Gå til innhold

32- eller 64bits for en maskin uten drivere

Boddiz_

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har HP dv9675eo.

Tenkte å prøve med en Windows 7 installing på denne.

hp sine sider står det at de ikke har drivere til min modell.

Vil 32- eller 64bits være best i mitt tilfelle hvor jeg ikke har drivere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stort sett så går det bra med vista drivere, installer windows 7 og kjør en runde med windows update så skal du se at ting skal ordne seg.

Ok, men da kan jeg kjøre 64bits da likegreit, det du sier? :D

Hva anbefales av 32/64bits forresten? Jeg kommer ikke til å dytte inn mer enn 3GB/4GB ram uansett.

Skrevet

Det bestemmer du selv, valgte selv 32bits siden jeg har 3gb minne og siden jeg anså det som det sikreste alternativet.

For å kunne kjøre 64bits os, trenger du en 64bits prosessor. Det har du ikke sagt noe om.

Skrevet
Det bestemmer du selv, valgte selv 32bits siden jeg har 3gb minne og siden jeg anså det som det sikreste alternativet.

For å kunne kjøre 64bits os, trenger du en 64bits prosessor. Det har du ikke sagt noe om.

Ok, Intel Core 2 Duo jeg har og den er vel ikke 64bits så da blir det 32bits =) Takker for kjappe svar!

Skrevet

Men om du ikke skal ha mer enn 3.5 GB med minne så er 32bit helt greit. Har du 4 GB RAM får du ikke utnyttet de siste 500 MB med 32bit.

Hard du kun 3 GB så bruker 64bit versjonen faktisk mer RAM enn 32bit, så det er da faktisk en fordel med 32bit. Men den fordelen blir borte om du faktisk har 4 GB med RAM.

Skrevet

Det fins flere fordeler med 64-bit enn et større minneområde.

A common misconception is that 64-bit architectures are no better than 32-bit architectures unless the computer has more than 4 GB of main memory. This is not entirely true:

Some operating systems reserve portions of process address space for OS use, effectively reducing the total address space available for mapping memory for user programs. For instance, Windows XP DLLs and other user mode OS components are mapped into each process's address space, leaving only 2 to 3 GB (depending on the settings) address space available. This restriction is not present in 64-bit operating systems.

Memory-mapped files are becoming more difficult to implement in 32-bit architectures, especially due to the introduction of relatively cheap recordable DVD technology. A 4 GB file is no longer uncommon, and such large files cannot be memory mapped easily to 32-bit architectures; only a region of the file can be mapped into the address space, and to access such a file by memory mapping, those regions will have to be mapped into and out of the address space as needed. This is a problem, as memory mapping remains one of the most efficient disk-to-memory methods, when properly implemented by the OS.

Some programs such as data encryption software can benefit greatly from 64-bit registers (if the software is 64-bit compiled) and effectively execute 3 to 5 times faster on 64-bit than on 32-bit.

Some complex numerical analysis algorithms are limited in their precision by the errors that can creep in because not all floating point numbers can be accurately represented with a small number of bits. Creeping inaccuracies can lead to incorrect results, often leading to attempts to divide by zero, or to not identify two quantities as being identical for practical purposes. International Computers Limited added 128-bit support to the ICL 2900 Series in 1974 largely as a result of requests from the scientific community.

The main disadvantage of 64-bit architectures is that relative to 32-bit architectures, the same data occupies more space in memory (due to swollen pointers and possibly other types and alignment padding). This increases the memory requirements of a given process and can have implications for efficient processor cache utilization. Maintaining a partial 32-bit model is one way to handle this and is in general reasonably effective. In fact, the highly performance-oriented z/OS operating system takes this approach currently, requiring program code to reside in any number of 32-bit address spaces while data objects can (optionally) reside in 64-bit regions.

Currently, most proprietary x86 software is compiled into 32-bit code, not 64-bit code, so it does not take advantage of the larger 64-bit address space or wider 64-bit registers and data paths on x86 processors, or the additional registers in 64-bit mode. However, users of most RISC platforms, and users of free or open source operating systems (where the source code is available for recompiling with a 64-bit compiler) have been able to use exclusive 64-bit computing environments for years. Not all such applications require a large address space nor manipulate 64-bit data items, so they wouldn't benefit from the larger address space or wider registers and data paths. The main advantage to 64-bit versions of such applications is the ability to access more registers in the x86-64 architecture.

http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Skrevet

Ok. Ble veldig i tvil jeg altså :p Hva sier dere da? 32-bits eller 64-bits?

