Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av automatisk


Anbefalte innlegg

Hei, har hatt litt mye problemer med pcen den siste måneden, først var Powersupplyen gåen, så den er byttet ut. Nå fikk jeg et nytt problem som startet for en uke++ siden, pcen skrur seg av automatisk, alt fra 20sek til 10min etter jeg har skrudd den på. Det som er litt rart er at den egentlig ikke starter lenger, når jeg trykker på Power knappen - men jeg må ta powersupply ledningen ut og så inn igjen, for å få et lite gnist liksom, hvis det høres logisk ut?:p Dette måtte jeg ikke før, men problemene startet for en uke siden som sagt..

 

Kjøpte to nye RAM-brikker for ca en uke siden, prøvde å sette de inn, men når jeg skrudde på pcen da var det ikke noe signal fra PCen til skjermen, jeg tok de ut og det funket ok. Men har på følelsen at jeg fucka opp noe når jeg satte i de nye RAM-brikkene. Atm har jeg 4GB Ram, fordelt på to RAM-brikker. Jeg kjøpte to like, nye, for å få 8GB RAM. ''OCZ Gold DDR3 1600MHz 4GB KIT''

 

Min teori nå, etter å ha prøvd å testet litt på PCen, er at Skjermkortet må byttes ut. Ettersom den blir ekstremt varm etter at PCen er på i bare 5min, og fordi lysene på Skjermkortet lyser gult - ikke grønt. ''Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5''

Det jeg lurer på er om det er mulig, at Skjermkortet kan forårsake at PCen til tider ikke starter, og skrur seg av etter noen få min? Hva ville dere gjort for å finne årsaken, og hva er mulige årsaker til dette?

 

På forhånd takk!

Endret av allumptr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan prøve er å resette den ved å koble fra nettkabelen i minst 30 sekunder for å resette hovedkortets strømstyring.

 

Så kan du sjekke i bios om det er satt opp avstenging på for høy temperatur.

 

Sjekk også skjermkortet sin vifte/kjøler. Her kommer det inn støv som legger seg som et deksel mellom kjøler og viften. OBS, kan være vanskelig å se dette, må kikke inn på skrå. Frem med støvsuger og vær forsiktig. På noen kort kan deksel over kjøler fjernes (skruer) slik at en kan se dette bedre.

 

Du kan eventuelt også prøve med de gamle RAM brikkene dine.

 

Vær forsiktig og ta alltid i metall på kabinettet før du tar på noe i PCen.

Lenke til kommentar

Satt inn ett nytt skjermkort, og problemet var der fortsatt. Så er ikke skjermkortet som er problemet - kan vel bare være Strømboksen? Siden ingenting starter når jeg trykker på Power knappen kan det vel ikke være så mye annet?

Er litt rart, siden boksen er ganske ny. Vet noen om det er mulig å bytte boksen, evt få en ny hvis den er ødelagt - kjøpt på Komplett.

 

Prøvde det dere foreslo også, funket desverre ikke..

Lenke til kommentar

Vanskelig å være bastant her, men selv den mest erfarne kan gjøre nybegynnerfeil! Hadde jeg skulle satt penger på dette hadde jeg tippet feil-/manglende kobling av komponenter. Gå over hver eneste del sin kobling til HK og trippeltsjekk at alt er koblet rett.

 

Det ble nevnt manglende strøm til feks GFX kort over her og det kan meget vel være feilen.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Mange PSUer krever en minimum belastning før de starter. Sjekk om det står noe om minimum amp på PSUen din. Altså får ikke PSUen nok belastning vil den ikke starte og dermed død PC.

 

Har du mulighet til det, koble til noen ekstra vifter, DVD-spiller eller noe slikt som drar strøm så snart du trykker på Powerknappen og se om det hjelper.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

PCen går på nå, bare når jeg tar Strømkabelen ut og så inn, så powerknappen funker ikke i det hele tatt virker det som.. men pcen skrur seg av etter 5-10min fortsatt!

 

Vanskelig å være bastant her, men selv den mest erfarne kan gjøre nybegynnerfeil! Hadde jeg skulle satt penger på dette hadde jeg tippet feil-/manglende kobling av komponenter. Gå over hver eneste del sin kobling til HK og trippeltsjekk at alt er koblet rett.

 

Er vel det som er et lite problem også, når jeg setter inn nye deler og kobler ut ting tar jeg det på hukommelsen, hvis jeg har glemt en del har jeg ikke peil på hva den delen er nå..:p

 

Hadde det hjulpet med noen bilder fra pcen, og ledninger etc? Kanskje dere ser problemet kjapt ^^

Endret av allumptr
Lenke til kommentar

Tja, du kan jo dobbelsjekke at ledningene fra hovedkort til powerknappen er rett koblet etter som den ikke virker. Jeg mener at når du tar ut og setter inn størmkablen så slår PCen seg på, nesten som du skulle ha trykket på powerknappen. Dette kan jo også skyldes at settinger i BIOS er satt til at PCen skal slå seg på hvis det har strømbrudd, noen BIOS har denne funksjonen.

