Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått tannregulering, vurderer å avbryte behandling!


Gjest Guest_jente_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_jente_*

Hei, har nettopp fått tannregulering nede. Skal få oppe også i desember, men først må jeg trekke en tann.

Jeg er 20 år, så ikke så veldig ung for streng lenger :p

 

Jeg lurer på et par spørsmål:

 

1. Hvor lenge er det normalt at tennene er ømme? (Jeg klarer så vidt å spise)

2. Jeg fikk nettopp i meg en bolle og etterpå var hele strengen nede full med bolle rester. Er dette normalt? Må jo pusse tennene etter hvert måltid da :|

3. Går det ann å avbryte behandling, og må jeg da betale 29000,- som jeg må betale for hele behandlingen?

 

Jeg vurderer seriøst å ikke ha lenger :( Jeg må ha i ca. 2 år. Til jeg blir 22 år.

Den største grunnen for jeg vil avbryte behandlingen er at ALL mat setter seg i strengen. Jeg har jo ikke annledning til å pusse tennene etter hvert måltid.

 

P.S jeg må bestemme meg fort, for jeg skal snart trekke en tann oppe, og da blir det for sent å snu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av "spiseproblemer" du får av dette er det jo en grunn til at du har/skal få tannregulering. Så tror egentlig det er en glemmesak å avbryte behandling, om du ikke vil ha problemer - som kan være mye mer seriøse enn irritasjon ved måltider - senere.

 

Jeg har selv regulering, og er jo ikke slik at jeg går med det fordi det er digg eller jeg synes det ser bra ut. Det er fordi måten tennene mine står på fører til at fortennene blir slipt ned, og de vil til slutt forsvinne. Derfor går jeg med det.

 

Så om du ikke gjør dette rent av utseendemessige grunner kan du vel egentlig bare glemme å avbryte behandling - eventuelt ta konsekvensene senere. Og virkelig, heller 2 år med mat i gebisset enn flere tiår med ødelagte tenner og anger.

Lenke til kommentar

1. Ca ei uke for meg, i alle fall

2. Helt normalt. Du lærer deg å renske bort med tunga (det er ikke noe behagelig i begynnelsen, men etter hvert går det mye bedre), og så er det veldig praktisk å ha tannpirkere i lomma. Dessuten merker du hvilken mat som sitter "verst", og du lærer å unngå å bite av denne med framtenna (bolle er noe av det som klabber mest. Ved å rive av små biter som du putter i munnen og bare tygger med jekslene, slipper du at det setter seg bolle i de delene av reguleringa som folk kan se).

3. Ja, det går an å avbryte, og du må ikke betale for alt. Men det er jo ikke å anbefale, da det sannsynligvis er en god grunn til at du i det hele tatt har vært nødt til å begynne med det så sent.

 

Selv har jeg hatt tannregulering i til sammen 5 år (på utsiden av tenna). Jeg har gått til behandling i snart 10 år, trukket 9 tenner, hvorav 4 permanente (ikke visdomstenna). Siste gang jeg fikk av reguleringa på utsida av tennene var jeg 19, og da fikk jeg på en streng på innsiden som jeg nå har hatt i snart et år. Man venner seg til det, og jeg er utrolig glad for at tennene mine nå er noenlunde i orden.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_*

Hei, takk for svar.

 

Jeg må ikke ha streng. Og reguleringstannlegen sa at jeg ikke behøvet streng, men kunne få dersom jeg ville rette oppe to skjeve tenner fremme.

 

Jeg vet at tennene kommer til å bli mye finere etterpå. Det er bare dumt jeg må ha i mine beste år. (20-22)

Kan ikke akuratt si jeg gleder meg til å gå ut på byen å smile. Ellers er det jo det at mat sitter fast.

 

Jeg får den oppe den 18. desember. Rett før jul.... Det blir vel most mat på meg tenker jeg. :no:

Lenke til kommentar

Har tannregulering selv, og jeg er 19. Skal ha det i 1 1/2 år til, så får ikke fjernet det før jeg er nesten 21. Det som motiverer meg er hvordan det kommer til å se ut når jeg er ferdig. Heller ha regulering i 1-2 år nå, for så å ha fine tenner resten av livet.

