Gå til innhold

Peak-Oil kommer snart


Robocoop

Anbefalte innlegg

Dette er grunnen til at det går så trått i økonomien. Vi bør snarest innføre mottiltak mot de som kommer for å ta oljen vår. Hva skal vi gjøre?

 

 

 

Fra avisen The Independent i juni 2007:

 

"In recent years the once-considerable gap between demand and supply has narrowed. Last year that gap all but disappeared. The consequences of a shortfall would be immense. If consumption begins to exceed production by even the smallest amount, the price of oil could soar above $100 a barrel. A global recession would follow."

 

http://fwd4.me/4tZ

Endret av Robocoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er grunnen til at det går så trått i økonomien. Vi bør snarest innføre mottiltak mot de som kommer for å ta oljen vår. Hva skal vi gjøre?

 

Vel, Peak Oil er jo en nokså ny ting.

Nokså urelatert til resisjonen vi har for øyeblikket.

Den er litt relatert til resisjonen på vestlandet, da investeringsviljen til eierselskapene er lav - enten i påvente av høyere oljepris, eller lavere kost. Mindre produksjon, høyere pris - desperate verft, lavere kost. Win-win. Omfanget av dette vil vi nok se først i slutten av 2010, da ordrebøkene begynner å bli desperat tomme.

 

Det kan delvis rettferdiggjøres, da kost for oljerelaterte utgifter har hatt en konsumpris økning på 17%-31% de siste 5 årene (da ser vi bort i fra 2007, som hadde en null-utvikling). Industrien ellers har hatt en kost-økning i samme år på 3%-7.8% ("katastrofeåret 2007" hadde en økning på 4% for industrien ellers, mens oljerelatert industri så en økning i kostnadsnivå på 0.4%).

Det er nok et ønske for eierselskapene at leverandørindustrien skal begynne å behandle dem som all annen industri, istedet for en gigantisk melkeku.

 

Og hvem i huleste er det som er ute etter å ta oljen vår? Dette bør ikke ende ut i et grovt og unøyansert fiendebilde. Mottiltakene mot "de som kommer og tar oljen vår" ble allerede lagt frem i tredje konsesjonsrunde i 1973.

 

Peak Oil er en realitet for Norge, prognosen er at det kommer neste år hvis jeg husker NPD korrekt. Peak OIL dog, vi har økende gassproduksjon i plenty for år fremover; så en direkte virkning på aktivitetsnivå tror jeg ikke vi kan komme til å se med det første.

Med bakgrunn i Jan-Mayen tråden din, så kan vi også se eierselskapene bruker denne krisen som en brekkstang inn i Lofoten-området; særlig med regjeringen's "vi tar det senere" holdning, istedet for en reell avgjørelse.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Tror ikke det blir noe stort problem for Norge. Vi har enda mer en nok olje igjen i nordsjøen til å klare oss lenge og vel om vi slutter å selge den og innfører oljerasjonering. I tillegg er elbiler og andre alternative energikilder i sterk oppgang så jeg tror ikke det blir noen krise. Noen år med rasjonering, og en aldri så liten økonomisk kneik i noen år, men ingen krise.

Lenke til kommentar
Tror ikke det blir noe stort problem for Norge. Vi har enda mer en nok olje igjen i nordsjøen til å klare oss lenge og vel om vi slutter å selge den og innfører oljerasjonering. I tillegg er elbiler og andre alternative energikilder i sterk oppgang så jeg tror ikke det blir noen krise. Noen år med rasjonering, og en aldri så liten økonomisk kneik i noen år, men ingen krise.

 

Ja , olje til eget forbruk, ja. Men vi er jo ikke uberørt av verdensøkonomien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhold mellom oppdagede ressurser og årets produksjon. Fullt klar over at slike tall kan manipuleres, men synes ikke det i seg selv gir godt nok grunnlag til å uten videre hevde at tallene som de fleste bruker er manipulert.

 

Er mer bekymret for hvilke områder vi har tilgang på olje i (rare land med tvilsomme regjeringer), og om vi klarer å utnytte ikkekonvensjonell olje (les: oljesand) på en økonomisk måte.

Lenke til kommentar

Problemene starter, og har startet, når man har brukt halvparten av verdens olje og gass reserverer. Dette kalles Peak Oil Production og er en teori som omhandler dette fenomenet og konsekvensene av det. Når dette punktet er nådd vil prisene stige, og bare fortsette sånn.

