Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unmountable boot volume (XP)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver og installere Windows XP proffesional på min brors pc men får blåskjerm og feilmelding om unmountable_boot_volume. Hva betyr dette? Har søkt litt rundt på nettet og på microsoft sine sider. men de sier lite om denne feilen på ny installasjon.

 

Prøvde med min egen Vista Home Premium disk og klarte da og installere uten problemer (hoppet over lisensaktiveringen). Noen som vet hva jeg kan prøve eller hva som kan være galt?

 

Har bla annet prøvd med en annen harddisk, skal se om jeg får tak i en annen XP CD.

 

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ekte installasjons disk ja, men får ikke opp noe tror jeg. Laster opp enn video av hva jeg ser. Nå har jeg dvd drevet som eneste boot volume, de andre er disablet. Hvis ikke starter den Vista som jeg klarte installere men har brukt koden til min egen datamaskin.

 

 

Filmen (håper dette funker)

 

 

 

Kjetil

 

 

edit: bare mute lyden, har den på kjøkkenbenken for øyeblikket, hehe

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Hvis det gikk greit med Vista cd'en, men ikke med XP, så prøv å gjør en bios forandring. Trykk Del gjevnlig under oppstart, for å komme inn i bios/setup, gå til "Storage Configuration" i Main meny, og "Enhanced Mode", og velg Configuration options [P-ATA], Exit & Save Changes.

 

Prøv å installer XP på nytt.

 

536421.jpeg

 

536423.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Reboot at select proper boot device

or insert boot media in selected boot device and press a key_

 

 

skrur av å på, press a key to boot from cd room, jeg presser en tast

 

 

kommer opp installere windows, og laster ned filer nederst på skjermen, slik som på filmen. SÅ venter jeg og ser, helvete, fikk blåskjerm igjen.

 

Skrur av å går inn i biosen igjen, ser at mitt dvd rom (lite-on) står som primary slave, MEN er koplet til i pcen på masterporten. Betydning?

 

 

restarter, nå kommer det opp en svart skjerm som gir meg noen alternativer, sikkeretsmodus i ditt og datt, kjører opp i sikkertsmodus uten noen internett eller noe. det var vistaen som starter i sikkerhetsmodus (har xp platen i)

 

 

skal prøve formatere disken og prøve på nytt senere, gir oppdatering.

Lenke til kommentar

Da vet ikke jeg noe annet, husket du å sette hdd som andre boot device igjen, etter at du disabled den?

 

Er det en gammel xp versjon, den må vel være xp sp1 eller nyere til sata disk. Har du prøvd å slipstreame sp3 inn i xp, og brenne iso-fil til cd med ImgBurn, bruk "Write an image file to a disc ".

Du kan også slipstreame Chipset driver, som jeg mener inneholder AHCI driver, så du kan installere xp når enchanted mode er S-ATA.

Lenke til kommentar
Huff

Du trenger å få direkte hjelp av noen som kan litt mer om dette.

Alskens "skudd i blinde" her fra forumet er ingen garanti for blink ...

(Det kan i hvert fall ta lang tid før noen treffer noe.)

 

Og - det finnes ikke Master- eller Slave-porter på hovedkortet.

Master eller Slave bestemmes av konfigurasjonspinnene på hver enkelt enhet, evt. av kabelen i noen tilfeller.

Derimot kan man ha Primary- og Secondary IDE-porter på hovedkortet.

 

Har du sagt noe om hva slags hovedkort det er snakk om?

Eller hva slags disk det er snakk om?

Lenke til kommentar

Har en komentar til de 2 siste postene, les tråden først!

 

Hvilket hk han har, ser du i videoen, eller i linken min.

 

Han har ingen problemer med å installere vista på harddisken, men bare xp, noe som kan tyde på dårlig cd, manglende ahci driver(hvis ikke sata mode er i ide/p-ata), eldre xp versjon enn xp sp1. Trur neppe det er noe galt med hdd da!

 

Edit:

537864.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Har en komentar til de 2 siste postene, les tråden først!

Hvilket hk han har, ser du i videoen, eller i linken min.

Får ikke opp den videoen her ...

Gadd ikke følge alle linkene du la ut, da jeg ikke hadde noen forutsetning for å vite om de hadde noen relevanse til TS' problem.

 

Det skal ikke mange bokstaver til for å entydig beskrive både hovedkort og harddisk.

 

Jeg tenkte kanskje at TS hadde bruk for litt konstruktiv hjelp, og ikke bare en hel masse forslag i hytt og vær ...

Lenke til kommentar
Har en komentar til de 2 siste postene, les tråden først!

 

Hvilket hk han har, ser du i videoen, eller i linken min.

 

Han har ingen problemer med å installere vista på harddisken, men bare xp, noe som kan tyde på dårlig cd, manglende ahci driver(hvis ikke sata mode er i ide/p-ata), eldre xp versjon enn xp sp1. Trur neppe det er noe galt med hdd da!

