Gå til innhold

Kveling av motoren


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at hvis du får stopp på bilen og oppfører deg stresset å fikler med ting, at du kan utgjøre en fare i trafikken, så vil han stryke deg.

 

Man skal være rolig å behersket og ha kontroll over situasjoner, en kvelning av motoren slik at den stopper å du viser at du er behersket og har kontroll over situasjonen, at du kommer deg raskt i gang igjen uten å (kjøre ned folk) utgjøre en fare i trafikken så vil ikke det ha noe og si.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at hvis du får stopp på bilen og oppfører deg stresset å fikler med ting, at du kan utgjøre en fare i trafikken, så vil han stryke deg.

 

Man skal være rolig å behersket og ha kontroll over situasjoner, en kvelning av motoren slik at den stopper å du viser at du er behersket og har kontroll over situasjonen, at du kommer deg raskt i gang igjen uten å (kjøre ned folk) utgjøre en fare i trafikken så vil ikke det ha noe og si.

 

Du får det høyrast veldig alvorleg ut å kvele motoren.

 

Er ikkje værre enn å starte opp igjen, hugs håndbrekket dersom du stoppar i ein bakke.

Lenke til kommentar

hehe, det kan være alvorlig, da tenker jeg ikke på selve stoppen eller oppstarten men det som følger.

 

En stopp er som regel følge av at man skal ut/inn i et kryss å at man har måtte vente på kryssende trafikk, når man da skal ta løs og kjøre ut i krysset så kan man kvele motoren, poenget da er at man ikke blir nervøs, fikler med tenningen osv. når man da har fått start, skal man danne seg et nytt oversiktsbilde over trafikken og slappe av å ikke ruse motoren for og komme seg fortest mulig inn i krysset. - Det kan fort bli alvorlig hvis personen som kveler motoren (med sensoren på siden av seg), blir nervøs, ser ned på gir/tenning, får start og kjører rett ut i krysset. Det er dette jeg mener med at man må ta det rolig og danne seg et nytt oversiktsbilde slik det er nå og ikke før du kvelte motoren. - Håndbrekk ville jeg ikke brukt, da man som regel blir lært opp til og bruke brems og clutch som metode for og starte i en bakke.

Lenke til kommentar

No har ikkje folk uten lappen for vane å vite kor gripepunktet på clutchen er da, betydeleg mindre komplisert å bruke håndbrekket ved bakkestart.

 

Strengt tatt er det beste du kan gjere å få start på bilen igjen så fort som mogleg, nettopp pga. situasjonar som kan oppstå fordi du stoppar ein periode. Oppnår ikkje noko meir av å stå i ro med motoren av enn å auke risikoen for ei ulykke.

Typisk ser eg ofte folk som slepp clutchen for fort og gjer eit lite hopp inn i krysset før dei stoppar, da blir plutseleg luka redusert ein del.

Lenke til kommentar

Jeg synes håndbrekk ved bakkestart er en uting, dersom man da ikke står i en virkelig bratt bakke. Grunnen er kort og godt at det påfører både drivverk og håndbrekk mye unødvendig slitasje. Anbefaler alle å lære bakkestart uten håndbrekk, det er ikke vanskelig.

 

EDIT: Da jeg var på kjøreskole ble jeg lært opp til å ikke bruke brekket ved bakkestart. Dette er riktignok lenge siden, men biler fungerer på samme måte i dag som før (med unntak av de bilene som har elektronisk håndbrekk).

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Jeg gjør følgende (har ikke lappen på bil): Holde inne clutchen og bremsen, mens jeg slipper clutchen ut til jeg ser eller kjenner at clutchen tar tak, evt. at du ser på turtelleren at turtallet går nedover, da kan man flytte bremse-foten over til gass pedalen og begynne og gi litt mer gass, samtidig som man slipper clutchen sakte.

 

Jeg gjorde det samme under en kjøretime en gang, da sa læreren at jeg måtte slutte med å gjøre det, og at det var juks.. Jeg burde heller hive høyrefoten fra bremsen til gassen, gi gass, mens jeg forsiktig tok opp clutchen. Ble litt forvirret da han sa det, ettersom jeg trodde han hadde lært meg å gjøre det jeg gjorde.. Men jeg synes det er mye enklere å gjøre det på denne måten, så satser på å fortsette med det på oppkjøringen, håper ikke dette fører til stryk..?

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det samme under en kjøretime en gang, da sa læreren at jeg måtte slutte med å gjøre det, og at det var juks.. Jeg burde heller hive høyrefoten fra bremsen til gassen, gi gass, mens jeg forsiktig tok opp clutchen. Ble litt forvirret da han sa det, ettersom jeg trodde han hadde lært meg å gjøre det jeg gjorde.. Men jeg synes det er mye enklere å gjøre det på denne måten, så satser på å fortsette med det på oppkjøringen, håper ikke dette fører til stryk..?

Juks? Unnskyld meg? Dette må jo være den mest korrekte fremgangsmåten for bakkestart! Jeg bruker samme metode, den er enkel og skuddsikker. Du kan være trygg på at dette ikke fører til stryk.

