Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påkjørsel i fotgjengerovergang


rolvs

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For omtrent en uke siden var jeg så uhelig å kjøre på en person i en fotgjengerovergang. Det var mørkt, har regnet sånn at asfalten var helt svart og jeg ble blendet av en bil som kom mot meg (Kraftige lys, tror ikke det var fjernlys, men de var veldi kraftige). Det gikk bra med han jeg kjørte på, han gikk fra stedet uten skader, men frontruten min ble knust. Førerkortet ble beslaglagt på stedet. Hvilken straff kan jeg vente meg?

 

Har lest litt på lovdata og kom over i en eller annen lov at det var 6 måneders inndragelse av førerkort. Er dette fra da dommen faller eller fra da ulykken skjedde?

 

Har ikke vært inn til avhør enda, er det noe regler for hvor lenge det kan gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg si at det er kjipt å få førerkortet inndratt, har opplevd å miste lappen selv. ;)

Politiet kan ikke inndra førerkortet ditt på stedet uten ditt samtykke, så du var i din fulle rett til å nekte på det, men da får politiet en frist på å løse saken innen 2 uker tror jeg... (Correct me if I'm wrong)

 

Jeg velta på mopeden med en bakpå, som ikke vat lov... :/

Vedkommende fikk ett lite brudd i ankelen, og jeg fikk ingen skader, jeg smalt hodet kraftig i asfalten, og jeg brukte ikke hjelm... Men jeg klarte meg helt fint, så vi hadde ganske "flaks".

 

Jeg fikk da 4000 i bot, eller 6 dagers fengsel, eller noe tror jeg. Jeg valgte boten.

Lenke til kommentar
Hei!

 

For omtrent en uke siden var jeg så uhelig å kjøre på en person i en fotgjengerovergang. Det var mørkt, har regnet sånn at asfalten var helt svart og jeg ble blendet av en bil som kom mot meg (Kraftige lys, tror ikke det var fjernlys, men de var veldi kraftige). Det gikk bra med han jeg kjørte på, han gikk fra stedet uten skader, men frontruten min ble knust. Førerkortet ble beslaglagt på stedet. Hvilken straff kan jeg vente meg?

 

Har lest litt på lovdata og kom over i en eller annen lov at det var 6 måneders inndragelse av førerkort. Er dette fra da dommen faller eller fra da ulykken skjedde?

 

Har ikke vært inn til avhør enda, er det noe regler for hvor lenge det kan gå?

Som offer for en påkjøring i et fotgjengerfelt så stiller jeg spørsmåltegn ved at du sier at fotgjengeren ikke fikk noen skader når frontruta ble knust. Kreftene som tilsier dette må ha vært så store at "noe" mer må ha skjedd en det du beskriver. Du bør derfor være glad for at det ikke gikk liv tapt. Forøvrig kan du regne med 6 mnd uten lappen og 8-9000 tusen i bot.

Du får heller ikke førerkortet tilbake før du har tatt ny kjøreprøve.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Hvorfor velger folk egenltig ikke å ta 6 dager i fengsel? Det er vel ikke så ille i dagens fengseler, også myye billigere :)

 

Det er uaktuelt med tanke på å reise til USA. Dessuten så er det ikke kjekt å ha noe på rullebladet heller.

Endret av Gege
Lenke til kommentar
Hvorfor velger folk egenltig ikke å ta 6 dager i fengsel? Det er vel ikke så ille i dagens fengseler, også myye billigere :)

 

Det er uaktuelt med tanke på å reise til USA. Dessuten så er det ikke kjekt å ha noe på rullebladet heller.

Som nevnt så havner fengselsopphold på rulleblad. Det gjør som regel ikke bøter.

Så du får ikke tatt den andre sjåføren på noe? Hadde han 100% orginale lys på bilen?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Som offer for en påkjøring i et fotgjengerfelt så stiller jeg spørsmåltegn ved at du sier at fotgjengeren ikke fikk noen skader når frontruta ble knust. Kreftene som tilsier dette må ha vært så store at "noe" mer må ha skjedd en det du beskriver. Du bør derfor være glad for at det ikke gikk liv tapt. Forøvrig kan du regne med 6 mnd uten lappen og 8-9000 tusen i bot.

Du får heller ikke førerkortet tilbake før du har tatt ny kjøreprøve.

Stilles det ingen krav til fotgjengere når de krysser en vei i fotgjengerfelt i mørket og ved dårlig sikt?

 

Det virker på meg som om denne fotgjengeren var glad for å komme seg av gårde før han ble arrestert for å ha vandalisert en bil ....

Lenke til kommentar
Hvorfor velger folk egenltig ikke å ta 6 dager i fengsel? Det er vel ikke så ille i dagens fengseler, også myye billigere :)

 

Det er uaktuelt med tanke på å reise til USA. Dessuten så er det ikke kjekt å ha noe på rullebladet heller.

