Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Syk ste-bestemor og reiseforsikring


Majsna

Anbefalte innlegg

Hei,

Min "ste" bestemor ble diagnosert med kreft i blær tidligere i sommer. Noe de fikk fjernet, men saken er at de fant ut for noen uker sider at krefter har spredd seg til skjellettet og nyrene. Vi vet lite enda, men doktoren sa som så, at hun håpet at hun hadde feil, for i så fall har hun kun noen uker å leve :( Og jeg studerer i England, og har bestilt biletter hjem den 21 desember, for alt vi vet nå så er det mulig hun er død før da. Det ser nemelig ikke godt ut.

Men som sagt, hun er min ste bestemor, dvs. ikke biologisk, men har vært i livet mitt siden jeg var 4 år gammel. Min mor har full omsorgsmakt, så min biologiske far og familie er ute av bildet. Aldri møtt de, eller hatt noen form for kontakt. Jeg har fått en ny far, og en ny familie, og det er bare de jeg kjenner til.

Min mor er gift med min ste-far, og de har to barn sammen + meg..

 

Men spørsmålet her er, er dette gyldig for reiseforsikringen min via europeiske? Ettersom hun ikke er min ordentlige bestemor.. Står at man må ha dokumentasjon fra legen om at den nære er syk. Jeg kan tenke meg hvor dyrt det blir å reise hjem midt i desember :( Og jeg har jo allerede betalt 2000 for hjemmereise, slike ting svir for en fattig student.. Men er virkelig frustrerende og sitte her nede også når hun kanskje ikke lever til jeg kommer hjem. Men vil forsikrings selskapet hjelpe meg i det hele tatt for dette? Dette er SÅ frustrerende. For vi vet jo enda ikke om det er snakk om måndeder, eller uker. Men uansett, så ser det ikke bra ut.

 

Blir takknemelig for all informasjon jeg kan få. Tenker på å evnt. ringe å høre selv. Noe som sikkert hadde vært enklere.. Men vi vet jo ingenting enda, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare saken ang. min ste bestemor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vilkårene for Europeiskes avbestillingsforsikring er at du eller en av dine nærmeste som er bosatt i et EØS-land rammes av uventet akutt og behandlingskrevende sykdom, ulykkesskade, eller dødsfall, og at dette medfører at du ikke kan gjennomføre reisen.

 

Som nærmeste regnes følgende, jf pkt 11.3 i Europeiskes forsikringsvilkår: Ektefelle/samboer/registrert partner, barn, barnebarn, oldebarn, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, søsken, svogere, svigerinner, svigerforeldre og svigerdatter/-sønn.

 

Jeg vil anta at steforeldre ville vært dekket, og kan ikke se noen grunn til at stebesteforeldre derfor ikke skulle dekkes. Etter mitt skjønn er hun din nærstående. Jeg er dog ikke sikker på hvorvidt avbestillingsforsikringen vil dekke tilfellet, i og med at det er ikke snakk om at du ikke kan gjennomføre reisen -- du ønsker bare å flytte på den.

 

Dog vil Europeiskes sykeforsikring kunne dekke det, hvis du har den -- iht Europeiskes forsikringsvilkår pkt 6.4 bokstav e erstatter de "nødvendige og dokumenterte" merutgifter dersom du må reise hjem på grunn av plutselig alvorlig sykdom i nær familie.

 

Forsikringsvilkårene finner du ellers her.

Lenke til kommentar
Vilkårene for Europeiskes avbestillingsforsikring er at du eller en av dine nærmeste som er bosatt i et EØS-land rammes av uventet akutt og behandlingskrevende sykdom, ulykkesskade, eller dødsfall, og at dette medfører at du ikke kan gjennomføre reisen.

 

Som nærmeste regnes følgende, jf pkt 11.3 i Europeiskes forsikringsvilkår: Ektefelle/samboer/registrert partner, barn, barnebarn, oldebarn, foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, søsken, svogere, svigerinner, svigerforeldre og svigerdatter/-sønn.

 

Jeg vil anta at steforeldre ville vært dekket, og kan ikke se noen grunn til at stebesteforeldre derfor ikke skulle dekkes. Etter mitt skjønn er hun din nærstående. Jeg er dog ikke sikker på hvorvidt avbestillingsforsikringen vil dekke tilfellet, i og med at det er ikke snakk om at du ikke kan gjennomføre reisen -- du ønsker bare å flytte på den.

 

Dog vil Europeiskes sykeforsikring kunne dekke det, hvis du har den -- iht Europeiskes forsikringsvilkår pkt 6.4 bokstav e erstatter de "nødvendige og dokumenterte" merutgifter dersom du må reise hjem på grunn av plutselig alvorlig sykdom i nær familie.

 

Forsikringsvilkårene finner du ellers her.

 

Jeg har studentforsikringen innefor de, og jeg tror at det vil si jeg også har sykeforsikringen. Det vil jo bli svindyrt for meg å forandre slik, i og med at det er høy sesong, og jeg har allerede betalt 2000, og det vil koste meg i rundt 2000 for å fikse meg en ny bilett. Dvs. 4000 tilsammen. og det er kun flybilettene, så totatalt vil det koste meg enda mer. Det vil virkelig svi på studentlånet mitt.

Og jeg viste jo ikke det at hun skulle bli så alvorlig syk når jeg bestilte mine biletter..

 

Hva vil plutselig si? Hun ble jo plutselig alvorlig syk, men ikke plutselig syk. Hun hadde jo kreft fra før av, dog de trodde de hadde klart å fjernet alt. Men det ble spredning som sagt, og nå står det virkelig ille til.

 

Jeg regner med jeg ringer de hvis det viser seg sånn at situasjonen forverrer seg. Men ja, jeg er bare redd for det at det faktum at hun ikke er min biologiske bestemor at dette vil ha noe å si..

 

Jeg må også høre med min avdeling her på Universitetet ang. oppgaver og eksamener. Ettersom jeg har en hel haug med diverse innleveringer og prøver. Frustrerende situasjon dette her. Slutten av termin og i høysesong. Hvis det var lav sesong så ville jeg jo kun betale 600 for en bilett, og det ville ikke vært noe problem.. Men å reise hjem nå sånn plutselig, blir nok veldig dyrt. Så jeg håper virkelig at forsikrings selskapet kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...