Gå til innhold

Test: Sony Ericsson F100i Jalou


Anbefalte innlegg

poe: Legg merke til:

Våre lesere, som er de vi skriver tester for, foretrekker altså i all hovedsak en vanlig hodesettutgang.

 

Hvermansen i Kina og India (de største mobilmarkdene) har muligens helt andre preferanser, men det sier hverken undersøkelsen, Einar eller Amobil noe om. Undersøkelsen reflekterer selvsagt bare de som ønsker å stemme i undersøkelsen.

 

Hvis du skal gjøre antagelser ut over det så har du i hvert fall ett holdepunkt/utgangspunkt for videre antagelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
poe: Legg merke til:
Våre lesere, som er de vi skriver tester for, foretrekker altså i all hovedsak en vanlig hodesettutgang.

 

Hvermansen i Kina og India (de største mobilmarkdene) har muligens helt andre preferanser, men det sier hverken undersøkelsen, Einar eller Amobil noe om. Undersøkelsen reflekterer selvsagt bare de som ønsker å stemme i undersøkelsen.

 

Hvis du skal gjøre antagelser ut over det så har du i hvert fall ett holdepunkt/utgangspunkt for videre antagelser.

 

Hadde slike undersøkelser gjenspeilt virkeligheten, hadde FRP vunnet alle valg i Norge siden Internet ble almen eie. Og veldig ofte får man de svar man er ute etter, bare man formuleringen i spørsmålet er rett.

Min påstand om at dette ikke er riktig bygger jeg på salgstall, og personlige erfaringer angående kjøp av mobiltelefon. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om egne kjøp. Jeg har pr i dag 3,5mm jack på den telefonen jeg bruker mest, men hadde den ikke hatt det, hadde den også vært min favoritt telefon. De gangene jeg bruker den som mp3 spiller, betyr det ingenting om jeg må plugge inn en fastport, eller en 3,5mm jack. Og slik tror jeg 90% av mobilbrukerne tenker.

 

Og jo, det finnes fordeler med fastport, blant annet kan man da få berørings følsomme øreplugger, noe som egentlig er genialt. Samtidig kan man plugge inn en overgang, slik at man kan få et annet headset, om det måtte være ønske. Men Amobil har bestemt seg for at denne overgangen er et sort minus, og kjører hardt på akkurat den saken. Sannheten er at det rett og slett er en bagatell, noe som nok en gang leder misstanken mot en skjult agenda...

Lenke til kommentar

Frp hadde aldri i verden vunnet et valg i hverken India eller Kina. Ikke Ap heller for den saks skyld. Ja, jeg harselerer med at du prøver å tilpasse denne undersøkelsen til mye mer enn den er. På samme måte er ikke norske stortingsvalg eller det norske mobilmarkedet representativt for verdensmarkedet. Kan vi vennligst returnere til utgangspunktet? Nemlig hva denne testen og valget av lydutgang betyr for leserne av Amobil?

 

Spørsmålene er da stilt statistisk korrekt og nøytralt. Eller er du uenig i det? Hvordan ville du formulert de mer nøytralt?

 

Men Amobil har bestemt seg for at denne overgangen er et sort minus, og kjører hardt på akkurat den saken.

 

Slik jeg har tolket Amobil så mener de ikke at en adapter er et stort minus, men et minus. Noe jeg er fullstendig enig i. De kjører etter min mening ikke hardt på den saken, men tar den med i den grad det virker som leserne bryr seg om det. (ref. de to undersøkelsene for leserne)

 

Sannheten er at det rett og slett er en bagatell, noe som nok en gang leder misstanken mot en skjult agenda...

 

Hva er poenget med å bagatellisere noe 75-95% av de som stemmer har andre preferanser enn deg? Hva er din agenda med en slik bagatellisering?

 

Apropos holdepunkter så har vi nå fått ett til:

1. ~75% av 63 stemmer i forumet har stemt at de foretrekker 3,5mm.

2. ~95% av 783 stemmer på forsiden av Amobil foretrekker 3,5mm.

 

Jeg tror at registrerte forumdeltagere er mer spesielt interesserte i mobiltelefoner enn befolkningen ellers og at leserne av forsiden i så måte representerer befolkningen ellers litt bedre enn forumundersøkelsen. Bredden i antall stemmere tyder på det.

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å bagatellisere noe 75-95% av de som stemmer har andre preferanser enn deg?