 

EDIT: Dersom man skal "hive" foten fra brems til gass er det for det første større sjanse for å trille bakover, og for det andre større sjanse for å kvele motoren.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

quoter meg selv, har selv vært til opplæring med trafikkskole for under 1 mnd. siden, og dette var fremgangsmetoden for bakkestart som var den riktige ble jeg fortalt.

 

Holde inne clutchen og bremsen, mens jeg slipper clutchen ut til jeg ser eller kjenner at clutchen tar tak, evt. at du ser på turtelleren at turtallet går nedover, da kan man flytte bremse-foten over til gass pedalen og begynne og gi litt mer gass, samtidig som man slipper clutchen sakte.
Lenke til kommentar
Jeg gjorde det samme under en kjøretime en gang, da sa læreren at jeg måtte slutte med å gjøre det, og at det var juks.. Jeg burde heller hive høyrefoten fra bremsen til gassen, gi gass, mens jeg forsiktig tok opp clutchen. Ble litt forvirret da han sa det, ettersom jeg trodde han hadde lært meg å gjøre det jeg gjorde.. Men jeg synes det er mye enklere å gjøre det på denne måten, så satser på å fortsette med det på oppkjøringen, håper ikke dette fører til stryk..?

Juks? Unnskyld meg? Dette må jo være den mest korrekte fremgangsmåten for bakkestart! Jeg bruker samme metode, den er enkel og skuddsikker. Du kan være trygg på at dette ikke fører til stryk.

 

EDIT: Dersom man skal "hive" foten fra brems til gass er det for det første større sjanse for å trille bakover, og for det andre større sjanse for å kvele motoren.

 

Ja, han mente det var større sjangs for å kvele motoren ved å gjøre det slik jeg ville.. Men motoren kvalte selvfølgelig da jeg gjorde det slik han sa, og ja, vi trillet fortere og lengre nedover hehe! Det samme skjedde da jeg skulle starte bilen i vanlig lyskryss; jeg startet med å holde foten på bremsen, og clutchen ut til gripepunktet, for så å gi gass, men dette var visst "juks" og..

 

Jeg håper virkelig jeg ikke husker feil nå, eller at jeg misforstod ham! Det virker jo mest logisk på meg (som ikke har lappen enda) og alle dere at det er bedre å gjøre det på den måten læreren betraktet som "juks", og læreren lever jo av å kjøre bil, mer eller mindre, så han burde vite det.. Dessuten husker jeg bestemt at han lærte meg opp til å gjøre det på juksemåten! Så jeg er litt forvirret nå selv egentlig, hehe... :S Misforstår jeg ham kanskje..? Jeg kommer nok uansett til å fortsette med å gjøre det slik, jeg synes jo det er enklest selv

Endret av MGS3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Holde inne clutchen og bremsen, mens jeg slipper clutchen ut til jeg ser eller kjenner at clutchen tar tak, evt. at du ser på turtelleren at turtallet går nedover, da kan man flytte bremse-foten over til gass pedalen og begynne og gi litt mer gass, samtidig som man slipper clutchen sakte.
Samme metode har jeg lært, selv om det tok sin tid, ettersom kjørelæreren min var ei sur trønderkjerring som syns det var kjekkere å klage enn å fortelle meg hvordan jeg faktisk skulle gjøre det. Kvelte motoren nokså ofte i lyskryss og bakkestart, men etter å ha kjørt litt med mamma fikk jeg det til nokså greit. Jeg ble også veldig lett stressa, spesielt i rushtiden, med mange biler bak og en kjørelærer som skriker "NÆIJ NÆIJ NÆIJ!" ved siden av. Kjørte litt med mamma på kveldstid i noen bakker, da fikk jeg liksom tid til å slappe litt av og finne ut av hvordan jeg måtte gjøre det. Det er ikke noe man kan lese seg til, man må øve :)

 

Det er også stor forskjell på hva slags bil man kjører. Min stefars Peugeot 206 med strikkmotor (liten bensinmotor) kveltes om jeg ikke ruset motoren når jeg skulle rygge over den 2cm høye kantsteien for å parkere hjemme, mens en dieselbil har null problem å starte i 2. gir, om du ikke slipper ut clutchen for fort :p

Lenke til kommentar

Jeg registrerer til dels høy temperatur i denne tråden så jeg vil begrense meg til å komme med noen generelle kommentarer.

 

1: Jeg kan vanskelig se at drivverket kan ta skade av en bakkestart (ang clutch se neste punkt). Det er produsert for å tåle momentet fra motoren i titusenvis av km.

 

2: Clutchen er en robust komponent, men kan ta skade av for høy temperatur. For høy temperatur kan oppstå ved langvarig sluring, gjerne kombinert med høyt turtall. Eksempel på en slik situasjon er bakkestart i bratt bakke med mye last (eventuelt kombinert med tilhenger) - typisk situasjoner hvor bilen egentlig mangler et lavere gir. Slike situasjoner kan unngås ved planlegging av kjøringen. Normale bakkestarter skader ikke clutchen, enten håndbrekk er brukt eller ikke.