Hardware'n klarer begge deler.

Pcen skal brukes til enkle operasjoner(mainly surfing, lett online games etc)

Skrevet
Ok. Ble veldig i tvil jeg altså :p Hva sier dere da? 32-bits eller 64-bits?

Hardware'n klarer begge deler.

Pcen skal brukes til enkle operasjoner(mainly surfing, lett online games etc)

Installer 64bit uten tvil.

Windows 7 kan ikke utnytte mere enn 3.2gb minne i 32bit, da går resten av de 800mb til søppel :p

64bit gogo! :)

Skrevet

OBS... Glemte å si at jeg faktisk bare har 2gb med ram... og det antageligvis ikke blir noe mer i første omgang etter som dette er en sekundærmaskin.

Skrevet
OBS... Glemte å si at jeg faktisk bare har 2gb med ram... og det antageligvis ikke blir noe mer i første omgang etter som dette er en sekundærmaskin.

Da hadde jeg gått for 32bit, bruker det selv på den ene bærbare min som også har kun2 GB med RAM.

Er strålende fornøyd. Sammenlignet med pcen min med 4 GB RAM den er nyere og raskere generelt sett)

Skrevet

Det er vel ikke bare adresseområdet som er argument for å bruke 64bit. Jeg har opplevd 64-bit som en bedre platform, ikke minst med tanke på stabilitet. Det kan være mye ytelse å hente for programmer som er kompilert for 64-bit og det blir bare fler og fler av de.

Skrevet

Prøver bare å si at jeg ikke opplever noen problemer med pcen jeg bruker W7 32bit på i forhold til pcen jeg kjører 64bit på.

Og jeg bruker begge bit versjoner hver eneste dag.

Faktisk vil han få mindre RAM tilgjengelig med 64bit versjonen, og med kun 2 GB RAM kan jo det faktisk være en bakdel. Hvor mye de andre fordelene veier opp for dette vet jeg ikke...

Skrevet

Eneste forskjellen er et større overhead. 2GB går helt utmerket på 64-bit. Og noen få hundre MB vil han ikke merke noe av med så mye minne.

Det er en mer stabilt plattform da den har nye drivere og er mindre angrepet. Mye skyldes da en litt bedre sikkerhet. Samtidig vil han få utnyttet prosessoren langt bedre.

Noe man bør huske er et man ikke vil kunne kjøre 16-bit programmer lenger, da den ikke støttes av WOW64. Løses riktignok med XPM (XP-mode) om man har Professional.

Det bør ikke være minne alene som skal bestemme skifte til 64-bit. Finnes andre minst like viktige faktorer. Hva som passer best for OP vil være drivertilgjengeligheten og applikasjoner som leveres med maskinen. Er at dette kompatibelt med 64-bit ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke velge det. Alt av 32-bit vil fungere. Altså får man det beste fra to verdener.

Skrevet
Noe man bør huske er et man ikke vil kunne kjøre 16-bit programmer lenger, da den ikke støttes av WOW64. Løses riktignok med XPM (XP-mode) om man har Professional.

Bare en liten rettelse, XP Mode kan også kjøres på alle Windows 7 versjoner ved at man byttet ut Windows Virtual PC med VMLite: http://samfunn.myhken.com/?p=974

Skrevet (endret)

Jeg har kanskje gjentatt dette ofte, men min erfaring er at 64-bit programmer har gjennomsnittlig 50% høyere ytelse. Dette er erfaring jeg har fått gjennom arbeid med å skrive 64-bit programmer (software ray-tracer skrevet i C++ og 64-bit vs 32-bit CLR test)

Endret av GeirGrusom
Skrevet

Bare en liten rettelse, XP Mode kan også kjøres på alle Windows 7 versjoner ved at man byttet ut Windows Virtual PC med VMLite: http://samfunn.myhken.com/?p=974

Kjekt å vite!

Jeg har kanskje gjentatt dette ofte, men min erfaring er at 64-bit programmer har gjennomsnittlig 50% høyere ytelse. Dette er erfaring jeg har fått gjennom arbeid med å skrive 64-bit programmer (software ray-tracer skrevet i C++ og 64-bit vs 32-bit CLR test)
Er nok ikke langt i fra sannheten det. 64-bit lar deg bruke større register og vil dermed kunne gjøre mer pr. klokkesyklus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...