Gå til innhold

Fet gamer-PC + NAS, fra øverste hylle


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Bor her i Danmark, og det er fra nyttår en ganske så fet hjemmepc-ordning her nede. Skal innen neste onsdag sende inn bestilling på PC. Leverandøren hadde et par eksempler på oppsett, men jeg skal egentlig finne ut akkurat de komponentene jeg vil ha, og så skal leverandøren sjekke om de kan levere alt sammen - de leverer komponenter i de fleste merkene og setter hele greia sammen for meg. Skal derfor sette sammen kravliste om kort tid - hvis det er noe leverandøren ikke har, skal de se om de kan få skaffet i en fei..

 

Har lyst på en kraftig gamer-pc som er glimrende til spilling og bildebehandling. Gjerne lett luftkjølt overklokking, men er mer fokusert på stillegående maskin enn de aller aller siste 0.5% ytelse. Skal også ha masse av lagringsplass til bilder, og vurderer derfor NAS. Vil ha NAS med RAID 5 for redundans. Kikket på priser, og kom fram til at det ville være seriøst billigere å bygge en selv enn å kjøpe et ferdig NAS-kabinett..

 

Budsjett: Betaler over bruttolønn, og med Danmarks sykt høye toppskatt (effektive 61.5%-ish) blir det store besparelser.. Vurderer også printer, men skal i alle fall hamstre inn toner til den gamle fargelaseren - toner til bruttolønn, baby!!

 

Tenkte på en maskin noe sånt som dette:

Kabinett: Antec Performance One P193

PSU: CMPSU-750TXEU

Hovedkort: ASUS P6T Deluxe V2

CPU: Core i7 950

RAM: OCZ 6x2048MB DDR3 1600 7-7-7-24

Systemdisk: Intel X25-M 160GB

Harddisk: WD 2TB Black Ed, Raid Ed

Grafikkort: Asus HD5870

DVD/Blu-Ray: Asus BC-08B1ST

OS: Windows 7 64bit ultimate.

 

Vurderer:

Dette kabinettet ser snasent ut - noen som har bedre forslag? Er ikke sikker på PSU og hovedkort. Sparer jo noen k på å ikke gå for 975 (Extreme) - er det verdt det å oppgradere? RAM - vil ha kjapt RAM med tighte timings - 12GB burde være passe. :)

Vil ha Intel X25-M som systemdisk, og en kjapp HD til resten. Store datamengder går på NAS. Grafikkort - litt vel overkill å gå for 5970? Eller? DVD/Blu-ray? Noe poeng å gå for Blu-ray-brenner, eller skal jeg nøye meg med en standard DVD-brenner?

OS - Win 7 64bit er en no-brainer.

 

 

Ahem - skal også ha en NAS - det er for dyrt med en ferdig fem bays NAS - tror det blir markant billigere å bygge sjæl.

Tenkte på en server basert på AMD AM3:

 

Hovedkort: ASRock - K10N78

CPU: Athlon II X2 245

Kasse+PSU: Et med PSU og plass til disker

RAM: No' billig RAM - her 2x1024MB

HD: En billig ATA (så jeg ikke "bruker" et SATA-slot) eller CF med CF->IDE-converter.

NAS-harddisker: Et antall WD GreenPower-disker, for eksempel 1500GB eller 2000GB

OS: FreeNAS? ..Eller en Linux av noe slag? Windows?

 

Kommentar: Noen som vet om et særdeles egnet kabinett? Spesielt hovedkort som gir bra performance? Hovedkortet her har mulighet for RAID 5 (som jeg skal kjøre) og seks SATA-disker - ikke dårlig. Men - har lest at RAID-implementeringen på hovedkort som dette gir performance som software-RAID og ikke kan sammenlignes med dedikert RAID-kontroller. Ikke det at ekstrem NAS-performance er viktig til mitt bruk, men.. ;)

 

 

Linker til danske shg fordi jeg kjenner sjappa godt - hva de fører og ikke fører har ikke noe med hva min leverandør kan levere - rop gjerne ut hvis dere kjenner til et eller annet produkt i et eller annet merke jeg heller burde velge!