 

Jeg er ikke sikker på at et varmt skjermkort vil slå av PCen fordi BIOS normalt ikke overvåker temperatur til skjermkort, kun selve hovedkortet og CPU.

 

Men kanskje du kan liste opp de komponentene du har i PCen din, altså hovedkort, skjermkort (hvis du har byttet Radeon kortet) PSU, CPU etc etc.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

-Akasa AK-CC029-5 U1 CPU Kjøler

-OCZ 700W StealthXStream PSU

-Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

-Asus P5Q PRO P45 S-775 Hovedkort

-Radeon HD 4870 1GB DDR5

-OCZ Gold DDR3 800MHz 2GB x2

-Intel Core 2 Duo CPU E8400 @3.00GHz

 

 

Sjekket BIOS, det meste så normalt ut, eneste jeg stusset ved var at ingen SATA var 'detected', vet ikke om det er normalt elller ikke?

 

 

hpim1913.th.jpg

Endret av allumptr
Lenke til kommentar
-Akasa AK-CC029-5 U1 CPU Kjøler

-OCZ 700W StealthXStream PSU

-Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

-Asus P5Q PRO P45 S-775 Hovedkort

-Radeon HD 4870 1GB DDR5

-OCZ Gold DDR3 800MHz 2GB x2

-Intel Core 2 Duo CPU E8400 @3.00GHz

 

Jeg håper du mener DDR2 800 MHz fordi P5Q Pro støtter kun DDR2 minne opp til 1200 MHz etter det jeg vet, altså det samme som mitt Asus P5Q Deluxe hovedkort. Hvis du bruker DDR3 minne, da kan jeg skjønne at du har problemer. Hvis du har DDR2 minne brikker, prøv med dem og se om ikke det hjelper.

Lenke til kommentar
-Akasa AK-CC029-5 U1 CPU Kjøler

-OCZ 700W StealthXStream PSU

-Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

-Asus P5Q PRO P45 S-775 Hovedkort

-Radeon HD 4870 1GB DDR5

-OCZ Gold DDR3 800MHz 2GB x2

-Intel Core 2 Duo CPU E8400 @3.00GHz

 

Jeg håper du mener DDR2 800 MHz fordi P5Q Pro støtter kun DDR2 minne opp til 1200 MHz etter det jeg vet, altså det samme som mitt Asus P5Q Deluxe hovedkort. Hvis du bruker DDR3 minne, da kan jeg skjønne at du har problemer. Hvis du har DDR2 minne brikker, prøv med dem og se om ikke det hjelper.

 

Mente DDR2 ja, men testet ut to nye DDR2 brikker jeg hadde bare for å teste, pcen skrur seg fortsatt av.. :(

 

Men ang BIOS bildet jeg posta, er det normalt eller hva?

Endret av allumptr
Lenke til kommentar
Mente DDR2 ja, men testet ut to nye DDR2 brikker jeg hadde bare for å teste, pcen skrur seg fortsatt av.. :(

 

Men ang BIOS bildet jeg posta, er det normalt eller hva?

 

Har du satt opp SATA rett i BIOS, og koblet til både SATA kabel og strømkabel for Spinpoint disken din, er dette ikke normalt nei. BIOS burde absolutt oppdage Spinpoint disken din hvis alt var normalt. Selv om minnet ditt roter til ting og tang, bør BIOS finne SATA disken din.

 

Sjekk at du ikke har koblet skjermkort og hard disk på samme 12V rail, den kan skape problemer. Begge 6 pins pluggene til skjermkort bør komme fra egen 12V rail og ikke samme som disker etc.

Lenke til kommentar
Kjøpte to nye RAM-brikker for ca en uke siden, prøvde å sette de inn, men når jeg skrudde på pcen da var det ikke noe signal fra PCen til skjermen, jeg tok de ut og det funket ok. Men har på følelsen at jeg fucka opp noe når jeg satte i de nye RAM-brikkene. Atm har jeg 4GB Ram, fordelt på to RAM-brikker. Jeg kjøpte to like, nye, for å få 8GB RAM. ''OCZ Gold DDR3 1600MHz 4GB KIT''

 

På forhånd takk!

 

Hvor mye volt kjører du brikkene på?

De skal vel kjøres på 1.8v? (max 1.9v)

 

For lav volt kan gi problemer på OCZ brikker.

Ikke alltid brikker fra to ulike "batch nr/vareparti" går godt sammen heller.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har levert PCn ennå:

- Kjør opp PC'n med bare EN minnebrikke tilkoblet.

- Gjør som nevnt over, koble disken til 1 av 6 like SATA-kontakter - ikke de som er til RAID-kontrolleren.

- Tilbakestill BIOS til SAFE MODE eller liknende og kun gjør de mest nødvendigste endringene.

- Sjekk kabelen fra powerknappen og til hovedkortet. Skal være tilkoblet PWR SW eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...