Gå til innhold

Snowboard eller twintip?


KKake

Anbefalte innlegg

Har fryktelig lyst til å ha noe å gjøre på vinteren, annet enn å sitte inne foran PC-en, og vurderer derfor sterkt å starte med enten snowboard eller twintip. Gidder ikke å legge mer enn 2500-3500,- i selve utstyret (brett/ski, bindinger, støvler, briller), og et par tusen i bekledning. Har sett en del brettpakker med god kvalitet og slik etter hva jeg har hørt i den prisklassen, mens twintip-sett koster gjerne rundt 5000-6000,-. Så økonomisk sett er snowboard det beste for meg. Men er en klassekamerat som skryter twintip opp i skyene, og har vist meg noen fete videoer som gjør at jeg vurderer twintip også. Men da spør jeg her, hva synes dere jeg bør velge? Kommer ikke til å bli så altfor aktiv, men vil nå prøve å kjøre 4-5 ganger i måneden, og noe mer i vinterferien. Vil liksom ikke bruk alt for mye på dette, men vil heller ikke ha noe dritt som går i stykker med en gang.

 

Har sett meg ut noen pakker på Boardshop, og forhørt meg på Twin Palms i Tønsberg, som har gitt meg et tilbud på ca. 3500-4000,- på brett med binding og støvler + god rabatter på utstyr som hjelm og briller.

 

Her er den ene pakken jeg har sett på på Boardshop.no

 

Hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5150 er et veldig bra nybegynner-merke, har hatt både sko og bindinger fra dem :)

 

Skal du kjøre med kompisen din så tar det sikkert ikke lang tid før du vil begynne å trikse åssånt, så kjøp et brett som rekker deg opp til skuldrene så blir det lettere å lære å trikse, og å stå gennerelt.(Jeg skal ha nytt brett, og det skal være under skuldrene, fordi det gir meg bedre kontroll i parken, med untak på store hopp)

Det med at brettet skal rekke til haken er barre bullcrap spør du meg :p

 

Du har sikkert lest dette før, men det er viktig, så sier det igjen. Du MÅ prøve skolene før du kjøper! De skal sitte behagelig, og du skal ikke kjenne at det presser noe sted. (kjenner du en bitteliten knott i leggen vil den føles ut som en fotball etter noen timers kjøring)

 

Sikkert noen som kan svare mer utfyllende, men det er basics :)

 

Edit; leif

 

Edit2; Tror jeg har sett at du står på skateboard? Da tror jeg du vil ha mer nytte av snowboard, og det vil falle naturlig inn ;)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Ville uten tvil gått for twintwip. Har prøvd snowboard og det er heeelt umulig, det føles ut som man ikke har kontroll i det hele tatt.

 

Twintwip derimot er bare gøy. Går relativt kort tid før man lærer seg det også, men visst man vil bli veldig flink tar det jo selfølgelig en stund.

 

Nei jeg ville helt klart gått for twintwip, men dette er min personlige mening. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du blir fornøyd okke som. Av erfaring er det artigst å kjøre det som vennene dine driver med, da kan man utveksle kunnskap og utfordre hverandres ferdigheter.

 

Selv har jeg kjørt twintipp i 4 år, brett i 10, telemark noen sesonger og alpint siden jeg var 3 år. Alle grenene har sine fordeler og bakdeler, men jeg personlig trives best på brett. Der føler jeg at jeg kan gjøre så mye mer ut av lite, litt som skating kontra rollerblades. Kommer jeg til en flate olle/nolle/presse/bonke jeg som en gal mann, men på ski blir det mer til at jeg bare kjører switch ut flata med kanskje en liten tailtap eller to. Dessuten er det deilig med myke nice sko etter en god dag i bakken fremfor å klonke rundt i pjekser.

 

Om du er usikker ville jeg leid brett og ski en dag hver å se hva du trives med. Noen anlegg lar deg også bytte inn utstyret halvveis inn i dagen for å få prøvd begge deler.

 

Du får forøvrig greie twintipp sett ned i 4000 kroner. Tror mine Dynastar kostet 4500 med staver, binding, sko og ski. Finn.no er også glimrende.

Lenke til kommentar

Tenker jeg kanskje tar meg en tur til Kongsberg og hører om de har en slik deal du snakker om, der man får prøvd begge deler. Bestekompisen min driver forøvrig med snowboard, så sånn sett så heller jeg mer over til den siden. Men som sagt, skal få prøvd begge deler. :D

Lenke til kommentar
Tenker jeg kanskje tar meg en tur til Kongsberg og hører om de har en slik deal du snakker om, der man får prøvd begge deler. Bestekompisen min driver forøvrig med snowboard, så sånn sett så heller jeg mer over til den siden. Men som sagt, skal få prøvd begge deler. :D

 

Tror ikke det blir å hjelpe deg noe særlig. Vet ikke med snowboard men twintwip/ski må du bruke noen bakke dager på for å meste skikkelig.

Lenke til kommentar
Tenker jeg kanskje tar meg en tur til Kongsberg og hører om de har en slik deal du snakker om, der man får prøvd begge deler. Bestekompisen min driver forøvrig med snowboard, så sånn sett så heller jeg mer over til den siden. Men som sagt, skal få prøvd begge deler. :D

 

Tror ikke det blir å hjelpe deg noe særlig. Vet ikke med snowboard men twintwip/ski må du bruke noen bakke dager på for å meste skikkelig.

 

Forventer ikke å mestre det på et par timer. :p Men da får jeg "smakt" litt på begge deler. :)

Lenke til kommentar

Brukte 2 sesonger på å lære å stå skikkelig på Snowboard, og 2 helger på å lære å stå TwinTip. Snakker om å stå/svinge/bremse/baklengs, ikke sick triks på bigjumpen ;)

 

Så jeg mener enda det er lettere å lære TwinTip.

 

Edit: Kan dog være det var en del lettere å lære TwinTip siden jeg allerede kunne snowboard.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...