 

Konsekvensene er nesten ikke til å forestille seg. Vanlig oppfatning er at vi ikke kan kjøre bil og fly hvor vi vil lenger. En annen ting er at utrolig mye av det vi har rundt oss er produkter av olje. Klærne dine, knapper, glidlåser, strikker. Polyester, dacron, rayon, orlon er alle oljebaserte menneskelagde kunstfibre. Brillene dine har linser av polykarbonat, kontaktlinsene er plastikk, kredittkort er plastikk, skosåler, sertifikatet med plastlaminat, blekket det er skrevet med, samme med blekket på pengesedler. Du kommer til å bli stående med buksa på knærne, halvblind uten briller, blakk uten penger med bare bomullsskjorta på deg.

 

Bilen er ikke lenger brukbar uten drivstoff, motorolje, bremseveske, girolje, fett og smøreolje fra hver eneste bolt og skrue osv. Ingen maling (metylbenzen, xylen), ingen dekk, ratt, dashbord, setetrekk, padding og skumgummi, alle cd'ene og radioen. Ja radioen også - alle ledninger i alt elektronisk utstyr inneholder oljebasert belegg som isolasjon. Uten dette har man bare en haug kobber som ligger og kortslutter. Vi har altså bare en samling med stål og kobber igjen av bilen foreløpig. Men hvordan fremstilles stål? Man er avhengig av store maskiner som går på olje for å utvinne jernet, og transport med skip og tog til et sted der man lager selve stålet. Man får ikke en gang smeltet jernet pga mangel på gass. Da sitter du tilbake med kun kobberledningene.

 

Du kan jo bare tenke deg hvordan huset ditt vil se ut. Eller ikke se ut. Maten også. Friske grønnsaker må man dyrke selv, alt annet visner før det ender i butikken. Mesteparten av det som finnes i butikken er borte fordi det er importert fra billig arbeidskraft med olje som drivstoff. All plastikk er som sagt borte. PC-er og elektronikk finnes ikke.

 

I tillegg til alt dette dagligdagse vil verden falle inn i en lang økonomisk depresjon, millioner vil miste jobben ettersom industrien kollapser. Kriger om energi og naturressurser vil bare bli flere. Sult og død. Fundamentet for vår sivilisasjon vil smuldre opp under oss og fascister vil sannsynligvis komme til makten - unntakstilstand, fangeleire, tortur osv.

 

Kommer alternative energikilder til å overta? Det ser ikke sånn ut foreløpig. Vi må vel vente på cold fusion. Kommer gassen til å redde oss i mellomtida? Norge hadde ifølge oljedirektoratet ved årsskiftet totale gassreserver på 2200 mrd. kubikkmeter, og med et planlagt salgsvolum på 115 mrd. kubikkmeter skulle vi dermed ha et forhold mellom reserver og produksjon på 2200 : 115 = ca. 19 år. Et bruttouttak på ca. 160 mrd. kubikkmeter/år er med andre ord meget sannsynlig ved et salgsvolum på 115 mrd. kubikkmeter/år. Det gir med dagens faktisk produserende gassreserver en r/p på 1500 : 160 = 9,3 år

 

En annen konsekvens av finanskrisen er at land ikke har råd til å kjøpe gassen vår. Gazprom truer nå med å gå til rettsak mot sine europeiske kunder for å ikke ha overholdt sine kontraktsbundne bestillingsforpliktelser.

 

Peak Oil var i 2007

 

De siste månedene har vi igjen sett at børsverdenens spekulasjonsøkonomi i økende grad tar farvel med realøkonomien. Boble heter det, og også denne kommer snart til å klappe sammen.

 

Siden kapitalen åpenbart har lagt ned forbud mot å erkjenne at det er ei begynnende - og eskalerende - oljekrise verden er inne i, er det lett for medløpermediene å framstille dette som "lyspunkter", "slutten på krisa" og "en begynnende oppgang".

 

Byidiotene som styrer verden virrer rundt i overbygningen og pøser inn stadig nye lånte milliarder i tertiærvirksomhet som ikke lenger lar seg opprettholde. Dette er ikke bare ei blindgate, det er oppskrift på en økonomisk katastrofe.

