Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruk av gir


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i teknikker, kjørestiler og bruksmåter av bilen min,

og i den forbindelse har jeg testet ut og lært meg ulike måter å

bruke fra 1. til 5. gir på siden jeg fikk lappen i sommer.

 

Har noen spørsmål om bruk av gir:

 

1. I visse nedoverbakker vil jeg gjerne rulle så langt som mulig

og bruke gass så lite så mulig. Men bruker man egentlig mindre

bensin da? Man bruker mindre gass, men man må jo gire ekstra...

 

2. Stemmer det at man bruker mindre bensin

på å rulle i høyeste (5/6) gir enn å rulle i fri?

 

3. Er det sånn at på en vanlig bensinmotor (1.6l) er

det mest økonomisk å holde den på 2000 omdreininger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyare bilar brukar betydeleg mindre bensin dersom du har den i fri, i eldre bilar er forskjellen litt mindre, men det er stort sett økonomisk å rulle, men ikkje nødvendigvis like trafikksikkert.

 

Hvis du rullar er ikkje bilen i gir.

 

Høgast mogleg gir er ein betre regel, på min bil kan eg f.eks ikkje gire før bilen er oppimot 2800 omdreininger.

Lenke til kommentar

1: Rull i høyeste gir som gir ønsket fart. Den eneste fordelen med å gire ned er at man får mer motorbrems, noe man bør gjøre i brattere bakker for å slippe å slite bremsene unødvendig. Biler ruller best i høyeste gir.

 

2: Ja. I fri kjører motoren på tomgang, mens i gir så holder de rullende hjulene igang motoren. Å prøve å spare mer med f.eks å rulle i fri med tenningen av er livsfarlig.

 

3: Nei. Minst mulig turtall når du holder konstant fart. Kjør gjerne nært tomgang på høyeste gir. Gir ned såpass at du får til effektiv akselerasjon når fartsgrensen øker, gir opp høyst mulig igjen når du har nådd ønsket fart. Det kan lønne seg å gire ned for mer motorbrems når fartsgrensen går ned om det gjør det mulig å bremse ned tidsnok med motorbrems.

 

Et punkt til: Unngå for all del tomgangskjøring. Det har ingenting for seg, og en moderne bil bruker mer drivstoff på 20-40s med tomgangskjøring enn en varmstart. Tomgangskjøring for å varme opp bilen når den er kald er ganske fåfengt det også; kjør heller rolig fram til motoren er varm.

Lenke til kommentar
1: Rull i høyeste gir som gir ønsket fart. Den eneste fordelen med å gire ned er at man får mer motorbrems, noe man bør gjøre i brattere bakker for å slippe å slite bremsene unødvendig. Biler ruller best i høyeste gir.

 

2: Ja. I fri kjører motoren på tomgang, mens i gir så holder de rullende hjulene igang motoren. Å prøve å spare mer med f.eks å rulle i fri med tenningen av er livsfarlig.

 

3: Nei. Minst mulig turtall når du holder konstant fart. Kjør gjerne nært tomgang på høyeste gir. Gir ned såpass at du får til effektiv akselerasjon når fartsgrensen øker, gir opp høyst mulig igjen når du har nådd ønsket fart. Det kan lønne seg å gire ned for mer motorbrems når fartsgrensen går ned om det gjør det mulig å bremse ned tidsnok med motorbrems.

 

Et punkt til: Unngå for all del tomgangskjøring. Det har ingenting for seg, og en moderne bil bruker mer drivstoff på 20-40s med tomgangskjøring enn en varmstart. Tomgangskjøring for å varme opp bilen når den er kald er ganske fåfengt det også; kjør heller rolig fram til motoren er varm.

1. Ja, det er mye bedre å slite på gira, mye billigere å bytte dem.

2. Om en triller med girkasse i fri, så kan en slite påp girkassa unødvendig når en sett inn gira for vidre kjøring. altså holde bilen i gir, altså det giret du ville brukt i den farten, om det var flat vei.