 

Hvis du fullfører behandlingen så kommer du nok til å føle at det er verdt det, hvis resultatet er sånn nogenlunde bra. Bare å tenke positivt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Jeg lurer på et par spørsmål:

 

1. Hvor lenge er det normalt at tennene er ømme? (Jeg klarer så vidt å spise)

2. Jeg fikk nettopp i meg en bolle og etterpå var hele strengen nede full med bolle rester. Er dette normalt? Må jo pusse tennene etter hvert måltid da :|

Tro meg, du kommer ikke til å angre på regulering.

Har hatt regulering selv, blir vel rundt 1-2 år siden nå men jeg husker den første perioden godt.

 

1. Tennene dine vil være ømme i 1-2 uker når reguleringen har blitt tatt på, er det vanskelig å spise kan du jo prøve yoghurt og lignende "suppe" mat.

 

2. Maten vil sette seg i reguleringen ja, har du litt vann i nærheten kan du jo skylle munnen som du gjør med munnskyllevann ?

 

Vær nøye med renhold, slik at tennene ikke blir gule veldig fort.

Bruk den lille børsten i mellom tennene flittig, den er genial.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Om du tar det var nå kommer du til å angre som faen om noen år, så IKKE avslutt behandling. Var ømm 1 uke ca. etter det ble det helt vanlig. Jeg vil forresten anbefalde keramikk i steden for metall greier så det ikke ser så styggt ut, ja tannregulering er ikke noe pent, men jeg har hatt det selv og angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar

Hvis du er 20 og må ha regulering i 2 år. Jeg vil jo tro at du trenger å rette opp tennene dine siden du må ha det i 2 år, og jeg lover deg du kommer ikke til å angre, den beste følelsen er å kunne smile å vite at du har fine tenner.

 

Bedre å ikke kunne smile fint i 2 år, en å ikke kunne smile fint resten av livet ditt ;)

Lenke til kommentar

Ts her

 

Takk for alle svar :)

 

Nå er det mye bedre. Er vandt med å få ting i tennene og når går det fortere bort nå som jeg vet litt hvor det setter seg :p Ellers har jeg ikke vondt lenger:)

 

Det som skremmer meg nå er at jeg nå har trukket en tann på siden ( for at to tenner fremme skal få bedre plass). Saken er at det er så veldig stor plass der tanna mi har vært, er redd det mellomrommet ikke forsvinner når jeg er ferdig med reguleringen. Fatter dere? Jeg er redd de blir bene fremme, men på siden vil det være et mellomrom pga det er mer plass.

 

Noen som fryktet det? Eller har fått mellomrom mellom tennene etterpå?

Endret av Mary_5
Lenke til kommentar

Det beste ville vel være å ringe reguleringstannlegen og høre med han/henne. Da får du et onkelig svar, istedet for ett eller annet tilfeldig svar fra diskusjon.no.

 

Btw: Hvis du har en brukerkonto, BRUK DEN.

 

Quote fra retningslinjene anngående gjesteposting:

 

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg.
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe tannlegen har tatt hensyn til det. Jeg brukte regulering på kun 2 tenner for å stenge igjen et stort glipp jeg hadde mellom fortennene og det ble veldig bra. Det går nok helt fint, men det beste er selvsagt å spørre tannlegen når du er inne til kontroll.

 

Gratulerer med bruker på forumet forresten :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke spise noe annet en yoghurt og suppe i 3 uker etter jeg fikk tannregulering og hver gang jeg bytte streng så tok det ca 1 uke.

 

Jeg vil anbefale deg å ha den på! Tennene dine ser mye bedre ut når du er ferdig!

Jeg tenkte også veldig sånn som du, jeg så meg i speilet å tenkte at jeg bare ville rive hele tannreguleringa av meg.

 

Men nå 7 måneder senere så ser jeg at jeg har helt rette tenner så nå er det bare Kjeveoperasjon igjen (6-8 uker med suppe :blush: ) + halvt år med tannregulering så er jeg ferdig =D

Endret av Sippe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...