes det er unaturlig å elske?

 

Tro på meg, håp at jeg godtar deg og elsk meg, hvis ikke blir livet ditt ræva og evigheten kjip. JC versjonen slik jeg ser det.

Er det noe å være stolt av? Hvor mange mennesker i nød hadde blitt hjulpet om alle skulle hatt en slik holdning?

 

Jesu egen kommentar er denne:

 

"Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende. Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.

(..)

Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? Vær da fullkomne, slik som deres himmelske Far er fullkommen."

 

Det går jo an å strekke seg etter noe som er større...

Lenke til kommentar
Stolt av? Det er sånn jeg er, hvorfor skal jeg pålegge meg selv noe som er mot min natur for å glede noen som kanskje, men mest sannsynligvis ikke finnes?

 

Hva mener du? Hvorfor ville mange lidd nød?

Nei, jeg bare tenker at det som gjør at mange blir med i Røde Kors, Norsk folkehjelp eller hva det skal være, er en motvasjon til å hjelpe. Det trenger ikke å være bare i de store katastrofene, men like mye i det små, på hjemmebane. Man trenger ikke være organisert heller.

 

Fellesnevneren er ofte at det kan kreve noe ut over det personlig behagelige, men fordi det er behov for det. Og at det hjelper mennesker som kanskje ikke kan gi noe tilbake. Det er ikke spesielt kristent for å tenke slik, det er mange som gjør det.

 

Men jeg tenker å handle slik er å elske mennesker det ikke umiddelbart er naturlig å elske? Og om ingen gjorde det ville nøden vært langt større rudt om. Det finnes mange store og små "Mor Theresa'er" rundt om.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å bruke mor theresa som en sammenligning med good will.. Ta en liten background check på henne...

 

Man trenger ikke "elske" noen for å hjelpe noen, det blir helt feil. Noen hjelper for å tilfredstille sitt eget ego, noen bruker "hjelp" som en motivator for å få noe tilbake. Noen hjelper andre fordi jesus sier det er rett, noen gjør det fordi de har lyst eller synes synd på folk.

 

Det er helt naturlig å ville hjelpe folk i trøbbel, mennesket er flokkdyr og vi er avhengig av hverandre.

 

Jeg har ikke noe imot å hjelpe folk jeg ikke tåler trynet på i det hele tatt, men å si at jeg gjør det av kjærlighet det kaller jeg å gå på bærtur.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot å hjelpe folk jeg ikke tåler trynet på i det hele tatt, men å si at jeg gjør det av kjærlighet det kaller jeg å gå på bærtur.

Hvorfor det? Det er ikke fordi det ordet har blitt så utvannet og misbrukt da? Om du "hjelper folk du ikke like trynet på" faller det faktisk godt innenfor det jeg ville kalle kjærlighet.

 

Og - nei - kjærlighet MÅ ikke nødvendigvis handle om forhold og sex! Kjærlighetsbegrepet er langt større og rikere enn det.

Lenke til kommentar
Ehh. Sprekkene i kristendommen begynner med Adam og Eva og fortsetter gjennom hele eventyret Bibelen.
Sprekken din er at du ikke har lest en eneste av de 80 postene mine i denne tråden.

 

Veiskillet de fleste kristne står ovenfor i dag og i fremtiden er ikke enkelt, for til mer vi finner ut vitenskapelig til mer spriker bibeler med virkelighet. Tenk om vi finner spor av liv på mars foreksempel? Da ryker jo en hel haug av antagelser om at mennesker er guds barn også videre, men klart, det kan tolkes ihjel dette også, og det vil det sikkert bli gjort om vi oppdager at vi ikke er den eneste planeten med liv....

 

Men for hvor lenge skal vi andre finne oss i denne påtvungene dumskapen?

Hva er det du snakker om?

1. "for til mer vi finner ut vitenskapelig til mer spriker bibeler med virkelighet."

Denne påstanden har jeg sett deg ytre uttallige ganger, men ikke en gang har du klart å backe den opp. Jeg tror du bare liker den påstanden for ytringens skyld.

2. "Tenk om vi finner spor av liv på mars foreksempel?"

Hva så? Legger hverken noe fra eller til på kristendommen.

3. "Men for hvor lenge skal vi andre finne oss i denne påtvungene dumskapen?"

Hvem tvinger deg til hva?