 

Ene og alene av den grunn at nettsider for spesielt interesserte tiltrekker, ja nettopp spesielt interesserte. Vil tro et nettsted som Amobil har 90% av leserne sine i den gruppen vi vil kalle fanboys. Samtidig tror jeg også gjennomsnittsalderen på de som har stemt, ikke representerer gjennomsnittalderen på de som har mobiltelefon. Videre tror jeg ikke undersøkelsen har en jevn representasjon fra begge kjønn. Altså, den har så mange store feil at det blir bare tullete å bruke den i det hele tatt. Den sier oss egentlig ingenting, og vedkommende som postet denne på forsiden av amobil, var garantert klar over disse parametrene, men han valgte allikevel å poste den der. Hvorfor det, mon tro?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du tillegge undersøkelsene representasjoner de ikke har?

Undersøkelsene gjelder for de som stemmer, ikke for hverken kjønnsreprenentativ fordeling eller 50/50 kjønnsfordeling, eller noe lands eller verdens mobilbrukere. Hvorfor skal du absolutt tolke undersøkelsenes representasjon til noe de ikke er?

 

Hvorfor ikke tolke de 63 + 783 stemmene som representative for seg selv?

 

PS. Du må gjerne finne tilsvarende undersøkelser med et annet publikum så kan vi diskutere de også.

Lenke til kommentar

@poe

Har du lest testene av Vertu-telefonene og de der fra B&O her på Amobil? De blir ikke akkurat tatt vel imot med tanke på øyne på terningen. De blir trukket pga dårlig funksjonalitet i forhold til pris osv. Skal vi da kjefte på Amobil for å "ikke forstå konseptet"? Med den tenkemåten kan ingen telefoner få dårlig karakter. Alle har jo et konsept.

 

Ettersom Amobil et et mobilnettsted, prioriterer de ALLTID det samme, ettersom å bedømme konseptet ville vært tvilsom business.

 

Knirkingen blir ikke kommentert noen andre steder der jeg har lest tester av denne telefonen, jeg misstenker at vedkommende her på amobil har brukt makt for å fremprovosere denne påståtte knirkelyden.

 

Hvor seriøst forventer du egentlig å bli tatt når du sier sånt?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du tillegge undersøkelsene representasjoner de ikke har?

Undersøkelsene gjelder for de som stemmer, ikke for hverken kjønnsreprenentativ fordeling eller 50/50 kjønnsfordeling, eller noe lands eller verdens mobilbrukere. Hvorfor skal du absolutt tolke undersøkelsenes representasjon til noe de ikke er?

 

Hvorfor ikke tolke de 63 + 783 stemmene som representative for seg selv?

 

PS. Du må gjerne finne tilsvarende undersøkelser med et annet publikum så kan vi diskutere de også.

 

Tror ikke det er vits i å diskutere dette mer. Enten klarer ikke jeg å gjøre meg forstått, eller så klarer ikke du tolke det jeg skriver.

Jeg kunne for eksempel laget en undersøkelse der jeg spurte de som var langt over gjennomsnittet opptatt av om narkotika skulle tillates, poste det på et nettsted for og om narkotika, og argumentere i vei etterpå med at 100% av de spurte ville legalisere dette.

Men som sagt, tror jeg gjør lurt i å holde kjeft nå. Jeg har postet min mening flere ganger i denne tråden nå.

 

Hvor seriøst forventer du egentlig å bli tatt når du sier sånt?

 

Liker seriøst som jeg tar amobil?

Lenke til kommentar

I så fall ville undersøkelsen din vist at 100% av leserne at narkotika-nettstedet vil legalisere narkotika. Det er jo ikke noe galt i en sånn tolkning av resultatet.

 

På samme måte kan vi si at 75 og ~95% av stemmerne i henholdsvis forumet og amobil-forsiden foretrekker 3,5mm jack-plugg.

 

Testen er skrevet for leserne av amobil, ikke for Ola Nordmann eller Ola Verdensborger. Derfor er det bra at de påpeker for leserne av amobil at telefonen mangler den jackpluggen som 75~95% av leserne foretrekker. Altså et negativt punkt for leserne av amobil.

 

Siden du ikke tar amobil seriøst så forventer du altså ikke å bli tatt seriøst selv? Eller sagt på en annen måte: Du føler at amobil er useriøs og føler at det gir deg retten til å være useriøs i forumet? Er det dette du mener?

Lenke til kommentar

Min bedre halvdel har denne telefonen og hun har vel aldri vært så fornøyd med en mobil. Noe særlig jålete vil jeg vel ikke akkurat si hun er, hun presterte jo å bli sammen med meg.

 

Prøvde å lure henne til en telefon med touch-skjerm, men hun er ikke interessert i det. De alternativene som ble nevnt i denne testen her er forøvrig ikke i nærheten å friste denne målgruppen vil jeg si. Et par av dem er for dyre og i tillegg så skrives det om at de har funksjoner som strengt talt er irrelevant for 90% av de som er ute etter en telefon som denne. Så jeg ser ikke helt det som legitim sammenligning. :)

 

Her var det en vakker kvinne som ønsket en stilig og liten som mulig telefon primært til å ringe med og uten alt annet dilldall hun ikke bruker. Til det vil jeg si denne telefonen er et veldig bra valg og rent visuelt så liker jenter slikt, uten å generalisere for mye.

