Gå til innhold

Uheldig med datakomponenter. Angrerett mulig?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

jeg har hatt endel problemer med pcen jeg bygde selv (kjøpte deler enkeltvis) fra komplett.no

 

etter første oppstart oppdaget jeg at den ene komponenten var defekt. Denne ble sendt tilbake og jeg fikk ny komponent i retur på lørdag. Det er nå ca. 4 uker siden jeg kjøpte varene. Den nye komponenten jeg fikk på lørdag er imidlertid også defekt. jeg har spurt komplett om de kan kreditere meg pengene istedet for å følge kjøpsloven og gi meg et 3. skjermkort (som er den skadede komponent). Komplett er desverre ikke imøtekommende nok, og sier jeg må sende inn, vente 2 uker, og deretter få en ny komponent. denne kunne de imidlertid bytte ut med en annen type, noe jeg er interessert i, men ikke interessert i ventetiden. jeg vil derfor bestille ny komponent nå slik at jeg slipper å vente flere uker på å ha en pc som virker.

 

Spørsmålet mitt er; kan jeg bruke angreretten og få tilbake pengene? begge komponentene har jo blitt sendt inn i rimelig tid (før 14 dager). har jeg ny angrerett på 14 dager når jeg får et nytt erstatningsprodukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spør om å få utlånsprodukt, du får ikke brukt pcen din uten skjermkort.

krav på utlånsprodukt fra og med 7 dager etter at du meldte inn problemet.

 

(tror jeg da, et skjermkort er jo et komponent, og ikke en fullstendig vare)

Hvis noen med relevant erfaring her gidder å dele, hadde jo det vært litt morsomt å høre.

Lenke til kommentar
Angrefrist gjelder fra du mottok varen(e) første gang.

Er du sikker på dette?

Angreretten er eksisterer jo (bl.a.) for at man skal få prøve varen og eventuelt returnere den dersom man ikke er fornøyd.

 

Sett at jeg kjøpte meg en lommelykt på nett. Den første jeg fikk virket ikke, og ble derfor returnert som defekt vare (altså ikke angrerett). Når jeg får en fungerende lykt i retur viser det seg at den ikke svarer til forventningene. Kan jeg da ikke bruke angreretten dersom det nå har gått mer enn 14 dager siden jeg fikk den første, defekte lommelykta?

 

Jeg ville sagt at det er rimelig at man har angrerett fra man mottar den aktuelle varen. Men det kan godt tenkes jeg tar feil ;)

Lenke til kommentar
Angreretten er der fordi du ikke fysisk kan ta i varen når du kjøper den over nett, i og med at du ikke benyttet deg av angreretten første gang (da du sikkert ikke hadde det i tankene) så har du ingen angrerett nå. Selger har krav på avhjelp 2 ganger før de evt. kan reklamere på produkt å gi deg penger tilbake..

Jeg vil nå si at angreretten skal være for mer enn det - man kan også teste varen så lenge man ikke "tar den i bruk som sin egen", og den kan returneres i tilnærmet samme stand og mengde.

Om varen er defekt får man ikke testet den, og jeg mener derfor at angreretten bør gjelde fra man mottar den siste varen.. :)

Lenke til kommentar

Angrerettloven §11 sier følgende:

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

Hele varen er jo ikke mottatt før kunden har fått en fungerende vare. Mao vil eg påstå at angreretten er i behold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hele varen er jo ikke mottatt før kunden har fått en fungerende vare. Mao vil eg påstå at angreretten er i behold.

Det blir en litt for kategorisk påstand. Ordlyden taler mot en slik forståelse. Kjøper du en TV på internett, har du mottatt "hele" varen selv om bildet er svart.

 

Angreretten vil ikke løpe før forbrukeren har mottatt "hele varen". Dette er særlig aktuelt for kjøp av flere produkter som skal settes sammen eller på annen måte brukes sammen. Dette vil for eksempel være tilfelle ved kjøp av en PC, der avtalen omfatter selve maskinen, skjerm og tastatur. Angreretten løper ikke før forbrukeren har mottatt alle elementene, og således har mulighet til å undersøke varen.

Forarbeidene viser at uttrykket "hele varen" har et annet siktemål enn sikre at fristen løper fra varen er mottatt i "fungerende" (kontraktsmessig) stand. Jeg er for så vidt enig i at formålet bak angreretten - at kjøper skal ha mulighet til å undersøke varen - tilsier at varen må fungere før fristen skal løpe. Imidlertid har du full mulighet til å annullere kjøpet om varen ikke fungerer.

 

Påberoper du deg angrerett, kan du foreta et nytt kjøp og ny frist løper. Reklamerer du og aksepterer avhjelp, må du finne deg i at angreretten går tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...