 

3: Bremsewiren(e) til håndbrekket blir ikke slakke på grunn av bruk. De er overdimensjonert i forhold til de kreftene det er mulig å påføre dem med muskelkraft. Imidlertid slites bremsebelegget håndbrekket virker på. (Dermed må håndbrekket dras lenger for at belegget skal berøre skivene eller tromlene). Belegget slites uavhengig av om slitasjen skyldes bruk av fotbrems eller håndbrekk. Derfor er alle biler utstyrt med en selvjusteringsanordning som skal motvirke "slakk bremsewire". (Denne mekanismen er det av og til feil på, men det er en annen sak).

 

Jeg mener at bruk av håndbrems eller fotbrems ved bakkestart er avhengig av sjåførens preferanser og bilens egenskaper. Mange bruker normalt "pedalmetoden", men håndbremsen når det er virkelig bratt. Begge metoder er korrekte. Det viktigste er at bilen ikke triller bakover, og at motoren ikke stopper.

 

Håndbrekk og clutch er til for å brukes!

 

 

Ole

(sjåførlærer i en tidligere karriere)

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde selv problemer med at jeg kvelte motoren i mange tilfeller, dette kommer seg derimot jo mer man blir vant med bilen. Noen biler har en knapp clutch og litt "treg" gass mens andre har det motsatt.

 

Jeg vet mange bruker å starte i bakker ved å holde brekket oppe, deretter slippe clutchen til bilen begynner å ta, så letter de på brekket og gasser samtidig slik at de kommer seg avgårde.

 

Personelig bruker jeg bremse, clutch og gassen til bakkestart. Letter ut clutchen til jeg kjenner at bilen tar så slipper jeg bremsen og gir litt gass. Men, nå har jeg kjørt samme bil i noen år så jeg er og meget meget kjent med når clutchen tar, så dette går det automatikk i. Om du er mindre komfortabel med bilen anbefaler jeg bruk av brekket.

Lenke til kommentar

Bakke start med brems eller parkbrems er samme konseptet. Forskjellen kommer i hvor fort ting skjer og hvor god pedal følelse du har.

 

Du slipper ut clutchen du merker at den tar (evt du ser at turtallet daler litt). Sitter du på håndbrekk, gir du litt gass slik at du merker at turtallet går opp igjen. Men du fortsetter å slippe ut clutch (og evt gasser for å holde turtall) slipper du opp håndbrekket.

 

Ved å bruke fotpedal, så må ting skje fortere og du får ikke like god tid til å justere clutch og gass (noe som resulterer i at du kveler motor, ruser motoren eller i værste fall glir bakover)

 

Skal du øve på bakkestart uten håndbrekk, anbefaler jeg diesel bil da disse har sterkere motor som gjør det vanskeligere å kvele. Har du en 0.7L polo, skal det ikke være store stigningen før håndbrekk nesten er nødvendig (spørs hvor godt du kjenner bilen)

Lenke til kommentar

Det med å lære seg å bruke pedalbrems for å unngå slitasje ved forhøyt momtent før man tar av håndbrekket forsvinner litt når man faktisk blir en bedre sjåfør.. :p

 

Er man erfaren, vil man ikke ruse bilen uansett som det er pedal eller håndbrems som blir benyttet. Vil forsovet si at slitasjen er større når man ruser bilen (noe som man ofte gjør når man er uerfaren) ved bruke av fotbrems da folk letter blir stressa og trykker inn gassen og glemmer å få ut clutchen..

Lenke til kommentar

For å avklare eventuelle misforståelser:

 

På alle personbiler betjener håndbrekket akkurat samme bremser som fotbremsen gjør, (men bare på ett hjulsett). Det er dermed samme slitasje på bremsene uavhengig av pedal- eller håndbrekkbruk.

 

Wiren er kraftig dimensjonert og skal tåle enhver menneskelig muskelkraft. Den vil ikke strekke seg i bruk. (Hvorfor den over tid virker slakkere har jeg forklart i en tidligere post).

 

Et håndbrems-mekanisme som ikke benyttes vil ha en tendens til å fryse- eller korrodere fast. Det er derfor en god ide å benytte håndbrekket daglig.

 

 

Ole

Lenke til kommentar
Et håndbrems-mekanisme som ikke benyttes vil ha en tendens til å fryse- eller korrodere fast. Det er derfor en god ide å benytte håndbrekket daglig.

 

Den går litt begge veier, litt lengre nord så er det jo en ting å ikke la bilen stå med håndbrekket på i frykt for at det fryser fast! :p

 

Men ved kortere stopp er det ikke en uting å bruke det. Alt i bilen er til for å brukes, gjør det ikke det kan det miste sin funksjon.

Lenke til kommentar
Et håndbrems-mekanisme som ikke benyttes vil ha en tendens til å fryse- eller korrodere fast. Det er derfor en god ide å benytte håndbrekket daglig.

 

Den går litt begge veier, litt lengre nord så er det jo en ting å ikke la bilen stå med håndbrekket på i frykt for at det fryser fast! :p

 

Men ved kortere stopp er det ikke en uting å bruke det. Alt i bilen er til for å brukes, gjør det ikke det kan det miste sin funksjon.

 

Takk for justering!

 

 

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...