Gå til innhold

Peak-Oil kommer snart


Robocoop

Anbefalte innlegg

Folk har snakket om peak oil siden åttitallet. Vi er fremdeles ikke kommet dit. Påviste reserver er større enn det som er forbrukt.

 

Nå driter jeg i klimakommunister og konspirasjonsteorier, men personlig håper jeg verden slipper opp for olje så fort som mulig, slik at man kan begynne å investere i fornybare energikilder, som er nødvendige for bla. videre utforskning av rommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forbrukes 0,085 milliarder tønner olje hver eneste dag. At vi snart går inn i en krise er vel ganske åpenbart, gitt denne helt utrolige mengden, som bare forventes å øke? Gjøres det i det hele tatt noe ift å dekke behovet med andre midler?

 

Tja. Med bakgrunn i tall fra rystadenergy;

Verden;

post-256168-0-99433400-1326269822_thumb.jpg

 

Norge;

post-256168-0-65013600-1326269966_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Folk har snakket om peak oil siden åttitallet. Vi er fremdeles ikke kommet dit. Påviste reserver er større enn det som er forbrukt.

 

Nå driter jeg i klimakommunister og konspirasjonsteorier, men personlig håper jeg verden slipper opp for olje så fort som mulig, slik at man kan begynne å investere i fornybare energikilder, som er nødvendige for bla. videre utforskning av rommet.

 

Men den halvparten som er igjen er mye vanskeligere å få ut, og produksjonen vil dermed ikke stige og mest sannsynlig begynne å dale nedover.

Lenke til kommentar

 

Men den halvparten som er igjen er mye vanskeligere å få ut, og produksjonen vil dermed ikke stige og mest sannsynlig begynne å dale nedover.

 

Hva de fleste glemmer eller ikke forstår er hvordan kapitalisme og markeder fungerer.

Når man ikke lenger greier å levere olje som verdensmarkedet ønsker så vil prisen på olje presses oppover. De økte prisene vil automatisk føre til at man ser etter alternative energikilder og man vil lete etter energiøkonomisering.

 

For eksempel så vil en økt bensinpris gjøre at små, lette biler blir mer poplære.

 

Tilgangen på billig energi er forutsetningen til velstanden vi ser i industrialiserte land. Kina brenner kull, fordi den billige energien gir dem økt levestandard.

 

Peak oil er reell. Det interessante er hvordan peak oil påvirker samfunn og politikk.

Det er ingen tvil om at finanskrisen kom i kjølvannet av høye oljepriser.

Lenke til kommentar

 

Men den halvparten som er igjen er mye vanskeligere å få ut, og produksjonen vil dermed ikke stige og mest sannsynlig begynne å dale nedover.

 

Hva de fleste glemmer eller ikke forstår er hvordan kapitalisme og markeder fungerer.

Når man ikke lenger greier å levere olje som verdensmarkedet ønsker så vil prisen på olje presses oppover. De økte prisene vil automatisk føre til at man ser etter alternative energikilder og man vil lete etter energiøkonomisering.

 

For eksempel så vil en økt bensinpris gjøre at små, lette biler blir mer poplære.

 

Tilgangen på billig energi er forutsetningen til velstanden vi ser i industrialiserte land. Kina brenner kull, fordi den billige energien gir dem økt levestandard.

 

Peak oil er reell. Det interessante er hvordan peak oil påvirker samfunn og politikk.

Det er ingen tvil om at finanskrisen kom i kjølvannet av høye oljepriser.

 

Ja nettopp, Peak Oil, eller "Peak billig energi" om du vil, demper den økonomiske veksten, som er 100% avhengig av energi. Dermed finanskriser og uro. Som nå har holdt på en god stund og ser ut til å fortsette.

Lenke til kommentar

 

Selvsagt. Det jeg ikke kan forandre på er idioti og mangel på lesekunnskaper.

 

Det er bra at du selv innrømmer du er en idiot. For hva annet kan du være når du poster uleselige diagrammer?

 

 

Nå driter jeg i klimakommunister og konspirasjonsteorier, men personlig håper jeg verden slipper opp for olje så fort som mulig, slik at man kan begynne å investere i fornybare energikilder, som er nødvendige for bla. videre utforskning av rommet.

