Gå til innhold

Nett-PC-er med større skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nett-PC er et konstruert ord. Bærbare PCer finnes med skjermer i størrelseklasser fra 7 til 20 tommer og ordet "nett" har ikke noe å gjøre med tallet 10 (tommer).

 

Folk har lyst på ulike PCer. Noen vil ha store andre vil ha små. Noen vil ha billige uten å bry seg om at de er svake, andre vil betale mye for å få en som er ekstra rask. Jeg ser ingenting galt i å kombinere middels eller stor skjerm med svak maskinvare og lav pris.

 

F.eks en bærbar PC med Atom prosessor, Ion brikkesett, 12-15 tommer skjerm osv.

 

Det er bare teite kunstige begrensninger og oppkonstruerte ord som hindrer folk i å ha den valgmuligheten.

Lenke til kommentar
Nett-PC er et konstruert ord. Bærbare PCer finnes med skjermer i størrelseklasser fra 7 til 20 tommer og ordet "nett" har ikke noe å gjøre med tallet 10 (tommer).

 

Folk har lyst på ulike PCer. Noen vil ha store andre vil ha små. Noen vil ha billige uten å bry seg om at de er svake, andre vil betale mye for å få en som er ekstra rask. Jeg ser ingenting galt i å kombinere middels eller stor skjerm med svak maskinvare og lav pris.

 

F.eks en bærbar PC med Atom prosessor, Ion brikkesett, 12-15 tommer skjerm osv.

 

Det er bare teite kunstige begrensninger og oppkonstruerte ord som hindrer folk i å ha den valgmuligheten.

 

Jeg er fosåvidt enig i at det er kunstig å begrense hvilke kombinasjoner man kan gjøre, men jeg ahr allikevel problemer med å se den store nytten av atom-baserte PCer i denne størrelsen, 15-tommere med god ytelse er feks ikke særlig dyrt. Det begynner i mien øyne å bli litt meningsløst å betale feks 4k for en atom-basert PC med litt stor skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nett-PC er et konstruert ord. Bærbare PCer finnes med skjermer i størrelseklasser fra 7 til 20 tommer og ordet "nett" har ikke noe å gjøre med tallet 10 (tommer).

 

Folk har lyst på ulike PCer. Noen vil ha store andre vil ha små. Noen vil ha billige uten å bry seg om at de er svake, andre vil betale mye for å få en som er ekstra rask. Jeg ser ingenting galt i å kombinere middels eller stor skjerm med svak maskinvare og lav pris.

 

F.eks en bærbar PC med Atom prosessor, Ion brikkesett, 12-15 tommer skjerm osv.

 

Det er bare teite kunstige begrensninger og oppkonstruerte ord som hindrer folk i å ha den valgmuligheten.

 

Helt enig der. Kan tenke meg at det faktisk er et stor "behov" for slike maskiner blant ale de der ute som er avhengig av å kunne bruke nettet til nettbank, nyheter, epost, lett tekstredigering osv. men ikke egentlig er interessert i stort annet. Mine foreldre (og sikkert mange andres foreldre) er klassiske eksempeler på dette, men de har litt problemer med å lese på en liten skjerm. Det er ingenting galt med en billig low-power maskin som har litt større skjerm, så jeg kunne gjerne likt å se atom og ion bli brukt på slike maskiner også.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Nett-PC er et konstruert ord. Bærbare PCer finnes med skjermer i størrelseklasser fra 7 til 20 tommer og ordet "nett" har ikke noe å gjøre med tallet 10 (tommer).

 

Folk har lyst på ulike PCer. Noen vil ha store andre vil ha små. Noen vil ha billige uten å bry seg om at de er svake, andre vil betale mye for å få en som er ekstra rask. Jeg ser ingenting galt i å kombinere middels eller stor skjerm med svak maskinvare og lav pris.

 

F.eks en bærbar PC med Atom prosessor, Ion brikkesett, 12-15 tommer skjerm osv.

 

Det er bare teite kunstige begrensninger og oppkonstruerte ord som hindrer folk i å ha den valgmuligheten.