Åja :D, visste ikke at det kom på rullebaldet om man tok fengsel. Skjønner at TS ikke ville i fengsel nå ;)

Lenke til kommentar
Stilles det ingen krav til fotgjengere når de krysser en vei i fotgjengerfelt i mørket og ved dårlig sikt?

 

Det virker på meg som om denne fotgjengeren var glad for å komme seg av gårde før han ble arrestert for å ha vandalisert en bil ....

 

Har søkt på nettet og fant faktisk en sak der det var fotgjengeren som har opptrådd uaktsomt. Men fotgjengere står meget sterkt så lenge de er på fotgjengerovergang.

 

Edit: Saken finner du her:

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article266251.ece

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Hvorfor velger folk egenltig ikke å ta 6 dager i fengsel? Det er vel ikke så ille i dagens fengseler, også myye billigere :)

 

Fordi den eneste grunnen til at man kan få 6 dager i fengsel er dersom du ikke eier noe og ikke har inntekt det kan tas fra. Botsfengsel er siste utvei.

 

Hvorfor velger folk egenltig ikke å ta 6 dager i fengsel? Det er vel ikke så ille i dagens fengseler, også myye billigere :)

 

Det er uaktuelt med tanke på å reise til USA. Dessuten så er det ikke kjekt å ha noe på rullebladet heller.

Som nevnt så havner fengselsopphold på rulleblad. Det gjør som regel ikke bøter.

Det gjør bøter også. Forenklede forelegg, en nærmere bestemt undertype av bøter, gjør ikke.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
det finnes sjåfører som slapp unna fordi det var umulig å få øye på fotgjengeren.

 

bruket fotgjengeren refleks ( jeg regner med at det var ganske mørkt ute ) ?

 

Nei, fotgjengeren brukte ikke refleks. Han var med i en gruppe, og ingen av dem brukte noe refleks. Det er vel en av grunnene til at ulykken skjedde. Ja, det var mørkt ute, men det var gatelys.

 

Men det som nok spilte størst rolle var bilen som kom i mot met sterke lys (xenon lys eller noe sånn). Jeg så rett i lysene og det er jo min feil, det lærte vi jo på mørkekjøringskurset at vi ikke skulle gjøre så skal ikke legge ansvaret over på han.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Altså om den personen har ettermontert Xenon (som er ulovlig) så er det ikke sikkert du trenger å se på lysene for å bli blendet. Hvis det hadde vært normale lys så kanskje du ikke hadde blitt blendet og dermed ikke fjernet din oppmerksomhet fra veien :)

Ta han for det plz! gjør det for trafikksikkerhetens skyld. det er så mange slurvkuker der ute som bare hiver xenon i lyktene i hytt og pine uten å tenke sikkert het. Ja jeg har også ettermontert men med anti blendene pærer som er lagd for reflektorer og ikke prosjektorer

Lenke til kommentar
Som offer for en påkjøring i et fotgjengerfelt så stiller jeg spørsmåltegn ved at du sier at fotgjengeren ikke fikk noen skader når frontruta ble knust. Kreftene som tilsier dette må ha vært så store at "noe" mer må ha skjedd en det du beskriver. Du bør derfor være glad for at det ikke gikk liv tapt. Forøvrig kan du regne med 6 mnd uten lappen og 8-9000 tusen i bot.

Du får heller ikke førerkortet tilbake før du har tatt ny kjøreprøve.

Stilles det ingen krav til fotgjengere når de krysser en vei i fotgjengerfelt i mørket og ved dårlig sikt?

 

Det virker på meg som om denne fotgjengeren var glad for å komme seg av gårde før han ble arrestert for å ha vandalisert en bil ....

 

Burde vært påbudt med synlig refleks når man er fotgjenger på denne tiden av året......

Lenke til kommentar
Som offer for en påkjøring i et fotgjengerfelt så stiller jeg spørsmåltegn ved at du sier at fotgjengeren ikke fikk noen skader når frontruta ble knust. Kreftene som tilsier dette må ha vært så store at "noe" mer må ha skjedd en det du beskriver. Du bør derfor være glad for at det ikke gikk liv tapt. Forøvrig kan du regne med 6 mnd uten lappen og 8-9000 tusen i bot.

Du får heller ikke førerkortet tilbake før du har tatt ny kjøreprøve.

Stilles det ingen krav til fotgjengere når de krysser en vei i fotgjengerfelt i mørket og ved dårlig sikt?

 

Det virker på meg som om denne fotgjengeren var glad for å komme seg av gårde før han ble arrestert for å ha vandalisert en bil ....

 

Burde vært påbudt med synlig refleks når man er fotgjenger på denne tiden av året......

Statistikker sier vel at omtrent 14%? av folk i voksen alder bruker refleksvest så den der er jeg helt enig i

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...