 

 

Noen som kan hjelpe meg med tips, kommentarer og/eller anbefalinger? Skal veldig snart bestille, og setter stor pris på hjelp og tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du har jo 5970 som er kjappere. Ellers er vel oppsettet så godt som det kan bli. En CPU-kjøler er lurt, så kan man klokke litt.

 

1-1,5Ghz kommer godt med til det meste ;)

 

Og jeg er ikke fan av den merkelige boksen P193 har i sidedøra, men kasse er en smakssak :)

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Eneste jeg har å si på oppsettet, er å vurdere en Corsair- eller Seasonic-PSU. Er det et sted man ikke skal spare inn noen kroner, så er det på PSU - selv om mange gjør det. Grunnen til at jeg anbefaler de to merkene, er denne tråden. Finner ikke i farta akkurat dette med anbefalingene av Corsair og Seasonic, men de er der.

 

D'oh! Hva med å sjekke ting ordentlig først da...

 

 

 

 

Ang Blue-ray/DVD, så må du se selv an hva du bruker maskinen til. Brennebare BR-disker koster fortsatt skjorta, og er ikke verdt det. Skal du se BR-film på maskinen, kan det være en idé med en BR-leser. Skal du redigere film som du skal brenne på BR, så sier det seg selv.  :)

 

 

 

Ble mer, gitt. Hehe.

 

IDE-HDer koster mye mer enn SATA-disker nå. Bruk enten en SATA-port, eller som du selv sier, bruke IDE-porten til overgang til CF.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jo, en custom CPU-kjøler kunne være en god idé - noen som har noen gode tips?

 

Klumpen i sidedøra gjør ikke noe så lenge den er der på grunn av stillegående kjøling via en 20cm vifte - funksjon over form. Skal uansett stå under skrivebordet. :)

 

PSU - uhm - jeg linker da til en Corsair CMPSU-750TXEU? ;)

 

Brenning til Blu-ray film er faktisk et godt poeng - kanskje jeg skulle beholde Blu-ray brenner allikevel?

 

Edit - så stryker jeg kommentaren min også. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en Alienware Aurora ALX (Alienware) og er så langt veldig fornøyd.

Store muligheter for klokking og veldig god kjøling.

 

6 gb DDR3 / intel i7 / 2*HD 5870 i crossfire / 2 TB disk satt opp i RAID 10 /vannkjølt / win7

 

Om jeg skulle gjort noen endringer, så er det trolig å gå for ett HD 5970 (ser ikke ut til at prosessoren klarer å utnytte hele potensialet i 2*5870 i crossfire) og satt inn en SSD for op.sys. i tillegg.

Lenke til kommentar
Kjøpte nylig en Alienware Aurora ALX (Alienware) og er så langt veldig fornøyd.

Store muligheter for klokking og veldig god kjøling.

 

6 gb DDR3 / intel i7 / 2*HD 5870 i crossfire / 2 TB disk satt opp i RAID 10 /vannkjølt / win7

 

Om jeg skulle gjort noen endringer, så er det trolig å gå for ett HD 5970 (ser ikke ut til at prosessoren klarer å utnytte hele potensialet i 2*5870 i crossfire) og satt inn en SSD for op.sys. i tillegg.

 

Alltid vært litt skeptisk til Alienware. Litt intrykk av at man betaler for navnet, og så er det ikke så ekstremt bra alikevel.

Lenke til kommentar

Nogo - kan ikke kjøpe Alienware - har en enkelt leverandør som kan levere varer til hjemmepc-ordningen - kan kun bestille derfra. Tror jeg blir fornøyd, da. :)

 

Har også endret litt - det blir et Gigabyte hovedkort og Corsair Dominator GT RAM.

 

De kan dessverre ikke skaffe den nye kjøleren det ble linket til tidligere, så det blir en Arctic Cooling i steden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...