3.Nei, ikke minstmulig turtall, de fleste biler bruker vesentlig mer drivstoff på flatvei ved 1 200 O/min enn ved 2 000 O/min. Spessielt turbo biler. Og i tillegg til dette, så kan du risikere havari ved å presse turtallet for langt ned. Og for miljøet så er det noe av det værste du kan gjøre, siden selv bensinbiler slipper ut nox ved slik kjøring (du ser det fordi bensin biler får vesentlig svartere røyk, ved lave turtall, spessielt om en prøver å øke farten i det tunge giret)

Og det lønner seg aldri, å gire ned, for å bremse ned bilen, ved farts senking. Behold giret, og bruk bremse pedalen, bremser er bygd for å byttes, girkasser er mye dyrere, og dessuten så varsler du han bak deg att du senker farten, når du bruker bremsene. Og det å gire ned, gir også høyere forbruk.

Lenke til kommentar

KJLHGKJYHTGDF: mye av det du skriver går helt stikk i strid med moderne økokjøringsteknikker.

 

Selvfølgelig skal man ha såpass turtall at bilen drar godt ved fartsøkning, men når målet er å holde konstant fart er lavest mulig turtall det som går billigst.

 

Akselerasjon er billigst der motoren er mest effektiv, å holde farten er billigst der det kreves minst energi for å holde bevegelsen i gang; ved minst mulig turtall.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Nyare bilar brukar betydeleg mindre bensin dersom du har den i fri,

 

Det er direkte feil.. På motorer med injection blir det ikke sprøytet bensin i sylindrene når man triller ned bakker på gir.. Når man står i fri derimot holdes motoren i gang med bensin.

Lenke til kommentar
Nyare bilar brukar betydeleg mindre bensin dersom du har den i fri,

 

Det er direkte feil.. På motorer med injection blir det ikke sprøytet bensin i sylindrene når man triller ned bakker på gir.. Når man står i fri derimot holdes motoren i gang med bensin.

 

Man ruller fortsatt fortest i fri eller med clutchen inne da ;)

Men det er ikke mye forskjell da. Er ikke ofte man trenger det...

 

Et annet spørsmål er; hva er forskjellen på å ha giret i fri, og ha clutchen inne (i gir)?

 

 

Edit: dobbeltpost - treg PC :p

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Man ruller fortere, ja. Men man bruker også drivstoff på å holde motoren igang. Man må se på det totale drivstofforbruket, og da vinner man ved å trille med bilen i gir. (Siden endel av bakkene man kommer ovenfor er så bratte at man må bremse for å holde fartsgrensen, og vanen om å trille i gir gjør at man overall sparer da.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Man ruller fortsatt fortest i fri eller med clutchen inne da ;)

Men det er ikke mye forskjell da. Er ikke ofte man trenger det...

 

Et annet spørsmål er; hva er forskjellen på å ha giret i fri, og ha clutchen inne (i gir)?

 

Rent praktisk merker motoren null forskjell på de to, så for økonomisk kjøring er det et fett om du kjører med clutchen inne, eller triller i fri, den må opprettholde gangen vha bensin uansett. Men å holde clutchen inne støtt og stadig vil gi unødvendig slitasje på utløserlager da ;)

Lenke til kommentar
Kjem vel strengt tatt an på formålet ditt, dersom eg vil slacke inn mot ei rundkøyring så klemmer eg inn clutchen og rullar inn heller enn å bremse. Målaren visar at eg brukar mindre bensin. Dersom eg berre slepp gassen bremsar motoren for mykje.

 

Det du tenker på der er det at på biler med injection, vil bilen automatisk forsøke å øke turtall om det blir for lavt og motstanden for stor, og da begynner du å bruke bensin igjen. Hvir motoren bremser for mye når du slipper gassen er det vel heller et tegn på at du har for lavt gir ;) Men når man skal trille ned bakker er det uten et snev av tvil mer økonomisk å trille på gir enn med clutchen inne. Så klart, om man skal stoppe foran en rundkjøring må jo clutchen inn til slutt. :p

Lenke til kommentar

Eg skal ikkje påstå noko her, eg kan så mykje som ingenting om korleis bensin innsprøyting fungerar i denne samanhengen.

Men, eg skal ærleg innrømme at eg ikkje ser logikken i at motoren vil bruke meir bensin dersom den ikkje har kontakt med hjula.

