Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp i USA - feil med vare


Mastersinus

Anbefalte innlegg

For omtrent en måned siden kjøpte jeg en jojo (noe sært kanskje) fra USA. Nå har en del av den blitt ødelagt. Delen kan byttes ut, men jeg hadde håpet å slippe utgiftene ved det, da det blir noen hundrelapper. EDIT: Skaden er helt tydelig grunnet feilproduksjon.

 

Jeg lurer altså på hvilke rettigheter jeg har ved kjøp i USA. Staten er Florida hvis det varierer fra stat til stat.

 

Takker på forhånd for svar.

 

Hilsen Mastersinus

Endret av Mastersinus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om butikken har markedsført seg mot det Norske markedet, så skal de også følge Norske lover(kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven og angrerettloven). Men om butikken ligger i USA så kan det dog være litt vanskelig å få gjennomslag for disse rettighetene.

 

Om de ikke gjør det, så er det USA sine lovverk som gjelder, og da, som du nevner, evnt forskjeller fra stat til stat. Dette kan eg alt for lite om.

 

Men, ofte blir varer også solgt med garanti, og så lenge denne fortsatt er gyldig så ville eg gjort et forsøk på dette via selger og evnt via produsent. Dvs, ta kontakt med butikken først, og om de ikke vil dekke reparasjonen så tar du kontakt med produsenten.

 

Å bruke noe mer tid på dette enn det vil eg påstå er bortkastet tid. Men nå vet eg jo ikke hvor mye denne varen kostet :)

Lenke til kommentar

USA har ratifisert CISG (Konvensjonen for internasjonalt løsøresalg), noe som gir deg rettigheter roughly tilsvarende den norske kjøpsloven (ikke fkjl).

 

Rettigheter etter CISG går foran delstatslovgivning iht den amerikanske konstitusjonen (det føderale nivået har rett til å statuere lovgivning om handel mellom stater).

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt rundt og fant CISG. I den står:

 

This Convention does not apply to sales:

 

(a) of goods bought for personal, family or household use, unless the seller, at any time before or at the conclusion of the contract, neither knew nor ought to have known that the goods were bought for any such use;

 

Fra http://www.cisg.law.pace.edu/cisg/text/treaty.html

 

Det betyr vel at mitt kjøp ikke faller inn under denne loven.

 

Noen andre som vet noe/har erfaringer selv?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...