4. Vil du forby kristendommen? Det kan virke sånn.

 

1. Skjønner at du ikke skjønner, så jeg skal forklare for deg: Når vi vet at historier ala adam og eva, den store flommen, jordens alder (i forhold til det som står i bibelen når du aderer hele slekts linjen fra jesus og bakover) osv er bare tull og finne på historier så må jo dere kristne finne på noe for ikke å bli ledd loddrett ut av enhver forsamling her i landet. Så dere "godtar" evolusjon, dere godtar, (ihvertfall på papiret) at det ikke er noen flom og dere godtar, ved hjelp av evolusjon, at adam og eva slettes ikke var de første menneskene på jorden, slik det står i den bibelen din... Hvor lange skal dere holde på med det før dere er pokka nødt til å stille dere i en av leirene og ikke i begge, slik mange kristne står i dag? Skjønte du det nå?

 

2. Sikkert ikke. Men du finner det ikke litt rart at guden din har svingt tryllestaven andre steder også da? Siden han elsker deg og dine kristne medmennesker så fælt og setter dere høyest og alt? Hvordan takler dere da liv på andre planeter? Var dere kanskje ikke number one allikevel?

 

3. Når vi fremdeles har politiske partier som ikke har kommet lenger enn at de omfavner stater som israel fordi de er jøder og ser ned på homoseksuelle (og en masse andre helt tåpelige ting!) så er vi fremdeles, dessverre, påtvunget disse menneskenes dumskap og overtro.

 

4. Vil ikke forby noen ting jeg. Forbud virker alt for ofte stikk mot sin hensikt.... Men det må være lov å være i mot noe uten å forby det eller syntes du ikke det?

 

Hvem var barnslig nå sa du?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat da ordet er utvannet da romeren, hvis alt som har med å være litt snill av og til er kjærlighet... Vis meg gjerne hvor jeg har påstått at kjærlighet kun handler om sex og forhold...

 

Hvis jeg hjelper noen jeg ikke liker fordi jeg har en underliggende tanke om å få hjelp til noe annet tilbake så er det kjærlighet? Eller hjelper andre av andre grunner? Tror kanskje du har misforstått jeg..

Lenke til kommentar
Er ikke så veldig tøff, men tøff nok til å innrømme at jeg er egoistisk. Karakteriser meg gjerne hvordan du vil, og stang hodet i veggen alt du kan. Enig blir vi nok ikke uansett.

 

Foreslår at vi gir oss nå, er langt over grensene for OT nå uansett.

Ja, og vi er vel en god blanding av pluss og minus de fleste av oss. Ikke sikkert at vi er så uenige heller...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot å hjelpe folk jeg ikke tåler trynet på i det hele tatt, men å si at jeg gjør det av kjærlighet det kaller jeg å gå på bærtur.

Hvorfor det? Det er ikke fordi det ordet har blitt så utvannet og misbrukt da? Om du "hjelper folk du ikke like trynet på" faller det faktisk godt innenfor det jeg ville kalle kjærlighet.

 

Og - nei - kjærlighet MÅ ikke nødvendigvis handle om forhold og sex! Kjærlighetsbegrepet er langt større og rikere enn det.

Hei!

Joda, det stemmer på en prikk, kjærligheten som er her nede er skitten i forhold til ren kjærlighet, jfr Guds kjærlighet. Som gav Sin Sønn for at vi skulle få puste, dvs evig liv ved Sønnen.

 

http://bmonline.no/html/omvend.html

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar
Hei!

Joda, det stemmer på en prikk, kjærligheten som er her nede er skitten i forhold til ren kjærlighet, jfr Guds kjærlighet. Som gav Sin Sønn for at vi skulle få puste, dvs evig liv ved Sønnen.

 

Ville vært fint om du også kunne snappe tilbake til den virkelige verden og forstå at slike uttalelser har null verdi som annet enn grunnløse påstander.

 

Men dette har alltid forundret meg med religiøse mennesker, for de "vet" hvordan det vil være når de dør og kommer til guds rike og det vet de fordi noen påstander sier så! De evner ikke å se at dette kun er påstander! Gud er en påstand, guds rike er en påstand, at han gav sin sønn er en påstand, evig liv er en påstand, ja hele bibelen er en påstand og jeg ville satt pris på om dere også kunne holde dere for gode til å spre slike påstander!

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Skjønner du virkelig ikke hva jeg mener med påtvunget?
Jeg går ikke med på den.

Vi kan like gjerne si at mange blir nektet å være kristne. Når et barn blir fortalt gjentatte ganger at kristendom bare er et eventyr og overtro som bare dumme folk tror på, så vil barnet tro på det. Spesielt hvis det blir fortalt av foreldre. Mange får ikke engang høre om kristendommen før i RLE-timene på skolen. Mange her er også for et forbud av søndagsskoler. De blir altså nektet troen, håpet og kjærligheten i bibelen! Heldigvis er det ikke like ille i Norge som det er i mange andre land, der det er totalforbud mot kristendommen!

