Gå til innhold

[Løst]Hvordan ser guttene på jentene i militæret? er vi en byrde?


trazi

Anbefalte innlegg

Lol, du drar ikkje nokon hundre meter dersom dei er skutt, du drar dei i dekning og får dei på ei båre.

 

Kvifor ferdast gjennom skogen dersom der er veg? Lydnivået vegast opp for med at du klarar å forflytte deg i eit høgare tempo utan å slite ut soldatane. I tillegg er det ein stor fordel å vere eit hardt mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at når det begynner å gnisse mellom jenter (innen samme lag) i felt, så blir det så forbannet mye drama. Gutter skværer som regel ganske fort opp og fortsetter, mens jenter skal hate og prate piss ut hele øvelsen, om ikke ennå lenger. Det lager sinnsykt dårlig stemning. Syns det var greit å ha jenter på troppen på rekrutten, men mange var LANGT fra fysisk egnet for militæret. Dessuten ble det en del flørting på troppen, og da selvfølgelig et påfølgende drama.

 

Bortsett fra dramaet og noen gang "påhenget" de blir i diverse fysiske løp (selv om også gutter kan bli det), så er jenter i forsvaret en forsvaret ganske greit. Så lenge de er MOTIVERT og ØNSKER å inn. Jenter som sutrer etter å ha frivillig gått inn, det kan jeg ikke fordra.

 

Angående skuddgreiene, så kan du tenke deg om en person blir skutt midt i svarteste skogen. Da er båre ganske uaktuelt, for ikke å snakke om kjøretøy.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

hvor kommer denne båren fra?

sist jeg var ute på på øvelse hadde jeg ikke med meg en båre.

alternativt må man lage en båre, men dette tar mer tid enn det tar å frakte han bort på andre måter.

 

det neste som kommer er vel at man bare kan ringe sykebil, så møter de opp midt ute i skogen og plukker opp personen under kryss-ild og tar han med til sykehuset...

 

jeg spør som Herr Brun, hvor har du tjenestegjort HValder?

Lenke til kommentar

Om man av en eller annen grunn skulle ha ribbensbrudd og man drar personen gjennom ulendt terreng kan man faktisk punktere lungen hans og han er dør innen et par minutter. Men det er vel ikke værre enn at man noen ganger kan dra, andre ganger kan bære, eller tilogmed (om det er best for den skadede) la han ligge igjen. Man kan jo ta en avgjørelse der og da utifra omstendighetene. Uansett er ikke det en diskusjon jeg vil gå inn på, da jeg aldri har vært i forsvaret og attpåtil er jente :innocent:

 

Uansett så virker det som de fleste av dere som har svart trådstarteren her synes det er positivt med jenter i forsvaret så lenge de klarer sin del uten å klage, og at de samme grensene gjelder for jenter som for gutter. Det skulle da bare mangle! Dette har ingenting å gjøre med om man er jente eller gutt, men om man klarer og er sterk nok til å gjøre det som trengs i en krigs/krise- situasjon.

 

Jenta bør være sterk nok til å bære/slepe en i crewet sitt ut av skuddsikte, enten om det er et par meter eller hundre. Guttene kan også ha problemer men felles for begge bør være at de ikke gir opp.

 

Jeg tror befalet(?) og de høyere opp har en viktig oppgave ved nettopp å ekskludere jenter som er for svake. Det blir for dumt å "fake" likestilling på den måten. Det skaper sikkert et surt miljø når jentene hele tiden får bedre utgangspunkt. Det forsurer sikkert hele laget.

 

Ang. såkalte "feltsenger" og utfrysning av jenter når det er et par av de på et større lag ser jeg ikke helt problemet. Jentene vet at de kommer til å bli litt sett ned på i begynnelsen før de kan vise at de er like sterke og en god ressurs på laget, mens "feltsengene" sikkert ber om det selv, så da blir jo alle parter glade:)

Lenke til kommentar

Nokon gong hørt at såra folk skal ligge mest mogleg i ro for å unngå å forverre skaden(e)?

