Gå til innhold

Bytte til annen mattskive - CatzEye og tilsvarende . Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny mattskive til huset mitt, for lettere å kunne fokusere både AF og manuelle objektiver. Men som med alt annet er det selvfølgelig en haug med alternativer...

 

For det første : En slik mattskive (typ CatzEye o.l ) , er den verd bryderiet , er det vesentlig enklere å fokusere med denne type mattskive?

 

For det andre : Det finnes flere typer av behandlinger som skal gjøre mattskivene bedre/lysere. Erfaring ?

 

For det tredje ; Har det hatt noen negativ effekt på kameraet ditt ? ( Lysmåling b.l.a)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger vel litt.

Jeg var litt inne på tanken med min D300 og D2x.

Etter at jeg nå bruker D3 mest, har jeg etterhvert funnet søkeren er bra nok slik den er. Dette varierer selvsagt fra kamera til kamera.

Jeg var ut en liten tur med et gammelt annalog i helga, og synes faktisk ikke at split-screen er så mye bedre.

 

Jo lysere, jo bedre, vil jeg tro.

 

Søker og mattskive har ingen påvirkning på lysmåling.

Lenke til kommentar
Søker og mattskive har ingen påvirkning på lysmåling.

 

Katzeye påstår noe annet på sin egen nettside.

 

Det er nettopp det jeg leste , de sier at det kan avhjelpes med bare å skru komp . som ikke er så ille i seg selv, men kunne tenkt meg at noen med erfaring fortalte litt før jeg kjøpte .. eller ikke kjøpte :)

Lenke til kommentar
Det avhenger vel litt.

Jeg var litt inne på tanken med min D300 og D2x.

Etter at jeg nå bruker D3 mest, har jeg etterhvert funnet søkeren er bra nok slik den er. Dette varierer selvsagt fra kamera til kamera.

Jeg var ut en liten tur med et gammelt annalog i helga, og synes faktisk ikke at split-screen er så mye bedre.

 

Jo lysere, jo bedre, vil jeg tro.

 

Søker og mattskive har ingen påvirkning på lysmåling.

Søkeren er nok bra nok som sådann, og antagelig lysere enn på dine gamle analoge.. Men har du prøvd ditt D3 hus med manuelle objektiver?

Jeg har da ett Pentax K20 digitalt hus , som jeg ønsker å bruke analoge og manuelle objektiver på, og da syns jeg det er viktig at jeg kan stille skarpt så hurtig og effektivt som mulig. Hvis det er ett poeng med mattskiveskifte, så gjør jeg det , så lenge det ikke da forringer det å ta bilder med AF objektiver.

Lenke til kommentar
...it does not change the prism in any way and it will have no significant effect on light metering

Jeg mener å ha sett at dette (edit: lysmåling)ikke innvirker, men 0 erfaring.

 

Jeg bruker vel så mye manuelle objektiver som autofokus.

Hurtig fokus er ikke så viktig for meg, men bruker gjerne hyperfokal fokusinnstilling som "hvilestilling", da er det bare å plaffe i vei.

 

Skal forresten se på en Leica Elmarit 135mm med det første, som jeg vil bygge om til Nikon fatning.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Eg kjøpte ei billig splitt-prisme frå eBay til min K10D. 25 dollar eller så.

Eg vil tru den er slightly mørkare enn KatzEye med Optibrite™, men ikkje værre enn at det er levlig til mitt bruk.

 

Praktiske erfaringar:

Svært bra med raske objektiver, F1.4-2.8. Lys og fin. Blir veldig mørk med "trege" objektiv.

Ser ut til å påvirke spot-måling (med trege objektiv).

 

Om eg kunne valgt på nytt - trur eg at eg ville kjøpt ei diagonal splitt-prisme i staden for horisontal.

 

Alt i alt er eg svært nøgd. Eg kjem ikkje til å byte tilbake til den originale mattskiva på min K10D.Eg vil ikkje oppgradere til KatzEye heller.

 

[Edit: Ultra-knoting - blanding mellom nynorsk og bokmål]

Endret av Kenneth_S
Lenke til kommentar

At skiva er mørk er ikke nødvendigvis negativt.

 

Lys skive gjør det lett og komponerere bildet.

 

Mørk skive letter manuell fokus. Prinsippet er sånn jeg har forstått det at mørk skive øker kontrastene, noe som skal gjøre det lettere å se om objektet er i fokus.

 

Splittprisme blir da et ekstra hjelpemiddel.

 

Men dette veit du kanskje fra før Mundus ;)

Lenke til kommentar
At skiva er mørk er ikke nødvendigvis negativt.