 

Hva er feil i påstanden om at all verdens dyr får plass i den båten?
Fordi det er din påstand, og hver gang du bruker den påstanden mot meg, bedriver du stråmannsargumentering, noe som kan være slitsomt i lengden, siden jeg må repetere det samme om og om igjen. For det første var det ikke snakk om hele verden, for det andre er det ingen vits i å regne med all verdens dyr, og heller ikke alle landets dyr.

 

 

 

Når vi vet at historier ala adam og eva, den store flommen, jordens alder (i forhold til det som står i bibelen når du aderer hele slekts linjen fra jesus og bakover) osv er bare tull og finne på historier så må jo dere kristne finne på noe for ikke å bli ledd
For det ene, så snakker du veldig hypotetisk. Du sier "Når vi vet", og bruker det som om det skulle være en faktisk tilstand. Det faktiske forholdet her er nemlig at vi vet ikke at Adam og Eva og flommen i landet bare er tull. Det med å finne på noe for å ikke bli ledd av, er rett og slett løgn. Og du har sagt det mange ganger, og jeg har fortalt deg hvorfor det er løgn mange ganger. Skal jeg gjøre det enda en gang til? Ok:

 

Creatio ex nihilo-tolkningen av skapelsesberetningen er faktisk av relativt ny dato. Den ble ikke et dogme før på 1200-tallet. Så hvorfor i all verden maser du igjen og igjen om at kristne må finne nye bortforklaringer etterhvert som vitenskapen gjør nye oppdagelser, når det i realiteten er helt omvendt? Den tolkningen som krever bortforklaring har jeg aldri snakket om, har jeg aldri støttet her, og den kom mye senere.

 

 

2. Sikkert ikke. Men du finner det ikke litt rart at guden din har svingt tryllestaven andre steder også da? Siden han elsker deg og dine kristne medmennesker så fælt og setter dere høyest og alt? Hvordan takler dere da liv på andre planeter? Var dere kanskje ikke number one allikevel?
De som sier at mennesker er number one, er menneskene selv. Det er vi som setter oss over alle andre skapninger, inkludert dyr, aliens og Gud. Bibelen selv gjør ikke det, og det har jeg vist det før.

 

3. Når vi fremdeles har politiske partier som ikke har kommet lenger enn at de omfavner stater som israel fordi de er jøder og ser ned på homoseksuelle (og en masse andre helt tåpelige ting!) så er vi fremdeles, dessverre, påtvunget disse menneskenes dumskap og overtro.
Heldigvis er det ikke alle som vil utslette Israel, og heldigvis er det ikke alle som vil gi kunstbefruktning og barn til lesbiske og homofile. Heldigvis gjelder ytringsfriheten ennå. Jeg har ihvertfall beholdt min stemmerett. Tydeligvis ikke du, i og med at du sutrer over å ha blitt påtvunget et parti mot din vilje.

 

4. Vil ikke forby noen ting jeg. Forbud virker alt for ofte stikk mot sin hensikt.... Men det må være lov å være i mot noe uten å forby det eller syntes du ikke det?
Selvsagt. Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Hei!

Joda, det stemmer på en prikk, kjærligheten som er her nede er skitten i forhold til ren kjærlighet, jfr Guds kjærlighet. Som gav Sin Sønn for at vi skulle få puste, dvs evig liv ved Sønnen.

 

Ville vært fint om du også kunne snappe tilbake til den virkelige verden og forstå at slike uttalelser har null verdi som annet enn grunnløse påstander.

 

Men dette har alltid forundret meg med religiøse mennesker, for de "vet" hvordan det vil være når de dør og kommer til guds rike og det vet de fordi noen påstander sier så! De evner ikke å se at dette kun er påstander! Gud er en påstand, guds rike er en påstand, at han gav sin sønn er en påstand, evig liv er en påstand, ja hele bibelen er en påstand og jeg ville satt pris på om dere også kunne holde dere for gode til å spre slike påstander!

 

Takk! :)

Takk for svar. Men saken er den min venn, de som ikke tror, de er blinde. Men det skjønner du selvfølgelig ikke.

 

Det er meget mellom himmel og jord, og når sant skal sies, det er ganske pussig at når man ber for syke, så blir de helbredet. Hva er det som gjør at folk blir friske i Jesu navn? Jeg har for vane å be for folk i Jesu navn, har aldri prøvd i ditt navn, så vet derfor ikke om det fungerer, men jeg tror ikke det vil virke.

