Gå til innhold

Canon 7D eller 50D?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet sies jo ganske klart i emne, Canon 7D eller 50D?

 

Jeg har Canon Eos 400D i dag som i grunnen var et impulskjøp for noen år siden. Nå føler at fotointeressen min har tatt såpass tak de siste månedene at jeg kan rettferdiggjør en oppgradering. I løpet av det siste halvåret har jeg gått til anskaffelse av Canon 17-85mm, Speedlite 430EX II, Sigma 50mm og et skikkelig stativ, pluss en del andre småting. Jeg har gått gjennom økonomien i kveld og funnet ut at jeg har penger nok til en Canon EOS 7D, men så har jeg også lyst på et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og eller Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Hvis jeg kjøper 7D vil det gå en stund før jeg får råd til dem, hvis jeg derimot kjøper Canon EOS 50D har jeg råd til litt mer.

 

Noen gode forslag til hva jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet sies jo ganske klart i emne, Canon 7D eller 50D?

 

Jeg har Canon Eos 400D i dag som i grunnen var et impulskjøp for noen år siden. Nå føler at fotointeressen min har tatt såpass tak de siste månedene at jeg kan rettferdiggjør en oppgradering. I løpet av det siste halvåret har jeg gått til anskaffelse av Canon 17-85mm, Speedlite 430EX II, Sigma 50mm og et skikkelig stativ, pluss en del andre småting. Jeg har gått gjennom økonomien i kveld og funnet ut at jeg har penger nok til en Canon EOS 7D, men så har jeg også lyst på et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og eller Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Hvis jeg kjøper 7D vil det gå en stund før jeg får råd til dem, hvis jeg derimot kjøper Canon EOS 50D har jeg råd til litt mer.

 

Noen gode forslag til hva jeg bør gå for?

 

Jeg gikk selv fra 400D til 50D tidlig i vår. Nå vurderer jeg 7D - eller et objektiv til omtrent samme prisen. Begge deler er uaktuelt å kjøpe samtidig, selv om jeg har råd så føles det litt vel ufornuftig siden det kun er en hobby av mange for min del.

 

Spørsmålet blir litt, eller mye omkring hva du skal bruke kameraet til. I praksis kan en vel si at de leverer omtrent like bilder dersom man ikke bruker mikroskop.

For egen del fotograferer jeg mye fugler, og ofte i flukt. Samt endel landskap. På landskap/stillestående motiver/objekter tror jeg neppe du vil se særlig (om noen) forskjeller mellom 50D og 7D.

 

For egen del er vurderingene om oppgradering fra 50D til 7D stort sett pga følgende:

 

1. 7D har bedre fokussystem enn 50D, antatt vil det slå ut i pluss på raske mål.

 

2. 7D's autoiso funker på manuell, mens på 50D setter den seg "fast" på 400.

 

3. 7D's autoiso går til 3200, på 50D stopper den på 1600 (ellers går begge til samme høye iso)

 

Når det er sagt betyr ikke mine vurderinger at 50D's fokussystem er dårlig. Det bedre enn på 400D bare så det er sagt. Og jeg har tatt mange mange tusen bilder med begge.

 

Vel, så kan man ta videosnutter med 7D og ikke 50D, for egen del betyr det svært lite da jeg synes ikke den delen funker godt nok på noen speilrefleks enda for oss amatører. "Kjekt å ha", men for egen del ingen vekt i skåla for å oppgradere.

 

50D er et meget bra hus, og tar du ikke mye bilder av bevegelige mål så tror jeg du neppe vil få bedre resultater med 7D. I tillegg når du går som jeg fra 400D så vil du nok kjenne deg mye lettere igjen på 50D pga nesten like menyer (bare endel tillegg) samt at 50D har og mer eller mindre de samme motivprogrammene du velger med hjulet, noe 7D ikke har. Slik sett blir kanskje overgangen lettere med 50D. Dessuten er 50D veldig rimelig, samt at du kan gjøre gode kjøp på brukt for tiden da det enda er endel som oppgraderer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Har du hastverk. Kjøp heller objektiv nå å se utviklingen på nye kamera. Kjøper du nytt kamera 7D er mange funksjoner du ikke har behov for. Du får et kamera som er raskere, med videofunksjon, men det veier for mye syntes jeg. Hadde ikke kjøpt 50D, men vent heller på 60D som blir 7D light.

Lenke til kommentar

Mitt råd:

Skynd deg langsomt.

Bruk pengene på å bygge opp systemet rundt kameraet (400D -det er fremdeles i stand til å ta teknisk meget gode bilder).

