Gå til innhold

Problemer med Raid på Abit IP35 Pro


Kane

Anbefalte innlegg

Har et par Supertalent Ultradrive ME 32GB SSD diskerjeg gjerne skulle satt i RAID 0 som OS/programdisker med Win7 64-bit.

 

Begge diskene fungerer fint hver for seg, har oppdatert firmware, og klarer å legge inn win7 på de hver for seg. Finner begge diskene både i BIOS og i win7 når BIOS er innstilt på IDE. Har også klart å sette de i software RAID 1 inne i Win 7 - disk manager, men vil som sagt ha RAID 0.

Har klart å sette de i software RAID 0 i dos (med diskpart), men får da ikke lov til å legge inn Win7 fordi det ikke vil legges inn på disker som er dynamiske, noe de må være for å ha software RAID 0. Og om jeg ikke får lagt inn OS på de er jo hele vitsen med RAIDet borte...

 

Har prøvd å bruke kontrolleren på hovedkortet, ICH9R, i både RAID og AHCI. Men den finner aldri begge diskene i oppstarten, der jeg egentlig skal få beskjed om å trykke ctrl+i. Kobler jeg til en eldre 500gb HDD i tillegg vil den derimot gjerne sette sammen denne med en av SSD diskene, og ber meg trykke ctrl+i.

 

Prøver jeg å koble til en og en SSD sammen med HDDen får jeg opp alternativet om ctrl+i begge gangene.

Prøver jeg å koble til alle tre diskene får jeg også opp alternativet ctrl+i, men da finner den bare den ene SSD disken og HDDen.

Prøver jeg kun de to SSDene sammen får jeg ikke alternativet om ctrl+i. (fordi den ikke finner to disker)

 

EDIT: Jeg finner heller ikke begge diskene i BIOS når jeg har satt på RAID-modus, bare én SSD og HDDen vises.

 

Har oppdatert firmware på diskene, og BIOS på hovedkortet. Har også byttet om på hvilke porter/kontakter de er koblet til, men får alltid samme resultatet som over.

 

Noen som har noen gode tips om hvorfor ICH9R ikke finner disse to diskene samtidig?

 

Vil eventuelt denne SDM PCIe SATA II fungere bedre? (er en stakkars fattig student, så det må bli så billig som mulig, uten å gå nevneverdig ut over ytelsen i RAIDet)

 

 

Edit: pirking

Endret av Kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...