Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått tannregulering, vurderer å avbryte behandling!


Gjest Guest_jente_*

Anbefalte innlegg

det med at tenna er ømme bruker en del tid på å gå over i starten men når man blir vant med det går det over på en dag eller to.

 

jeg er selv 19 og har brukt regulering siden jeg var 9, så har da holdt på i 10 år, går 1. året på universitet nå, jeg har heldig vis bare streng bak tenna i overkjeven men har trekt 6 tenner, 4 av de var "voksentenner" de to andre var melketenner. har hatt streng forran og bak både oppe og nede samtidig med strikk i diverse rettninger osv. og jeg skal fortsette med bøylen bak tenna i antakelig vis minst et år til. Men det går fort å venne seg på reguleringa :) tro meg jeg har hatt kjeften full av stål :p

 

men det er veldig tilfredstillende å se tennene mine nå, de er nesten som perler på en snor nå.

 

og hver gang jeg er tilbake til kjeveortopeden min og han tar fram den første avstøpningen min så grøsser han rister på hodet og sier det er noe av det aller værste han har sett og han er en av norges beste :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akurat, jeg ser på det som verdt det å ha gått med regulering gjennom hele tenårene +mer

jeg har fått veldig pene og naturlige tenner av det. pluss at kjeven min har knekt av seg selv og jeg har vært uten mulighet for å snakke eller spise i den aldern jeg er nå om jeg ikke har brukt regulering :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_katrine_*

Jeg har hatt regulering i alle mulige varianter og fasonger.. Ble egentlig ferdig med regulering i 7ende klasse, men så greide jeg å brekke stangen som ble limt bak tennene mine for å holde de på plass. Normalt sett ville det kanskje ikke skjedd så mye som følge av dette, men siden jeg presser på tennene med tungen når jeg svelger så skle alt ut og NÅ 10 år senere strever jeg med det enda.. Personlig syntes jeg ikke det er drit viktig at alle skal ha så sykt rette tenner.. Perlerader er ikke alltid det fineste spør du meg. Jeg syntes det er sjarmerende om det ikke skriker (jeg har hatt regulering¨ av smilet mitt. Uansett, poenget er at jeg skjønner godt at du syntes det er kjipt å ha regulering i 20 årene. Er jo verdt det resten av livet selvfølgelig men betyr jo ikke at det ikke er kjipt. Anyways.. så har jeg vært innom en del forskjellige tannleger og alle har hatt et forskjellig synsunkt og mange forskjellige behandlingsmetdoder. Og det er jeg sikker på at det er for deg også. Jeg ville personlig forhørt meg med flere tannleger før jeg velger denne behandlingsmetoden. Finnes trossalt nyere metoder nå som innvisalign og myobrace, som ingen trenger å se engang.. og som gjør samme nytten.. Sjekk ut de linkene her f eks:

 

Selv bruker jeg ALF og myobrace og jeg er 22 ...

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=ccaCWr1RahY

Lenke til kommentar

Har nå hatt tannregulering i ca. et halvt år. Jeg kjenner absolutt ingen smerte noen gang, litt stramt rett etter stramming.. men det er også det eneste og det går vekk etter en dag kanskje. Skal sies at jeg bare har på sidene oppe, ikke rundt hele liksom. Er kanskje verre da, men jeg vet ikke.

 

Merker ikke noe til det, piller jo litt på det med tungen osv og får litt strammere bitt liksom, men det er ikke særlig irriterende.

 

Jeg sliter btw litt med det samme som deg, pga nå er det snakk om at jeg burde fått regulering nede også, og da rundt hele dritten.. Og jeg har jo ikke lyst, men må jeg så må jeg jo. Snakker om resten av livet her. Men jeg fikk intrykk av at det bare var litt kosmetisk egentlig, aKa ikke livsnødvendig, men likevel, jeg vil jo ha fine tenner, lol. Blir en vurderingssak, vil du ha det litt ubehagelig mtp utseende og muligens også andre ting (det blir hva du gjør det til selv) i en liten tidsperiode eller muligens være ufornøyd og plaget med dårlige/skjeve tenner resten av livet?