 

Jeg er fosåvidt enig i at det er kunstig å begrense hvilke kombinasjoner man kan gjøre, men jeg ahr allikevel problemer med å se den store nytten av atom-baserte PCer i denne størrelsen, 15-tommere med god ytelse er feks ikke særlig dyrt. Det begynner i mien øyne å bli litt meningsløst å betale feks 4k for en atom-basert PC med litt stor skjerm.

 

AtW

 

Hvorfor skal disse maskinene vært stor dyrere enn en helt vanlig atom-basert netbook? Det vil jo være snakk om lik innmat, og et par hundre ekstra for en litt større skjerm. Hvisdu bruker en størrelse som blir brukt i mer standard latoper så kan det kanskje bli like billig tross størrelsen til og med. Så, jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle doble prisen av noen grunn.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Nett-PC er et konstruert ord. Bærbare PCer finnes med skjermer i størrelseklasser fra 7 til 20 tommer og ordet "nett" har ikke noe å gjøre med tallet 10 (tommer).

 

Folk har lyst på ulike PCer. Noen vil ha store andre vil ha små. Noen vil ha billige uten å bry seg om at de er svake, andre vil betale mye for å få en som er ekstra rask. Jeg ser ingenting galt i å kombinere middels eller stor skjerm med svak maskinvare og lav pris.

 

F.eks en bærbar PC med Atom prosessor, Ion brikkesett, 12-15 tommer skjerm osv.

 

Det er bare teite kunstige begrensninger og oppkonstruerte ord som hindrer folk i å ha den valgmuligheten.

 

Jeg er fosåvidt enig i at det er kunstig å begrense hvilke kombinasjoner man kan gjøre, men jeg ahr allikevel problemer med å se den store nytten av atom-baserte PCer i denne størrelsen, 15-tommere med god ytelse er feks ikke særlig dyrt. Det begynner i mien øyne å bli litt meningsløst å betale feks 4k for en atom-basert PC med litt stor skjerm.

 

AtW

 

Hvorfor skal disse maskinene vært stor dyrere enn en helt vanlig atom-basert netbook? Det vil jo være snakk om lik innmat, og et par hundre ekstra for en litt større skjerm. Hvisdu bruker en størrelse som blir brukt i mer standard latoper så kan det kanskje bli like billig tross størrelsen til og med. Så, jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle doble prisen av noen grunn.

 

-Stigma

 

Hvor kommer doblingen inn i bildet? Helt vanlig spekkede eee-PCer koster fort 3.2-3.3 k, lenovoen som ble testet her på hw.no nylig kostet rundt 3.3k.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor kommer doblingen inn i bildet? Helt vanlig spekkede eee-PCer koster fort 3.2-3.3 k, lenovoen som ble testet her på hw.no nylig kostet rundt 3.3k.

 

AtW

 

https://prisguiden.no/produkt/109982

Det finnes billigere også om du skal spinke og spare på noen få kroner, dette var bare noe jeg slo opp fort. Mine foreldre bruker nettop en slik hjemme til nettbank og epost.

 

Og hvorfor skulle noen som bare trenger noe helt grunnleggende for nett og epost kjøpe noe mer enn dette? Når du snakker om en prislapp på 4000 så er det tross alt ~170% så mye penger, og det var det jeg reagerte på. En "dobling" i pris altså, om man regner litt grovt... og det tror jeg ikke er realistisk for endring av skjerm fra 10" til 15" med tanke på at 15" er kanskje den mest lett-tilgjengelige/masseproduserte panelstørrelsen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nylig Asus EeePC 1101HA 11,6"@1366x768 og satt i 2GB RAM og har aldri sett meg tilbake. Herlig! Omtrentlig 3095,- kostet morroa meg. 1.36kg herlig minibærbar med så godt som fullstørrelse tastatur og som lett glir ned i en lomme på sekken med sleeven. Batteritiden er 9,5 til 11,5 timer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg er fosåvidt enig i at det er kunstig å begrense hvilke kombinasjoner man kan gjøre, men jeg ahr allikevel problemer med å se den store nytten av atom-baserte PCer i denne størrelsen, 15-tommere med god ytelse er feks ikke særlig dyrt. Det begynner i mien øyne å bli litt meningsløst å betale feks 4k for en atom-basert PC med litt stor skjerm.

