Gå til innhold

Kan en privatperson sende en regning?


Fulgu

Anbefalte innlegg

Jeg har utført noen oppgaver som går under hobby, og forstår det slik at jeg kan ta meg opp til 1000kr skattefritt betalt for dette.

 

Når jeg da skal sende regning\faktura for dette til den det gjelder, hvordan går jeg frem som privatperson? Hva skiller en faktura og en regning?

Om den jeg sender regning til er ett firma, må jeg legge ved skattekort? Hvilke opplysninger må jeg egentlig gi fra meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har utført noen oppgaver som går under hobby, og forstår det slik at jeg kan ta meg opp til 1000kr skattefritt betalt for dette.

 

Når jeg da skal sende regning\faktura for dette til den det gjelder, hvordan går jeg frem som privatperson?

 

Bare å sende kravet ditt i posten det. Si at de skylder deg så så mye ihht avtale og be dem om å sette inn penger på konto sånn og sånn straks.

 

Hva skiller en faktura og en regning?

Det er det samme, men i regnskapssammenhengen brukes mest faktura vil jeg tro. Det fins en rekke formkrav til en faktura for de som er underlagt bokføringsloven. Selv om du sikkert ikke er det, kan det være en god regel å følge disse.

Se et supert eksempel på faktura her.

Les mer om formkrav i loven her

 

Om den jeg sender regning til er ett firma, må jeg legge ved skattekort?

Nei, du er en leverandør, ikke en ansatt.

 

Hvilke opplysninger må jeg egentlig gi fra meg?

Egentilig bare hvor mye penger du vil ha og hvordan du vil ha dem, men se på eksempelet og følg det så langt du kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...