 

Et lite, men talende, tragisk eksempel er at den svenske borgerlige regjeringa bevilger flere milliarder kroner til såkalte coaching-byråer som skal hjelpe svenske arbeidsledige å søke jobb på en mer profesjonell måte - i et land der det virkelige problemet er mangel på arbeid, og der ledigheten ifølge regjeringas egne prognoser ventes å passere 11 pst. neste år.

 

Den svenske stat regner aleine med å gå 100 mrd. kroner i underskudd i år - og slik ser det stort sett ut i hele OECD-området, med olje-Norge som ett av få unntak.

 

Flere av disse gjeldsslavene har bl. a. sett seg råd til å gi 20 000 - 30 000 kroner i direkte skattelette (såkalt forhøyet vrakpant) til mellomklassesjiktet som fortsatt har råd til å kjøpe ny bil. Dette er ikke bare fordelingsmessig diskutabelt. I tillegg til at det underminerer statsøkonomien, vil det selvfølgelig ikke kunne bety noe på sikt for en bilbransje som i likhet med oljeforbruket har passert toppen for godt.

 

Ikke desto mindre melder dertil egnede medier at "nå øker bilsalget igjen". Det er like komisk som når finansfolk beklager at de tidligere i år tillot seg å kritisere Statens Pensjonsfond Utland (oljefondet) for risikable investeringer. De får betalt for å tro at historien er slutt. Oljefondet er med på boblen, og vil igjen sprekke med den.

 

Det varige resultatet av denne typen voodooøkonomi blir ikke annet enn bankerotte stater. De kapitalistiske statene har ikke "reddet" finanssystemet. Det er et sjukt finanssystem som er i ferd med å ta kål på statsfinansene. Da er det krise for alvor.

 

I over 50 år har oljeforbruk og BNP vært som siamesiske tvillinger i den industrialiserte verden.

 

bnp%20olje%20IEA.jpg

 

Jeg har tidligere videreformidlet denne IEA-figuren som viser sammenfallet mellom oljeforbruk og BNP i USA siden 1971. Vi har etter alt å dømme samme mønster i de aller fleste andre industriland.

 

Ifølge siste Oil Market Report fra IEA er det globale væskeforbruket (råolje, kondensat, NGL) opprevidert til et snitt på 84,4 mill. fat/døgn i 2009. Det er fortsatt ned over 2 pst. fra 86,3 mill. fat i 2008, og vil mellom tommelen og pekefingeren innebære en tilsvarende nedgang i det globale BNP, og også en tilsvarende økning i arbeidsledigheten.

 

Ifølge IEAs siste tallrevisjoner var totalt forbruk i 2007 på 86,5 mill. fat/døgn, 0,22 pst. høyere enn i 2008. Det er nå god grunn til å anta at dette årstallet kommer til å representere Peak Oil for ettertidas historikere, i det minste hva forbruk av konvensjonell olje angår.

 

Oljeforbruk er som alt annet i en kapitalistisk verden et spørsmål om tilbud, pris, og betalingesevne.

 

Mange bruker feilaktig den kortvarige toppnoteringen i fjor høst på over 140 dollar fatet som referanse, underforstått at dagens pris er da ikke så ille. Den høyeste gjennomsnittlige månedspris raffinerier i USA noensinne betalte var 106 dollar, og også det var bare kortvarig. Dette var imidlertid mer enn nok til å gi verden økonomisk sjokk.

 

For tida er den globale økonomien åpenbart ikke i stand til å betale 70 dollar fatet. De siste tall viser at oljelagrene øker. Det kan se ut til å spøke alvorlig for IEAs anslag over oljeforbruket i år, og kanskje enda mer for forestillingen om en forsiktig oppgang neste år.

 

verdens%20energiforbruk%20btu.jpg

 

Det er ulike måter å regne på. Jeg fant denne grafen i siste utgave av Oil Watch Monthly fra ASPO Nederland, som bygger på tall fra IEA. I stedet for volumenheten fat er det her benyttet energinnhold i BTU (british thermal units), og den inkluderer også biodrivstoff. Grafen viser produksjon (ikke forbruk). Energiinnholdet i verdens samlede væskeproduksjon inkludert biodrivstoff har i følge denne grafen falt markant siden juni i fjor, og fallet er ifølge ASPO Nederland 3,3 pst. sterkere enn hva som er tilfellet om vi regner i volum.