 

Manglende SATA driver resulterer i blåskjerm av typen 0x0000007b, og ikke unmountable boot volume.

 

Er det i det hele tatt så galt å kunne utelukke et problem med disken før man går videre?

Ser ikke problemet med å gjøre det, da det _kan_ være dette som er problemet, selv om det ikke oppstår i Vista.

Lenke til kommentar

Hei, skjønner ikke helt hva dere mener jeg skal gjøre, hehe. Men tusen takk for inspill

 

 

Hardisken er en: Samsung SpinPoint p120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM

 

Har en helt identisk en i en annen pc, hadde før begge i samme pc. Hadde ingen problemer med de.

 

 

Hovedkortet er nytt og billig (!): Link til komplett

 

ASUS P5G41-M LX, G41, Socket-775 m-ATX, DDR2, LAN, ICH7, VGA, PCI-Ex(2.0)x16

 

 

 

angående master og slave. Det er på IDE kabelen at dvd-drevet er koblet til på slave kontaken. Dette er fordi jeg prøvde med en IDE hardisk og satt da denne på master. Men den funket ikke.

 

 

skal prøve ask99 forhåpentligvis i kveld. :)

 

Og nok en gang, takk for at dere hjelper og prøver å hjelpe. Setter stor pris på det :thumbup:

 

 

 

+ skal prøve og installere linux og se om det går. Vet ikke om dette hjelper, men kan alltids prøve.

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Han har ingen problemer med å installere vista på harddisken, men bare xp, noe som kan tyde på dårlig cd, manglende ahci driver(hvis ikke sata mode er i ide/p-ata), eldre xp versjon enn xp sp1. Trur neppe det er noe galt med hdd da!

 

SP1 for XP løste vel bare problemet med å aksessere disker >132GB e.n.s. (?)

 

Problemet med å installere XP på SATA-disker skyldes mangler ved det installasjons-programmet XP benytter, og det problemet tror jeg var der også etter at SP2 hadde kommet. (Men det er mulig at jeg da brukte en XPSP1-CD som var slip-streamed med SP2 - noe som ikke oppdaterte installasjons-programmet.)

 

Vista - som har et mye nyere installasjonsprogram - lar seg fint installere, noe som ytterligere styrker teorien om SATA-relatert plunder & heft med XP.

 

Manualen til Asus flommer ikke akkurat over av forklaringer, så det er ikke alltid like lett å vite hva de ulike BIOS-opsjonene betyr og innebærer, men jeg er enig med deg i at "Storage Configuration" er et interessant sted å forsøke å gjøre endringer. (Bemerkningen om "skudd i blinde" trekkes herved tilbake. :blush: )

 

Masterfifty:

Hva om du setter "ATA/IDE configuration" til [Compatible] istedet for [Enhanced] ?

(ikke Enchanted; det betyr noe helt annet ...)

Kan det være en slags "kompatibilitetsmodus" som gjør at SATA-disker blir sett (av BIOS'en) som IDE-disker?

 

Det er i hvert fall enklere å prøve dette enn å lage seg en custom CD ved hjelp av nLite (selv om det kan ende opp med å redningen til slutt).

 

Hvis du bare har én enhet koblet til IDE-kabelen, så bør denne helst kobles på den konnektoren som er i enden (=den svarte?). Konnektoren i den andre enden kobles til IDE-konnektoren på hovedkortet. (IDE-enheten burde kunne fungere uansett om den er satt som Master eller Slave.)

 

edit: Koble harddisken til SATA1-porten også, om du ikke alt har gjort det.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

nebrewfoz

 

 

Har skiftet cd rommet til master (enden av kabelen) men den står fortsatt som slave i BIOSen. Men den finner xp cden etter litt søking.

 

Satt og i compatible modus, men fikk samme feil. Med koden 0x89AFF8E8.

 

Skal jeg låne en nyere xp disc? Og prøve med en slik?

 

 

edit: hardisken er koblet til i SATA1 ja.

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Har skiftet cd rommet til master (enden av kabelen) men den står fortsatt som slave i BIOSen. Men den finner xp cden etter litt søking.

Om det er Master eller Slave avgjøres av "jumperen" som sitter på baksiden av enheten, ved siden av kabelen. Men hvis du får lest CD'en er det ikke noe problem å ha det slik det er nå.

 

Satt og i compatible modus, men fikk samme feil. Med koden 0x89AFF8E8.

Skal jeg låne en nyere xp disc? Og prøve med en slik?

edit: hardisken er koblet til i SATA1 ja.

Hmm. Det kan jo være verdt å prøve en annen CD, ja.

 

Men først: Under "CPU configuration",

sett "Execute-Disable Bit Capability" til "Disabled".

Jeg har vært borti oppstartsproblemer med XP forårsaket av dette også ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...