 

Så er det koselig å se at du også får lov å skrive her...Edit RWS :yes:

Edit: Men du skal få lov å spre ditt vantroe syn? En aldri så liten pave-forskjellsbehandling?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Som Tror i sitt hjerte på Herren Jesus Kristus.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Hei!

Joda, det stemmer på en prikk, kjærligheten som er her nede er skitten i forhold til ren kjærlighet, jfr Guds kjærlighet. Som gav Sin Sønn for at vi skulle få puste, dvs evig liv ved Sønnen.

 

Ville vært fint om du også kunne snappe tilbake til den virkelige verden og forstå at slike uttalelser har null verdi som annet enn grunnløse påstander.

 

Men dette har alltid forundret meg med religiøse mennesker, for de "vet" hvordan det vil være når de dør og kommer til guds rike og det vet de fordi noen påstander sier så! De evner ikke å se at dette kun er påstander! Gud er en påstand, guds rike er en påstand, at han gav sin sønn er en påstand, evig liv er en påstand, ja hele bibelen er en påstand og jeg ville satt pris på om dere også kunne holde dere for gode til å spre slike påstander!

 

Takk! :)

Takk for svar. Men saken er den min venn, de som ikke tror, de er blinde. Men det skjønner du selvfølgelig ikke.

 

Det er meget mellom himmel og jord, og når sant skal sies, det er ganske pussig at når man ber for syke, så blir de helbredet. Hva er det som gjør at folk blir friske i Jesu navn? Jeg har for vane å be for folk i Jesu navn, har aldri prøvd i ditt navn, så vet derfor ikke om det fungerer, men jeg tror ikke det vil virke.

 

Så er det koselig å se at du også får lov å skrive her...MikkelRev :yes:

Edit: Men du skal få lov å spre ditt vantroe syn? En aldri så liten pave-forskjellsbehandling?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Som Tror i sitt hjerte på Herren Jesus Kristus.

Ja, jøss. Din kjærlige Gud liker visst enkelte mennesker, ateister og helst hvite. Snakk om favoritisering.

Lenke til kommentar
Hei!

Joda, det stemmer på en prikk, kjærligheten som er her nede er skitten i forhold til ren kjærlighet, jfr Guds kjærlighet. Som gav Sin Sønn for at vi skulle få puste, dvs evig liv ved Sønnen.

 

Ville vært fint om du også kunne snappe tilbake til den virkelige verden og forstå at slike uttalelser har null verdi som annet enn grunnløse påstander.

 

Men dette har alltid forundret meg med religiøse mennesker, for de "vet" hvordan det vil være når de dør og kommer til guds rike og det vet de fordi noen påstander sier så! De evner ikke å se at dette kun er påstander! Gud er en påstand, guds rike er en påstand, at han gav sin sønn er en påstand, evig liv er en påstand, ja hele bibelen er en påstand og jeg ville satt pris på om dere også kunne holde dere for gode til å spre slike påstander!

 

Takk! :)

Takk for svar. Men saken er den min venn, de som ikke tror, de er blinde. Men det skjønner du selvfølgelig ikke.

 

Det er meget mellom himmel og jord, og når sant skal sies, det er ganske pussig at når man ber for syke, så blir de helbredet. Hva er det som gjør at folk blir friske i Jesu navn? Jeg har for vane å be for folk i Jesu navn, har aldri prøvd i ditt navn, så vet derfor ikke om det fungerer, men jeg tror ikke det vil virke.

 

Så er det koselig å se at du også får lov å skrive her...MikkelRev :yes:

Edit: Men du skal få lov å spre ditt vantroe syn? En aldri så liten pave-forskjellsbehandling?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Som Tror i sitt hjerte på Herren Jesus Kristus.

Ja, jøss. Din kjærlige Gud liker visst enkelte mennesker, ateister og helst hvite. Snakk om favoritisering.

Den som ikke Tror er allerede dømt, står det i Bibelen. Videre er det slik at HAN gav sitt liv på korset for alle i TRO.

 

Edit: Men det har du sikkert lest og ikke skjønt, Lube?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Da har du vel ubestridelige bevis for at de som man ber for blir helbredet også da, eller at det faktisk er mer mellom himmel og jord? Hvis ikke er dette kun påstander fra en som tror det er slik.

Ja, du skjønner da det. De smiler og er glade over at sykdommen forsvant. Men tenk, mange springer etter helbredelsene, i stedet for det talte Herrens Ord.

 

Han talte og jorden ble til. Slik er det fatt.

 

Ja, jeg er klar over at vantroen er meget stor i dag. Om du ble syk, hadde prøvd alt, tror du ikke at du også ville blitt bedt for?

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...