 

oecd%20oljeforbruk.jpg

 

Den som tror på økonomisk oppgang bør studere denne grafen som er hentet fra samme utgave av Oil Watch Monthly (sterkt anbefalt lesning, forresten), og som viser utviklingen i OECDs (de vestlige industrilands) oljeforbruk. Det passerte toppen allerede sommeren 2005, og har falt meget bratt siden i fjor sommer. Før denne kurva snur, er det bare tankespinn å snakke om realøkonomisk oppgang.

 

La oss kort se hvordan realøkonomien - og altså ikke aksjekursene - korresponderer med grafene over.

 

EU

Ifølge siste månedsbrev fra Eurostat (datert 14. september) økte arbeidsledigheten i EU med 1,9 pst. i andre kvartal i år i forhold til samme kvartal i 2008. I forhold til 1. kvartal i år økte ledigheten med over 700 000 personer.

 

I juli økte ledigheten i EU til 21 794 000 personer, tilsvarende 9,5 pst. av arbeidsstyrken. Det er en økning på 225 000 siden juni. Ungdommen under 25 år rammes hardest. Blant de hadde ledigheten allerede i juli nådd nesten 20 pst.

 

Ferskere tall har ikke Eurostat å by på, men dette skulle vel holde lenge.

 

USA

Også i USA fortsetter ledigheten å øke, til tross for stadige meldinger i dertil egne norske medier om "lyspunkter". De ferskeste offisielle tall her er auguststatistikken fra USAs arbeidsdepartement, utgitt 4. september.

 

I USA økte registrert ledighet i august med 466 000 personer til 14,9 millioner, eller 9,7 pst. av arbeidsstyrken, opp fra 9,4 pst. i juli.

 

Dette er ikke hele sannheten. I USA arbeider 9,1 millioner ufrivillig deltid. Antar vi at de i gjennomsnitt arbeider halv tid, og ønsker heltid, tilsvarer dette ytterligere 4,5 millioner ledige.

 

Hvis du ikke har søkt arbeid de siste 4 ukene, regnes du ikke inn som offisielt arbeidsledig i USA. Totalt var det i august 2,1 mill. slike personer som var "marginalt" tilknyttet arbeidsmarkedet, og som ikke hadde jobb. De fleste har sannsynligvis gitt opp å søke.

 

Regner vi sammen alle disse tre kategoriene, er det dekning for å si at reell ledighet i USA har passert 22 mill. mennesker.

 

I USA utbetales dagpenger bare i et halvt år. Bare 6-7 millioner av de offisielt ledige mottar derfor ledighetstrygd. Det er ikke sjelden å se det framstilt i norsk presse som om dette er det totale antallet ledige i USA. Dessverre er det bare slik at alle andre har staten intet ansvar for.

 

Det er langt flere ledige i USA under Obama enn under Bush. Derfor går også Obamas popularitetskurve i bøtta. Det er vel mulig at noe av kritikken mot han kan ha rasistiske undertoner, men det er også stadig flere mennesker som har all grunn til reell politisk protest.

 

Mannen innfrir ikke, og kan ikke innfri. Alt annet er propaganda.

 

Luftfarten

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA oppreviderer 15. september den globale luftfartens samlede tap i år til 11 milliarder dollar, vel 60 mrd. NOK etter dagens kurs. Det er opp 2 mrd. dollar eller 20 pst. i forhold til tidligere anslag. Luftfartens totale omsetning ventes å synke med 15 pst. i år sammenlignet med i fjor. Over 20 mrd. av tapene kommer i Europa.

 

Som viktige årsaker til underskuddet oppgir IATA "høye drivstoffpriser" (70 dollar fatet er altså mer enn nok for en energiintensiv bransje), men også synkende trafikk. Persontrafikken ventes å synke med 4 pst. og godstrafikken med 14 pst. i forhold til i fjor.

 

Tapene for 2008 er opprevidert fra 10,4 til 16,8 mrd. dollar - nesten 100 mrd. NOK etter dagens kurs. Sammenlagt kommer global luftfart i 2008 og 2009 til å gå med et underskudd på ca. 160 mrd. kroner. Det er verre enn ettervirkningene av 11/9, ifølge Giovanni Bisignani, IATAs generaldirektør.