Har du nokon gong sett ambulansefolk som ikkje brukar båre sjølv om personen berre er i andre etasje i eit hus rett ved siden av ambulansen?

Men hey, det er jo mykje lettare å bare dra personen ned trappa ikkje sant?

 

Blir ein person skada på marsj kan det vere snakk om lange distansar personen må fraktast over og det er mykje tyngre å dra enn å bære på båre fordi du må gå lutrygga.

Skal du gå lang med båre kan båra festast til hoftebeltet på sekkane til to personar eller båra kan bli slept etter ein person dersom forholda tillatar det.

 

Ms Opel: Enig. Optimalt sett hadde vi berre hatt "soldatar", ikkje kvinner og menn, dersom kvinna kan dra lasset på lik linje med dei andre soldatane er eg fornøgd.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Ms Opel: Enig. Optimalt sett hadde vi berre hatt "soldatar", ikkje kvinner og menn, dersom kvinna kan dra lasset på lik linje med dei andre soldatane er eg fornøgd.

 

Det finnes fysiske forskjeller mellom menn og kvinner. Andre nasjoner som har langt mer stridserfaring enn Norge effektivt ekskluderer kvinner fra operative stillinger. At en dame som f.eks. er MG 2'er med en shitload av utstyr klarer å henge med gutta når de driver ild og bevegelse nekter jeg å tru.

 

De fysiologiske forskjellene mellom menn og kvinner er såpass at kvinner bør ekskluderes fra operative stillinger, ikke pga. kvinner er nødvendigvis dårligere på enkeltmannsferdigheter og liknende, men de har rett og slett ikke mulighet til å dra lasset.

Lenke til kommentar

Det finnes kvinner som kan tåle/bære/utholde like mye eller mer enn menn, selvom disse er i fåtall. Det er de som lar kvinnene slippe unna med mindre baggasje, mer mat og søvn, bedre sted å sove osv. du må kjefte på. Eller de kvinnene som ber om det. Ikke de som prøver å være en del av gutta og gjør sitt beste for å være like gode eller bedre enn dere.

 

Og til du som svarte først: Ja i en perfekt verden hadde det vært sånn hehe.. Forresten, jeg er enig med deg om at enkelte sårede skal ligge mest mulig i ro, slik som ved nettopp ribbensbrudd eller om man har brukket rygg/nakke f.eks. men dersom den sårede er skutt i benet er det jo en helt annen sak..

Lenke til kommentar
Ms Opel: Enig. Optimalt sett hadde vi berre hatt "soldatar", ikkje kvinner og menn, dersom kvinna kan dra lasset på lik linje med dei andre soldatane er eg fornøgd.

 

Det finnes fysiske forskjeller mellom menn og kvinner. Andre nasjoner som har langt mer stridserfaring enn Norge effektivt ekskluderer kvinner fra operative stillinger. At en dame som f.eks. er MG 2'er med en shitload av utstyr klarer å henge med gutta når de driver ild og bevegelse nekter jeg å tru.

 

De fysiologiske forskjellene mellom menn og kvinner er såpass at kvinner bør ekskluderes fra operative stillinger, ikke pga. kvinner er nødvendigvis dårligere på enkeltmannsferdigheter og liknende, men de har rett og slett ikke mulighet til å dra lasset.

Hvis du leser eit av innlegga mine tidlegare i tråden så ser du at eg er heilt enig med deg.

That said, så må du også ta i betraktning at det finnast svake menn og sterke kvinner og at det finnast mange forskjellige stillinger i forsvaret.

 

Om det smalt granater og fløy prosjektiler overalt rundt meg tror jeg faktisk at jeg hadde gitt litt faen i om jeg ble dratt bortover bakken.

 

Du kan jo velge, å la personen bli skutt/sprengt ihjel, eller i alle fall PRØVE å redde ham med å dra, selv om det kan forverre skaden?

