Gå til innhold

Asus P5LD2-FMs OEM kort med annen bios?


Revox

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har kommet over en gammel Fujitsu Siemens maskin som har et Asus P5LD2-FM/s hovedkort. Dette kortet står ikke listet hos Asus så er nok laget OEM.

 

Men tror dere dette kortet lar seg flashe med bios'en fra et annet P5LD2 kort da asus har mange i samme serien? Om det går åpner det seg nemlig en del dører innen overklokking og annet snadder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en svært vanlig problemstilling, ett kjapt google søk vil gi deg erfaringer...

Svaret er enkelt: Du vil ende opp med noe du kan kaste i veggen uten å være redd for tap verdimessig sett.

Hovedkortet vil bli skrot, mange har dessverre prøvd dette før og ingen suksesshistorier er å oppdrive.

Lenke til kommentar

Du har så rett så rett.

 

Etter en del prøving og feiling kom jeg over en enginering versjon av afudos som tillot meg å overkjøre ROMID error og flashe med uoriginal bios.

 

Startet så maskinen på nytt i spenning og som du sier.. Skrot :p

Et stk ubrukelig hovedkort.

 

Ikke noen kjempekrise dog. Fikk maskinen gratis så den hadde ingen verdi for meg i utgangspunktet. Men det ga meg en unnskyldning til å skaffe meg et nytt hovedkort til den.

 

Har aldri hatt en Intel stasjonær etter Pentium 2 maskina mi så klør etter å se hvor mye jeg kan tyne denne stakkars P4 prosessoren.

 

Men takk for tilbakemeldingen ;)

Lenke til kommentar

Ok nytt problem.

 

Jeg har fått liv i maskinen igjen ved å sette inn en fungerende bios IC fra en annen maskin.

 

Tanken var å bytte ut brikka mens maskinen gikk for så å flashe den ødelagte bios brikka på nytt med riktig bios.

 

Alt så vel frem til bios'en skal flashes. Nå får jeg en feilmelding som sier at bios er for gammel.. Eneste bios'en som lå ute hos siemens var fra 2006. Tviler på at det noensinne kommer en oppdatert en.

What to do?

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Glem det fant ut av det :)

 

Grunnen til at det ikke fungerte er fordi standard afudos kun oppgraderer bios. Den vil ikke nedgradere.

 

Men etter å ha brukt ultraiso og fått ut .rom fila fra iso'en til siemens slang jeg den inn sammen med enginering sample utgaven av afudos og da var saken biff.

 

Nå fungerer maskinen som den skal igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...