 

Også i oljelandet Norge går lufttrafikken ned. Foreløpig flyr Norwegian høyt på sammenbruddet i SAS. Det varer ikke lenge.

 

Nyttekjøretøy

Den europeiske bransjeorganisasjonen ACEA offentliggjorde nye månedlige salgstall for nyttekjøretøy den 24. september. Disse er ikke midlertidig forstyrret av "forhøyede vrakpantavgifter", og er derfor lite lystelig lesning. Salget av slike kjøretøy har falt med 37 pst. til og med august i år, sammenlignet med samme periode i fjor. For tunge lastebiler er fallet på 85 pst.

 

I august i år ble det i hele Europa solgt snaut 80 000 enheter nyttekjøretøy, ned fra snaut 117 000 i samme måned i fjor. For hele året hittil er tallet 919 000, mot

1 446 248 samme periode i fjor.

 

Men oljekrise? Håh nei. La oss heller snakke om finanser, dere.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Dette er grunnen til at det går så trått i økonomien. Vi bør snarest innføre mottiltak mot de som kommer for å ta oljen vår. Hva skal vi gjøre?

Hvem kommer for å ta oljen vår?

 

Oljedirektoratet mer bekymret enn før. TS (Robocoop) ser ut til å ha rett i sine antagelser.

 

 

http://www.petro.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=28&I=15117&mid=22

Hehe. Og hvem er det som har interesse for å hause opp mangel på olje og peak oil? Hvem er det som kan tjene store penger på at prisen på olje går oppover pga et hysteri om snarlig mangel på denne?

Lenke til kommentar

Problemene starter, og har startet, når man har brukt halvparten av verdens olje og gass reserverer. Dette kalles Peak Oil Production og er en teori som omhandler dette fenomenet og konsekvensene av det. Når dette punktet er nådd vil prisene stige, og bare fortsette sånn.

 

Konsekvensene er nesten ikke til å forestille seg. Vanlig oppfatning er at vi ikke kan kjøre bil og fly hvor vi vil lenger. En annen ting er at utrolig mye av det vi har rundt oss er produkter av olje. Klærne dine, knapper, glidlåser, strikker. Polyester, dacron, rayon, orlon er alle oljebaserte menneskelagde kunstfibre. Brillene dine har linser av polykarbonat, kontaktlinsene er plastikk, kredittkort er plastikk, skosåler, sertifikatet med plastlaminat, blekket det er skrevet med, samme med blekket på pengesedler. Du kommer til å bli stående med buksa på knærne, halvblind uten briller, blakk uten penger med bare bomullsskjorta på deg.

 

Bilen er ikke lenger brukbar uten drivstoff, motorolje, bremseveske, girolje, fett og smøreolje fra hver eneste bolt og skrue osv. Ingen maling (metylbenzen, xylen), ingen dekk, ratt, dashbord, setetrekk, padding og skumgummi, alle cd'ene og radioen. Ja radioen også - alle ledninger i alt elektronisk utstyr inneholder oljebasert belegg som isolasjon. Uten dette har man bare en haug kobber som ligger og kortslutter. Vi har altså bare en samling med stål og kobber igjen av bilen foreløpig. Men hvordan fremstilles stål? Man er avhengig av store maskiner som går på olje for å utvinne jernet, og transport med skip og tog til et sted der man lager selve stålet. Man får ikke en gang smeltet jernet pga mangel på gass. Da sitter du tilbake med kun kobberledningene.

 

Du kan jo bare tenke deg hvordan huset ditt vil se ut. Eller ikke se ut. Maten også. Friske grønnsaker må man dyrke selv, alt annet visner før det ender i butikken. Mesteparten av det som finnes i butikken er borte fordi det er importert fra billig arbeidskraft med olje som drivstoff. All plastikk er som sagt borte. PC-er og elektronikk finnes ikke.

 

I tillegg til alt dette dagligdagse vil verden falle inn i en lang økonomisk depresjon, millioner vil miste jobben ettersom industrien kollapser. Kriger om energi og naturressurser vil bare bli flere. Sult og død. Fundamentet for vår sivilisasjon vil smuldre opp under oss og fascister vil sannsynligvis komme til makten - unntakstilstand, fangeleire, tortur osv.