Samme gjeld deg, les eit av innlegga mine tidligare i tråden så ser du at eg er enig i det du sei no.

Lenke til kommentar
Om det smalt granater og fløy prosjektiler overalt rundt meg tror jeg faktisk at jeg hadde gitt litt faen i om jeg ble dratt bortover bakken.

 

Du kan jo velge, å la personen bli skutt/sprengt ihjel, eller i alle fall PRØVE å redde ham med å dra, selv om det kan forverre skaden?

 

Men hva hvis du kunne levd et normalt liv ved å bli liggende en stund i skuddlinjen (late som du er død) eller blitt lam fordi vennene dine ville dra deg til en trygghet som når som helst kunne blitt en ny ildsone?

 

Kverrulering kanskje, og jeg er jo egentlig ganske enig med deg, men det kommer jo helt ann på situasjonen, så det blir vanskelig å finne en fasit...

Lenke til kommentar
Nokon gong hørt at såra folk skal ligge mest mogleg i ro for å unngå å forverre skaden(e)?

Har du nokon gong sett ambulansefolk som ikkje brukar båre sjølv om personen berre er i andre etasje i eit hus rett ved siden av ambulansen?

Men hey, det er jo mykje lettare å bare dra personen ned trappa ikkje sant?

 

Blir ein person skada på marsj kan det vere snakk om lange distansar personen må fraktast over og det er mykje tyngre å dra enn å bære på båre fordi du må gå lutrygga.

Skal du gå lang med båre kan båra festast til hoftebeltet på sekkane til to personar eller båra kan bli slept etter ein person dersom forholda tillatar det.

 

Ms Opel: Enig. Optimalt sett hadde vi berre hatt "soldatar", ikkje kvinner og menn, dersom kvinna kan dra lasset på lik linje med dei andre soldatane er eg fornøgd.

 

I stird kan du nok desverre ikke ta elle hensyn. 1. prioritet er din egen sikkerhet, så å redde passienten. Dette kan innebære at han blør i hjel, eller at du må slepe han i sikkerhet selv om han punkterer en lunge eller river opp ett sår. Førstehjelp i strid er ikke det samme som ambulansearbeid, det regner jeg med at du også forstår. Å få en båre frem til den skadede lar seg ofte ikke gjøre, derfor lærer man alternative evakueringsmåter.

Lenke til kommentar
Nokon gong hørt at såra folk skal ligge mest mogleg i ro for å unngå å forverre skaden(e)?

Har du nokon gong sett ambulansefolk som ikkje brukar båre sjølv om personen berre er i andre etasje i eit hus rett ved siden av ambulansen?

Men hey, det er jo mykje lettare å bare dra personen ned trappa ikkje sant?

 

Blir ein person skada på marsj kan det vere snakk om lange distansar personen må fraktast over og det er mykje tyngre å dra enn å bære på båre fordi du må gå lutrygga.

Skal du gå lang med båre kan båra festast til hoftebeltet på sekkane til to personar eller båra kan bli slept etter ein person dersom forholda tillatar det.

 

Ms Opel: Enig. Optimalt sett hadde vi berre hatt "soldatar", ikkje kvinner og menn, dersom kvinna kan dra lasset på lik linje med dei andre soldatane er eg fornøgd.

 

I stird kan du nok desverre ikke ta elle hensyn. 1. prioritet er din egen sikkerhet, så å redde passienten. Dette kan innebære at han blør i hjel, eller at du må slepe han i sikkerhet selv om han punkterer en lunge eller river opp ett sår. Førstehjelp i strid er ikke det samme som ambulansearbeid, det regner jeg med at du også forstår. Å få en båre frem til den skadede lar seg ofte ikke gjøre, derfor lærer man alternative evakueringsmåter.

...

4. gongen eg sei det no.

du drar dei i dekning og får dei på ei båre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...