Invester i GOD optikk nå (gjerne brukt), og kjøp heller 9D(?) ved neste korsvei.

Da får du et komplett og MEGET GODT kamerasystem.

 

Alternativt kjøpe 7D/50D nå, og sikle på 9D(?) når den kommer og sitte i samme dilemma; 9D(?) eller god optikk?... 9D(?) eller god optikk?... 9D(?) eller god optikk?... .... :hmm:

Lenke til kommentar
Spørsmålet sies jo ganske klart i emne, Canon 7D eller 50D?

 

Jeg har Canon Eos 400D i dag som i grunnen var et impulskjøp for noen år siden. Nå føler at fotointeressen min har tatt såpass tak de siste månedene at jeg kan rettferdiggjør en oppgradering. I løpet av det siste halvåret har jeg gått til anskaffelse av Canon 17-85mm, Speedlite 430EX II, Sigma 50mm og et skikkelig stativ, pluss en del andre småting. Jeg har gått gjennom økonomien i kveld og funnet ut at jeg har penger nok til en Canon EOS 7D, men så har jeg også lyst på et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og eller Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Hvis jeg kjøper 7D vil det gå en stund før jeg får råd til dem, hvis jeg derimot kjøper Canon EOS 50D har jeg råd til litt mer.

 

Noen gode forslag til hva jeg bør gå for?

utifra objektivene du allerede har og planlegger å kjøpe vil jeg si 50D.

Rett og slett fordi du ikke nevner så mye tele objektiver, og da tenker jeg i den linjen at du kanskje ikke tar så mye bilder av ting i fart. Tester tyder på at 7D'en har ett bedre fokus system sammenlignet med 50D'en.

Forskjellen fra 50D til 7D i pris er cirka 5000,-, og kjøper du ett pent brukt eksemplar av 50D'en så er det circa 6500,- i forskjell, da har du macro objektivet i neven, og er på vei til 30 mm også.

 

Uansett hva du velger så får du ett godt kamerahus.

 

 

@Plutoid : Det er ingenting som sier at Canon kommer med 60D snart, hvis de i det hele tatt kommer med 60D som en 7D light.

 

@world wide weird: skal trådstarter vente på 9D'en så kan han kanskje vente forgjeves.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kan være lurt å oppgradere objektivparken først. Men det er en helt annen følelse i å bruke et x0D hus kontra xx0D husene; så det kan argumenteres for å oppgradere huset også. Hva med å se på en pent brukt 40D?

 

@world wide weird: skal trådstarter vente på 9D'en så kan han kanskje vente forgjeves.

Det er mulig at det kommer en 9D etterhvert, men det blir ikke 7D's arvtager. For den kommer nok til å hete 7DMkII ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Spørsmålet sies jo ganske klart i emne, Canon 7D eller 50D?

 

Jeg har Canon Eos 400D i dag som i grunnen var et impulskjøp for noen år siden. Nå føler at fotointeressen min har tatt såpass tak de siste månedene at jeg kan rettferdiggjør en oppgradering. I løpet av det siste halvåret har jeg gått til anskaffelse av Canon 17-85mm, Speedlite 430EX II, Sigma 50mm og et skikkelig stativ, pluss en del andre småting. Jeg har gått gjennom økonomien i kveld og funnet ut at jeg har penger nok til en Canon EOS 7D, men så har jeg også lyst på et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og eller Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Hvis jeg kjøper 7D vil det gå en stund før jeg får råd til dem, hvis jeg derimot kjøper Canon EOS 50D har jeg råd til litt mer.

 

Noen gode forslag til hva jeg bør gå for?

utifra objektivene du allerede har og planlegger å kjøpe vil jeg si 50D.

Rett og slett fordi du ikke nevner så mye tele objektiver, og da tenker jeg i den linjen at du kanskje ikke tar så mye bilder av ting i fart. Tester tyder på at 7D'en har ett bedre fokus system sammenlignet med 50D'en.

Forskjellen fra 50D til 7D i pris er cirka 5000,-, og kjøper du ett pent brukt eksemplar av 50D'en så er det circa 6500,- i forskjell, da har du macro objektivet i neven, og er på vei til 30 mm også.

 

Uansett hva du velger så får du ett godt kamerahus.

 

 

@Plutoid : Det er ingenting som sier at Canon kommer med 60D snart, hvis de i det hele tatt kommer med 60D som en 7D light.

 

@world wide weird: skal trådstarter vente på 9D'en så kan han kanskje vente forgjeves.