 

Høy oljepris fører automatisk til at regjeringer og firmaer verden over ser etter alternativer til olje. Når prisen ved pumpa går opp, tenker bilistene på på hvordan de kans spare penger.

 

For øvrig er det feil å si at man " slipper opp" for olje. Man får redusert produksjon, som igjen gjør at prisen på olje går opp. Du må skille mellom å slippe opp og redusere.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Vet ikke, jeg ønsket meg 30-40-50 år hvor jeg kunne fortsette status quo. Ingen bekymringer. Jeg har hatt bekymringer før -- ift skole, sykdom o.l, men dette tar kaka. Ingenting i verden kan toppe peak oil, ettersom det er så paradigmeforandrende at alt jeg tar for gitt og forstår i verden vil bli preget.

 

Siden jeg utdanner meg innen IT vil jeg ikke ha noen ferdigheter som kan være nyttige. Jeg skulle utdannet meg til snekker, bonde, avløser eller et eller annet som faktisk ikke er dødsens avhengig av elektrisitet, oljebaserte produkter, telekommunikasjon..

 

Jeg tror nok IT vil bare bli viktigere og mere brukt i fremtiden, uavhengig av peak oil. Det er trossalt ikke snakk om at det blir tomt for olje, men at produksjonskurven snur til å bli negativ. Selv etter peak oil vil det finnes olje i uoverskuelig fremtid. Markedskreftene kommer til å sørge for at prisen forblir høy slik at de mest unødvendige produktene/tjenestene forsvinner først, deretter de mindre unødvendige osv. Men dette vil ta lang, lang tid. Hvis du utdanner deg innen IT med fokus på programmering/utvikling/infrastruktur så er ikke nødvendig dette det verste. Hadde vært verre om du utdannet deg til frisør, økonom e.l. :!:

 

Selv om jeg ikke ønsker meg barn (og i mindre grad etter erkjennelsen at peak oil er virkelig--jeg så på det som tøv tidligere, men så er jeg bare 23..).

 

Jeg ser på det som mulig å gå fra det vi har i dag til et bærekraftig system (hvis privatbilismen og forbruksjaget forsvinner), hvor alle forskningsmessig ressurser går mot utviklingen av alternativ energi. Ikke med dagens manglende vilje fra enkeltmennesker, politisk hold og industrien, dog. Man må nesten være filantrop for å tro på slikt, og det er jeg absolutt ikke.

 

Barn gir inspirasjon til å gjøre det bedre for fremtidens generasjon, ikke det verste man kan finne på det. Men man trenger selvsagt ikke 4-5 av dem.

 

Alternativ energi vil nok presse seg litt frem, men ikke i nærheten av den skala som behøves. Det er mye mer å hente i "Negawatts", som vil si innspart energi via effektivisering av eksisterende ting/prosesser, "smarte hus", ekstra isolering osv.

 

Enig med du at Norge, og spesielt innlandet, kanskje er stedet som er best å være etter en gradvis eller rask kollaps. Problemet er at x antall millioner, desperate sågar, vil komme til å bevege seg dit det er ressurser.

 

Pga. dette kan det være lurt for Norge å være på "gofot" med f.eks. NATO/EU/USA.

 

Det som gjør det hele ekstra ekkelt er at jeg ikke har noen å dele dette med, ingen som jeg kan forsøke å overleve sammen med hvis alt virkelig går til helvete fort, og ingen som tror på meg av de jeg kjenner. Klarer heller ikke konsentrere meg om skolearbeid, og ser på alle lvisforbedrende tiltak som trening, sunn spising, søken etter en partner osv som totalt meningsløst. Klarer ikke helt å se det positive i at jeg har hatt det bedre enn 99% av alle mennesker som noensinne har levd -- det er jo menneskelig å ønske seg mer, og lenger.

 

Jeg bare håper vi har ti år til. Da kan jeg jobbe i noen år, hvorpå jeg forsøker å tjene så mye som mulig som jeg kan bruke på gode opplevelser i kanskje ett år. Deretter tar jeg livet av meg.

 

Skjønner at ting virker veldig svart nå, har vært der selv. Alt er bortkastet, tenker helsvart hele tiden, får ikke gjort noe fornuftig osv. Men det gode er at dette går over, det har du mitt ord på :) Da vil du etter hvert se løsningene istedenfor problemene, det positive istedenfor det negative.

