Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulbolter som har knekt


spøkelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du får inn rustløser i gjengene til bitene som står igjen er det sansynlig at du klarer å skru dem ut med et eller annet som kan få tak på dem.

 

Boltene står forresten ikke i bremseskiva, men i navet bakom. Dersom du tar av bremseskiva (må ta av calliperen) vil du komme mye lettere til de bitene som står igjen. Muligens slik at du kan skru dem ut med tang.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det er vel på tide å bytte alle 16 hjulbolter.

 

Det er nok en god investering.

Jeg ville også tatt hjulet som boltene brakk på til et dekkverksted og få dem til å sjekke for kast og ubalanse.

 

Gxis gir et godt råd om å demontere bremseskiven. Bolterestene sitter i navet, og bør være mulig å fjerne med rustløser og tang. Alternativt ta drillen og bor dem ut.

 

Hvis du smører boltene med kobberpasta så pass på å kun smøre gjengene. Den kone flaten på bolten (og motsatsen på felgen) må ikke ha kobberpasta på seg.

 

Ole

Lenke til kommentar

Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet.

 

Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

Lenke til kommentar
Det går fint å skru boltene 0,5-1 centimeter inn. Men så er det stopp, med littegrann slark mellom felg og bremseskive. Hvis jeg har forstått oppbyggingen rett, så hjelper da ikke noe å ta av bremseskiva fordi bruddet sitter inne i navet.

I skivebremsen er det et hull uten gjenger som tilsvarer omtrent ytre diameter av boltene. I navskiven er det gjennomgående gjengete hull. Jeg skjønner ikke helt hva du mener å si, men boltene er i alle fall mulig å skru og det er jo fint. Du kan velge mellom å skru dem ut, eller gjennom og inn så de kommer ut på baksiden.

 

Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

Rens gjengene og legg på kobberpasta (men bare på gjengene, IKKE på setet) og skru til det du klarer med hjulvinna. Etterstram etter ca femti km.

 

Ole

Lenke til kommentar

Hvis du kan skru inn nye bolter over restene til de gamle vil du ikke finne noe som stikker ut. Det skal ikke stikke noe ut bak navet (men det kan gjøre det dersom boltene er for lange).

 

Du vil få bedre tilgang til det som er igjen med tanke på å få dem ut med å ta av bremseskiva og varmeskoldet bak. Muligens så god tilgang at du kan ta en liten borr og borre et hull i midten av det som står igjen, og så skru inn en treskrue eller annet du finner for å skru restene ut på andre siden av navet. Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte.

Lenke til kommentar
OK, så det er sånn å forstå at hjulboltene antakelig stikker ut på baksiden av navet og atkomsten bedres ved å fjerne bremseskiva?

 

Forhåpentligvis, ja. Det er vel mulig at de gjengede hullene i navet ikke er gjennomgående, men det tviler jeg sterkt på; unødvendig komplisert konstruksjon. Forhåpentligvis stikker restene ut såpass langt at det går an å få tak med ei tang etter å ha fjernet bremseskiva, om ikke så må man prøve med drill og "grisepikk"...

 

edit: gxi kom før meg..

 

Med litt rustløser skal det sansynligvis veldig lite til for å få ut restene ettersom trykket mot dem er borte når hodet er borte.

 

Dette er et godt, og vesentlig poeng. Om skruen derimot er skrudd helt i bunn av et ikke gjennomgående hull, og så vridd av, så "sitter den som i berget"...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Antakelig skyldes dette utilstrekkelig stramming av hjulboltene da jeg la om til vinterdekk. Var lei av å hoppe på hjulvinna, så det ble litt løsere stramming denne gangen. Men ikke neste gang ...

"Hoppe på hjulvinna" ? Trenger da ikke mer enn vanlig muskelkraft for å stramme boltene.

 

Edit: Kanskje du mente for å få løsnet dem igjen ved bytte.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...