 

Antar at canon fortsetter å produsere nye modeller i xxD serien. Har selv 30D og har ikke behov for å oppgradere ennå. Har brukt noen penger på "ok" optikk og blits. Venter helt klart med nytt kamera. Vil heller forbedre meg som fotograf,noe som har mye større betydning enn nytt kamera. Det er ikke sikkert at de kommer med nytt 60D den første tida så jeg har meget god tid, men 400D er også et meget godt kamera som det ikke er behov for å bytte.

Lenke til kommentar

Takk for fornuftige råd.

Før jeg la inn dette innlegget så hadde jeg tenkt i samme banene som flere her, det er fornuftig å bruke penger på optikk istedenfor å gå for det dyreste kamera.

Jeg har kikket litt rundt på bruktmarkede og synes prisene er høye på blant annet 50D i forhold til hva det koster nytt, men jeg kom over denne 40D pakken. Det er kanskje noe å vurdere?

 

En "16-80mm Kit standard linse" må jo være glimrende å ha i baggen.

:cool:

Lenke til kommentar
Takk for fornuftige råd.

Før jeg la inn dette innlegget så hadde jeg tenkt i samme banene som flere her, det er fornuftig å bruke penger på optikk istedenfor å gå for det dyreste kamera.

Jeg har kikket litt rundt på bruktmarkede og synes prisene er høye på blant annet 50D i forhold til hva det koster nytt, men jeg kom over denne 40D pakken. Det er kanskje noe å vurdere?

 

En "16-80mm Kit standard linse" må jo være glimrende å ha i baggen.

:cool:

 

Så på anonsen på finn. Canon 16-80mm kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Takk for fornuftige råd.

Før jeg la inn dette innlegget så hadde jeg tenkt i samme banene som flere her, det er fornuftig å bruke penger på optikk istedenfor å gå for det dyreste kamera.

Jeg har kikket litt rundt på bruktmarkede og synes prisene er høye på blant annet 50D i forhold til hva det koster nytt, men jeg kom over denne 40D pakken. Det er kanskje noe å vurdere?

 

En "16-80mm Kit standard linse" må jo være glimrende å ha i baggen.

:cool:

 

Så på anonsen på finn. Canon 16-80mm kjenner jeg ikke til.

Blir litt skeptisk når en selger legger ut en linse som meg bekjent aldri har blitt produsert av Canon. Kan selvfølgelig være en skrivefeil, men......

 

Den eneste 16-80 linsen som jeg kan finne er Carl Zeiss for Sony/Minolta. Men at den skal kunne være kitlinse for Canon. Skeptisk!!!

 

 

--------

 

Når det gjelder 50D v 7D. Jeg ønsker meg selvfølgelig 7D, men har 30D og 50D og prioriterer bedre optikk framfor å oppgradere huset. Du kommer langt med 50D.

400D'en holder nok sikkert også. Da jeg hadde 350D så forstod jeg ikke de som sa at den xxxD-serien var små og at xxD var bedre å holde i. Men så fikk jeg en 30D i hånden og det tok meg noen få sekunder til å bli overbevist om hvor viktig det kan være hvordan kameraet ligger i hånden. Så da gikk jeg ut av butikken som en 30D-eier og har ikke angret siden.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg syns som alle andre at du bør prioritere optikk fremfor hus. Jeg gikk fra Tamron 17-50mm f/2.8 til Canon EF-S 17-55mm IS USM. For all del. Førstnevnte er et godt objektiv. Men skarpheten, uansett blender, ved fokus på litt avstand, så var Canon totalt overlegen. Jeg hadde noen testbilder som jeg tok på stativ, men de har nok forduftet. Hadde nok vært vanskelig å skille på A5 og kanskje A4-størrelse, men hadde vært veldig tydelig på store utskrifter.

 

Personlig har jeg fått øynene opp for de sinnsykt gode mulighetene for kvalitetsvideo (spesielt ved natt/inne) man har med 7D og 5D mkII, men har slått meg til ro med at dette får komme ved neste oppgradering av hus, eventuelt tilleggshus.

 

Uansett. Poenget mitt er at Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM er det råeste normalzoom-objektivet for Canon med 1.6 cropsensor, og at det bør komme før 7D vs 50D. Hvis du føler behov for å prioritere en normalzoom, såklart.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har i dag 50D. Sikler litt etter 7D pga følgende :

  • -Kvalitet ved høy ISO
  • -Vann og støvtettinger
  • -Integrert fjernstyring for blitz

Dette er det eneste jeg kunne tenkt meg anerledes på 50D. Men tviler på det blir bytte enda.

 

Mvh Geir V

Endret av GeVi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...