Lenke til kommentar
Men den halvparten som er igjen er mye vanskeligere å få ut, og produksjonen vil dermed ikke stige og mest sannsynlig begynne å dale nedover.

 

Folk sa det samme om bla. nordsjøoljen :)

 

 

Ja nettopp, produksjonen i Nordsjøen er halvert siden 2001, som var Peak Nordsjøen. Det koster nå også rundt 60 dollar i snitt å produsere et fat olje i Nordsjøen, kontra 5 dollar for 10 år siden..

 

Peak Oil! Glad du poengterer tingene.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trening? Dame? Barn? Ekteskap? Jobb? Utdanning? Kunnskap? Førerkort? Bil? Elektronikk? Sunn mat? Lavkarbo?

 

Ingenting av dette har signifikans i en kontekst hvor billig, lettilgjengelig, rikelig olje ikke er tilstede.

 

Med mindre vi finner et par Saudi Arabiar til, selvsagt, for å dra ut det uunngåelige.

Lenke til kommentar

Trening? Dame? Barn? Ekteskap? Jobb? Utdanning? Kunnskap? Førerkort? Bil? Elektronikk? Sunn mat? Lavkarbo?

 

Ingenting av dette har signifikans i en kontekst hvor billig, lettilgjengelig, rikelig olje ikke er tilstede.

 

Med mindre vi finner et par Saudi Arabiar til, selvsagt, for å dra ut det uunngåelige.

 

Joda, du kan jo ikke la deg forfalle og visne bort bare pga det kanskje går til helvete. Det kan gå greiere enn de mest skeptiske tror, men ingen vet. Så tren i vei, hold deg i form, dame og barn kan gi en mer betydningsfull hverdag. Jobb? Finn deg en utdanning som virker fornuftig og fremtidsrettet, f.eks innen en bransje som produserer utstyr til oljeleting :p Det har jeg, og det firmat har en eventyrlig vekst som har holdt på i noen år nå.

 

Urovekkende å høre på hvor uvitende folk er i hvert fall,

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-231698-0-17333400-1326492663_thumb.jpeg

 

Denne sier vel det meste, globalt så peaket vi i 1960 hva gjelder funn av olje.

 

40 år senere

 

post-231698-0-92763500-1326492832_thumb.jpg

 

Ca 40 år senere peaker vi i produksjon, holder seg stabilt i noen år, så omkring disse tider vil produksjonen begynne å falle.

 

Uengåelig. Da blir prisene høye, finanskriser på rekke å rad slik som det er i dag pga ingen økonomisk vekst. Bare kaos fram til vi kommer opp med noen alternativer, som det ser dårlig ut med foreløpig, så ville forventet litt kaos og land som går over ende i lange tider framover til vi finner en bærekraftig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden, men det er helt klart en usikker situasjon med Iran nå. Og et forhold mellom vanlige amerikanske 10 års statsobligasjoner og TIPS som er helt unormalt. Det er tydeligvis en stor uenighet i markedet om inflasjonen fremover, en uenighet TIPS tradisjonelt taper, hvilket burde bety lavere oljepris.

Lenke til kommentar

Litt på siden, men det er helt klart en usikker situasjon med Iran nå. Og et forhold mellom vanlige amerikanske 10 års statsobligasjoner og TIPS som er helt unormalt. Det er tydeligvis en stor uenighet i markedet om inflasjonen fremover, en uenighet TIPS tradisjonelt taper, hvilket burde bety lavere oljepris.

 

På mellomlang sikt tror jeg at oljeprisen vil gå i bølger:

1. Uroligheter i oljeproduserende nasjoner/regioner skaper usikkerhet og høyere oljepriser (også pga synkende global produksjon)

2. Dette virker negativt inn på verdensøkonomien som igjen fører til "nye" finanskriser.

3. Deretter synker oljeprisen til "økonomien har fått fotfeste igjen", ny optimisme osv.

4. Rykk tilbake til pkt.1 (der vi er i disse dager)

 

Dette vil foregå så lenge de fleste entiteter higer etter evig økonomisk vekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...