Lenke til kommentar

Hadde tannregulering i 3 år, så dette burde jeg vite. Ført kryssbitt og deretter 9mm overbitt. Nå er tennene mine noen av de peneste jeg vet om. (Selvskryt) Og de fleste av kompisene og venninnene gir meg komplimenter for tennene mine.

 

1. Hvor lenge varierer, lengst når du først får den på. Deretter mindre og mindre for hver gang du strammer, tror det var fra 1 uke i begynnelsen, til en halv dag mot slutten.

 

2. Ja det er normalt, lurt å ta med seg en liten tannbørste (sånn miniting jeg ikke kommer på hva heter). Det hjelper også å skylle munnen i vann etter hvert måltid.

 

3. Det vet jeg faktisk ikke, regner med at det går an å avbryte, men hadde ikke gjort det hadde jeg vært deg. 2 år er kort, det går fort. Gjør det, og du vil være glad for at du har gjort det etterpå, og du trenger aldri mer å tenke på det.

 

EDIT: De fleste som får dekket regningen som du får har et potensielt problem med kjeven og trenger det egentlig. Ikke bare for å få "perlerette" tenner som noen her nevnte.

Endret av Nafanua
Lenke til kommentar

Fikk sjokkbeskjed fra kjeveortoped for et par uker siden, jeg ble sterkt anbefalt å få ansiktskirurgi angående kjeven min som fører til underbitt, for å så få regulering i to år.

 

Er 18 år, og synes ikke det var morsomt å få beskjed om. Har aldri hatt problemer med tennene, ingen hull, ikke noe tull i det hele tatt

 

Så jævli dilemma om det skal gjennomføres

Lenke til kommentar

Hei,

For 10 år siden gjorde jeg som du vurderer, avbrutt behandlingen. Nå er jeg 33 år og har nettopp gjennomført kjeveoperasjon, flytting av overkjeve. har hatt regulering i 3 år, men er ferdig nå i februar og den skal av.

 

IKKE avbryt behandlingen. :) Det tar et par år, så er du ferdig. Og den tiden går fort..

 

Det er litt tungt innimellom, men det går fort over. Og perioden hvor du ikke klarer spise noe særlig for hver strengstramming, blir kortere og kortere.

 

Lykke til, og god jul.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Maria

Hei,

 

jeg jobber i NRK og skal lage en nyhetssak om at flere får tannreguleringer.

 

Derfor skulle jeg gjerne ha pratet med noen som enten skal få, har, eller har blitt tilbudt tannregulering. Kunne du tatt kontakt hvis dette høres interessant ut?

 

Hilsen Maria

[email protected]

 

 

 

Fikk sjokkbeskjed fra kjeveortoped for et par uker siden, jeg ble sterkt anbefalt å få ansiktskirurgi angående kjeven min som fører til underbitt, for å så få regulering i to år.

 

Er 18 år, og synes ikke det var morsomt å få beskjed om. Har aldri hatt problemer med tennene, ingen hull, ikke noe tull i det hele tatt

 

Så jævli dilemma om det skal gjennomføres

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er drit vondt i en uke + hver gang tannlegen strammer. Seriøst hvis du ikke føler du egentlig trenger, fjern den. Du blir også utolig mye mindre attraktiv av å ha det, sånn generlt sett. Snakker av erfaring. Dessuten ser tenna drit stygge ut når den tas av :(

 

 

Hva mener du med at tennene ser drit stygge ut når du tar av strengen?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tannregulering er vanligvis ikke verd torturen, kostnadene og bivirkningene.

 

Tannregulering skaper nemlig en rekke forandringer i kjevene, ansiktet og bakover mot nakken som ikke er ønskelige og som ødelegger utseende eller skaper plager.

 

Jeg hadde tannregulering for overbitt som barn hvor 4 tenner trektes. Nå når jeg er godt voksen, anser jeg hele prosessen som mer skadelig enn gavnelig.

