Gå til innhold

Kveling av motoren


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mer gass :)

NEI!

 

Bilen kjøres ikke med gasspedalen - den kjøres med clutchen. Selv i en oppoverbakke vil en bil med en normal clutch henge fint uten bremser så lenge man holder clutchen i ro på gripepunktet. Råder deg til å øve deg på å finne dette gripepunktet slik at det til slutt går naturlig, hver gang.

 

Mer gass fører til økt slitasje på clutchen.

Lenke til kommentar

kubbe?

 

lær deg og betjene alle 3 pedalene samtidig for lett bakkestart og aktiv kjøring. og føl deg fram til hvor mye turtall du skal ha på motoren for å matche girkasse på opp og nedgiring

 

på biler med slitt drivlinje, motorfester osv må jeg ofte være litt mykere når jeg går av gassen på oppgiring.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Gjetter meg til at kubbing enten er at bilen hopper, eller at du overgasser ved giring og derfor får et lite "hopp"

 

Uansett går det på at bilturen ikke blir gjevn, noe jeg merker at mange av vennene mine ikke er eksperter på... D:

 

Hvis jeg tar rett i mine troer, så går det på å finne et bra forhold mellom giring og slipping av clutch. Det skjer ved øvelse. Jeg ser på meg selv som flink på dette området, men jeg kan desverre ikke teorien :(

Lenke til kommentar

Teknikken er kort sagt å unngå at turtallet faller under det kritiske punkt for "kubbing/kveling" samtidig som at man unngår at bilen triller bakover. Dette gjøres ved hjelp av korrekt bruk av pedalene til høyre og venstre for bremsepedalen.

 

Trikset er å koordinere alle pedalene, dette er noe som kommer med trening. Når man er på et tidlig stadium av læringsprosessen kan det hjelpe å bruke håndbremsen. Da har man god tid på seg til å flytte venstrefoten, gi nødvendig mengde gass og eventuelt sette bilen i førstegir før man slipper bremsen.

Lenke til kommentar

Jeg gjør følgende (har ikke lappen på bil): Holde inne clutchen og bremsen, mens jeg slipper clutchen ut til jeg ser eller kjenner at clutchen tar tak, evt. at du ser på turtelleren at turtallet går nedover, da kan man flytte bremse-foten over til gass pedalen og begynne og gi litt mer gass, samtidig som man slipper clutchen sakte.

Lenke til kommentar
Kubbing er forresten et bergensuttrykk for å kvele motoren. Tror noen av dere muligens misforstod trådstarter. ;)

 

 

Ja, hadde folk fulgt forumsreglene og ikke skrivd dialektord, hadde det blitt mindre missforståelser.

 

Jeg satt å klødde meg i hodet i fem dager jeg, da jeg leste ordet "kubbe". For ikke visste jeg hva de skulle med fyringsved i bilen, da knottdrift er i ferd med å dø ut....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du støtt og stadig kveler bilen når du er ute og kjører i trafikken, kan det virke som om noen ikke har gjort jobben sin skikkelig fra begynnelsen av. Finn noen mindre trafikkerte områder, gjerne med stigning, hvor du kan øve på igangsetting/bruk av clutch og gass/sluring uten at du plager noen og uten at du blir stresset av å ha en annen bil i ræva.

 

For å unngå å bli stressa må du bare gi faen i dem som står bak deg. Hvis de tuter eller begynner å blinke med lysa, anbefaler jeg på det sterkeste å løfte høyre arm og vise dem høyre langfinger gjennom bakruta. Det aller beste er om du setter bilen i fri, setter på håndbrekket og går bak til vedkommende og spør om han/hun tror at han/hun kommer fortere frem ved å forstyrre deg når du skal kjøre.

Lenke til kommentar
Hvis du støtt og stadig kveler bilen når du er ute og kjører i trafikken, kan det virke som om noen ikke har gjort jobben sin skikkelig fra begynnelsen av. Finn noen mindre trafikkerte områder, gjerne med stigning, hvor du kan øve på igangsetting/bruk av clutch og gass/sluring uten at du plager noen og uten at du blir stresset av å ha en annen bil i ræva.

 

For å unngå å bli stressa må du bare gi faen i dem som står bak deg. Hvis de tuter eller begynner å blinke med lysa, anbefaler jeg på det sterkeste å løfte høyre arm og vise dem høyre langfinger gjennom bakruta. Det aller beste er om du setter bilen i fri, setter på håndbrekket og går bak til vedkommende og spør om han/hun tror at han/hun kommer fortere frem ved å forstyrre deg når du skal kjøre.

 

Takk Jurist! Det er ikke ofte jeg kveler bilen, men det skjer en eller annen gang. Men likte veldig godt tipset, noe som jeg kommer til følge! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...