Gå til innhold

trenger noen råd anngående jobb


Anbefalte innlegg

heisann. er en gutt på 16 snart 17 år som hverken går på skole eller jobber for tiden og dette sliter ganske på. Sover lenge og blir helt ødelagt så fant jeg ut at jeg må nesten få meg en jobb. Skolen droppet jeg grunnet sterk angst og deprisjon så da vart det rett og slett får mye får meg, men uten utdanning da føler jeg at jeg ikke kan bli NOE som helst. Klarer ikke tanken på og flytte ut da jeg blir eldre og elve på trygd og gå på sosialen får og klare og leve. Det er ett liv jeg ikke kan tenke meg.

Men det jeg lurer litt på er om hva slags jobb jeg kan forvente meg som er så ung og ikke har noe utdanning? Bare kom med "eksempler" på hva jeg kan vente meg. Har hatt litt kontakt med NAV men dem har ikke hjulpet meg noe som helst, og har hatt kontakt med barnevernet og dem lovde og hjelpe meg får flere mnd siden men dem har ikke rukket og tatt opp en finger engang. jeg har selv prøvd og se og søke litt men har fått avslag HVER eneste gang og er nå ganske lei av og ikke ha noe og gjør. Sorry vist dette er feilpostet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er heilt utan utdanning (bare ungdomskole eller bare allmen vgs) så er det ikkje så mange jobbar å velge mellom.

So då kokar egentlig alternativa ned til:

  • butikk jobb
  • Lager arbeider
  • Vaskehjelp
  • Lett kontorarbeid (forutsetter vanligvis erfaring med MS office)
  • Avisbud
  • Og enkle jobbar innan omsorgsyrkene som treng meir folk (gamleheimar, barnehagar, fengsel, osv)

Om du manglar ei skikkelig utdanning så må du nesten ha gode "people skills" for å få deg ein god jobb sidan dei aller fleste jobbar no krever ei eller anna form for utdanning. Sjølv småjobbar krever ofte kursing eller har eit minimum på at den ansatte må være 18 år eller eldre.

 

Som 16/17 åring så bør du satse på å få deg ei utdanning av eit eller anna slag sidan jobbmuligheitane er forholdsvis begrensa for deg foreløpig.

Sjølv butikkjobbar og liknande der du kan få jobb no har ofte dårlig tilpassa arbeidstid og arbeidsfremtid.

Lenke til kommentar

Mc Donalds er ofte lettest.

De trenger ofte flere ansatte av gangen. 3-4 ofte. Jeg begynte å jobbe der som 16 åring. Kan få ganske mange vakter i uka om du står på. De følger tariffer og har system på sakene sine.

 

Ellers er det vel butikkjobber. lettest i butikker på kjøpesentre (ikke mat butikker osv) Flere av disse stiller ikke krav om 18-20 år pga de ikke selger tobakk/alkohol.

 

Legg mye tid ned i søknadene du skriver. Bruk tid. IKKE send en generell søknad til flere. rediger/skriv ny til hver jobb du søker. Dette gir et bedre førsteintrykk av deg, Da vikrer det som du virklig vil ha jobben. Skriv en direkte søknad. Ikke bare skriv som alle andre gjør: Jeg er positiv, presis osv osv. De har hørt sånt før.

 

Fortell arbeidsgiveren hvorfor akkurat DU passer perfekt til denne jobben. Kan gjerne finpusse på sannheten men aldri lyv.

 

Om du ikke finner noe. Heng opp lapper i nabolaget: Fast snømåking hele vinter. Snør det, måker jeg. Skaff deg "abonenter" så tar du 100-200kr pr gang. Da har du sikret deg en inntekt frem til gressklipper sesongen kommer ;)

 

Mye penger å hente her. Om du bare går hjemme hver dag uansett. Stå opp å måk før folk skal på jobb.

Folk er villig til å betale mye for å slippe å måke/rekke jobben..

 

 

Men viktigst av alt. IKKE GI OPP. Før eller senere får du deg en jobb.

 

Jeg har vert på 5 jobb intervjuer i mitt liv. jeg fikk 4 av de 5 jobbene. Det meste ligger i kjeften. Men pass på at du kan stå for det du sier. Jeg er nå 21 år. Har kun hatt 2 år på vgs har jobbet som Team-Leder/Coach i 1 år og Butikk-Sjef i 2 år etter det. Har aldri blitt spurt om noe kompetanse bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...