 

Kommer alternative energikilder til å overta? Det ser ikke sånn ut foreløpig. Vi må vel vente på cold fusion. Kommer gassen til å redde oss i mellomtida? Norge hadde ifølge oljedirektoratet ved årsskiftet totale gassreserver på 2200 mrd. kubikkmeter, og med et planlagt salgsvolum på 115 mrd. kubikkmeter skulle vi dermed ha et forhold mellom reserver og produksjon på 2200 : 115 = ca. 19 år. Et bruttouttak på ca. 160 mrd. kubikkmeter/år er med andre ord meget sannsynlig ved et salgsvolum på 115 mrd. kubikkmeter/år. Det gir med dagens faktisk produserende gassreserver en r/p på 1500 : 160 = 9,3 år

 

En annen konsekvens av finanskrisen er at land ikke har råd til å kjøpe gassen vår. Gazprom truer nå med å gå til rettsak mot sine europeiske kunder for å ikke ha overholdt sine kontraktsbundne bestillingsforpliktelser.

Dommedagsteorier tar alltid feil, og dette kommer ikke til å være et unntak.

 

Vet du hva olje er for noe? Olje er hydrokarboner i forskjellige lengder, noe som man kan lage om det er virkelig nødvendig. F.eks. kan man utvinne olje fra biomasse. I tilegg finnes det mye olje som ikke er økonomisk lønnsomt å hente opp i dag. Hele tankegangen din at vi må leve uten olje, er helt på bærtur!

 

Konsekvensene av at peak oil er at man ikke kan kjøre bil med bensin (fly vil forsatt eksistere) og at man ikke kan bruke olje for strømproduksjon. I tilegg betyr det dyrere olje sånn at utstyr som bruker olje vil bli noe dyrere. Er det problematisk, absolutt. Fører det til dommedag, langt ifra!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg håper det er lov til å sette ting på spissen som et språklig virkemiddel uten at du tar et ett år gammelt innlegg 100% alvorlig. Dette var utelukkende for å få folk til å innse hvor mye som egentlig er laget av, eller ved hjelp av, olje.

 

Når det er sagt så mener jeg allikevel at du bagatelliserer Peak Oil betraktelig. Hvordan kan du være så sikker på at fly fortsatt vil eksistere? En skulle tro at det er vanskelig å drive flyselskap når bensinprisene blir for høye.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg håper det er lov til å sette ting på spissen som et språklig virkemiddel uten at du tar et ett år gammelt innlegg 100% alvorlig. Dette var utelukkende for å få folk til å innse hvor mye som egentlig er laget av, eller ved hjelp av, olje.

 

Når det er sagt så mener jeg allikevel at du bagatelliserer Peak Oil betraktelig. Hvordan kan du være så sikker på at fly fortsatt vil eksistere? En skulle tro at det er vanskelig å drive flyselskap når bensinprisene blir for høye.

Så du tror folk vil ta toget og båten istedenfor om de skal til USA? Folk vil betale den ekstra prisen og fly allikavel. Folk fløy i gamle dager også, selv om det var langt dyrere enn i dag. Og ikke tro at prisene blir så høye. Man kan faktisk lage olje ut av biomasse og det er mye olje i oljesand.

Lenke til kommentar

At oljebaserte produkter vil stige i pris kommer nok til å skje, men det er fullt mulig å produsere olje fra grunnen av. Selv om denne oljen ikke egner seg til drivstoff, så kan den erstatte "ekte" olje i veldig mange andre områder, slik som smøring av maskinerier og plastproduksjon. Dette vil igjen frigjøre mer vanlig olje til å bruke som drivstoff. Ser ikke bort i fra at dette vil strekke ut oljereservene frem til plenty av andre drivstoffalternativer, slik som brenselscelleteknologier, blir utbredt.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Statoil er blitt mer skeptiske til norsk sokkel. Kan komme produksjonsbegrensninger sier noen.

 

http://e24.no/boers-og-finans/endrer-inntrykket-av-norsk-sokkel/20022378

 

Dette viser at de som har avart mot rovdrift hadde rett. Innen 5 år har vi krise.

 

 

 

Ferske, dårlige nyheter strømmer på:

 

http://www.tu.no/olje-gass/article278556.ece

 

 

Hvilken bondeanger dette vil gi oss. Det blir verdensrekord.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...