 

Utifra premissene og målgruppen vil jeg si telefonen er litt over middels. Hva knirking angår, aner jeg ikke helt hvorfor det ble nevnt. Merker det i hvert fall ikke i denne telefonen, måtte faktisk stjele den fra henne for å prøve nå som jeg leste det. Ikke en lyd her. Får mer inntrykk av jåleri og flisespikking i anmeldelsen om dette er noe som karakteriseres som "knirking som en gammel gyngestol". Eventuelt må jeg vel sjekke hørselen min :wee:

 

Tror denne telefonen faller godt i smak for veldig mange jenter som ønsker en enkelt telefon med primærfunksjoner. Rent personlig kunne jeg aldri brukt en slik telefon og for meg er den en 2'er, men for målgruppen vil jeg si den treffer med en 4'er om man skal være opptatt av karakterer. Er vel kun pris som er verdt å trekke for, ellers så leverer den jo utifra hva jeg anser premissene er. Designtelefon som er dårlig på alt annet enn ringing og sms, men så er heller ikke de som primært ønsker en slik telefon opptatt av slikt.

Lenke til kommentar
...snip

 

Gode poeng. Og hvorfor trekke for mangel på 3,5mm jack på en telefon som garantert ikke blir innkjøpt for å være den primære kilden til musikk? Nei, kjære amobil, les innlegget til Dotten en gang til. Han treffer spikeren på hodet flere ganger her, og klarer å få poengene mine frem på en mye bedre måte enn jeg selv klarer :roll:

Lenke til kommentar
...snip

 

Gode poeng. Og hvorfor trekke for mangel på 3,5mm jack på en telefon som garantert ikke blir innkjøpt for å være den primære kilden til musikk? Nei, kjære amobil, les innlegget til Dotten en gang til. Han treffer spikeren på hodet flere ganger her, og klarer å få poengene mine frem på en mye bedre måte enn jeg selv klarer :roll:

 

For at testene skal være sammenlignbare.. Enkelt og greit..

Lenke til kommentar

Jeg begår nå dødssynd å snakke så smått på vegne av andre, men jeg har inntrykk av at testen er gjort mer av hensyn til de premissene de fleste av amobils lesere legger til grunn og ikke hva eksempelvis min veldig flotte bedre halvdel har som premiss når hun velger telefon. Ser ikke helt problemet med det.

 

Karakteren er nå uansett temmelig uinteressant, selve teksten er jo til god hjelp å finne ut om det er en telefon for seg selv eller ikke. Akkurat som at jeg kan lese en filmanmeldelse som slakter en film, men hvor teksten forteller meg at jeg med mine kriterier vil like filmen :)

 

Det er ikke å ta noe på vei for, utifra gitte kriterier så vil jeg godt forstå karakteren som blir gitt, samtidig som den utfyllende teksten ikke vil skremme de som har andre krierier vekk. Det er jo klart der hva som trekkes for og om slike minus ikke er noe som berører en, så vil man jo kunne resonnere seg frem til at denne telefonen kan være noe for en, enten det er terningkast to eller seks. Det tror jeg vel folk ser, eller?

 

Det eneste jeg undrer ved er knirkingen. Den lager jo klikkelyder jeg ikke liker, men det er jo ikke knirking. Presser på telefonen, men får kun ørsmå knitrelyder om jeg presser på steder det ikke er knapper. Men der knitrer/knirker min Nokia 5800 langt mer, bare ved enkelt trykk på siden av telefonen. Kan det ha vært noe defekt med testmodellen som har gjort at det knirker slik, eller er det den plagsomme klikke-lyden ved tastetrykk det er snakk om? :)

Lenke til kommentar
...snip

 

Gode poeng. Og hvorfor trekke for mangel på 3,5mm jack på en telefon som garantert ikke blir innkjøpt for å være den primære kilden til musikk? Nei, kjære amobil, les innlegget til Dotten en gang til. Han treffer spikeren på hodet flere ganger her, og klarer å få poengene mine frem på en mye bedre måte enn jeg selv klarer :roll:

 

For at testene skal være sammenlignbare.. Enkelt og greit..

 

Tja, jeg kjøper ikke den helt. Jeg vil tro at eksistensen av 3,5 eller ei, betyr null og niks for de som kjøper denne telefonen. Og hvor mange er det egentlig som investerer i andre headsett enn de som følger med telefonen? Jeg tipper det dreier seg om veldig få individer, og de som gjør det, kjøper ikke en slik telefon. Så da er det vel helt uvesentlig hvilken kontakt som sitter i den andre enden av headsettet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...