Gå til innhold

Vakt og sikrings kurs -bodø.


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var der for 2 år siden. Jeg kan ikek helt uttale meg om forskjellene ift. Rygge, vi slapp ihvertfall å ta pepperspray i min tid.

 

Harde tak - jeg har egentlig ikke så mange referanser å sammenligne med. For min del var det hardere enn rekruttskolen, men ingenting man ikke klarer seg fint igjennom, for de aller fleste.

 

Mye spennende å lære: objektsikring, arrestasjonsteknikk & nærkamp, SIBO, patruljenærstrid osv.

Lenke til kommentar

Forskjellen fra Rygge er store. Troppssjefen i Bodø måtte ha 2 ukers ekstrakurs fordi de som kom fra Rygge ikke var gode nok etter hans smak.

I følge de av medsoldatene mine som ble kurset i Bodø (jeg ble kurset i Tromsø), var det et svært bra kurs. Mye action, mye hating, masse ny læring og generelt sett god stemning. De beste ukene av førstegangstjenesten i følge de fleste. Gled deg! :)

Lenke til kommentar
Forskjellen fra Rygge er store. Troppssjefen i Bodø måtte ha 2 ukers ekstrakurs fordi de som kom fra Rygge ikke var gode nok etter hans smak.

I følge de av medsoldatene mine som ble kurset i Bodø (jeg ble kurset i Tromsø), var det et svært bra kurs. Mye action, mye hating, masse ny læring og generelt sett god stemning. De beste ukene av førstegangstjenesten i følge de fleste. Gled deg! :)

Hvor i Tromsø ble du kurset?

Lenke til kommentar
Serr? Kanskje M-1000, husker ikke. Ihvertfall US i kammo.

Den vi har på HOS blir ihvertfall kalt for M-2000 og GoreTex felt av befalet.

M-1000 er det nok ikke. Uniformseffekter får stort sett M-nummer etter når de ble innført. M-1000 tror jeg dermed ikke er i bruk lengre ;)

Men vi har følgende arbeids- og feltuniformer i bruk i dag:

M-75: God, gammel bomullsfelt. Veldig bra til sitt bruk, men ugudelig tung og dårlige lommer.

US: Vet ikke M-nummer på denne. Den er ganske lik M-00 (med noen forskjeller, blant annet har denne bare 2 lommer på jakken, og ikke 4 som er vanlig. Den har bare brystlommer), men blå. Brukes (logisk nok) bare i sjøforsvaret.

M-98: Tidligere standarduniform i hæren. Lett bomullsuniform. To flapper på skuldrene, fire knapper.

M-(20)00: En møkkauniform. Bryst-distinksjon, samt ekstremt dårlig ripstop-teknologi. Svært lite slitesterk. Lett feltuniform brukt av sjøforsvars-soldater (gaster så vel som befal) i stillinger som fordrer mye felt, og misbrukt av en haug med andre folk i sjø. Ellers mye kjøpt inn privat av luft- og hærbefal, hvilket gjorde at om du som UM eller ULM kom på besøk til f. eks. Skjold eller Setermoen fikk du unormalt mye respekt av dine medsoldater, fordi den uniformen umiddelbart betyr befal, spesielt om vedkommende har en distinksjon (de stakkars stormerne vet selvfølgelig ikke forskjell på sjø-grader).

M-02: Membranfeltuniform. Kommer i mange forskjellige utgaver med litt forskjellig antall lommer og ikke minst, forskjellig membrantype. Noen bedre enn andre. Veldig bra i "mellomkjipt" vær. Type høst og vår. Ikke fullt så bra når det striregner, spesielt ikke de med dårlig membran. Den blir dessuten veldig, veldig fort slitt, og når den er slitt mister den vannavstøtingsevnen.

M-04: Nåværende standarduniform i luft og hær. Skal innføres i sjø, visstnok, for å erstatte M-00. Bedre snitt enn M-98, distinksjonsflapp på brystet i stedet for skuldrene, litt bedre lommer, betraktelig bedre bukse på flere måter. Finnes også i en lettere oppdatert versjon, M-06, med MYE bedre knappesøm (Knappene er det for øvrig 5 av på begge jakkene, kontra M-98 sine 4) samt en del andre småforskjeller.

 

Og så har vi selvfølgelig tjeneste- og gallauniformer, hoppdresser, stridsvogndresser og diverse tjafs. Også mulig jeg har glemt noen arbeids- og/eller feltuniformer. Garden har jo blant annet et noe spesielt vaktantrekk når de står vakt på huseby, nemlig den gamle permuniformen til hæren, som jeg ikke vet m-nummer på (en gardist kan sikkert komme med det). De bruker denne også på perm.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg har fått utlevert kammouniform med distingsjon midt på brystet. Masse lommer på den og på armene. Ganske grei å gå med egentlig. Veldig lik blå US, bare flere lommer på den.

Så har vi membran aka Goretex-lignende som felt/KTS-uniform.

Men min membranjakke er litt annerledes enn den som de på troppen fikk. Lommene er litt annerledes, distingsjonsfestet er tynnere og den har ikke borrelås på armene og til navneskilt.

Lenke til kommentar

Min M-02-jakke var et av de beste plaggene jeg har hatt (Goretex ofc). Jeg hadde vel str ekstra liten, som i bunn og grunn var nesten lik alle andre str., men for oss som fikk den utdelt i Bodø den gangen, ble det Goretex på dem som hadde alt annet enn middels og stor.

 

M-02-buksen derimot, var ikke Goretex. Noe jeg ikke var klar over første gang jeg brukte den, som var en femdagers feltøvelse, der vi stort sett lå hele dagen på skytebanen i regnværet. Akkurat det var ikke det morsomste jeg har vært med på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...