Kjørte terrengbil i militæret så eg vurderar aldri å ikkje vere i gir i nedoverbakkar :p

Lenke til kommentar

Motoren må holdes igang. Du skrur ikke av tenningen når du triller i fri, dermed er det vanlig tomgangskjøring. Tomgangskjøring krever et viss minimum av drivstoff.

 

Har motoren kontakt med hjulene, og triller bilen da nedoverbakke så holdes motoren igang uten at det krever drivstoff. Selvfølgelig gjør dette at man triller saktere, så i værste fall går man opp i opp i forhold til å trille i fri med tomgangsforbruk. Men, er bakken så bratt at man triller fortere enn man ønsker, og må bremse - så får man brukt litt av den ekstra energen til å drive motoren rundt; istedet for å sløse den bort som varme i bremsene.

 

Legger man seg til den vanen å trille i høyst mulig gir så vil det bli billigere for enhver bakke som er så bratt at man må gjøre noe for å ikke komme opp i for høy fart. Har man vanen å trille i fri, så vil man nødvendigvis også følge denne vanen i bratte bakker, og på den måten kjøre unødvendig på tomgang når den bratte bakken kunne holdt motoren igang gratis.

Lenke til kommentar

Eg har brukt mykje motorbrems ved inngang til lågare fartsgrense, inn mot kryss, rundkøyring osv. Det er derimot noko eg vil venne meg av med. At du informerer dei bak om at farten går ned er jo ein klar fordel. Mindre slitasje på girkasse og clutch er veldig greit. Om du kjem i 5. og er innom 3. og 2. giret blir det fort ganske mykje ekstra slitasje på girkasse og clutch. Bremsane kan ein skifte sjølv og er ganske billig samanlikna med girkasse eller clutch. Eg vil heller skifte bremsar litt oftare enn å utsetje gir og clutch for unødig slitasje.

 

Det er sjølvsagt ikkje sagt at om du bremsar på gir så vil det gå i stykker. Eg vil være føre var og prøve halde bilen fri for større slitasjeskader så lenge som mogeleg. Bremsar er laga for å brukast. Dei går ikkje varm av sånt. Skal eg ned eit lengre bratt parti står bilen normalt i 3. eller 4. gir. Til dømes ned i undersjøiske tunnellar. Då er det jo snakk om ein jevn belastning, ikkje giring opp og ned heile tida. Eg set den ikkje i 3. og gir gass for å halde fartsgrensa, då står den heller i 4., så får eg heller bremse litt her og der.

 

Å kjøre økonomisk er ein ting, men å spare kroner på drivstoff er ikkje noko eg ser poenget med dersom ein utsetter bilen for unødig ekstra slitasje.

 

Om du køyrer 12 000 kilometer i året vil du spare 1440 kroner på å bruke 0,7 liter per mil i staden for 0,8 liter. Det skal ikkje store skaden til før den summen er gått i vasken. Drivstoff skal ein uansett spare på langkøyring. Rundt og rundt i ein by er det lite å hent på det området.

 

Poenget mitt er vel at ein bør køyre på ein måte som på best vis tar vare på bilen og skjermar den frå unødig slitasje.

Lenke til kommentar

et annet øko tips er å holde høyest mulig gir uten at motoren protesterer :) Moderne motorer kan ikke "daukjøres" selv om de fleste nok har hørt det uttrykket. Daukjøring stammer fra gamle forgassermotorer, som sotet ned om man kjørte på for lave turtal og for mye motstand.

 

Zeph:

Å bremse på giret inn mot en rundkjøring eller kryss er ikke det samme som å trille på gir for å kjøre økonomisk. Hadde du tatt et kurs i økonomisk kjøring ville du hørt at om du må stoppe i et kryss har du gjort noe feil :p Om du må stoppe helt bruker du bremsen, og trår inn cluchen når det blir nødvendig. Du sparer neppe noe drivstoff på å clutche og herje for å komme innom alle girene på vei mot stopp.

Er yrkes sjåfør, og måtte nylig sitte gjennom et øko kjørekurs i regi av jobben. Og når jeg kjører rundtom 50 000 km i året, er det mye penger å hente ;) Gikk forøvrig fra 0,9l på milen i første kjøring til 0,7 i 2. kjøring, noe som tilsvarer en god del 1000 lapper i året :)

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...