Gå til innhold

[Løst] - Får ikke startet Ubuntu igjen etter reboot


sammy70

Anbefalte innlegg

Kjørte en reboot av Ubuntu 9.10 etter noen oppdateringer (mitt valg, ikke noe jeg fikk beskjed om). Kjører dualboot med win7 og må derfor velge Ubuntu ved oppstart.

Får nå opp noe kommandogreier som jeg ikke har peiling på hva er (sylfersk linuxbruker..):

 

GNU GRUB version 1.97 beta4

[Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB list possible command completions. Anywhere else TAB list possible device/file completions.]

 

sh:grub>

 

Noen som kan hjelpe med dette?

Endret av sammy70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk plutselig ikke logget inn her igjen, så måtte opprette ny bruker.. Men det er altså jeg som er trådstarter.

 

Fikk denne beskjeden:

 

error: unknown command 'update-grub'

sh:grub>

 

Jeg er ikke inne i Ubuntu.

GNU GRUB version 1.97 beta4

[Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB list possible command completions. Anywhere else TAB list possible device/file completion.] er hva jeg får opp etter å ha valgt Ubuntu i oppstartalternativene.

Lenke til kommentar

Kommandoen:

linux [filbane]

laster linux-kjernen som er angitt i filbanen. F.eks:

linux /boot/vmlinuz-2.6.31-4-generic

For å slippe å skrive hele filnavnet holder det som oftest å skrive /boot/vmlin og trykke TAB (og selvfølgelig enter). Hvis du får lastet en linux-kjerne på den måten, så booter du systemet med kommandoen:

boot

Hvis du ikke får lastet kjernen på den måten kan det være root som er satt feil. Med kommandoen:

root

får du opp hvilken disk og partisjon som er satt som root. For å skifte disk og/eller partisjon, så angir du det ved f.eks

root (hd1,2)

(som er disk2,partisjon2).

 

Etter at du har fått bootet kan du forsøke å fikse grub i Startup Manager eller manuelt.

Lenke til kommentar

Får 'unknown command' når jeg taster /boot/vmlin. Også prøvd hele filnavnet uten hell.

Prøvde så root. Da kommer det opp: (loop0): filesystem is ext2.

Prøver så med root (hd0,1), (hd0,2), (hd0,3). Da kommer det opp: filesystem is ntfs.

 

Hva skal egentlig komme opp?

Lenke til kommentar

Aha.. Det skjedde noe med når jeg satte linux foran. Masse tekst som kom over skjermen. Skjønner ikke noe av det, men står bla. midt på skjermen:

No filesystem could mount root, tried: ext3 ext2 ext 4 fuseblk.

Kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(8,1)

 

Har en disk med to partisjoner; en med win7 og en til lagring. Ubuntu ligger på samme disk. Brukte Wubi til install.

Lenke til kommentar
Ikke opprettet partisjon til Ubuntu selv nei. Brukte som sagt Wubi fra windows med formål om å prøve Ubuntu. Blir det ikke opprettet en virituel partisjon eller noe sånt med Wubi?

Det stemmer det, en Wubi installasjon av Ubuntu installerer OSet på en fil på Windows partisjonen. Det er nok denne som kommer opp som (loop0) i grub.

 

For å finne ut for sikkert hvor Ubuntu er installert kan du skrive

find /boot/grub/menu.lst 

i grub. Da vil det komme oppe en list over alle partisjonene som inneholder grub, jeg antar at (loop0) vil komme opp i ditt tilfelle.

 

Under antakelsen at Ubuntu faktisk er installert på (loop0) kan du skrive

root (loop0)
kernel /boot/vmlin  <TAB>
initrd /boot/init  <TAB>
boot 

i grub, da skal forhåpentligvis Ubuntu starte igjen.

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Får opp unknown command 'find' når jeg taster find /boot/grub/menu.lst og unknown command 'kernel' når jeg taster

root (loop0)

kernel /boot/vmlin <TAB>

initrd /boot/init <TAB>

boot

 

Er forøvrig rimelig sikker på at OSet ligger på (loop0) da den kommer opp som ext2 filsystem. De andre er ntfs.

Lenke til kommentar

Ja, skjer noe da. Ser ut til at systemet prøver å starte, men klarer ikke.

Her er hva som kommer opp til slutt:

 

Gave up waiting for root device. Common problems:

- Boot args (cat /proc/cmdline)

- Check rootdelay= (did the system wait long enough?)

- Check root= (did the system wait for the right device?)

- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)

ALERT! does not exist. Dropping to a shell!

 

Busybox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu7) built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

 

(initramfs) _

 

Aner ikke hva dette er. Gir opp snart... :wallbash:

Lenke til kommentar

Prøvde den linken du kom med. Skjedde mye av det samme som i stad, men klarer ikke å starte systemet. På slutten nå, står det:

ALERT! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist. Dropping to a shell!

 

Ser ut til at det er en del som har samme problem ved bruk av Wubi. Spørs om det ikke er en bug der..

Er i hvertfall i ferd med å gi opp. Skulle gjerne bare hatt ut noe jeg har lagret i Ubuntu, men er vel ikke verdens undergang. Har en ren installasjon på annen pc og den har fungert bra til nå.

Lenke til kommentar

Hvis du har filer inne på Wubi installasjonen som du virkelig trenger kan de hentes ut. Du trenger bare å få kopiert den filen over til den andre pcen din me Ubuntu på og lagre den i hjemme mappen din feks.

 

Så kan du mounte den med "mount /home/<brukernavn>/<filnavn> /media/wubi", bare husk å lage /media/wubi mappen før du prøver å mounte.

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

fra GRUB2, prøv først disse kommandoene:

 

b eller boot

 

Funker ikke det så vet ikke grub hvor hardisken din er. Du må fortelle den det.

Prøv å skriv:

root (hd0,sda1)

insmod /boot/grub/ext2.mod

linux /boot/vmlinuz-2.6.x.x root=/dev/sda1 ro ( prøv å bruke TAB her )

initrd /boot/initrd.img-2.6.x.x ( prøv å bruke TAB her )

boot

 

Hvis du har 1 harddisk i pc'en.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at Grub(2) ikke kan boot fra NTFS, og for å starte Wubi må man derfor chainloade Windows først og starte Wubi derfra. Eller har du greit å boote Wubi direkte før?

 

Får du bootet Windows gjennom Grub?

 

Hvordan booter man Wubi direkte? Og hvordan boote Windows gjennom Grub? Husk at jeg er helt grønn med Linux. Har bare brukt det noen dager og kan ingenting om kommandoer i Linux. Det eneste jeg har gjort, er å 'installere' Ubuntu fra Windows med Wubi. Fungerte fint i noen dager helt til jeg gjorde noen oppdateringer via system > administrasjon > oppdatering. Der var det to oppdateringer som omhandlet Grub om jeg ikke husker feil. Etter oppdateringen rebootet jeg og har siden da kun fått opp 'Grubskjermen'.

Det refereres til Grub2. Hos meg står det versjon 1.97 beta4. Jeg har vel kanskje ikke Grub2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...