Jeg er delvis enig. Hvis man har to bærbare PCer med lik skjermstørrelse, f.eks 15,6" og ulik innmat: En med standard Pentium Dual Core og intel brikkesett vs en med Atom + ION så vil sistnevnte ha ulempen dårlig prosessorytelse men til gjengjeld fordelene lavere vekt, tynnere, lengre batteritid og bedre grafikkytelse. Begge alternativene synes jeg er gode på hver sine måter. Synd at folk ikke kan velge i dag.

 

Angående skjermstørrelse skulle jeg gjerne hatt en 12" med 1280x800 og god bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det skulle eksistert 15,4" atom baserte nett-pc'er (JA nett-pc er et konstruert ord, men alle ord er konstruert, nett-pc var et enkelt synonym for små, hendige maskiner med enkel program vare rettet mot nett bruk)

Jeg er bare redd dette tar helt knekken på markedet for de små maskinene. Jeg tråler nå butikker for å finne de siste 9" maskinene, jeg syntes disse var mye mer hendige og mobile n noen av de ny syl-tynne 10 - 11 - 12" maskinene. Jeg vil se en 9" med høyere oppløsning og bedre batteri tid. Da Asus Eee 901 kom sommeren 2008 med Atom N270 gav den meg over 8 timers nettbruk.

Jeg vil ikke noen til livs av det som selger. Men det finnes et marked for oss som mener fotavtrykket på maskinen er viktigere en tykkelsen.

På fly, tog, buss og bil er en 9" med tykkelser over 3cm mye mer hendigere en en 1cm 13 tommer.

Jeg drømmer om en 9" med 1366x768 oppløsning, ny atom 330 prosessor og GForce skjermkort (Nett-pc asus n10j har allerede nesten denne kombinasjonen, men er litt for stor i sålen.) en slik maskin skulle lett ha 10 timer batteri. Ja det er jo en annen ting de nye maskinene sliter med. P.g.a så tynn konstruksjon må de dytte batteri over hele maskinen, for uten begrenset batteri plass gir dette ingen mulighet til å ta ut batteriet for å spare det når du er koblet til nett-strøm.

 

Nei gi meg tilbake den bærbare nett-pc'en min, så kan du fortsette med de flyttbare 15" maskinene.

Lenke til kommentar
bolt:

Vitterlig? Hvor har jeg skrevet at det ikke er tilfelle?

 

Heisann du! Er du en slik person som tror alt handler om deg? Det var en anbefaling som svar på posten rett over min, samt en kommentar til artikkelen, da Atom alt er i bruk på ting over 10 tommer.

 

For å svare deg: Hvor har jeg skrevet eller implisert at det er deg jeg snakker til?! ..forøvrig heter det "tilfellet" i bestemt form. Det var til deg. Og ja, "vitterlig" er et ord. Slå det opp.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Det virket ikke så relatert til Simen1 sitt innlegg da han snakker om en helt annen oppløsning og om du har fulgt med i minibærbar debatten her i forumet siste året vet du at Simen1 ikke vil ha den oppløsningen du nevner. Og joda jeg kjenner ordet og betydningen av vitterlig, derfor spørsmåsltegnet min gode mann.

 

Så la meg heller si det slik

Jeg skulle gjerne hatt en 12" med 1280x800 og god bildekvalitet.

Og svaret.

Asus eee 1101ha har da vitterlig atom z520 og 11.6" skjerm (1366X768)?

Finner du feilen? For mange som er meget klar over flere vesentlige faktorer ift. de to oppløsningene virker ikke svaret ditt særlig relatert til spørsmålet. Derfor meget lett å missforstå hvem du egentlig snakker til av oss to. Spesielt fordi svarpraksisen ikke alltid holder samme nivå i forumet.

 

Og vi har da vitterlig blitt overøst med 11.6 tommere med 1366x768 det siste året. Så man skal være god for å ikke finne noen om man ønsker den oppløsningen. I likhet med Simen1 har jeg ventet på gode 1280x800 minibærbare, men bransjen forelsket seg i 16:9 før det skjedde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...