 

Resultatet har heller ikke blitt varig godt, men jeg fikk det stikk motsatte etterhvert, nemlig tenner som står innover, trangstilte og tildels rotete.

 

Overbittet ble fikset, men dette plaget meg ikke og var ikke stygt. Jeg skulle ønske tannreguleringen aldri hadde skjedd.

 

Det er velig få godt voksne mennesker som i ettertid anser tannreguleringen i barndommen for å vær verd det.

Lenke til kommentar

Tannregulering er vanligvis ikke verd torturen, kostnadene og bivirkningene.

 

Tannregulering skaper nemlig en rekke forandringer i kjevene, ansiktet og bakover mot nakken som ikke er ønskelige og som ødelegger utseende eller skaper plager.

 

Jeg hadde tannregulering for overbitt som barn hvor 4 tenner trektes. Nå når jeg er godt voksen, anser jeg hele prosessen som mer skadelig enn gavnelig.

 

Resultatet har heller ikke blitt varig godt, men jeg fikk det stikk motsatte etterhvert, nemlig tenner som står innover, trangstilte og tildels rotete.

 

Overbittet ble fikset, men dette plaget meg ikke og var ikke stygt. Jeg skulle ønske tannreguleringen aldri hadde skjedd.

 

Det er velig få godt voksne mennesker som i ettertid anser tannreguleringen i barndommen for å vær verd det.

 

Så flink du er til å vise til kilder, da. Hva slags grunnlag har du for å påstå at veldig få godt voksne mennesker synes behandlingen var verdt bryet? Jeg kan like gjerne påstå det stikk motsatte, og det vil være minst like troverdig.

 

Det skal uansett også tas med i beregningene at teknologien har utviklet seg mye i de senere årene. Jeg kan skjønne at de som hadde regulering på mormors tid (50-tallet en gang) kanskje ikke er hundre prosent fornøyde og føler at det var mer styr enn det var verdt. Men det har gått et halvt århundre siden den gang, og metodene i dag er både mer skånsomme og mer effektive.

 

Kjeveforandringene jeg har hatt som følge av reguleringen har utelukkende vært positive. Endelig slipper jeg en kjeve som hopper ut av ledd flere ganger daglig, jeg slipper å tygge drøv, jeg har mindre nakkeplager, smilet mitt er beint, og ansiktet mitt er ikke lenger skeivt. Og ikke minst: jeg har ikke tenner i ganen lenger.

 

Jeg fikk også kvittet meg med de dårligste tennene mine tidlig, slik at de kunne erstattes på naturlig vis av visdomstennene mine, i stedet for å ende med å måtte trekke dobbelt opp i senere år fordi visdomstennene ikke fikk plass og de andre falt fra hverandre.

Lenke til kommentar

om tannlegen anbefaler deg å konsultere kjeveortoped er dette som oftest med tanke på problemer som kan gi helsemessige problemer og ikke skjønnhet.

at dette området ikke var like bra før i tiden er vel som med alt når det kommer til teknologi og forsking.

 

jeg hadde selv tenner som så ut som om var skutt inn i kjeften med hagle og var ferdig med behandlingen min januar 2010 etter å ha hatt forskjellige sorter regulering siden jeg var 8-9 år gammel.

Lenke til kommentar

Herregud så navit tillitsfulle dere er. Den moderne trenden er at tannregulering gjøres til et nærmest evighetsprosjekt for mange barn og unge og siden også i voksen alder i et heroisk forsøk på å opprettholde resultatet.

 

Dette skyldes at reguleringer skaper forhold som ikke er naturlige og derved ikke stabile.

 

Der det ikke på forhånd er store problemer av funksjonell eller estetisk art, gir tannreguøering kortoggodt mer ulemper enn nytte.

 

Kjever som tenderer mott å hoppe utav ledd eler klikker fikk jeg etter reguleringen, men hadde det ikke før, og min erfaring er desverre mer typeisk enn solskinnshistoriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...