 

Lys skive gjør det lett og komponerere bildet.

 

Mørk skive letter manuell fokus. Prinsippet er sånn jeg har forstått det at mørk skive øker kontrastene, noe som skal gjøre det lettere å se om objektet er i fokus.

 

Splittprisme blir da et ekstra hjelpemiddel.

 

Men dette veit du kanskje fra før Mundus ;)

@Kenneth; Det med diagonal split er notert..Slik du skriver det , så vil jeg antagelig bli fornøyd med en K-E ..

@FotoTim ; Når det gjelder svarte skiver , så husker jeg at å prøve å fokusere min Vivitar 75 -205 med multiplieren montert, var som å prøve å finne fokus i en sørafrikansk nattklubb. Så mørke skiver ser jeg ikke no positivt i.Og splittprisma funka da heller ikke , og det er visstnok pga den mindre blenderen..

Lenke til kommentar

Jeg satte Katz-Eye i mitt Nikon D40 og har vært veldig fornøyd med det, hovedsakelig med 50/f1.4 og 85/f1.8, men og med langsommere zomer.

 

Jeg synes det har vært lett å fokusere manuelt, men det er ikke så overraskende, jeg lærte å fotografere med manuellfokus og splitprisme for lenge siden. Det morsomme er at neste generasjon ikke har hatt noe problem med å lære å fokusere med det samme utstyret.

 

Jeg vil allikevel anbefale å prøve et av de billige først, prisforskjellen er tross alt enorm og rapportene jeg har sett om dem tyder på at det er lite som forsvarer forskjellen i pris. Det hadde vært morsomt om Akam gjorde en sammenlignende test en gang...

Lenke til kommentar

Kjøpte Canons super matte mattskive til mitt 5D2 - ikke noe splittprisme, bare mattere mattskive. Canon selv skriver at de anbefaler at jeg bare bruker objektiver med hastighet f/2.8 eller kjappere med denne mattskiven.

..Er enig! Mitt gamle 28-90 f/4-5.6 (eller hva det nå er) er direkte mørk i søkeren, spesielt innendørs!

Etter skifte av mattskive kan jeg virkelig se detaljer i fokus - ser forskjell i søkeren når jeg holder inne nedblendingsknappen på 2.8 på et 1.4-objektiv (det gjorde jeg ikke før). Ser også hvordan bokeh kommer til å se ut, selv om den ser litt regnbuefarget ut i søkeren.. ;)

Anbefaler matt mattskive på det varmeste, men ikke hvis du bruker langsomme objektiver - så blir søkeren nemlig mørk.

 

En litt mattere mattskive med splittprisme kan være en fin mellomting - litt mattere, og ser spesifikt fokus veldig tydelig i midten.

Lenke til kommentar

For å spesifisere det , så er det mattskive med mikroraster og diagonal splittprisme som er aktuell. Det var dette som var standard i hine hårde dager, jeg er så gammeldags at jeg tar etter fokusringen på alle mine objektiver :)

På mine FA 43mm f.1.9 og FA 77mm f.1.8 så synes jeg det er bedre å fokusere manuelt, men ikke på mine to nyeste DA objektiver.. Men jeg vurderer å kjøpe en 400 mm manuell , og da blir det med mattskive veldig aktuelt.. MEN der er problemet med at blenderen er 5.6 ..

 

 

 

Red; og i tillegg OptiBrite hvis jeg finner ut at det er ett poeng

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Ser jeg ikke svarte på alle tre spørsmålene. Til D40 kjøpte jeg standard KatzEye med splitprisme og microprismer, uten OptiBrite. Lys og fin, også med Sigma 70-300 på 300mm de dagene jeg lånte en slik.

 

Jeg har ikke hatt noen behov for å justere eksponering anderledes enn med standard mattskive, men dette vil trolig variere mellom ulike kamerahus, såvidt jeg har forstått så plasseres de ulikt, og ulike konstruksjoner påvirkes ulikt.

Lenke til kommentar
Ser jeg ikke svarte på alle tre spørsmålene. Til D40 kjøpte jeg standard KatzEye med splitprisme og microprismer, uten OptiBrite. Lys og fin, også med Sigma 70-300 på 300mm de dagene jeg lånte en slik.

 

Jeg har ikke hatt noen behov for å justere eksponering anderledes enn med standard mattskive, men dette vil trolig variere mellom ulike kamerahus, såvidt jeg har forstått så plasseres de ulikt, og ulike konstruksjoner påvirkes ulikt.

høres ut som man kan investere i en slik.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...